Arvidsjaur och Skaulo
Moderator: Redaktion
Arvidsjaur och Skaulo
Två nya superladdare tillagda på kartan. Target opening by end 2019.
Särskilt Skaulo har jag saknat. Yttäckningen i Sverige börjar bli bra med dessa, så sedan kan man börja förtäta.Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Kan tillägga att det finns CCS laddare i Narvik samt Arjeplog så det är alltså redan möjligt att köra till Norge båda dessa vägar när Skaulo, Arvidsjaur är igång. 50 kW är i alla fall inte total katastrof, man får synka med lunch/middag.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Så man kan alltså redan idag köra Stockholm-Bodø utan SuC i Arvidsjaur? Klarar man sig till Arjeplog?Laban skrev:Kan tillägga att det finns CCS laddare i Narvik samt Arjeplog så det är alltså redan möjligt att köra till Norge båda dessa vägar när Skaulo, Arvidsjaur är igång. 50 kW är i alla fall inte total katastrof, man får synka med lunch/middag.
Vill inte direkt köra någon annan väg än Skellefteå-Arvidsjaur-Arjeplog-Bodø.
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Är inte Arvidsjaur lite för nära Storuman? Eller vill man täcka in Skellefteå -> Arjeplog trafiken? Jokkmokk kanske också behövs?
Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal.
Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5531
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Kanske blir en på varje plats? :pVerdi skrev:Är inte Arvidsjaur lite för nära Storuman? Eller vill man täcka in Skellefteå -> Arjeplog trafiken? Jokkmokk kanske också behövs?
Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal.
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Från ?MDurante skrev:Så man kan alltså redan idag köra Stockholm-Bodø utan SuC i Arvidsjaur? Klarar man sig till Arjeplog?
Avstånden är enligt följande:
Luleå - Arvidsjaur - 16 mil
Skellefteå - Arvidsjaur - 13 mil
Arjeplog (CCS) - Storjord - 16 mil
Arvidsjaur - Storjord - 25 mil
Töre - Skaulo - 21 mil
Skaulo - Narvik (CCS) - 25 mil
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.verdi skrev:Är inte Arvidsjaur lite för nära Storuman? Eller vill man täcka in Skellefteå -> Arjeplog trafiken? Jokkmokk kanske också behövs?
Djurås i Dalarna är också ny väl? Och så är det lite lustigt att de ritat ut BÅDE Sveg och Ytterhogdal.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 3 gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Bra att det verkar ska byggas i Norra delen av landet. Arvidsjaur är en bra och logisk placering.
Skaulo förstår jag däremot inte. Visst som en kompromiss mellan Gällivare och Svappvaara funkar det men finns absolut inget att fördriva tiden med i den byn.
Allt som finns är en ica-butik. Utöver det är det skralt.
Skaulo förstår jag däremot inte. Visst som en kompromiss mellan Gällivare och Svappvaara funkar det men finns absolut inget att fördriva tiden med i den byn.
Allt som finns är en ica-butik. Utöver det är det skralt.
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Kanske blir en V3 charger ?Vasp skrev:Bra att det verkar ska byggas i Norra delen av landet. Arvidsjaur är en bra och logisk placering.
Skaulo förstår jag däremot inte. Visst som en kompromiss mellan Gällivare och Svappvaara funkar det men finns absolut inget att fördriva tiden med i den byn.
Allt som finns är en ica-butik. Utöver det är det skralt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.Laban skrev:Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Jahaja. Djurås i Dalarna också. Hade hellre sett den i Borlänge men men.....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.
Sponsra min Roadster2! http://---
Sponsra min Roadster2! http://---
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Det händer saker i Arvidsjaur. Ingen ström ännu men det kanske inte dröjer så länge till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Var förbi igår och de ser ut att kunna vara igång denna vecka, så länge de har ström att tillgå. Såg dock inga fler kartonger med stolpar osv så de kanske börjar med dessa 4 för att komma igång snabbt, och det kan nog vara en bra ide då jag såg två norska Teslor under den korta stund jag var där.
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Håller med. Bättre med yttäckning i detta läge än att ha 8+ laddare/station. Nu hoppas jag bara att de även fortsätter med Jäkkvik och eventuellt då Abisko/Riksgränsen redan i år. Det är visserligen "bara" 25 mil till Narvik (CCS laddare) därifrån men ska de ha bra täckning vad gäller endast Tesla laddare så är den närmsta i Innhavet (om man har tänkt köra söderut). Och det är 38 mil från Skaulo. Så någonting mitt i mellan måste man få dit så småningom.Spyder skrev:Såg dock inga fler kartonger med stolpar osv så de kanske börjar med dessa 4 för att komma igång snabbt, och det kan nog vara en bra ide då jag såg två norska Teslor under den korta stund jag var där.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Egentligen finns det ju ingen bättre norrlandsbil än teslor (förutom karmlösa dörrar, drar upp snö nåt förjävligt i arslet samt lite små irritationsmoment).
Vi har elöverskott (ännu mera överskott när finnarna får igång kärnkraftverket nästa år), långa avstånd (billigt med elbil med tillräcklig räckvidd), i dom allra flesta fall har man laddmöjlighet hemma, måste hursomhelst ha ström till motorvärmare. Mackdöden har pågått länge nu.
Fattas väl bara en sjysst pickup (Rivian, tesla kanske).
Vi har elöverskott (ännu mera överskott när finnarna får igång kärnkraftverket nästa år), långa avstånd (billigt med elbil med tillräcklig räckvidd), i dom allra flesta fall har man laddmöjlighet hemma, måste hursomhelst ha ström till motorvärmare. Mackdöden har pågått länge nu.
Fattas väl bara en sjysst pickup (Rivian, tesla kanske).
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Skaulo hade varit smidigt att ha. Ska göra Töre -> Kiruna om någon vecka ... Men ja, det går ändå.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Modigt!Xeik skrev:Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Hade varit modigare om alternativ fattats. Men nu finns det ju nödlösning i Arvidsjaur, om än långsammare sådana.Bod skrev:Modigt!Xeik skrev:Enligt navigatorn är Arvidsjaur nu igång! Vi sätter allt på ett kort och kör dit direkt istället för att stödladda i Gällivare.
Så allt på ett kort var lite överdrivet
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Står då i supercharger appen att den ska va igång från 30/6. Stämde när det gällde norrköping 29/6 men helt klart ingen garanti.
Nu är det bara markarryd vi väntar på som jag tänkte prova nästa vecka om den är igång =)
Nu är det bara markarryd vi väntar på som jag tänkte prova nästa vecka om den är igång =)
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Re: Arvidsjaur och Skaulo
Jag tror nog man behöver Jokkmokk. Går en hel del turisttrafik den sträckningen också. Man behöver också något mellan storuman och östersund. Strömsund kanske?Laban skrev:Förtydligar att det gällde kortsiktigt. Det är 25 mil mellan Arvidsjaur och Gällivare som jag antar körs en del. Relativt långt vintertid. Så när nätverket börjar förtätas så är nog Jokkmokk ett alternativ.Laban skrev:Tror inte att Jokkmokk behövs. Arvidsjaur behövs däremot för att man ska kunna köra från Luleå, Skellefteå .. till Norge alternativt Kittelfjäll, Hemavan, Tärnaby.