Jag har precis kört genom Tyskland fram och tillbaka med P85D. Jag körde över Rödby-Puttgarden. Jag är ny med bilen och håller fortfarande på att lära mig hur laddning och räckvidd hör ihop.
När jag körde ner var jag uppskrämd av allt prat om att det egentligen är för långt över Rödby. Jag laddade jag fullt i Köge och där träffade jag också en dansk som sade "hmm...Hamborr, men så ska den helt opp". Han såg lite tveksam ut också, förmodligen mest för att jag var en svensker. I alla fall körde jag i 105 genom Danmark, i regn och motvind. Efter färjan körde jag 110-120 ner till Hotell Lindtner. Jag hade 90 km kvar som typical range. Helt felkört från min sida!
På vägen upp var det annat. Laddade till 95% på Lindtner. 120 upp till Lübeck. Följde givetvis fartgränserna runt Hamburg. I Lübeck såg jag att jag skulle hinna en tidigare färja om jag stampade på lite. Sagt och gjort, 150 i snitt upp till färjan. Nu klagade bilen "ojj ojj ojj, du kommer aldrig fram, fattas 10%, du måste ladda genast" bla bla bla. Riktig gnällspik var den. Jag kom med färjan i alla fall. Genom Danmark körde jag sedan 110-120 och kom fram till Köge med 5 km kvar. Inga problem med andra ord. Om rangen hade sjunkit hade jag helt enkelt kört 5-10 km långsammare. Det är ca 28 mil att köra totalt.
Bilen drar mindre än jag hade föreställt mig även om man kör fort på Autobahn. Det är ingen större skillnad på att snitta 120 eller 180. För det första är luftmotståndet mindre än någon annan bil jag haft plus det att oavsett hur man kör är det alltid köer, vägarbeten och fartbegränsningar i alla fall. Om man då trycker på vad det går där det inte finns restriktioner, ja det gör nästan ingen skillnad. Precis när man kör i tex 200 går naturligtvis rangen ner, men allting kommer magiskt tillbaka när man går ner i 120 igen. Samma sak med backarna i Kassel. Uppför backarna går rangen ner givetvis, men nedför kommer allt tillbaka igen.
Bilen går stadigt i 220. Över ca 235 blir hastighetssiffrorna röda..
Det har förekommit uppgifter här på forumet om att bilen känns slö över 100-120. Det beror naturligtvis vad man jämför med, men enligt mig är det fel, den känns ungefär som en stor bil med en V8 på 400-500 hk. Den går som ett spjut upp till 200, sedan är den lite tröttare. Den är alltså bara lite tröttare, det är mer ett sätt för mig att säga att den inte är Porschesnabb över 200 utan känns mer som en 250-300 hk-bil, vilket ju är ganska otroligt egentligen. Kontentan är att bilen aldrig känns slö.
På Lindtner har man förstått det här med ICE cars på Teslaparkeringen:
På tal om backar, jag körde över Vogeserna och på nedvägen kom den fram att bilen verkar ha en gräns på 999 km i range:
Hamburg och Autobahn
Moderator: Redaktion
Re: Hamburg och Autobahn
Det var skönt att höra. Ska ner till Holland på fredag och var nervös inför köge-Hamburg.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- TeslaMartin
- Teslaägare
Re: Hamburg och Autobahn
Tack för informationen!
Körde själv från Berlin hemåt för några veckor sedan när jag hämtade bilen där. Körde via Suc i Wittstock och sedan Rostock. Och hade som dig -10% vid färjan. Jag fegade dock och körde flera mil i 70 och ökade successivt till cirka 90 för att komma fram med 20 km kvar i Köge. Var då absolut första körningen, så jag var riktigt ovan - men man lär sig
Lärdomen är i alla fall att man snabbt kan bättra på räckvidden genom att släppa av på farten. Runt 70-90 kommer man riktigt långt.
Körde själv från Berlin hemåt för några veckor sedan när jag hämtade bilen där. Körde via Suc i Wittstock och sedan Rostock. Och hade som dig -10% vid färjan. Jag fegade dock och körde flera mil i 70 och ökade successivt till cirka 90 för att komma fram med 20 km kvar i Köge. Var då absolut första körningen, så jag var riktigt ovan - men man lär sig

Lärdomen är i alla fall att man snabbt kan bättra på räckvidden genom att släppa av på farten. Runt 70-90 kommer man riktigt långt.