Resa till prypiat

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Resa till prypiat

Inlägg av jonas »

Vi tänkte resa till Chernobyl med Teslan. Men oj så svårt det verkar vara med laddning dit. A better routeplanner säger att det inte går. Kan det vara så illa att man måste ta fossilbilen dit?

Någon som vet mer? Vart skall man vända sig för att hitta laddnätverk i länder till Ukraina.

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Re: Resa till prypiat

Inlägg av OlleBack »

Kan man inte bara parkera den där nånstans så laddas den av bakgrundsstrålningen? :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bör inte vara en omöjlighet men ett äventyr lär det vara. Kanske blir du beroende av några trefaskontakter och det är inte bästa lösningen eftersom dessa oftast inte är anpassade för elbilsladdning. Se på Plugshare för laddpunkter:

https://www.plugshare.com/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Lär inte finnas SuC men ström finns det nog. Kan dock ta tid och vara ett stort äventyr. Jag hade nog inte gjort det.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Jag har läst förut att det finns ganska många Teslor i Ukraina och ägarna där har gått ihop och byggt ett eget Type 2 nätverk som täcker större delen av landet. Ska även finnas en del Chademo/CCS.
Kolla plugshare.com där ska dom flesta laddare finnas.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ja, Ukraina ser ut att ha mycket bättre laddnätverk än t.ex. Polen 2017. Verkar egentligen inte vara några större bekymmer men kräver lite planering och helst tar man nog in på hotell som kan garantera laddning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Intressant resmål!! Själv har jag bara som närmast kommit till Kiev, annat har kommit i vägen för en Tjernobylavstickare. ( samt att jag iaf var lite nojjig för strålningen och bestämde mig för att bli gammal gubbe först innan ett ev T. besök.

Nåja nog om det, har du bilat innan i Ukraina så du känner till förhållandena?
Typexempel; polisen bötar på plats, "tar" pengar kontant.
Vägarna kan vara fina och bra i många mil/km... men sen kommer nästa regions distriktsansvarsbudget in.. och de kan slarva ----> gigantiska potthål tex.
Just potthål kan leda till verksradsbesök, i Ukraina är de ofta djupa nog för detta.
"Svensk standard" på vägmarkeringar o skyltning är det inte. En pinne kan motsvara flera vägkoner här hemma.
Folk kör utan belysningen tänd långt in i skymningsmörkret.
Hundar, hästar mm kan springa mer eller mindre lösa på vägen.
Järnvägsövergångarna passeras i låg fart. Eller så kan axeln stanna mellan rälsen...
De rika (dvs de med stora, nyare bilar, ofta svarta suvar eller största sedanmodellen) kör som svin ibland. ALLA andra bör/ska/förväntas hålla sig undan ALLTID.
Överlastade fordon är normalt.
De 20/30/40 år gamla sovjetfordonen har bromsar och väghållning osv.. som ... kan lämna endel önskemål.ra
Osv...

Nåja hoppas resan blir av och att du/ni får det finfint!!

Jajustja, merparten av Ukrainarna är jättetrevliga och hjälpsamma!

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Beck
Teslaägare

Inlägg av Beck »

Har bilat i Ukraina (fossil då detta var 2012) Lviv-Uman-Odessa-Transnistrien (utbrytarepublik) - Kiev - Prypiat och det Poloprinsen har sagt är helt kurrant men måste också inflika vägstandardaden, den är helt otroligt uselt :D Men på de motorvägar som finns, till och från Kiev främst, är standarden ok trots att övergångsställen på 110? vägar plötsligt dyker upp.

Och till pudelns kärna, jag hade aldrig fått för mig att ta Teslan dit, standard på vägar, onyktra förare, vansinniga omkörningar, djur och barn på vägar samt att jag inte vill tänka på de obefintliga laddningsmöjligheterna. Jag tror det blir som våra politiker säger, en STOR utmaning... :lol:

Med detta sagt säger jag ändå att jag rekommenderar resan och önskar jag får både höra och se bilder från resan!

Ukrainarna är väldigt trevliga förutom poliserna som måste mutas - detta var svårt för mig i början men sen blev det en vana att sticka fram en $10 sedel ;)
Skriv svar