Körbeteende när alla kör elbil?
Moderator: Redaktion
Körbeteende när alla kör elbil?
Jag kom att tänka på hur körbeteendet kan komma att förändras i en framtid när alla kör elbil. Nu, när man oftast är den enda med en elbil i en trafiksituation, så kan man ibland kosta på sig att utnyttja den mycket snabbare accelerationen för att ta sig fram effektivare. T.ex. att göra en snabb och säker omkörning på landsväg. Tänkt scenario är att man ligger t.ex. 2:a eller 3:a efter en bil som kör långsamt. Det visar sig att de som ligger emellan inte verkar ha för avsikt att köra om, iaf inte om det inte är väldigt lång sträcka med fri sikt. Men då elbilen klarar av en säker omkörning med mycket kortare sträcka så kanske man kör om alla 3 bilarna. Detta funkar idag, men om alla har samma resurser, så kanske man kan hamna i farliga situationer där en av de framförvarande bilarna gör samma bedömning.
Eller i en rondell. Man ser en lucka som man vet att man klarar idag när det endast är fossiler i utfarten närmast till vänster och man vet att man hinner innan de ens har lämnat startblocken. Men så står det en elbil där också och då gäller inte längre samma villkor.
På ett sätt kan man ju säga att när alla har elbilar med hyfsat snabb start från noll så är man tillbaka i samma situation som idag, att ingen längre har nån fördel av att ha en elbil så man får helt enkelt låta bli att göra sådana bedömningar utan istället räkna med att alla bilar kan komma som skjutna ur en kanon ut ur en korsning eller in i en rondell. Kan det t.o.m bli så att man blir så försiktig att man inte längre vågar ta en enda chans och därmed blir stående längre i hårt trafikerade korsningar osv.? Alltså att i en tid då alla kör elbil så måste alla vara mycket försiktigare än nu?
Eller i en rondell. Man ser en lucka som man vet att man klarar idag när det endast är fossiler i utfarten närmast till vänster och man vet att man hinner innan de ens har lämnat startblocken. Men så står det en elbil där också och då gäller inte längre samma villkor.
På ett sätt kan man ju säga att när alla har elbilar med hyfsat snabb start från noll så är man tillbaka i samma situation som idag, att ingen längre har nån fördel av att ha en elbil så man får helt enkelt låta bli att göra sådana bedömningar utan istället räkna med att alla bilar kan komma som skjutna ur en kanon ut ur en korsning eller in i en rondell. Kan det t.o.m bli så att man blir så försiktig att man inte längre vågar ta en enda chans och därmed blir stående längre i hårt trafikerade korsningar osv.? Alltså att i en tid då alla kör elbil så måste alla vara mycket försiktigare än nu?
Re: Körbeteende när alla kör elbil?
Eller, så tar man det helt enkelt lite lugnare och slutar stressa i trafiken. Förstår uppriktigt sagt inte denna hets över att lyckas köra om en eller två bilar för att klämma sig in i luckan och sedan ligga där framför nästa bil.
Så jag skulle vilja påstå istället att vårt körbeteende måste ändras oavsett vilken typ av bil vi kör.
Exempel från veckan som gått:
Personbil som ligger i ytterfilen på motorvägen, fram till avfarten, varpå hen blinkar och trycker sig in och får samtliga som ligger bakom att vara tvungna att bromsa
Vänster fil i rondell går bara åt vänster. kö i högerfilen (många som skall höger/rakt fram). Flertalet bilister som är stressade och väljer den tomma vänsterfilen för att sedan bryta rondellen felaktigt och trycka sig rakt fram i rondellen.
idiot på enfilig 70-väg som påbörjar omkörning, trots kö. Kommer inte in i filen igen, får möte.
Kort och gott, Trafiken är inte det ställe som man ska försöka ta igen förlorad tid pga dålig planering.
Så jag skulle vilja påstå istället att vårt körbeteende måste ändras oavsett vilken typ av bil vi kör.
Exempel från veckan som gått:
Personbil som ligger i ytterfilen på motorvägen, fram till avfarten, varpå hen blinkar och trycker sig in och får samtliga som ligger bakom att vara tvungna att bromsa
Vänster fil i rondell går bara åt vänster. kö i högerfilen (många som skall höger/rakt fram). Flertalet bilister som är stressade och väljer den tomma vänsterfilen för att sedan bryta rondellen felaktigt och trycka sig rakt fram i rondellen.
idiot på enfilig 70-väg som påbörjar omkörning, trots kö. Kommer inte in i filen igen, får möte.
Kort och gott, Trafiken är inte det ställe som man ska försöka ta igen förlorad tid pga dålig planering.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Det handlar inte om det. Det handlar mer om att man med en bil med snabb acceleration kan lösa situationer där man annars skulle sitta helt fast. Bara detta att man inte riskerar att få motorstopp för att man inte klarar av att hitta perfekt dragläge med en växlad bil när man ska ut ur en korsning. Man riskerar då att tvinga bilar på vägen man ska ut på att tvärnita. Med en elbil kan man tryggt köra ut för att man vet att detta aldrig händer och trafiken kan flyta på bättre.
Teslan har definitivt ändrat mitt beteende i trafiken. Numera ligger jag ofta i högerfilen på autopilot och lyssnar på radion, och låter Audi och BMW åkarna ligga och stressa varandra i omkörningsfilen. Men visst kommer saker att ändra sig när alla har 0-100 på 4-5 sekunder. Jag har säkert använt accelerationen olämpligt några gånger. Men jag lär mig att inte vara så otålig.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Det är ett ickeproblem. Jag tar inte tajtare omkörningar nu än förut. Tar inte tajtare luckor i rondeller heller. Helt enkelt för att jag inte vill överraska medtrafikanterna i onödan.
För övrigt tror jag inte att alla elbilar blir så här snabba.
Precis, vi ser ju redan en divergering mellan elbilarna. Vissa är precis lika långsamma som en fossilbil. Andra är som sportbilar. Problemet jag ser är att en del BMW, Mercedes & Audi-förare kommer att bli ännu mer odrägliga i trafiken.Verdi skrev:Det är ett ickeproblem. Jag tar inte tajtare omkörningar nu än förut. Tar inte tajtare luckor i rondeller heller. Helt enkelt för att jag inte vill överraska medtrafikanterna i onödan.
Samtidigt så kanske man då blir övermodig och tror att, ja, min elbil är så snabb att jag hinner ut i luckor som egentligen inte finns. Har man problem med att hitta dragläge så bör man nog uppsöka närmaste trafikskola.Jerker skrev:Bara detta att man inte riskerar att få motorstopp för att man inte klarar av att hitta perfekt dragläge med en växlad bil när man ska ut ur en korsning. Man riskerar då att tvinga bilar på vägen man ska ut på att tvärnita. Med en elbil kan man tryggt köra ut för att man vet att detta aldrig händer och trafiken kan flyta på bättre.
Den där gamla myten om att förare beter sig på ett visst sätt i trafiken pga att den kör ett visst bilmärke faller på sin egna orimlighet (sen att dom dras till vissa bilmärken är en annan sak), sätt samma individ i en Volvo eller VW och beteendet kommer vara oförändrat.Jeppe_E skrev:Precis, vi ser ju redan en divergering mellan elbilarna. Vissa är precis lika långsamma som en fossilbil. Andra är som sportbilar. Problemet jag ser är att en del BMW, Mercedes & Audi-förare kommer att bli ännu mer odrägliga i trafiken.Verdi skrev:Det är ett ickeproblem. Jag tar inte tajtare omkörningar nu än förut. Tar inte tajtare luckor i rondeller heller. Helt enkelt för att jag inte vill överraska medtrafikanterna i onödan.
Titta istället på sociala faktorer, eller genusperspektivet, för det är i regel män eller hur? Och inget kommer förändras för att de kommer sitta i en elbil.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Nej, det är inte en gammal myt. Jag ser det dagligen. Sen att det precis som du säger, individberoende. Men av någon märklig anledning så är märken som BMW, Mercedes och Audi överrepresenterade. Gärna de lite dyrare modellerna då. Det är så självklart för mig att jag inte ens tänkte på att förklara det.dd88 skrev:Den där gamla myten om att förare beter sig på ett visst sätt i trafiken pga att den kör ett visst bilmärke faller på sin egna orimlighet (sen att dom dras till vissa bilmärken är en annan sak), sätt samma individ i en Volvo eller VW och beteendet kommer vara oförändrat.Jeppe_E skrev:Precis, vi ser ju redan en divergering mellan elbilarna. Vissa är precis lika långsamma som en fossilbil. Andra är som sportbilar. Problemet jag ser är att en del BMW, Mercedes & Audi-förare kommer att bli ännu mer odrägliga i trafiken.Verdi skrev:Det är ett ickeproblem. Jag tar inte tajtare omkörningar nu än förut. Tar inte tajtare luckor i rondeller heller. Helt enkelt för att jag inte vill överraska medtrafikanterna i onödan.
Titta istället på sociala faktorer, eller genusperspektivet, för det är i regel män eller hur? Och inget kommer förändras för att de kommer sitta i en elbil.
Det finns ju forskning som visar att om någon betalat mer i samband med någon aktivitet så blir de odrägligare och mindre hjälpsamma. Detta är ju det beteendet vi hittar i tex Audi bilar, där du lika gärna kunde köpt en Skoda, typ.
Den andra delen är att framgångsrika, företrädesvis män, sökersig till lite dyrare högstatus bilar. Framgången kommer ofta från att de har trängt sig fram och varit buffliga så varför skulle de inte fortsätta så i trafiken?
Hittills verkar elbilar vara förskonade från sånt här. Kanske beror det på att elbilen fortfarande anses vara lite nördig. Är man riktigt ”cool” så ska ens bil kunna köras i 150 mil med släpkärra i 200km/h.
Hur blir det när alla har elbil då? Jo, då kommer så klart Audi-förarna vandra över till någon av elbilarna, hoppas det inte blir Tesla.
Den andra delen är att framgångsrika, företrädesvis män, sökersig till lite dyrare högstatus bilar. Framgången kommer ofta från att de har trängt sig fram och varit buffliga så varför skulle de inte fortsätta så i trafiken?
Hittills verkar elbilar vara förskonade från sånt här. Kanske beror det på att elbilen fortfarande anses vara lite nördig. Är man riktigt ”cool” så ska ens bil kunna köras i 150 mil med släpkärra i 200km/h.
Hur blir det när alla har elbil då? Jo, då kommer så klart Audi-förarna vandra över till någon av elbilarna, hoppas det inte blir Tesla.
Någon före detta Merca/BMW/Audi förare som kan berätta om hur ditt beteende i trafiken ändrats när du börjat köra Tesla, eller inte? 

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Nuvarande Audiförare, och kommer inte ändra mig nämnvärt. Eftersom jag gillar eco-driving och aldrig kör över hastighetsgränserna så blir jag ofta omkörd av Teslor i parti och minut. Jag hoppas kunna dra ner Tesla-takten når jag får min Model 3.bjelkeman skrev:Någon före detta Merca/BMW/Audi förare som kan berätta om hur ditt beteende i trafiken ändrats när du börjat köra Tesla, eller inte?
För övrigt är det tröttsamt att läsa om "BMW-förare", "Volvo-förare" och "Audi-förare" som gör si och så. Inse att det finns idioter i alla bilmärken och se i stället till att du håller dig till lagen och gör ytterligare lite mer för att vi ska ha en bra trafikmiljö. Till exempel alltid köra med bakljuset tänt så vi slipper påkörningsolyckor i snörök som skedde med en Tesla i Stockholm här om dagen.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Om man är skötsam i trafiken bör man inte ta illa upp? Eller är det märkesstoltheten som får sig en törn? Men jag håller med, det finns idioter i alla bilmärken, men som sagt. De verkar dras till lite mer exklusiva bilar.themax skrev:Nuvarande Audiförare, och kommer inte ändra mig nämnvärt. Eftersom jag gillar eco-driving och aldrig kör över hastighetsgränserna så blir jag ofta omkörd av Teslor i parti och minut. Jag hoppas kunna dra ner Tesla-takten når jag får min Model 3.bjelkeman skrev:Någon före detta Merca/BMW/Audi förare som kan berätta om hur ditt beteende i trafiken ändrats när du börjat köra Tesla, eller inte?
För övrigt är det tröttsamt att läsa om "BMW-förare", "Volvo-förare" och "Audi-förare" som gör si och så. Inse att det finns idioter i alla bilmärken och se i stället till att du håller dig till lagen och gör ytterligare lite mer för att vi ska ha en bra trafikmiljö. Till exempel alltid köra med bakljuset tänt så vi slipper påkörningsolyckor i snörök som skedde med en Tesla i Stockholm här om dagen.
Jag har haft Audi i över 20 år och går över till Tesla. Stolt över Audi, javisst, men nu finns ett elektriskt alternativ med laddnätverk som funkar. Går säkert tillbaka vad det lider. Är oerhört förväntansfull inför att Mati får sin bil i sommar och lära av hans erfarenheter. Och om man nu ska gå på exklusiviteten borde varenda Tesla idag ha en idiot bakom ratten, med tanke på inköpspriset. Nu vet jag att det inte är så. Inte heller i alla Audi RS6. Eller Audi A1. Eller BMW M5. Eller Mercedes AMG.Jeppe_E skrev:Om man är skötsam i trafiken bör man inte ta illa upp? Eller är det märkesstoltheten som får sig en törn? Men jag håller med, det finns idioter i alla bilmärken, men som sagt. De verkar dras till lite mer exklusiva bilar.
Jag tar inte illa upp själv, men som jag sa. Det är oerhört tröttsamt att se denna diskussion i forumet år efter år.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Kunde inte sagt det bättre själv Max! Många olika faktorer som spelar in på trafikuppträdande. Bl a åldern hos föraren. Förr var det ofta plattan i mattan, men nu efter uppnådd mognadsålder (snart 84) har tempot blivit ett annat. Och sen jag blev med Tesla för 3 år sen har det blivit ett betydligt lugnare och jämnare tempo. Men visst är det en härlig känsla att kunna dra förbi ett gäng långtradare på ett sätt som man inte ens kunde drömma om som dieselkusk!themax skrev:Nuvarande Audiförare, och kommer inte ändra mig nämnvärt. Eftersom jag gillar eco-driving och aldrig kör över hastighetsgränserna så blir jag ofta omkörd av Teslor i parti och minut. Jag hoppas kunna dra ner Tesla-takten når jag får min Model 3.bjelkeman skrev:Någon före detta Merca/BMW/Audi förare som kan berätta om hur ditt beteende i trafiken ändrats när du börjat köra Tesla, eller inte?

X100 lev.14/8-18.
Jag är ju Tesla-förare som inom några månader "byter sida" och blir Audi-förare. Hittills har jag alltid kört som en gubbe, åtminstone tycker vissa säkert att jag gör det. Jag har svårt att tro att mitt körbeteende kommer att förändras pga att jag byter märke.bjelkeman skrev:Någon före detta Merca/BMW/Audi förare som kan berätta om hur ditt beteende i trafiken ändrats när du börjat köra Tesla, eller inte?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jeppe_E skrev:Nej, det är inte en gammal myt. Jag ser det dagligen. Sen att det precis som du säger, individberoende. Men av någon märklig anledning så är märken som BMW, Mercedes och Audi överrepresenterade. Gärna de lite dyrare modellerna då. Det är så självklart för mig att jag inte ens tänkte på att förklara det.dd88 skrev:Den där gamla myten om att förare beter sig på ett visst sätt i trafiken pga att den kör ett visst bilmärke faller på sin egna orimlighet (sen att dom dras till vissa bilmärken är en annan sak), sätt samma individ i en Volvo eller VW och beteendet kommer vara oförändrat.Jeppe_E skrev:Precis, vi ser ju redan en divergering mellan elbilarna. Vissa är precis lika långsamma som en fossilbil. Andra är som sportbilar. Problemet jag ser är att en del BMW, Mercedes & Audi-förare kommer att bli ännu mer odrägliga i trafiken.Verdi skrev:Det är ett ickeproblem. Jag tar inte tajtare omkörningar nu än förut. Tar inte tajtare luckor i rondeller heller. Helt enkelt för att jag inte vill överraska medtrafikanterna i onödan.
Jag tror inte att du förstod vad dd88 menade. Han säger att idioter dras till vissa bilmärken. Inte att bilmärken skapar idioter.
Edit: Tror på riktigt att elbilar har en lugnande inverkan på förare. Dels blir det så tydligt vad det gör för förbrukningen och dels har man inte ett triggande motorljud. En potent bensinbil behöver höga varv och full attack för att komma till sin rätt. En elbil kan man framföra mycket lugnare och ändå kunna utnyttja effekten.
Så är det.Verdi skrev:
Jag tror inte att du förstod vad dd88 menade. Han säger att idioter dras till vissa bilmärken. Inte att bilmärken skapar idioter.

Jeppe_E skrev:Så är det.Verdi skrev:
Fast det är ju stor skillnad mellan olika BMW-modeller t ex. Idiot-kvoten på BMW 118d är inte i närheten av den hos BMW X6M. BMW X6 i sig är värsta idiotmagneten. Krydda med en värstingmotor så...

Skulle verkligen önska att det gick att ha lyset "alltid på" så här års.themax skrev:Till exempel alltid köra med bakljuset tänt så vi slipper påkörningsolyckor i snörök som skedde med en Tesla i Stockholm här om dagen.
Model S 75D 2016 Midnight silver
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:

Men skämt åsido så är det givetvis så att bilar med hög effekt tillgänglig utan fördröjning lite grann kan utnyttja tillkortakommandena hos dagens ICE-fordon. Om alla bilar vore elektriska försvinner kanske den fördelen men jag tror ändå att trafik-fördelarna överväger ändå. Ta en sådan sak som ett trafikljus. När jag ligger först vid rödljuset och trycker ner gasen halvt känns det som att jag är uppe i 70 km/h innan de andra ens reagerat. Ligger jag bakom andra bilar slås jag alltid över hur väldigt lång tid det tar och hur ryckigt det är med växlandet efter trafikljuset slagit över till grönt. Jag inbillar mig att vägarna skulle klara av ett högre genomflöde av bilar om den pausen som uppstår efter ett byte från rött till grönt skulle minska. Lite grann en liknande effekt när två filer går ihop till en. Viss positiv effekt i rondeller även om det kanske blir lite viktigare att folk lär sig blinka rätt för att man skall kunna dra nytta av de snabbare reaktionerna fullt ut.
Driver sajten Car.info
Jag tror alltid att jag råkade köra vid rött ljus. Vart tog alla andra vägen, liksom? Och då gör jag inget annat än att trycka ner pedalen lite lagom lätt. Spelar ingen roll om det är Teslan eller e-Golfen jag kör. Den oansträngda, omedelbara accelerationen kan ingen ice-bil konkurrera med.
Visst kommer det vara ett övergåemde fenomen när största delen av bilflottan går på el. Förhoppningsvis försvinner då de sega trafikköerna vid trafikljusen. Och de kvarvarande ice-bilarna blir ett trafikhinder.
Visst kommer det vara ett övergåemde fenomen när största delen av bilflottan går på el. Förhoppningsvis försvinner då de sega trafikköerna vid trafikljusen. Och de kvarvarande ice-bilarna blir ett trafikhinder.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En besvärlig effekt för vägverket blir att vägarna blir spåriga genom att självkörningen gör att alla kör i exakt samma hjulspår
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Det är något som jag också noterat.Rennwagen skrev:En besvärlig effekt för vägverket blir att vägarna blir spåriga genom att självkörningen gör att alla kör i exakt samma hjulspår
Många gör det redan idag utan att reflektera över det.
Har kört olika typer av bilar över åren, ibland har de varit spår-känsliga, det försvann helt när jag bytte märke till betydligt bättre väghållning för några år sedan.
Men det är en intressant poäng du har. Det kommer att kräva mer underhåll? Kanske?
- Elbilisten
Vägverket lades ned 31 mars 2010... Personbilar sliter minimalt på vägarna jämfört med lastbilar och bussar. Visserligen har tunga fordon bredare däck men belastningen blir ändå mycket hårdare. Om media startar en debatt om detta i brist på något annat negativt kan det inte dröja länge innan att det kommer en uppdatering av AP. Då börjar bilarna slumpmässigt köra någon däcksbredd till höger eller vänster i filen varje kilometer så länge ingen mötande trafik kan detekteras. Tror jag. En positiv effekt med filhållning är att det inte blir samma förslitning på vägmarkeringar i kurvor. Där kan strecken vara borta länge innan de börjar bli dåliga på raksträckorna. Det borde ge en åtminstone liten besparing i underhåll för Trafikverket.