Största problemet nu är att jag får köra Saab istället för Teslan till jobbet eftersom min sambo inte vill köra bilen längre...

Har en Saab i familjen som jag aldrig gillat men som min sambo envisats med att köra.... Saab står föresten för ”Sälj Aset Annars Byt” och det har jag tänkt mycket de senaste dagarna.
Bilen är en Saab 9-3 2008 årsmodell med 120hkr diesel motor, 29000 mil, tror det är en GM motor. Bilen startade inte för ca en månad sedan när den var kall och då var ett glödstift sönder, detta bytes och sedan har den funkat relativt bra men hackat till någon gång under körning.
För ca en vecka sedan så startade inte bilen när den var varm. Startmotor går runt, motorn startar i ca 2-10 sekunder och dör sedan. Fick bogsera hem. Dagen efter startar bilen fint! Kör en liten runda och den dör igen, trots 2000v/min och full eller halv gas så dör den. Direkt efter så startar bilen igen. Och så har det varit många gånger nu.
Jag har börjat att långpendla med den för att hitta mönster, varje morgon när det är runt noll grader så startar bilen, bludrar en del ibland och går sen ibland jämnt och en annan morgon så dör den 5 sek efter start. Sen kör man och oftast dör den 2-3 gånger de första minuterna men startar alltid direkt efter att den stannat. Inte lönt att varva efter som den dör ändå, precis som att tändningen är av. Sen kör jag till skola och dagis utan problem och 5 mil motorväg utan problem.
Efter jobb startar bilen direkt men bludrar ibland och ibland inte. Oftast dör den 4-5 gånger men så fort man börjat köra så brukar det gå bra. Idag dog den mitt på motorvägen trots 120km/h och motorbroms så är det som att tändningen är avslagen. Bilen startar direkt igen! Och kör hem med ytterligare ett oplanerat stopp.
Vid varje stopp får jag upp ”Begränsad prestanda” i instrument huset. När jag kollar felkoder med mobilen EOBD facile så finns det inga felkoder, och jag vet den tidigare registrerat felkoder på denna bil med denna app.
Funderar på bränslepump men de är ganska dyra, tror det kan bli närmre 3000kr. Samtidigt så borde den inte dö helt och direkt starta om det vore bränslepumpen tycker man? De flesta andra givare som vevaxel eller kamaxel borde generera en felkod. EGR har jag funderat på också men då borde den inte gå helt perfekt för att i nästa stund gå dåligt, eller?
Några tips på vad man ska kolla mer?