Vad bör man tänka på vid köp av en begagnad Model S från 2015-2016.
Kikar mest på 70D och 85D men det spelar kanske mindre roll?
- Vad ska ingå, laddsladdar osv?
- Vad bör man kika på, finns där några klassiska fel?
- Vad kan man göra för kontroll i bilens mjukvara, battericheck etc. (och hur om det inte är självklart)?
- Autopilot, ingår då automatiskt aktiv parkeringshjälp mm?
- Finns det andra utrustningspaket?
- Är det något mer än framsäten generation 2 som kom under 2015 som är värt att ha koll på? (..och ny front 2016)
- Är det alltid fri laddning för dessa årgångar på Tesla Supercharger-stationer?
...ja frågorna är många för en gröngöling!
Tack på förhand!
KÖPRÅD beg. Model S 2015-2016
Moderator: Redaktion
Re: KÖPRÅD beg. Model S 2015-2016
1.
UMC:n (enfas/trefas adapter och laddare) är väl det enda du kan kräva ska följa med i sladdväg.
2.
Testa max acceleration och missta inte vibrationer för "hjulsläpp". Det kommer från slitna drivaxlar fram. En frisk Model S är helt vibrationsfri.
Testa även att köra så snabbt du kan/vill/vågar på motorväg. Inga vibrationer ska förekomma. Model S är känsliga för hjulinställningen. Tidiga facelift har även nåt knas med fronten som orsakar vibrationer i hög fart.
3.
Du kan försöka räkna ut teoretisk max range genom att växla mellan procent och typical. Det är inte helt exakt för du vet inte om bilen har 66,4% eller 65,7% när den visar 66%. Men det ger ett hum om degraderingen iaf. Finns kanske nåt annat du kan kolla på också men det vet jag inte nåt om.
4.
Vet ej.
5.
Finns hur många paket som helst. Olika för olika perioder. En -16 behöver inte alls vara lik en annan -16 därvidlag för Tesla ändrar friskt hela tiden.
6.
Elektrisk baklucka är ju trevligt. Rattvärme. Premiuminredning med alcantara på instrumentbrädan (mm).
7.
Det är alltid fri laddning på -15 och -16.
UMC:n (enfas/trefas adapter och laddare) är väl det enda du kan kräva ska följa med i sladdväg.
2.
Testa max acceleration och missta inte vibrationer för "hjulsläpp". Det kommer från slitna drivaxlar fram. En frisk Model S är helt vibrationsfri.
Testa även att köra så snabbt du kan/vill/vågar på motorväg. Inga vibrationer ska förekomma. Model S är känsliga för hjulinställningen. Tidiga facelift har även nåt knas med fronten som orsakar vibrationer i hög fart.
3.
Du kan försöka räkna ut teoretisk max range genom att växla mellan procent och typical. Det är inte helt exakt för du vet inte om bilen har 66,4% eller 65,7% när den visar 66%. Men det ger ett hum om degraderingen iaf. Finns kanske nåt annat du kan kolla på också men det vet jag inte nåt om.
4.
Vet ej.
5.
Finns hur många paket som helst. Olika för olika perioder. En -16 behöver inte alls vara lik en annan -16 därvidlag för Tesla ändrar friskt hela tiden.
6.
Elektrisk baklucka är ju trevligt. Rattvärme. Premiuminredning med alcantara på instrumentbrädan (mm).
7.
Det är alltid fri laddning på -15 och -16.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: KÖPRÅD beg. Model S 2015-2016
70 eller 85 tycker jag spelar mindre roll, 85 har inte fullt 85 kWh, skiljer nog inte mer än ca 4 mil i räckvidd, min förra 70 hade ca 35 typical mil vid 100%, så i närheten bör ditt objekt vara. 70 bör dock vara en hel del billigare förstås. Realistiskt är att köra etapper med 70 på högst ca 30 mil mellan laddningarna. Funkar det för dig är 70 ett bra val. Tillräckliga prestanda om man inte provat P....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: KÖPRÅD beg. Model S 2015-2016
Här är en fin
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E28FF114962
Nya stolarna
AP1
Premium
Vanliga fjädrar
Köldpaket
4 års garanti / 8000 mil
Fri Super charging
Sen om priset är bra eller ej kan jag inte svara på. Men det är mycket bil för pengarna.
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E28FF114962
Nya stolarna
AP1
Premium
Vanliga fjädrar
Köldpaket
4 års garanti / 8000 mil
Fri Super charging
Sen om priset är bra eller ej kan jag inte svara på. Men det är mycket bil för pengarna.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- La Liberte
- Teslaägare
- Inlägg: 105
- Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
- Ort: Åhus
Re: KÖPRÅD beg. Model S 2015-2016
Jag har en 85 D som gått 3.600 mil i superskick inga märken eller repor varken inne eller ute.
Uttagen april 2016
luftfjädring
Ap1
Vinterpaket
Titanium metallic
Inga barn varit i den
En ägare innan (600 mil)
Fri SuC
Alltid handtvättad av mig
Odubbade vinterdäck Nokian på fälg.
Finns i skåne.
Säljes för 620.000
Jag väntar på en Model 3 röd
Uttagen april 2016
luftfjädring
Ap1
Vinterpaket
Titanium metallic
Inga barn varit i den
En ägare innan (600 mil)
Fri SuC
Alltid handtvättad av mig
Odubbade vinterdäck Nokian på fälg.
Finns i skåne.
Säljes för 620.000
Jag väntar på en Model 3 röd
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Model S 85 Såld
Re: KÖPRÅD beg. Model S 2015-2016
Saxar in nedanstående från denna tråd:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=14819
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=14819
Bjelke skrev:Ja om man köpte en ny bil så kunde man ju styra över det men om man köper en från 2015 (som jag tittar mest på) så vet man ju inget om skicket på taket ochMSO skrev:Så länge man aldrig använder det så är det ju ändå rätt lugnt. De flesta har det ju bara där för att kunna köra takräcke.Bjelke skrev:Fasiken inte lätt att hitta en utan taklucka, håller ett öga på Teslas S85D:or från 2015 (dvs typ alla) och tex just nu baraSmutt skrev:Känns som repkostnaderna för en Tesla går ner fort nu, handtagen går att reparera ganska billigt osv ser inga stora kostnader om man undviker taklucka
en av dom utan luckan
kan mycket väl råka ut för läckage och mekanik som strular
Jag har testat taken på alla loaners jag haft och det har inte låtit något vidare när man kört taken på dom, känns som en klen och komplicerad konstruktion (inte helt oväntat på en Tesla förvisso).
Extra surt att köpa en bil med panorama på när man inte vill ha det oavsett skicket (jag gillar inte dessa, inte heller glastaket på nya bilen).
Kunde jag så skulle jag välja bort dom där värdelösa handtagen också, och även funktionen med rutor som ska köras upp och ner varenda gång man öppnar dörren.
Det är för mycket som kan krångla på en Tesla helt enkelt, och har man nästan 30 mil till närmaste SC så är det ingen höjdare...
Så min drömTesla att ersätta min gamla med är en S85D med stålfjädring, inget panorama, inga babystolar längst bak, ingen skinnklädsel,
men däremot elbaklucka (den funkar bra iaf), rattvärme, premiumstolar (eller vad dom nu kallades på den tiden, next gen?) och stora stereon.
Plus lite tjusig inredning och fin färg osv såklart
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: KÖPRÅD beg. Model S 2015-2016
Då får med allt du behöver om du köper min.Callekr skrev:Vad bör man tänka på vid köp av en begagnad Model S från 2015-2016.
Kikar mest på 70D och 85D men det spelar kanske mindre roll?
- Vad ska ingå, laddsladdar osv?
- Vad bör man kika på, finns där några klassiska fel?
- Vad kan man göra för kontroll i bilens mjukvara, battericheck etc. (och hur om det inte är självklart)?
- Autopilot, ingår då automatiskt aktiv parkeringshjälp mm?
- Finns det andra utrustningspaket?
- Är det något mer än framsäten generation 2 som kom under 2015 som är värt att ha koll på? (..och ny front 2016)
- Är det alltid fri laddning för dessa årgångar på Tesla Supercharger-stationer?
...ja frågorna är många för en gröngöling!
Tack på förhand!
Du hittar den här: https://www.blocket.se/vi/83060292.htm
Till dina frågor:
70D ellet 85D:
Tycker det spelar mindre roll om man har 70 eller 85 då Tesla har många SuC när man åker långt. Dock kan det ha betydelse för dig beroende på ditt resemönster.
D eller inte? D tycker jag är stabilare i körning men även min är jätte grym som är en RWD 75. På vintern kanske D kan hjälpa lite, men den kan också ge en falsk säkerhet. Jag kör alltid med Chill mode på vintern, mindre kraft...
- Vad ska ingå, laddsladdar osv?
UMC och typ2 sladd skall du ha med. Bonus är Chademo adapter.
- Vad bör man kika på, finns där några klassiska fel?
Handtagen brukar krångla. Om bilen fortfarande har garanti så fixar Tesla det. Jag har fått två handtag fixade.
- Vad kan man göra för kontroll i bilens mjukvara, battericheck etc. (och hur om det inte är självklart)?
Teska updaterar mjukvara kontinuerligt så ibland får nan frågan om man vill upgradera till ny version. Presis som man updaterar mobilen. Batteriet kan du kolla med vad typical range är bid specifik laddning.
- Autopilot, ingår då automatiskt aktiv parkeringshjälp mm?
AP är ett måste. Har du vant dig ned det så vill du inte vara utan. AP är inte standard och du bör kontrollera att den är aktiverad.
- Finns det andra utrustningspaket?
Finns flera paket: Luftfjädring, vinter, premium, taklucka, ljud, ... Själv tycker Premium är bra med luftfiltrert. Luftfjädring bra om man kör på dåliga vägar. Vinterpaketet behövs inte om du bor på västkusten eller söder ut. Jag förvärmer alltid bilen och har 20 grader och ingen snö/frost på rutorna. Vill du ha takräcke på bilen så måste panoramataket/taklucka finnas.
- Är det något mer än framsäten generation 2 som kom under 2015 som är värt att ha koll på? (..och ny front 2016)
Tror att luftfiltrert var nytt.
- Är det alltid fri laddning för dessa årgångar på Tesla Supercharger-stationer?
Tror det.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Re: KÖPRÅD beg. Model S 2015-2016
Om jag minns rätt så kom mittkonsolen i slutet av 2015. Tror också att dubbelladdare som tillval försvann runt 2015/16.
Än så länge så har jag inte haft några krånglande dörrhandtag. Däremot har jag fått den elektriska bakluckan bytt på garantin.
För mig var det självklart att välja bort taklucka eftersom jag tänkt behålla bilen längre än fyra garantiår. Kan klart rekommenderas även rent komfortmässigt.
Än så länge så har jag inte haft några krånglande dörrhandtag. Däremot har jag fått den elektriska bakluckan bytt på garantin.
För mig var det självklart att välja bort taklucka eftersom jag tänkt behålla bilen längre än fyra garantiår. Kan klart rekommenderas även rent komfortmässigt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: KÖPRÅD beg. Model S 2015-2016
Jeg har lavet en lang tekst om begangnadköp av Model S.
På dansk. Om du inte forstår dansk kan google translate brukes.
https://docs.google.com/document/d/1-TY ... VKlKJdbEdY
På dansk. Om du inte forstår dansk kan google translate brukes.
https://docs.google.com/document/d/1-TY ... VKlKJdbEdY
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
http://---