Knepigt fäste på SuC för CCS?
Moderator: Redaktion
Knepigt fäste på SuC för CCS?
Halloj,
Jag är ute på roadtrip i Norge och laddar under varje sträcka på teslas SuC. Men varje gång jag parkerat och skall få loss sladden ur SuC så måste jag stå och lirka i ca 30sek-1min innan jag får loss den. Jag ser att det sitter en plast-spärr undertill som måste flikas ned för att få ut sladden ur SuCn, men jag kan för allt mitt liv inte förstå hur den alltid är i vägen..
Är det någon som vet hur man ”ska” göra för att den ska lossna lätt? Hittar inget i manualen om detta. Har testat att/och inte hålla inne knappen på laddsladden kort/länge utan resultat, till slut lossnar den bara helt random efter lite slit och knix.
Jeg blir gæern! Som man säger i Norge.
Jag är ute på roadtrip i Norge och laddar under varje sträcka på teslas SuC. Men varje gång jag parkerat och skall få loss sladden ur SuC så måste jag stå och lirka i ca 30sek-1min innan jag får loss den. Jag ser att det sitter en plast-spärr undertill som måste flikas ned för att få ut sladden ur SuCn, men jag kan för allt mitt liv inte förstå hur den alltid är i vägen..
Är det någon som vet hur man ”ska” göra för att den ska lossna lätt? Hittar inget i manualen om detta. Har testat att/och inte hålla inne knappen på laddsladden kort/länge utan resultat, till slut lossnar den bara helt random efter lite slit och knix.
Jeg blir gæern! Som man säger i Norge.
Senast redigerad av Anekdot, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR -19
Re: Knepigt fäste på SC för CCS?
Om jag förstår dig rätt så har du problem att få loss CCS-laddsladden från Superchargern?
Efter Påsken gjorde jag en roadtrip till Tyskland så jag har provat flera Superchargers med CCS-laddare, och jag tror att tricket är att vika handtaget uppåt lite först, o sen dra ut den från Superchargern.
Någon annan som instämmer?
Efter Påsken gjorde jag en roadtrip till Tyskland så jag har provat flera Superchargers med CCS-laddare, och jag tror att tricket är att vika handtaget uppåt lite först, o sen dra ut den från Superchargern.
Någon annan som instämmer?
Re: Knepigt fäste på SC för CCS?
Jag har liknande problem. Får ut sladden lite och sedan låser bilen sladden och börjar ladda igen. Mitt trick är att använda appen för att avsluta laddning och sedan låsa upp laddporten via appen. Då är det inga problem att få ut sladden.
Re: Knepigt fäste på SC för CCS?
Precis, problemet är att först få ut sladden ur själva SC-stationen.HRidge skrev:Om jag förstår dig rätt så har du problem att få loss CCS-laddsladden från Superchargern?
Efter Påsken gjorde jag en roadtrip till Tyskland så jag har provat flera Superchargers med CCS-laddare, och jag tror att tricket är att vika handtaget uppåt lite först, o sen dra ut den från Superchargern.
Någon annan som instämmer?
Jag tänkte att det skulle hjälpa att vika den uppåt, men det spelar lixom ingen roll.
Däremot efter jag laddat klart och placerar handtaget i laddaren igen så går det lätt som en plätt att ta loss den direkt från SCn igen.
Jag gissar att handtaget är låst om ingen bil står där, då den lilla spärren går att fälla ner (mekaniskt?). Typ att SC-laddaren känner av att det står en Model3 där och sedan låser upp den? Men kanske att det tar ett tag för spärren att släppa?
Model 3 LR -19
Re: Knepigt fäste på SC för CCS?
Lite förkortningspolisarbete här
SC = Service Center
SuC = Super Charger
SC = Service Center
SuC = Super Charger
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?
Ursäkta att jag gräver upp det här gamla liket till tråd...men...jag är extremt nyfiken om du lärt dig hur man gör? Eller om någon annan vet hur man ska göraAnekdot skrev:Halloj,
Jag är ute på roadtrip i Norge och laddar under varje sträcka på teslas SuC. Men varje gång jag parkerat och skall få loss sladden ur SuC så måste jag stå och lirka i ca 30sek-1min innan jag får loss den. Jag ser att det sitter en plast-spärr undertill som måste flikas ned för att få ut sladden ur SuCn, men jag kan för allt mitt liv inte förstå hur den alltid är i vägen..
Är det någon som vet hur man ”ska” göra för att den ska lossna lätt? Hittar inget i manualen om detta. Har testat att/och inte hålla inne knappen på laddsladden kort/länge utan resultat, till slut lossnar den bara helt random efter lite slit och knix.
Jeg blir gæern! Som man säger i Norge.
På V2 och V3 i Sverige fungerar det bra, även V3 i Norge...men när man ska ha loss CCS handtaget från en V2 i Norge så är det helt hopplöst. Står som en idiot och fipplar med handtaget innan det till slut släpper. Oftast efter att jag fått ta i mer än jag önskar utan att för den delen bruka våld.
Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?
Ska man inte trycka på knappen på handtaget så går det lättare?
Model S 90D 2016 - S
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Model 3 LR 2020 - S
Model X 100D 2017 - S
Model S 75D 2017 - S
Model 3 LR 2019 - S
2 x Model Y P 2022 - S
Model S 2023 Plaid - S
Model SPL -19 - S
E - Golf -15
Maxus Euniq -22
Mercedes Kleemann SLK55K S8
Beställd CyberTruck Tri x 2
Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?
Huh, aldrig haft problem med att få loss handtaget. Lyfter lite uppåt för att få loss den från stolpen. För att få loss från bilen så är det bara att hålla i knappen på handtaget medans man drar ut som kommer den loss. Klickar man en gång så låser den sig igen som du beskriver
Model 3 RWD 2022, MSM
Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?
Jag provade det vid 3 olika laddare, men knappen verkade inte påverka den här plastspärren som jag antar är det som håller fast handtaget i superchargern. Och att trycka på knappen är något jag aldrig gör i sverige för att lossa handtaget från laddaren (alltså inte från bilen). Vid första tillfället gav jag upp för jag trodde det var fel, och ställde mig vid en annan och fick samma problem, men då rykte jag och drog i olika vinklar tills det släppte (tror inte spärren riktigt släppte dock, men verkar inte tagit skada heller).SugSnigel skrev:Ska man inte trycka på knappen på handtaget så går det lättare?
Har tyvärr inte kört i andra länder så jag vet inte om det är unikt för Norge, men jag har aldrig haft det problemet i Sverige iaf.
Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?
När du skriver att du inte haft problem att få loss handtaget, syftar du på V2 laddare i Norge då? I Sverige har jag som sagt inte haft några problem varken på V2 el V3, och V3 i Norge har inte heller varit några bekymmer...det är bara just när jag ska ha loss handtaget från en V2 i Norge. Ser ingen annan som bråkar med det när jag står där, får väl fråga någon norrman nästa gång.acce skrev:Huh, aldrig haft problem med att få loss handtaget. Lyfter lite uppåt för att få loss den från stolpen. För att få loss från bilen så är det bara att hålla i knappen på handtaget medans man drar ut som kommer den loss. Klickar man en gång så låser den sig igen som du beskriver
Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?
Inte norge tyvärr! Men inte haft problem i Danmark, Nederländerna och Frankrike, utöver Sverige så klart. Spännande att Norge verkar annorlunda!Danne80 skrev:När du skriver att du inte haft problem att få loss handtaget, syftar du på V2 laddare i Norge då? I Sverige har jag som sagt inte haft några problem varken på V2 el V3, och V3 i Norge har inte heller varit några bekymmer...det är bara just när jag ska ha loss handtaget från en V2 i Norge. Ser ingen annan som bråkar med det när jag står där, får väl fråga någon norrman nästa gång.acce skrev:Huh, aldrig haft problem med att få loss handtaget. Lyfter lite uppåt för att få loss den från stolpen. För att få loss från bilen så är det bara att hålla i knappen på handtaget medans man drar ut som kommer den loss. Klickar man en gång så låser den sig igen som du beskriver
Model 3 RWD 2022, MSM
Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?
Hmm, ja, nog är det spännande alltid. Känns onekligen konstigt att jag har problem i Norge då, när du ändå provat så många andra länder. Får mig att tro att det är jag som gör fel (vilket aldrig kan uteslutas), men har som sagt aldrig haft ett problem med V2 i Sverige...men alla V2 jag besökte i Norge i veckan bråkade med mig. Jag får helt enkelt åka till Danmark snart, ska välja en V2 då för sakens skull och prova.acce skrev:Inte norge tyvärr! Men inte haft problem i Danmark, Nederländerna och Frankrike, utöver Sverige så klart. Spännande att Norge verkar annorlunda!Danne80 skrev:När du skriver att du inte haft problem att få loss handtaget, syftar du på V2 laddare i Norge då? I Sverige har jag som sagt inte haft några problem varken på V2 el V3, och V3 i Norge har inte heller varit några bekymmer...det är bara just när jag ska ha loss handtaget från en V2 i Norge. Ser ingen annan som bråkar med det när jag står där, får väl fråga någon norrman nästa gång.acce skrev:Huh, aldrig haft problem med att få loss handtaget. Lyfter lite uppåt för att få loss den från stolpen. För att få loss från bilen så är det bara att hålla i knappen på handtaget medans man drar ut som kommer den loss. Klickar man en gång så låser den sig igen som du beskriver
Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?
Laddat flera gånger i Norge vid Rygge SuC (V2) och aldrig haft något problem eller svårigheter där.Danne80 skrev:Hmm, ja, nog är det spännande alltid. Känns onekligen konstigt att jag har problem i Norge då, när du ändå provat så många andra länder. Får mig att tro att det är jag som gör fel (vilket aldrig kan uteslutas), men har som sagt aldrig haft ett problem med V2 i Sverige...men alla V2 jag besökte i Norge i veckan bråkade med mig. Jag får helt enkelt åka till Danmark snart, ska välja en V2 då för sakens skull och prova.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Knepigt fäste på SuC för CCS?
Rygge var en av de stationerna jag hade problem på. Då verkar det inte bättre än att det är jag som är problemet. Förstår inte varför det aldrig krånglat i Sverige bara.martinot skrev:Laddat flera gånger i Norge vid Rygge SuC (V2) och aldrig haft något problem eller svårigheter där.Danne80 skrev:Hmm, ja, nog är det spännande alltid. Känns onekligen konstigt att jag har problem i Norge då, när du ändå provat så många andra länder. Får mig att tro att det är jag som gör fel (vilket aldrig kan uteslutas), men har som sagt aldrig haft ett problem med V2 i Sverige...men alla V2 jag besökte i Norge i veckan bråkade med mig. Jag får helt enkelt åka till Danmark snart, ska välja en V2 då för sakens skull och prova.
Tack för svar