Läge för nybeställning Modell X?

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av Cay »

Hej forumet, leasingen för min X75D går ut om några månader så det är hög tid att hitta något nytt. Jag har visserligen ett 24-månadersavtal så det går att förlänga ett år om alternativet att beställa nytt inte är optimalt. Men hur kul är det... :)

X100, midnattssvartmetallic, 5 säten, uppgraderad autopilot, premiuminredning, 20" standardfälgar kostar i listpris ca 1330kkr, dock med stor skillnad på förmånsvärdet beroende på tillverkningsår: 2018 9205kr/mån och 2019 10237kr/mån.
1. Vad tror ni, motiverar detta att ta en sen 2018 istället för en 2019?

Inom parentes tittar jag med ett halvt öga också på PX100, och då handlar det om +400kkr, men förmånsvärdet är lägre för 2019 (11919kr/mån) jämfört med 2018 (14385).

När jag köpte min X75:a för två år sedan fanns det en hel del demobilar, även ute i Europa, med rejäla rabatter.
2. Har den möjligheten försvunnit numera?

3. Interiör uppdatering av X och S ligger enligt rykten ett halvår bort ca. Är det skäl nog för att vänta med beställning - då det ändå inte går att hitta köplägen på demobilar nu?

4. Annat bra att tänka på i ämnet?

Tack på förhand för dina tips!
Senast redigerad av Cay, redigerad totalt 1 gånger.
nasatech

Re: Läge för nybeställning Modell X?

Inlägg av nasatech »

Hei,

Spørsmål nummer 2 kan du se svar på her: https://teslainventory.teslastats.no/

Det er en del demobiler rundt i Europa, men det var mye mer tett før jul. Ikke så mye i Sverige ser jeg.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Kolla Teslas hemsida för demobilar eller begagnad med förnyad garanti. Galna förmånsvärden på X, fick mig att byta till Model 3 LR från X P90D.
Ett tips kan även vara att snacka med säljare i någon av Teslas "butiker", de verkar ha tillgång till demobilar som vi vanliga dödliga inte kan se.
En P100D är skoj, men frågan är hur mycket skojigare? Jag ångrar på sätt och vis mitt val av P.

Lycka till i jakten på ny Tesla, vi ses på vägarna!
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Demobilar som inte rullat (50km) gick fortfarande att ta hit i höstas isf
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Inlägg av HenrikM76 »

Remuz skrev:
Demobilar som inte rullat (50km) gick fortfarande att ta hit i höstas isf
De går fortfarande få hit, jag har fått offert från min säljare på lite olika sådana. Däremot blir man ju verkligen inte klok på Teslas prissättning och förmånsvärden då de verkar ändrat vad som är standard och inte från vecka till vecka bitvis och så olika grundpriser med.....
De bilar jag fått offert på som haft lägst totalpris har haft högst förmånsvärden medans de dyrare bilarna haft lägre.....på bilar med exakt samma utrustning har jag fått totalpriser som varierat 50.000 kr. Och även förmånsvärdet har varierat 700 kr. Beroende på när de är tillverkade verkar det som vad som var standard respektive tillval just då.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kort svar, nej ;)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Inlägg av Cay »

Leo: Sant men det är en billig poäng. Vad är ditt långa (användbara) svar?
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Hur har tankarna gått? Landat i en P? 8-)
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror marknaden ”står och väger” just nu. När Model 3 (och andra ebilar) börjar levereras kommer det antagligen att påverka Model X på olika sätt. Samma sak att när nu allt fler Model S kommer (3åriga leasingavtal från 2015-2016) löper ut ut så blir det ett tryck neråt.

Att då beställa en ”fabriksny/gammal” och betala fullt listpris känns som en onödig ekonomisk chansning.

Det mest ekonomiska är nog i så fall att ”vänta ut” en uppdatering och beställa ny då (=förlänga ditt nuvarande) ELLER leta efter en demokörd eller liknande med vettig rabatt nu ELLER det mest ekonomiska är nog att vänta ut en uppdatering och DÅ leta efter en begagnad eller demokörd av nuvarande version! När det väl är känt med att en uppdatering kommer så faller nog den nuvarande modellen i ett steg.

Personligen tror jag inte skillnaden fysiskt på en X kommer vara så stor. (Med Tesla volymer och nuvarande fokus lär det nog komma en ny S först och även det lär dröja flera år)

Grundkonstruktionen (+/-) kommer säkerligen till 98% att vara samma. Någon liten skillnad i inredningen, någon ny datordel, någon ändrad linje på tex strålkastare utvändigt. Kanske lite större batteri. Men i grund och botten väldigt samma bil ändå.

Men som sagt en nästan ny X(P?)100D kommer nog att vara vettigast utifrån vad du har idag och om du vill försöka hålla i pengarna lite ändå.

Har du eget AB? Då behöver du inte stirra dig blid på förmånsvärdet. Gör du tex nettolöneavdrag så går ju pengarna tillbaka in i ditt AB och du kan sen få igen de genom lön/utdelning osv. Dvs kostnaden för SKILLNADEN i olika liknande förmånsvärden blir då inte så stor i praktiken.

Hade själv en X100D med förmånsvärde på drygt 11000kr. Men genom att betala i det till mitt AB. (=högre lönsamhet) Kan jag se ta en högre utdelning (då jag har den möjligheten enligt 3:12 reglerna). Därigenom får jag tillbaka 0,78x0,8=6864kr. Dvs den verkliga kostnaden blir då 11000-6864=4136kr/mån. Ett förmånsvärde som tex är 9000kr. Blir då 3384kr/mån. Så 2000kr i SKILLNAD i förmånsvärde är bara 752kr/mån i skillnad i verkligheten i mitt fall.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Leo skrev:
Tror marknaden ”står och väger” just nu. När Model 3 (och andra ebilar) börjar levereras kommer det antagligen att påverka Model X på olika sätt. Samma sak att när nu allt fler Model S kommer (3åriga leasingavtal från 2015-2016) löper ut ut så blir det ett tryck neråt.

Att då beställa en ”fabriksny/gammal” och betala fullt listpris känns som en onödig ekonomisk chansning.

Det mest ekonomiska är nog i så fall att ”vänta ut” en uppdatering och beställa ny då (=förlänga ditt nuvarande) ELLER leta efter en demokörd eller liknande med vettig rabatt nu ELLER det mest ekonomiska är nog att vänta ut en uppdatering och DÅ leta efter en begagnad eller demokörd av nuvarande version! När det väl är känt med att en uppdatering kommer så faller nog den nuvarande modellen i ett steg.

Personligen tror jag inte skillnaden fysiskt på en X kommer vara så stor. (Med Tesla volymer och nuvarande fokus lär det nog komma en ny S först och även det lär dröja flera år)

Grundkonstruktionen (+/-) kommer säkerligen till 98% att vara samma. Någon liten skillnad i inredningen, någon ny datordel, någon ändrad linje på tex strålkastare utvändigt. Kanske lite större batteri. Men i grund och botten väldigt samma bil ändå.

Men som sagt en nästan ny X(P?)100D kommer nog att vara vettigast utifrån vad du har idag och om du vill försöka hålla i pengarna lite ändå.

Har du eget AB? Då behöver du inte stirra dig blid på förmånsvärdet. Gör du tex nettolöneavdrag så går ju pengarna tillbaka in i ditt AB och du kan sen få igen de genom lön/utdelning osv. Dvs kostnaden för SKILLNADEN i olika liknande förmånsvärden blir då inte så stor i praktiken.

Hade själv en X100D med förmånsvärde på drygt 11000kr. Men genom att betala i det till mitt AB. (=högre lönsamhet) Kan jag se ta en högre utdelning (då jag har den möjligheten enligt 3:12 reglerna). Därigenom får jag tillbaka 0,78x0,8=6864kr. Dvs den verkliga kostnaden blir då 11000-6864=4136kr/mån. Ett förmånsvärde som tex är 9000kr. Blir då 3384kr/mån. Så 2000kr i SKILLNAD i förmånsvärde är bara 752kr/mån i skillnad i verkligheten i mitt fall.
Fick du in arbetsgivaravgift på förmpnsvärdet i kalkylen? Annars hängde jag med i resonemanget med både vinstskatt på resultatet och 20% skatt på utdelning enligt 3:12-reglerna.
Men ser man vad det kostar dig som "anställd" stämmer beräkningarna :D
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Blir ingen arbetsgivaravgift då man betalar bort förmånsvärdet (nettolöneavdrag) med skattade pengar.

Man betalar ju ”marknadspris” för förmånen och då uppstår ju ingen förmån =inget förmånsvärde att betala arbetsgivaravgift på 8-)
Användarvisningsbild
Cay
Teslaägare

Inlägg av Cay »

Tack för analys och tips!

Nettolöneinbetalning motsvarande hela förmånsvärdet gör jag redan. Det finns ytterligare en fördel med detta - och ev istället ta ut extra bruttolön - och det är att förmånsvärde inte är sjukpenningsgrundande, möjligen inte pensionsgrundande heller.

Inget köp än för min del, det verkar finnas många X100 i Holland, dock endast ett fåtal med större rabatter. Fullt listpris är inte särskilt lockande i dessa tider med förväntad uppdatering av interiören och ev lansering av större batteri.
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare

Inlägg av Johnalm »

Leo skrev:
Blir ingen arbetsgivaravgift då man betalar bort förmånsvärdet (nettolöneavdrag) med skattade pengar.

Man betalar ju ”marknadspris” för förmånen och då uppstår ju ingen förmån =inget förmånsvärde att betala arbetsgivaravgift på 8-)
Du betalar arbetsgivaravgift på bruttolönen, innan nettolöneavdrag sker, inte sant?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Javisst är det så! Men ingen arbetsgivaravgift inblandat på själva förmånsvärdet i sig.

Men det jag ville få fram är min verkliga kostnad (efter skatt) på just olika förmånsvärden som precis år det som TS våndas över. Att den verkliga effekten i plånboken är mindre än man kanske tror. (=Om man har eget AB och möjlighet att ta mer utdelning.)

Det var när den poletten trillade ner för mig som jag beslutade att ändå ta en X100D demobil med hyfsad rabatt men med, i mitt tycke, ”för mycket” utrustning = onödigt högt förmånsvärde. ;)
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Hej,

Håller inte riktigt med. Om förmånsvärdet dras som nettolöneavdrag så är den faktiska kostnaden mer än bara förmånsvärdet.

Dels så är det som det skrevs tidigare både arbetsgivaravgift och skatt som skall betals på de pengarna.
Så för att få ut(väldigt grova siffror) 10.000kr i nettolön, beroende på hur stor lön man tar ut kostnaden ca 17.000kr.

Sen dras 10.000kr från lönen och förs in i bolaget igen så kostnaden hittils har varit 7.000kr av företagets pengar.

Sen om du tar de 10.000kr som lågbeskattad utdelning så är det ca 6.000kr du får ut. Det förutsätter givetvis att det finns utdelningsutrymme "över". Delar man redan ut maximalt lågbeskattat blir ekvationen en helt annan.

Så kostnaden är alltså 11.000kr per månad extra av bolagets pengar samt att man tar upp plats i utdelningen.

Är förmånen istället hälften så hög så blir kostnaden för bolaget hälften så mycket.

Sen kan man ha i åtanke att en bil för 1,4Mkr kostsr en hel del mer per månad föe bolaget än en bil för 0,8Mkr.

Säg 50% restvärde på båda bilarna med 1.95% ränta så blir ungefärlig kostnad bil för 800tkr ca 10.500kr
Bil för 1.4Mkr ca 18.000kr.

Där har vi ytterliggare 7.500kr/mån eller 90.000kr/år.
Plus de 11.000/mån eller 132.000kr/år.

Totalt 222.000kr/år i diff mellan 0.8 Mkr med 5000kr i förmån nettolöneavdag bil kontra 1,4Mkr bil med 10.000kr i förmån.

Nu blev det ett långt inlägg och jag kanske fick någon siffra fel men principen är rätt iaf :roll:
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Principen är enkel. Skatteverket har bestämt ett värde som de anser förmånen är värd (den summan kan man tycka vad man vill om). Om man då betalar den summan eller mer i form av ett nettolöneavdrag till sin arbetsgivare så uppstår alltså ingen förmån. Skatteverkets sätt att se det hela, i verkligheten kan det ändå vara"förmånligt".
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

ippii skrev:
Principen är enkel. Skatteverket har bestämt ett värde som de anser förmånen är värd (den summan kan man tycka vad man vill om). Om man då betalar den summan eller mer i form av ett nettolöneavdrag till sin arbetsgivare så uppstår alltså ingen förmån. Skatteverkets sätt att se det hela, i verkligheten kan det ändå vara"förmånligt".
Detta förutsätter att man är anställd. Min ekvation ovan förutsätter att man är egenföretagare med AB.
Ekvationen blir givetvis enklare som anställd.
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Alx skrev:
ippii skrev:
Detta förutsätter att man är anställd. Min ekvation ovan förutsätter att man är egenföretagare med AB.
Ekvationen blir givetvis enklare som anställd.
Ok, jag är också företagare med eget AB. Men jag tar lön, som jag gör avdrag ifrån.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Håller med alx. man måste ju räkna med vad det kostar att så att säga "få tag i de pengarna" man återför för att slippa förmånsvärde.
I mitt fall tänkte jag lägga förmånsvärdet på min 3:a ovanpå min inkomst för att precis slippa statlig skatt. Utöver det tar jag utdelning.
Också eget AB. Jag får för mig att det blir mest lönsamt för just mig.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

pejvic skrev:
Håller med alx. man måste ju räkna med vad det kostar att så att säga "få tag i de pengarna" man återför för att slippa förmånsvärde.
I mitt fall tänkte jag lägga förmånsvärdet på min 3:a ovanpå min inkomst för att precis slippa statlig skatt. Utöver det tar jag utdelning.
Också eget AB. Jag får för mig att det blir mest lönsamt för just mig.
Det är nog mest lönsamt för alla med eget bolag. Men, borde det inte vara bättre att sätta lönen till 42000, alltså brytpunkten och sedan kvitta förmånen mot nettolöneavdrag? Då får du utdelningsutrymme baserat på 42000 och inte runt 38000, som jag antar det blir med lön 38 + typ 4000 förmånsvärde.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

det kommer jag att kolla. men jag tror faktiskt att det räcker med en lägre nivå för att maxa utdelningen.
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

pejvic skrev:
det kommer jag att kolla. men jag tror faktiskt att det räcker med en lägre nivå för att maxa utdelningen.
Fördelen med nettolöneavdrag är även att du höjer allmän pensionsavsättning och maxar SGI.

https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/t ... funkar-det
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Har för mig att utdelningsutrymmet enligt huvudregeln är 50% av bolagets utbetalda löner.

Om man har eget bolag så är det alltid och på alla sätt mer lönsamt med nettolöneavdrsg kontra att ha traditionellt förmånsvärde pga. Utdelningsutrymme mm.

Tänk såhär (enkla siffror)

Du har 30'/mån i lön. Förmånsbil 10'.

Då kollar du i din skattetabell och drar skatten på 40' från din faktiska bruttolön som är 30'. Det som blir kvar är din nettolön.

Dock så räknas bara 30' som lön och ger utdelningsutrymme. Förmånen räknas ej som lön.

Om du istället tar 40' i lön, drar skatten på 40' enl skattetabellen och sen drar 10' i nettoavdrag bör du ha på kronan lika mkt i handen i slutändan.

Men,fördelen är att det räknas som att du har 40' i lön. Du får utrymme för både pensionsavsättningar och utdelning på 40'.

:geek:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Fall A
30000kr efter skatt i plånboken (strunt i hur du skattat ut de). Ingen bil. Åk taxi, kör privat eller hur du vill.

Fall B
30000kr efter skatt i Plånboken.
Förmånsbil 5000 i förmånsvärde.
Du betalar in 5000kr av de skattade pengarna till ditt eget AB. (Ja nu har du bara 25000kr kvar till övrig konsumtion) Året efter (OM du FÅR ta mer utdelning) får du ut 3120kr i extra utdelning. Din kostnad för förmånsvärdet kan då sägas vara 5000-3120= 1880kr

Fall C
30000kr efter skatt i Plånboken.
Förmånsbil 10000kr i förmånsvärde.
Du betalar in 10000kr av de skattade pengarna till ditt eget AB. (Ja nu har du bara 20000kr kvar till övrig konsumtion) Året efter (OM du FÅR ta utdelning) får du ut 6240kr i extra utdelning. Din kostnad för förmånsvärdet kan då sägas vara 10000-6240kr= 3760kr.

Sen att olika bilar i övrigt kostar olika mycket pengar är en annan sak.

Sen om du anser att du INTE klarar dig på det som är kvar i plånboken EFTER nettolöneavdraget är en annan ekvation.

Tror ni här räknar med att man behöver sin ”vanliga” lönenivå för övrig konsumtion och därför vill höja lönen för att kompensera så man har lika mycket kvar.

I mitt fall får man ju ”vänta” på den extra utdelningen till året efteråt. (Dvs ta pengar av fruns lön, andra medel man har sparade osv för att fylla ut lönen till månatlig konsumtion tills man får tillbaka pengarna via utdelningen året efteråt)

Men jag kanske tänker tokigt ovan :|
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Använder man ”huvudregeln” (lönebaserad) i 3:12 reglerna och INTE har något utdelningsutrymme kvar, trots bättre lönsamhet i företaget tack vare nettolöneavdrag=inbetalningarna. hur gör man då?

Jo då får man då använda en del av den ökade lönsamheten för sitt AB att höja lönen med först. För att SKAPA mer utdelningsutrymme. Då är det 0,5111xförmånsvärdet som är optimalt att höja lönen med! Dvs är förmånsvärdet 10000kr höjer man lönen med 5111kr/mån före skatt. Sen blir det så klart arbetsgivaravgift (31,42%) på det.

Men resten (det som är kvar) ökar precis lönsamheten så mycket OCH utdelningsutrymmet precis lika mycket så att man nu både KAN och FÅR dela ut resten. Dvs nu har vi alltså flyttat EN DEL av nettolöneinbetalningarna att beskattas som extra utdelning istället för via lön.

Tar man utdelning enligt ”schablon” är det annorlunda.

Mitt fall kan sägas vara bra om man har ”utdelningsutrymme” ÖVER men inte tillräcklig lönsamhet. Har man man däremot redan ”maxat” utdelningen (OCH man räknar lönebaserat) så måste man alltså SKAPA mer löneutrymme genom att höja en del (0,5111) och då blir det inte lika förmånligt.
Skriv svar