Fick nu idag se ett klargörande som IVL gjorde strax därefter i juli 2017. (Alltså INTE filmen som släpptes häromdagen)
https://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/ny ... entar.html
I det här ”klargörandet” skriver man i juli 2017 att, citat ”-Tillverkningen av ett batteri som kan lagra 30 kWh skulle då motsvara i storleksordningen 2400–3000 mils körning med dagens klimatprestanda för diesel eller bensin i Sverige”.
Dvs det är alltså ursprungsrapporten applicerad på elbilar i just Sverige mm som gör att det trots allt ser vettigt ut (men fortfarande de ursprungliga konstiga antaganden/beräkningarna i grunden ändå skulle jag säga)
Samtidigt i den nu släppta FILMEN mars 2019 ”enligt nyare Norsk forskning =mer realistisk beräkning?) Anges att en ”liten elbil” (vilket i min värld motsvarar elbilar på ca 30kWh) På 18000mil har 60-70% lägre Co2” i Sverige än motsvarande fossilbil. (I Europa anger de 20% tror jag hon sa)
Omräknat borde det väl då ungefär motsvara ett miltal på ca 5500-7200mil (5500/18000=30%, dvs 70% bättre eller 7200/18000=40%, dvs 60% bättre)
Så enligt klargörandet i juli 2017 till den utsprungliga rapporten tog det 2400-3000mil i Sverige innan en 30kWh elbil var i kapp enligt de själva.
Nu enligt den nya filmen där man verkar vilja visa att elbilar är BÄTTRE än vad den första rapporten sa/misstolkades, då behöver plötsligt en ”liten elbil” 5500-7200mil innan elbilen är i kapp?
Jag får det inte att gå ihop helt enkelt.
Dvs nu är ”Rubrikerna” positiv men exemplet de själva tar upp är faktiskt mer negativt! Men jag kanske tänker/räknar totalt fel eller missar något?

Det är därför det skaver lite i mig... (Är man själv en foliehatt???) att FILMENS budskapet/syfte egentligen är:
”-köp små elbilar MEN fortsätt köp stora fossilbilar/familjebilar eller alternativt köp familjebilar med små batterier =PHEV” dvs fortsätt köp Volvo och deras PHEV...
Särskilt med tanke på att Bilsweden är med som avsändare (Intresseorganisation för alla bilmärken i Sverige där Volvo har störst inflytande) Där det då blir en logisk kompromiss som alla bilmärken kan gå med på. Volvo som mest säljer stora familjebilar och många av de andra som mest säljer små/mellanstora bilar/elbilar =ALLA bilmärken är nöjda och kan stå bakom budskapet gemensamt även Volvo...
Sen om något år då även Volvo har nya (stora) elbilar så kommer en ny IVL-rapport som säkerligen säger -köp elbil oavsett storlek! (Rapporter som IVL alltså egentligen lätt skulle kunnat ta fram redan 2017...)
IVL skriver ju tex på sin hemsida om att de länge har jobbat med att hjälpa Volvo med miljöarbete...