Motivering till Tesla som personalbil
Moderator: Redaktion
Motivering till Tesla som personalbil
Hej!
Jag jobbar på ett relativt stort företag som erbjuder personalbil men dock max 8 prisbasbelopp i inköpspris. Jag tänkte skriva ett mail till ansvariga för riktlinjerna för att försöka få ett undantag eller ändring på detta och mest troligt lär det inte fungera men tänkte iallafall försöka. Till saken hör att företaget har en tydlig miljöprofil och uppmanar till miljöförbättrande förslag. Hoppas ni på forumet kan hjälpa mig med lite feedback och/eller fler argument varför jag skulle få leasa en Tesla som personalbil.
Ett utkast på mailet:
Jag är väldigt intresserad av att börja köra elbil och har varit och provkört kia e-niro som var en väldigt trevlig bil men har dålig laddinfrastruktur runt Norrland vilket gör längre resor väldigt tidskrävande. Pluginhybrider är också intressant men har för kort räckvidd vilket gör att en stor del av min körning skulle ändå gå på bensin. Listar några punkter nedan till varför det hade varit väldigt bra för mig, miljön och företaget som attraktivare arbetsgivare att att få välja en elbil som är ej bunden till 8 prisbasbelopp.
Motivering till undantag till Tesla Model 3.
· Kostnaden för mig privat blir samma som för en Mitsubishi Outlander Phev och billigare än en Volvo xc60 D4 awd bil trots ca 250 000 kr mer i inköpspris. Uträkningen är gjord på siffror från leasingbolaget (Har gjort lite uträkningar i dannis Excel mall bifogar det inte här. ca 5700 kr/mån för outlander och TM3 och 7900 kr/mån för xc60)
· Enda elbilen i dagsläget med 4 hjulsdrift som är ett krav för mig som kör på väldigt hala vägar delar av året
· Ett bra sätt att vara ett attraktiv arbetsgivare utan att det kostar företaget något extra
· Företagets värderingar säger: "Vi ska ta initiativ till gröna lösningar och minimera miljöpåverkan"
· Laddinfrastruktur och större batteri. Enda bilmärket som har snabbladdare i norr så att längre resor är betydligt mindre tidskrävande. Som exempel om jag kör sträckan Luleå – Sundsvall med tesla Model 3 så behöver jag stanna 15 min i Umeå och ladda för att nå min destination. Och med Kia e-niro behöver jag göra två stopp och ladda totalt 1 timme och 22 min. Källa: https://abetterrouteplanner.com/
Jag jobbar på ett relativt stort företag som erbjuder personalbil men dock max 8 prisbasbelopp i inköpspris. Jag tänkte skriva ett mail till ansvariga för riktlinjerna för att försöka få ett undantag eller ändring på detta och mest troligt lär det inte fungera men tänkte iallafall försöka. Till saken hör att företaget har en tydlig miljöprofil och uppmanar till miljöförbättrande förslag. Hoppas ni på forumet kan hjälpa mig med lite feedback och/eller fler argument varför jag skulle få leasa en Tesla som personalbil.
Ett utkast på mailet:
Jag är väldigt intresserad av att börja köra elbil och har varit och provkört kia e-niro som var en väldigt trevlig bil men har dålig laddinfrastruktur runt Norrland vilket gör längre resor väldigt tidskrävande. Pluginhybrider är också intressant men har för kort räckvidd vilket gör att en stor del av min körning skulle ändå gå på bensin. Listar några punkter nedan till varför det hade varit väldigt bra för mig, miljön och företaget som attraktivare arbetsgivare att att få välja en elbil som är ej bunden till 8 prisbasbelopp.
Motivering till undantag till Tesla Model 3.
· Kostnaden för mig privat blir samma som för en Mitsubishi Outlander Phev och billigare än en Volvo xc60 D4 awd bil trots ca 250 000 kr mer i inköpspris. Uträkningen är gjord på siffror från leasingbolaget (Har gjort lite uträkningar i dannis Excel mall bifogar det inte här. ca 5700 kr/mån för outlander och TM3 och 7900 kr/mån för xc60)
· Enda elbilen i dagsläget med 4 hjulsdrift som är ett krav för mig som kör på väldigt hala vägar delar av året
· Ett bra sätt att vara ett attraktiv arbetsgivare utan att det kostar företaget något extra
· Företagets värderingar säger: "Vi ska ta initiativ till gröna lösningar och minimera miljöpåverkan"
· Laddinfrastruktur och större batteri. Enda bilmärket som har snabbladdare i norr så att längre resor är betydligt mindre tidskrävande. Som exempel om jag kör sträckan Luleå – Sundsvall med tesla Model 3 så behöver jag stanna 15 min i Umeå och ladda för att nå min destination. Och med Kia e-niro behöver jag göra två stopp och ladda totalt 1 timme och 22 min. Källa: https://abetterrouteplanner.com/
Motivering till Tesla som personalbil
Vi har en "maxkostnad per månad" istället. 5800.
En Model 3 LR AWD skulle enligt finansbolaget hamna på prick 6000...
Kanske blir en 3a sen när vanliga LR eller MR dyker upp.
Kanske kan försöka belysa att det är ju månadskostnaden som borde vara det viktiga, samt påpeka att det inte kommer se så snyggt ut att rulla runt i avgasbilar om några år(din bil lär antar jag kommer rulla 3 år?)
En Model 3 LR AWD skulle enligt finansbolaget hamna på prick 6000...
Kanske blir en 3a sen när vanliga LR eller MR dyker upp.
Kanske kan försöka belysa att det är ju månadskostnaden som borde vara det viktiga, samt påpeka att det inte kommer se så snyggt ut att rulla runt i avgasbilar om några år(din bil lär antar jag kommer rulla 3 år?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Alltså förlåt, men nej.. bara nej. Det där är inte ett bra argument till varför företaget skall gå med på det.sebbe skrev:
· Enda elbilen i dagsläget med 4 hjulsdrift som är ett krav för mig som kör på väldigt hala vägar delar av året
Har du räknat på hur mycket dyrare det blir att köpa bilen privat? Har du räknat med den minskade pensionsavsättningen?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Ja det har jag gjort och kommit framtill att det dyrare att köpa privat. Företaget gör pensionsavsättningar före löneavdraget. Den del av löneavdraget som går att göra nettolöneavdrag på påverkar inte allmänna pensionen men som du säger kan det brutto löneavdraget påverka detta men i mitt fall är det väldigt lite.Jeppe_E skrev:Alltså förlåt, men nej.. bara nej. Det där är inte ett bra argument till varför företaget skall gå med på det.sebbe skrev:
· Enda elbilen i dagsläget med 4 hjulsdrift som är ett krav för mig som kör på väldigt hala vägar delar av året
Har du räknat på hur mycket dyrare det blir att köpa bilen privat? Har du räknat med den minskade pensionsavsättningen?
Kan hålla med om att fyrhjulsdrift är inte ett jättebra argument men kör en del i tjänsten så kanske ska förtydliga att det är en säkerhets aspekt med fyrhjulsdrift.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Ja det stämmer det är 3 år. Ska försöka skriva med nåt om att månadskostnaden och avgasbilar, tack för tipset!taliz skrev:Vi har en "maxkostnad per månad" istället. 5800.
En Model 3 LR AWD skulle enligt finansbolaget hamna på prick 6000...
Kanske blir en 3a sen när vanliga LR eller MR dyker upp.
Kanske kan försöka belysa att det är ju månadskostnaden som borde vara det viktiga, samt påpeka att det inte kommer se så snyggt ut att rulla runt i avgasbilar om några år(din bil lär antar jag kommer rulla 3 år?)
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Jag hade skrivit mer om hur bra jag trivs på min arbetsplats hur mycket du uppskattar företaget miljöarbete osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Kan det inte vara läge att vänta på MR eller andra billigare varianter, så du hamnar närmare gränsen?
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Kanske bör lägga in något med att standard på X basbelopp gäller för att det blir Y kronor per månad i bränsle utgifter, varav totalkostnaden blir Z.
Med en elbil blir ju månadskostnad Y mycket lägre, vilket motiverar ett högre värde på X, varpå Z fortfarande kan bibehållas.
Fast i mer lättsmält format kanske..
Med en elbil blir ju månadskostnad Y mycket lägre, vilket motiverar ett högre värde på X, varpå Z fortfarande kan bibehållas.
Fast i mer lättsmält format kanske..
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Detta argument bör väl fungera bättre på tjänstebil/förmånsbil om man har ett basbeloppstak.evilirish skrev:Kanske bör lägga in något med att standard på X basbelopp gäller för att det blir Y kronor per månad i bränsle utgifter, varav totalkostnaden blir Z.
Med en elbil blir ju månadskostnad Y mycket lägre, vilket motiverar ett högre värde på X, varpå Z fortfarande kan bibehållas.
Fast i mer lättsmält format kanske..
Men för personalbil står väl den anställde för drivmedlet privat så företaget har inget med det att göra, eller?
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Men samtidigt är väl den stora anledningen att det är denna gräns som i stort sett är gränsen för "lyxbil" enligt Skatteverket. Det är nog därför så många använder sig av detta. Elbilarna har förmånsvärde satt till motsvarande förbränningsbil, så det blir skevt att bara köra på prisbasbelopp.Erxon skrev:Detta argument bör väl fungera bättre på tjänstebil/förmånsbil om man har ett basbeloppstak.evilirish skrev:Kanske bör lägga in något med att standard på X basbelopp gäller för att det blir Y kronor per månad i bränsle utgifter, varav totalkostnaden blir Z.
Med en elbil blir ju månadskostnad Y mycket lägre, vilket motiverar ett högre värde på X, varpå Z fortfarande kan bibehållas.
Fast i mer lättsmält format kanske..
Men för personalbil står väl den anställde för drivmedlet privat så företaget har inget med det att göra, eller?
- FutureTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 276
- Blev medlem: 14 feb 2019 10:37
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Argument för:
- samma månadskostnad som en ny fossilbil, i vissa fall tom billigare
- 60000 miljöbonus
- passar företagets miljöpolicy och uppmuntrar andra att välja elbilar
- anpassat för framtidens miljözoner
m m
- samma månadskostnad som en ny fossilbil, i vissa fall tom billigare
- 60000 miljöbonus
- passar företagets miljöpolicy och uppmuntrar andra att välja elbilar
- anpassat för framtidens miljözoner
m m
Model S Plaid 2023
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Hej!
Jag är nyfiken hur det har gått?
Sitter lite i samma sits och har 10 basbelopp som gräns.
Jag är nyfiken hur det har gått?
Sitter lite i samma sits och har 10 basbelopp som gräns.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Att din privata kostnad blir låg är väl inget som företaget bryr sig om? Om du inte lägger till att du på grund av det är villig att göra ett bruttolöneavdrag för att kompensera för företagets ökade utgifter.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
sebbe skrev:Ja det har jag gjort och kommit framtill att det dyrare att köpa privat. Företaget gör pensionsavsättningar före löneavdraget. Den del av löneavdraget som går att göra nettolöneavdrag på påverkar inte allmänna pensionen men som du säger kan det brutto löneavdraget påverka detta men i mitt fall är det väldigt lite.Jeppe_E skrev:Alltså förlåt, men nej.. bara nej. Det där är inte ett bra argument till varför företaget skall gå med på det.sebbe skrev:
· Enda elbilen i dagsläget med 4 hjulsdrift som är ett krav för mig som kör på väldigt hala vägar delar av året
Har du räknat på hur mycket dyrare det blir att köpa bilen privat? Har du räknat med den minskade pensionsavsättningen?
Kan hålla med om att fyrhjulsdrift är inte ett jättebra argument men kör en del i tjänsten så kanske ska förtydliga att det är en säkerhets aspekt med fyrhjulsdrift.
Fyrhjulsdrift är ingen säkerhetsaspekt på det viset.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
En personalbil är ju alltid i praktiken kostnadsneutral för företaget. Om det kostar något så ses ju det som en del av den totala ersättningen till den anställde.Verdi skrev:Att din privata kostnad blir låg är väl inget som företaget bryr sig om? Om du inte lägger till att du på grund av det är villig att göra ett bruttolöneavdrag för att kompensera för företagets ökade utgifter.
Poängen med personalbil är som absolut störst när det är stor skillnad mellan bilens faktiska kostnad och förmånsvärdet. Det är ju då man sparar som mest på att betala med oskattade pengar.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Ja man lågt förmånsvärde och låga driftskostnader kommer ju mest den anställde till del. Om man som jag själv äger bolaget så blir det ju som du säger. Men för företaget så blir en Tesla lika dyr som en annan bil i samma prisklass. Då måste den anställde ta lite av sin "vinst" och kompensera så att månadskostnaden för företaget blir likvärdig som en bil under deras gräns.Fredrik j skrev:En personalbil är ju alltid i praktiken kostnadsneutral för företaget. Om det kostar något så ses ju det som en del av den totala ersättningen till den anställde.Verdi skrev:Att din privata kostnad blir låg är väl inget som företaget bryr sig om? Om du inte lägger till att du på grund av det är villig att göra ett bruttolöneavdrag för att kompensera för företagets ökade utgifter.
Poängen med personalbil är som absolut störst när det är stor skillnad mellan bilens faktiska kostnad och förmånsvärdet. Det är ju då man sparar som mest på att betala med oskattade pengar.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
En personalbil är oftast helt kostnadsneutral för företaget vilket betyder att kostnaderna (för företaget) blir 0kr oavsett vilken bil du väljer. Om det uppstår en kostnad så ska man se den som en ökad kostnad för anställningen.Verdi skrev:Ja man lågt förmånsvärde och låga driftskostnader kommer ju mest den anställde till del. Om man som jag själv äger bolaget så blir det ju som du säger. Men för företaget så blir en Tesla lika dyr som en annan bil i samma prisklass. Då måste den anställde ta lite av sin "vinst" och kompensera så att månadskostnaden för företaget blir likvärdig som en bil under deras gräns.Fredrik j skrev:En personalbil är ju alltid i praktiken kostnadsneutral för företaget. Om det kostar något så ses ju det som en del av den totala ersättningen till den anställde.Verdi skrev:Att din privata kostnad blir låg är väl inget som företaget bryr sig om? Om du inte lägger till att du på grund av det är villig att göra ett bruttolöneavdrag för att kompensera för företagets ökade utgifter.
Poängen med personalbil är som absolut störst när det är stor skillnad mellan bilens faktiska kostnad och förmånsvärdet. Det är ju då man sparar som mest på att betala med oskattade pengar.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Fredrik j skrev:En personalbil är oftast helt kostnadsneutral för företaget vilket betyder att kostnaderna (för företaget) blir 0kr oavsett vilken bil du väljer. Om det uppstår en kostnad så ska man se den som en ökad kostnad för anställningen.Verdi skrev:Ja man lågt förmånsvärde och låga driftskostnader kommer ju mest den anställde till del. Om man som jag själv äger bolaget så blir det ju som du säger. Men för företaget så blir en Tesla lika dyr som en annan bil i samma prisklass. Då måste den anställde ta lite av sin "vinst" och kompensera så att månadskostnaden för företaget blir likvärdig som en bil under deras gräns.Fredrik j skrev:En personalbil är ju alltid i praktiken kostnadsneutral för företaget. Om det kostar något så ses ju det som en del av den totala ersättningen till den anställde.Verdi skrev:Att din privata kostnad blir låg är väl inget som företaget bryr sig om? Om du inte lägger till att du på grund av det är villig att göra ett bruttolöneavdrag för att kompensera för företagets ökade utgifter.
Poängen med personalbil är som absolut störst när det är stor skillnad mellan bilens faktiska kostnad och förmånsvärdet. Det är ju då man sparar som mest på att betala med oskattade pengar.
Ok, så varför har då bolaget en gräns för hur dyr bilen får vara?
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Kanske man blandar ihop tjänstebil och personalbil, man kallar ibland tjänstebil för personalbil!
Det är samma begränsning på mitt företag när det gäller tjänstebil/personalbil som blir en faktisk kostnad för företaget.
Men nu har jag en kostnadsneutral personalbil Tm3sr+ och då är det upp till mig om jag kan bära kostnaderna, och på mitt företag är man bara glad för detta (de slipper ju ta några kostnader).
Det är samma begränsning på mitt företag när det gäller tjänstebil/personalbil som blir en faktisk kostnad för företaget.
Men nu har jag en kostnadsneutral personalbil Tm3sr+ och då är det upp till mig om jag kan bära kostnaderna, och på mitt företag är man bara glad för detta (de slipper ju ta några kostnader).
- loftux
- Teslaägare
- Inlägg: 895
- Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
- Ort: Nacka
- Referralkod: ts.la/peter18116
- Kontakt:
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Även om företaget har löneväxling så att det ska bli kostnadsneutralt innebär det ändå indirekta kostnader. Företaget måste ju tex ligga ute med den första förhöjda leasingavgiften, det blir ökad administration (fakturor som skall betalas, lönesystem som skall justeras mm). Så kan vara därför man har ett maxbelopp.
Sen är det ju synligare vilken bil någon har jämfört med lön som betalas ut. Om någon har råd att ta ut en jättedyr bil så innebär det ju indirekt att det är bättre betalda. Vilket säkert kan leda till avundsjuka och lönekrav från mindre välbetalda.
Sen är det ju synligare vilken bil någon har jämfört med lön som betalas ut. Om någon har råd att ta ut en jättedyr bil så innebär det ju indirekt att det är bättre betalda. Vilket säkert kan leda till avundsjuka och lönekrav från mindre välbetalda.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Fråga dom. Ibland är det med omtanke om den anställde. Speciellt gäller det om man betalar sin personalbil brutto då det kan påverka pensionen om man hamnar under brytpunkten för inbetalning till allmäna pensionen.Verdi skrev:Fredrik j skrev:En personalbil är oftast helt kostnadsneutral för företaget vilket betyder att kostnaderna (för företaget) blir 0kr oavsett vilken bil du väljer. Om det uppstår en kostnad så ska man se den som en ökad kostnad för anställningen.Verdi skrev:Ja man lågt förmånsvärde och låga driftskostnader kommer ju mest den anställde till del. Om man som jag själv äger bolaget så blir det ju som du säger. Men för företaget så blir en Tesla lika dyr som en annan bil i samma prisklass. Då måste den anställde ta lite av sin "vinst" och kompensera så att månadskostnaden för företaget blir likvärdig som en bil under deras gräns.Fredrik j skrev:En personalbil är ju alltid i praktiken kostnadsneutral för företaget. Om det kostar något så ses ju det som en del av den totala ersättningen till den anställde.Verdi skrev:Att din privata kostnad blir låg är väl inget som företaget bryr sig om? Om du inte lägger till att du på grund av det är villig att göra ett bruttolöneavdrag för att kompensera för företagets ökade utgifter.
Poängen med personalbil är som absolut störst när det är stor skillnad mellan bilens faktiska kostnad och förmånsvärdet. Det är ju då man sparar som mest på att betala med oskattade pengar.
Ok, så varför har då bolaget en gräns för hur dyr bilen får vara?
Eller så vill man inte att den anställde ska dra på sig en hög skuld som företaget står som garant för.
Hur fungerar det på ditt bolag? Betalar företaget personalbilar fullt ut och den anställde bara förmånsvärde? I så fall är ju bilen en del av lönen.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Fredrik j skrev:Fråga dom. Ibland är det med omtanke om den anställde. Speciellt gäller det om man betalar sin personalbil brutto då det kan påverka pensionen om man hamnar under brytpunkten för inbetalning till allmäna pensionen.
Eller så vill man inte att den anställde ska dra på sig en hög skuld som företaget står som garant för.
Hur fungerar det på ditt bolag? Betalar företaget personalbilar fullt ut och den anställde bara förmånsvärde? I så fall är ju bilen en del av lönen.
Jag gör ju som jag vill. Behöver inte bry mig om nån annan.
Re: Motivering till Tesla som personalbil
Blandade ihop er. Trodde det var du som hade en beloppsgräns.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Fråga dom. Ibland är det med omtanke om den anställde. Speciellt gäller det om man betalar sin personalbil brutto då det kan påverka pensionen om man hamnar under brytpunkten för inbetalning till allmäna pensionen.
Eller så vill man inte att den anställde ska dra på sig en hög skuld som företaget står som garant för.
Hur fungerar det på ditt bolag? Betalar företaget personalbilar fullt ut och den anställde bara förmånsvärde? I så fall är ju bilen en del av lönen.
Jag gör ju som jag vill. Behöver inte bry mig om nån annan.
Om du äger företaget behöver du ju naturligtvis inte krångla med personalbil.