Avläsning av hastighetsskyltar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

thomasmarklund

Avläsning av hastighetsskyltar

Inlägg av thomasmarklund »

Hej på er.

Jag har ett litet problem som jag hoppas att ni kanske kan komma med lite svar till.

Vi bytte bil från en Model S 90D -2016 till en Model S 100D -2018. Vi bytte i oktober.

Den gamla bilen hade inga som helst problem att läsa av hastighetsskyltar, (Förutom vid snö osv...)
Den nya vägrar läsa alls och går enbart på kartans information.

Strax norr om Örebro så har det skett ganska mkt förändringar på hastigheten och sänkts från 90 till 80.

Jag har felanmält detta hos Tesla men inte fått någon återkoppling. Förens dom ringde upp idag i ett annat ärende. (Ärendet var inte registrerat... :o )
Kvinnan jag talade med sa att "på dom nya bilarna har man plockat bort denna funktion att kameran läser skyltar och den istället går på GPS/karta."

Skitsnack i mina ögon. Vägrar tro att en snart självkörande bil inte ska reagera på hastighets-ändringar utan blåsa på i GPS/kart-hastighet.

Hur fungerar era bilar?

Läser den skyltar eller GPS/karta?
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare

Re: Avläsning av hastighetsskyltar

Inlägg av erkap »

Nyare bilar (från sen höst 2016) med AP2.0/2.5 kan tyvärr inte läsa av skyltar.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

erkap skrev:
Än skall man väl tillägga. AP1 levererades av MobileEye som hade denna funktion med i sitt system och Tesla nyttjade denna. I AP2/2,5 är det Teslas egenutvecklade mjukvara och de har ännu inte släppt en version som tar hänsyn till skyltarna. Det är dock en tidsfråga då det är som trådskaparen säger är ett självkörande system måste såklart kunna ta hänsyn till lokala variationer
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

erkap skrev:
Aha, det förklarar vissa saker.

Men det kanske rättas till i kommande uppdateringar?
Pratas ju om Auto Pilot version 3 att det kommer under detta år. Även en hårdvaruppdatering med chip som skall klara högre bildhastigheter och mer insamling av vägdata.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

När ändrade AP1 hanstigheten? innan eller efter att bilen passerat hastighetsskylten? AP2.5 går på GPS och ändrar hastighet först när den passerat skylten (även om den inte ser någon skylt).
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

thedude skrev:
När ändrade AP1 hanstigheten? innan eller efter att bilen passerat hastighetsskylten? AP2.5 går på GPS och ändrar hastighet först när den passerat skylten (även om den inte ser någon skylt).
Ingen ändrar hastighet utifrån skyltningen. Det får man göra manuellt. Med AP1 så kan man dock göra det halvautomatiskt, eftersom den läser skyltarna med OCR.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Om bilen har AP1 och den är aktiverad och man kör på en restricted road ändrar bilen hastighet efter avläst skylt.
Åtminstone nedåt, men har för mig att det även sker uppåt. Men det är precis vid skylten farten ändras.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

frippe skrev:
Om bilen har AP1 och den är aktiverad och man kör på en restricted road ändrar bilen hastighet efter avläst skylt.
Åtminstone nedåt, men har för mig att det även sker uppåt. Men det är precis vid skylten farten ändras.
AP1 ändrar hastigheten utefter skyltar både nedåt och uppåt så länge AP sattes på i en högre hastighet och det är en "restricted road". Den kommer alltså inte öka upp till 70 km/h ifall man slog på AP på 40-vägen. Slår man på AP på 100-väg så kommer den anpassa hastigheten både uppåt och nedåt för alla "restricted roads" som är skyltade 100 eller lägre.

Tyvärr sker som du säger ändringen vid skylten och inte innan ifall det krävs en sänkning av hastighen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
frippe skrev:
AP1 ändrar hastigheten utefter skyltar både nedåt och uppåt så länge AP sattes på i en högre hastighet och det är en "restricted road". Den kommer alltså inte öka upp till 70 km/h ifall man slog på AP på 40-vägen. Slår man på AP på 100-väg så kommer den anpassa hastigheten både uppåt och nedåt för alla "restricted roads" som är skyltade 100 eller lägre.

Tyvärr sker som du säger ändringen vid skylten och inte innan ifall det krävs en sänkning av hastighen.
Så kanske det är ja, var lite osäker på hur jag använt det mer än att vilen ändrat fart vid skyltarna.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TeslaTissel skrev:
erkap skrev:

Man kan ju alltid hoppas. Men nu har man ju väntat i över två år på detta. Och jultomten har ju precis varit här och inte haft med sig nånting denna gången heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

App app app, tomten hade ju med sig pruttkuddar!
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Vad för nåt? Har jag missat nånting igen?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
Remuz skrev:
V48 tror jag det var där man kan lägga virtuella pruttkuddar i olika säten så kommer det fisljud när folk sätter sig. Mycket viktigare än att hålla rött hastighet med ap
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
mati skrev:
Remuz skrev:
V48 tror jag det var där man kan lägga virtuella pruttkuddar i olika säten så kommer det fisljud när folk sätter sig. Mycket viktigare än att hålla rött hastighet med ap
Okej, det har tydligen gått förbi mig. Jag har v46.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Remuz skrev:
mati skrev:
Remuz skrev:
Hur kan du ha missat denna nya feature som helt har förbluffat hela bil industrin och som kommer rita om hela landskapet. De traditionella tillverkarna går ut och meddelar att de troligen aldrig kommer klara av att släppa en liknande feature utan lägger sig helt platt för tesla.
:D :shock: :lol:
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tycker denna historien stinker rejält :shock:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Remuz skrev:
mati skrev:
Remuz skrev:
Hur kan du ha missat denna nya feature som helt har förbluffat hela bil industrin och som kommer rita om hela landskapet. De traditionella tillverkarna går ut och meddelar att de troligen aldrig kommer klara av att släppa en liknande feature utan lägger sig helt platt för tesla.
:D :shock: :lol:
Jag förstår inte heller hur jag har klarat mig så pass bra ändå. Det vittnar om min extrema anpassningsförmåga. Jag skulle troligen överleva vad som helst, meteoritnedslag, digerdöden, supernova.
Man kan ju undra varför Tesla valde att sluta skicka uppdateringar till min bil. Med tanke på vad jag har gått miste om funderar jag på om det var uppsåtligt.
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare

Inlägg av JonasPersson »

mati skrev:
TeslaTissel skrev:
erkap skrev:

Man kan ju alltid hoppas. Men nu har man ju väntat i över två år på detta. Och jultomten har ju precis varit här och inte haft med sig nånting denna gången heller.
Nästa år, dvs 24 december 2020 infaller julafton på en torsdag så Elon kanske siktar på det.
Å andra sidan firar ju de den 25 december så då måste vi dessvärre vänta till julen 2025.
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Skriv svar