Sedan några månader är jag lycklig ägare till en svart P85D. Pga några mindre garantifel (ett dörrhandtag åker inte ut längre, fukt i baklampor) har jag bilen inne på service.
Som lånebil fick jag en vit P85 med 350 mil på mätaren. Båda bilarna har 21" fälgarna. Därmed - ett ypperligt tillfälle att jämföra modellerna.
Prestanda:
P85 är, som specifikationerna visar, inte lika rapp i accelerationen. Måste nog säga att den hade varit fullt tillräcklig för mig, det är väldigt sällan jag använder P85D:s fulla acceleration.
Väghållning:
P85D ligger som klistrad på vägen, har aldrig upplevt något som helst släpp i greppet. Helt fantastisk. P85 med sin bakhjulsdrift har också mycket bra väghållning, men jag har noterat några små släpp när jag accelererar. Som förväntat skulle jag säga.
Ljudnivå:
P85 upplevs som betydligt tystare, mindre vägljud och mindre motorljud. Troligtvis beror vägljudet på olika däck, såg att det sitter Continental på P85 och jag har Michelin PS2 på min P85D.
Komfort:
P85 har standardsäten, min P85D har Next generation. Jag föredrar helt klart Next gen, jag sitter skönare och glider inte i sidled lika mycket.
Räckvidd:
Har inga exakta siffror, men känslan är att P85 har bättre räckvidd. Notera att jag inte gjort någon direkt jämförelse, tyckte bara att batteriet var lite mer laddat när jag kört samma sträcka med samma utgångsladdning. Skulle behöva köra lite mer och notera förbrukningssiffror för att vara helt säker.
Slutsats:
Två mycket bra bilar, men nog föredrar jag P85D.
P85D vs P85
Moderator: Redaktion
Re: P85D vs P85
Finns flera gamla trådar om detta, kan man mergea?
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Jag har bättre räckvidd i min P85D. I övrigt piskar den min P85+ på allt utom utrymmet i frunken.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Fukt i bakljusen - jag trodde att Tesla hade löst det vid det här laget...
Installerat 13,2 kWp solceller