Blinkande ladduttag Tesla X

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Rickenbacker1

Blinkande ladduttag Tesla X

Inlägg av Rickenbacker1 »

Blinkar teslas ladduttag grönt när bilen laddas, såg ett inlägg på fejjan med en Tesla X som laddas vid en stinkande dieselgenerator,undrar om :shock: videon är fejkad...
Användarvisningsbild
Pro-Z
Teslaägare

Re: Blinkande ladduttag Tesla X

Inlägg av Pro-Z »

Ja alla Teslor oavsett modell blinkar grönt när bilen laddas.
Egenföretagare med innehav av:
Model Y - Long Range, Vit - Årsmodell 2024
Verdi

Inlägg av Verdi »

Pro-Z skrev:
Ja alla Teslor oavsett modell blinkar grönt när bilen laddas.
På äldre ser det lite annorlunda ut men det blinkar det gör det.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Tills man låser bilen. Eller iaf strax efter
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

Såg en känd youtuber som provade, o de fungerar. dock e de lite petigt med nollan då Teslan inte accepterar alla typer av generatorer. Han kom fram till att han hade bättre förbrukning med att ladda med generatorn än han hade haft på sin gamla bensinbil per mil :)
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Så denna film är äkta, det var synd eftersom man själv fått den från en BMW-fanatiker.
Tänkte inte ens kommentera den, möjligen svara med följande bild...
BMW-Design.JPG
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Eximos skrev:
Han kom fram till att han hade bättre förbrukning med att ladda med generatorn än han hade haft på sin gamla bensinbil per mil :)
En modern dieselgenerator med rätt belastning (hög) ger c:a 3kWh per liter, vilket skulle motsvara 0.83 liter/mil om man räknar med 250Wh/km för Model X.
Det står sig väl ganska väl mot t.ex. en Porsche Cayenne Turbo som väl kanske är den närmast jämförbara avgasbilen?

Skulle man däremot elda samma mängd diesel i ett modernt kraftverk som även tar tillvara överskottsvärmen så får man ut kanske 4kWh el och 5kWh värme per liter.

Slutsatsen är att det absolut sämsta sättet att använda fossila bränslen är att tanka avgasbilar med det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inlägg av Viper »

fth skrev:
Eximos skrev:
Han kom fram till att han hade bättre förbrukning med att ladda med generatorn än han hade haft på sin gamla bensinbil per mil :)
En modern dieselgenerator med rätt belastning (hög) ger c:a 3kWh per liter, vilket skulle motsvara 0.83 liter/mil om man räknar med 250Wh/km för Model X.
Det står sig väl ganska väl mot t.ex. en Porsche Cayenne Turbo som väl kanske är den närmast jämförbara avgasbilen?

Skulle man däremot elda samma mängd diesel i ett modernt kraftverk som även tar tillvara överskottsvärmen så får man ut kanske 4kWh el och 5kWh värme per liter.

Slutsatsen är att det absolut sämsta sättet att använda fossila bränslen är att tanka avgasbilar med det.

/fth

Fast ... en snål diesel kan dra 0.38 l/mil på landsväg? Jag har iallafall två i min bekantskapskrets som påstår dom siffrorna.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Viper skrev:
Fast ... en snål diesel kan dra 0.38 l/mil på landsväg? Jag har iallafall två i min bekantskapskrets som påstår dom siffrorna.
Det finns det säkert, men dom bilarna är nog inte jämförbara med en Model X i storlek och prestanda.

Eldar man 0.38l diesel i ett modernt kraftvekr får man ut drygt 1.5kWh el som skulle driva en jämförbar elbil samma sträcka, men man får dessutom ut 1.9kWh till uppvärmning.

Effektiviteten hos avgasbilar är ju väldigt låg, även en hypereffektiv dieselbil med en förbrukning på 0.38l/mil gör alltså av med c:a 4kWh/mil, dvs 2-3 ggr förbrukningen hos en jämförbar elbil.

/fth
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inlägg av Viper »

Nej dom är mindre än X, men motsvarande S. Den ena en mercedes kombi som jag inte kommer ihåg exakt o den andra en Peugeot 308 SW.

Om en liter diesel ger 3kWh så blir det väl 3x0.38=1.14kWh/mil? Eller?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Viper skrev:
Nej dom är mindre än X, men motsvarande S. Den ena en mercedes kombi som jag inte kommer ihåg exakt o den andra en Peugeot 308 SW.
0.38l/mil är den förbrukning Peugot 308 SW har "på papperet", jag gissar att det är NEDC-baserat, det tvivlar jag starkt på att den faktiskt uppnår i landsvägskörning. Det finns studier där den bilen har ingått där man har jämfört "real life" förbrukning med specad och då fått c:a 60% högre förbrukning än NEDC.

Den enda Mercedes som kvalar in på listorna över effektiva bilar är A-Class, den har nästan exakt samma siffror som Peugeuot 308 SW.

/fth
Verdi

Inlägg av Verdi »

Viper skrev:
fth skrev:
Eximos skrev:

/fth

Finns ju elbilar som är snålare än en Model X också. ;)
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inlägg av Viper »

fth skrev:
Viper skrev:
0.38l/mil är den förbrukning Peugot 308 SW har "på papperet", jag gissar att det är NEDC-baserat, det tvivlar jag starkt på att den faktiskt uppnår i landsvägskörning. Det finns studier där den bilen har ingått där man har jämfört "real life" förbrukning med specad och då fått c:a 60% högre förbrukning än NEDC.

Den enda Mercedes som kvalar in på listorna över effektiva bilar är A-Class, den har nästan exakt samma siffror som Peugeuot 308 SW.

/fth
Min kära mor kan köra (308 sw) med 0.38l/mil faktiskt ... baserat på antal mil och antal tankade liter. Men hon kör som den pensionär hon är också :D Mercan är hörsägen ...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Viper skrev:
Min kära mor kan köra (308 sw) med 0.38l/mil faktiskt ... baserat på antal mil och antal tankade liter. Men hon kör som den pensionär hon är också :D Mercan är hörsägen ...
Ja, med "pensionärskörning" så ser ju nästan alla bilars förbrukning bra ut! :)

Model 3 under hypermiling kommer ju ned till c:a 60Wh/km, vilket enligt tidigare modell skulle motsvara 0.2l/mil.

Generatorn i första inlägget skulle då alltså ge fem mil per liter diesel. :D

/fth
Skriv svar