Lackdefekter vid leverans, vad göra?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Lackdefekter vid leverans, vad göra?

Inlägg av Jwe »

Hej
22/5 skulle vara en glädjens dag.
Vid överlämnande av bilen i Gbg upptäcktes först några lackdefekter vilket gjorde oss (amatörer på området) ytterst nogranna vid inspektionen och vi bad att bilen togs ut i solljuset för ytterligare granskning.
Totalt noterades åtta anmärkningar, bl.a. stenskottsliknande defekt i framkant av motorhuv, stjärnformig skada på lacken närmast såsom vid begynnande rostros på höger c-stolpe.
Tesla Göteborg beslutade att omlackering skall ske. Detta kan bara göras i Stockholm.
Under tiden får vi använda deras demobil (som visar sig ha vinterdäck fortfarande! - hur tänker man när man demonstrerar bil för tilltänkta spekulanter med vinterdäcksförsedd bil i andra hälften av maj månad?)

Är detta förfarande rimligt när det gäller nybil?

Försökt söka på nätet. Finner några som påpekar att det kan bli väl så bra gjort som original från fabrik men fler som anser att det som kommer ut av detta inte kan betraktas som "nybil" då det inte kan jämföras med de processer och steg som sker på fabrik och i ren miljö.

Önskar goda råd från Er här på forumet!
Vad är rimligt att begära/förvänta sig i denna situation?
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Re: Lackdefekter vid leverans, vad göra?

Inlägg av bladh »

Usch vad tråkigt!
Beklagar innerligt för er skull.

Det är ju sånt här man har mardrömmar om och/eller ångest för inför leverans.
Att ställa er i kö på en helt ny fabriksproducerad bil känns väl sådär? Och antar att Tesla är lika styvnackade där och aldrig skulle föreslå eller gå med på den lösningen.
Men ni borde försöka få ett resonemang om ekonomisk kompensation. Tror dessvärre det kan bli en tuff match. Det brukar också skilja sig om det är ett konsumentköp eller företagsköp.

Preliminär leverans slutet av juni
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Jag hade tackat nej till bilen, baserat på att andrahandsvärdet påverkas från och med dag ett om den lackeras om.

Det blir aldrig samma sak att måla om som när karossen doppas i färg. Det förtar nöjet att veta att det när som helst kan börja flaga någonstans. Man blir nojjig.

Möjligen är det lite skillnad om bara någon bit är kass och behöver målas om, men inte hela bilen.

Det är en "DOA", Dead On Arrival. Låt Tesla göra om för att sedan kunna göra rätt.
phasebox.se
P85D
Basunen

Inlägg av Basunen »

Det är många bilar som är omlackade vid leverans, bara att ni oftast inte vet om det. Gör man rätt är det inga problem.
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
root
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av root »

Hmm.. Jag hoppas verkligen att jag hade upptäckt om min bil blivit omlackad innan leverans, vare sig det är en BMW, Porsche eller Tesla. Om bilhandlaren hade försökt mörka det för mig hade jag skickat över advokaten omedelbart. Han kan vara riktigt jobbig om man ber honom.

Avtalet innebär att jag för mina pengar skall få en fabriksny bil. En omlackad bil kan inte betraktas som fabriksny. Leverantören kan naturligtvis erbjuda ersättning, med andra ord ett lägre pris för en begagnad bil, i alla fall avtalsmässigt begagnad.

Om bilen skall lackeras för att bli som ny måste i princip allting ut, inredning, rutor, lister, rubbet. När allting monteras tillbaka blir det inte samma.

Jag är möjligen en av de största supportrarna av Tesla och deras bilar - och just därför tycker jag att man skall DOA dåliga exemplar så att flottan består av korrekta bilar så långt det är möjligt.
phasebox.se
P85D
DKA

Inlägg av DKA »

root skrev:
Jag hade tackat nej till bilen, baserat på att andrahandsvärdet påverkas från och med dag ett om den lackeras om.

Det blir aldrig samma sak att måla om som när karossen doppas i färg. Det förtar nöjet att veta att det när som helst kan börja flaga någonstans. Man blir nojjig.

Möjligen är det lite skillnad om bara någon bit är kass och behöver målas om, men inte hela bilen.

Det är en "DOA", Dead On Arrival. Låt Tesla göra om för att sedan kunna göra rätt.

Det här inlägget väckte några frågetecken.. Jag är inget proffs, men vad menar du med doppas i färg? Vilken lack börjar närsomhelst flagna om allt är fackmannamässigt utfört? Bara nyfiken.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag har en del erfarenhet av lackering och kan bara hålla med. En omlackerad bil är inte en ny bil!

När bilen lackeras på fabrik så är karossen i det närmaste naken. Den sprutas (doppas inte) av robotar som är duktigt kompetenta billackerare... och inga färgskarvar, av den typen som uppstår vid omlackering, bildas. Som nämnts måste en bil plockas isär väldigt mycket för att man ska kunna åstadkomma en omlackering som kan jämföras med en originallack. Om man reparerar en skada på exempelvis en bakskärm så är det princip omöjligt att åstadkomma ett homogent färglager. Det blir alltid en skarv någonstans. Att fixa en löstagbar karossdel är mycket lättare. En huv eller en dörr går att lackera med ett resultat som närmar sig fabrikslackeringen.

Tyvärr så stämmer det att många bilar redan är åtgärdade innan de kommer till kunden och många lever i den tron att de har en "ny" bil trots att den är bättrad...

Att fixa stenskott på en huv är alltså ok men att åtgärda en skada på en c-stolpe är mycket mera avancerat. Tveksamt om jag skulle acceptera detta på "min" bil.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Gissar också att många nya bilar är omlackade redan vid leverans. Med tanke på att de kör dem på öppna bilar och utan folie så kan man ju förvänta sig skador. Men det man inte vet lider man inte av så att säga.

Kanske kan man hitta en expert som kan inspektera om omlackningen är ok. Är det ok så ser jag inga problem med det. Förväntar mig att de plockar ner bilen så att den kan lackas utan skarvar eller liknade raggar fel.
DKA

Inlägg av DKA »

Jag har fått många bilar reparerade, och aldrig upplevt något problem med flagning eller så. Självklart tråkigt med skavanker på en ny bil dock.
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Som sagt, tråkigt med skavanker på nya bilen!

Men om jag förstått rätt så är det RM som sköter omlackning av Teslor - jag har själv fått annan bil åtgärdad av dem, inte bara lack utan lättare riktning av plåtskador också - riktigt proffsig resultat!

De är även hovrepatörer åt Jaguar, Land Rover, Mercedes, Aston Martin m.fl. premiumbilsmärken. Vill med det säga att det är inte "Bussiga Berras mek och lack", utan de håller riktigt bra standard.

Jag skulle våga lacka om! Sedan skulle det så klart uppskattas om Tesla kunde kompensera med några tillbehör, vinterdäck eller liknande som plåster på såren. Men det är väl inte att räkna med.. :-(
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Bara foliera över skavankerna... :-) skämt å sido inte ok på en ny bil för en mille! Inte en chans!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Reddy Kilowatt

Inlägg av Reddy Kilowatt »

Vilken färg var bilen lackerad i? Solid, metallic eller multi-coat? Skadorna hade alltså uppkommit under transporten till Sverige?
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Solid black.....

Enligt Tesla Gbg anlitar dom MrCap för recond. inför leverens till kund.
Att man inte där noterat lackdefekterna!?!

Där skadades dessutom reglaget till förarstolen!
Nytt sådant skulle beställas och kunde bytas efter ca en vecka, upplystes vi om.

Innan vi upptäckte lackskadorna utgjorde detta inget större problem då vi avsåg att köra bilen direkt till Stjärnbilvård vid AMG center som bara ligger ett par km från Tesla Gbg för Ceramic Pro behandling.
Bilen skulle ändå stå där en vecka, så i samband med avhämtning därifrån kunde vi passera Aminogatan och få reglaget utbytt.

Vi fick ju omedelbart meddela Stjärnbilvård vad som hänt ( de var inte överraskade, upprepade vad dom tyckte om den kvalitet på lackarbete och efterbehandling som varit på de Teslor de tidigare fått uppdrag att lackförsegla. Jag kan inte avgöra om denna utsaga skall ses som "försäljningsförstärkare" eller inte efter som jag bara kan referera till egen bil och en ytterligare som fått liknande öde dock ej levererad i Gbg)
Inför beh efter omlackeringen bad man oss få upplysning om hur lång tid lacken skulle härda, då ju efterbehandling inte skall ske under den perioden.

Erbjudandet från Tesla gbg var lånebil unde lackarbete och under tiden den behövde vara hos lackförseglare. Härdningstid skulle man kontrollera med lackfirman. Det var inga problem! Man skulle med största sannolikhet nå det hela inklusive tiden som behövdes hos Stärnbilvård innan vi åker på planerad bilsemester till Frankrike i slutet på juni. Skulle det inte gå skulle vi även få behålla lånebilen på resan. Självklart!

I går fick jag samtal från högst densamme som lovat ovanstående.
Positivt besked bilen redan i Stockholm för omlackering.
Härdning tar 4 v.
Någon lånebil kan ej längre erbjudas under härdningstid och lackförsegling.
Jag meddelade att detta var avvikelse från tidigare löfte och ej acceptabelt och måste återkomma i ärendet.
Erhöll samtalet på mindre lämplig tidpunkt och måste också få rådrum för känns som man måste backa bandet, är det hela acceptabelt när man förväntar sig fabriksny bil i alla avseenden.
Kommentarerna på forum och personliga kommentarer jag får annars spretar.
Efterlyser om möjligt konkreta förslag på hur man rimligt förhåller sig till det hela, man blir ju lätt emotionell - läs tvärförbannad!
Senast redigerad av Jwe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare

Inlägg av bladh »

Den typen av defekter som beskrivs borde ju inte kunna uppstå under transporten från fabriken till service center.
Då blir man direkt frågande till hur kvalitetsinspektionen i fabriken går till.

Vi har väl alla sett filmen från fabriken i Fremont där de visar hur två pers gör en slutbesiktning på hela bilen.
Vill minnas att speakern i filmen samtidigt berättar att det är flera team som inspekterar bilarna.
Så att bilarna godkänns av flera ögon så att säga. För intern kvalitetssäkring kan man förmoda.
Men börjar ju undra när man läser ett sånt här mardröms-exempel. :cry:
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
OlleLind
Teslaägare

Inlägg av OlleLind »

Eskalera ärendet omedelbart, totalt oacceptabelt hur du blir behandlad. Kontakta Jerome Guillen, jguillen@tesla.com, är "Vice President, WW Sales and Service".

Tesla är fortfarande en startup, dom behöver få reda på vad som brister i organisationen. Jerome var snabb på att svara när jag behövde hjälp.
Användarvisningsbild
REIT
Teslaägare

Inlägg av REIT »

Jag hade inte accepterat bilen. Antingen ny bil eller ett rejält avdrag.
Tesla Model S 85 2015
Renault ZOE Intense 2014
Zero Motorcycles S ZF 11.4 2013
Emax 90S 2008
Wacker Neuson WL20e 2016
SÅLD Zero Motorcycles DS 2010
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ta upp möjlgheten att häva köpet när du pratar med dem. En ny bil skall vara perfekt vid leverans och skall inte behöva belasta köparen med en massa väntetid och vara utan bil etc. Ingen aning om hur illa lacken var men är det illa är det ingen tvekan om att du kan häva köpet. Givetvis är kraven högre när en bil kostar runt miljonen.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Top12
Teslaägare

Inlägg av Top12 »

Om bilen behövde komma ut i dagsljus för att man skulle kunna se några repor så tror jag inte hela bilen behöver lackas om. Låter mer som ytan behöver mattas på vissa delar som kommer få en ny lack. Alltid svårt att gissa, en bild hade nog sagt mer.
Eftersom bilen är ny så lär inte UV ha påverkat lacken och därför blir det inga skiftningar. Solid Black lär vara färgen som är lättast att få bra vid omlackning.
Höna av en fjäder ?
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Hur gick det med lackning till slut?

Jag var och kollade på min blivande bil och den hade en ganska tydlig repa. Ska sägas att den stod som lagerbil och var inte leveranskittad när jag fick se den så det är mycket möjligt den går att polera bort. Är dock inte säker på att det är möjligt så funderar då på vad man ska vänta sig?

En annan fundering jag har är lacken på bakskärmarna. Där är ytal liksom lite ojämn. Den förefaller vara i någon form av kompositmaterial och har sett detta på andra bilar med med glasfiberkaraoss så jag gissar det är svårt att ordna men likväl störigt. När jag kollade på parkeringen så uppfattade jag det också som att övriga model s hade samma problem men omständigheterna gjorde det här extra tydligt. Svart metallic i klart solskens och väggen bakom i korrugerad plåt som fick inte fullt så skarpt raka linjer i lackens spegling som man önskat. Någon som har upplevt samma sak?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

DSV skrev:
Hur gick det med lackning till slut?

Jag var och kollade på min blivande bil och den hade en ganska tydlig repa. Ska sägas att den stod som lagerbil och var inte leveranskittad när jag fick se den så det är mycket möjligt den går att polera bort. Är dock inte säker på att det är möjligt så funderar då på vad man ska vänta sig?

En annan fundering jag har är lacken på bakskärmarna. Där är ytal liksom lite ojämn. Den förefaller vara i någon form av kompositmaterial och har sett detta på andra bilar med med glasfiberkaraoss så jag gissar det är svårt att ordna men likväl störigt. När jag kollade på parkeringen så uppfattade jag det också som att övriga model s hade samma problem men omständigheterna gjorde det här extra tydligt. Svart metallic i klart solskens och väggen bakom i korrugerad plåt som fick inte fullt så skarpt raka linjer i lackens spegling som man önskat. Någon som har upplevt samma sak?
En duktig detailer kan ta bort ganska grova repor, så länge repan inte går till base coaten som då lyser genom.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar