Reflektioner på en resa Stockholm-Norra Lappland och åter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Reflektioner på en resa Stockholm-Norra Lappland och åter

Inlägg av bylund »

Jag och min sambo åkte i veckan till Björkliden, mellan Kiruna och Narvik, för en skidsemester. Förr fick norrmän köra genom Sverige för snabbare vägar och billigare bensin. Vi fick köra genom Norge för att kunna ladda snabbt istället. Vi körde med övernattning i Östersund och Bodø på ditvägen, och forcerade lite och stannade bara i Sandnessjøen på vägen hem.

Några observationer
- Teslorna finns inte främst i Nordnorge. Vi såg 4 st under fyra dagars körning. Jag gissar att i de större städerna är de vanligare.
- Ingen väntan krävdes vid någon superladdare. Jag var lite orolig då det bara skulle finnas fyra stolpar vid de nordligare laddarna. Faktum är att vi laddade ensamma alla gånger utom en (där såg vi en av Teslorna ovan)
- Åtminstone jag har gamla kartor in min bil. Vi fick vända vid ett färjeläge då färjelinjen bilen ville att vi skulle ta var nedlagd sedan förra året. Lyckligtvis medförde det bara en halvtimmes försening att köra runt fjorden. Bron till Bodø som öppnade 2013 finns inte med, och den långa tunneln till Sandnessjøen som öppnade 2014 finns inte heller. Inte särskilt imponerande. Med fria uppdateringar av kartor borde jag har 2014 års vägar, men att inte ens 2013 års vägar finns med är direkt dåligt (har hittills inte märkt att jag fått en kartuppdatering, de borde ju rimligen komma lite då och då).
- E6 i norra Norge är långsam. Vacker, men långsam.
- Superladdarna duger fint för att resa längs E6, men för längre avstickare behöver man ibland fylla på lite mer för att komma vidare till nästa superladdare. Detta gäller alltså norr om Trondheim där laddarna uteslutande finns längs E6. Detta leder osökt till:
- För att ladda på offentliga gratisladdare behöver man en nyckel (samma överallt). Den är svår att få tag på om man som vi anländer en helg till Norge. Finns ofta hos kommunen. Vi klarade oss tack vare att Fauske hotell hade laddboxar och även lät ickegäster använda dem (men då för 30 NOK/h).
- Kommer man åt en schuko så kan man ändå råka ut för det beryktade IT-elnätet, som kan få UMC:n att tycka att det är jordfel (lösning: Skaffa norsk UMC)
- Norra Norrlands inland är en vit fläck på kartan vad gäller laddning i Sverige. Inte ens offentliga schukouttag längs E10 på uppladdning.nu. Då vi fick ut en CHAdeMO-adapter på vägen upp så funderade vi på att ta vägen genom Sverige hem. Nordligaste CHAdeMO-laddaren finns i Umeå, och Luleå var närmaste offentliga stället att ladda på, med schuko och typ 2. Dock enligt uppgift inte på reserverade elbilsplatser, så lokalbefolkningen använder platserna och kopplar in motorvärmare. Vi valde således Norge hem också (och snuvade svenska restauranger och hotell på några besök).
- Man får roliga förbrukningskurvor när man kör upp och ner mellan dalarna, pendlar mellan -100 och +600 i förbrukning ungefär.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
cjk
Teslaägare

Re: Reflektioner på en resa Stockholm-Norra Lappland och åte

Inlägg av cjk »

Tack för att du tog dig tid att skriva det här bylund. Väldigt intressant att läsa dina reflektioner.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Tack för bra och intressanta observationer.

Så gamla Kartor lät ju inget bra.
Fauske hotell hade laddboxar och även lät ickegäster använda dem (men då för 30 NOK/h).
Vad fick ni för typ där?
Inte ens offentliga schukouttag längs E10 på uppladdning.nu.
Shucko är väl knappt nån idé annat än vid destinationen där man är minst över dygn.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bjorn skrev:
Tack för bra och intressanta observationer.

Så gamla Kartor lät ju inget bra.
Fauske hotell hade laddboxar och även lät ickegäster använda dem (men då för 30 NOK/h).
Vad fick ni för typ där?
Typ 2-uttag, 32 A 3-fas, så 30 NOK/h tycker jag är ett bra pris. Nu har jag bara enkelladdare, så kunde inte utnyttja full effekt.
Bjorn skrev:
Inte ens offentliga schukouttag längs E10 på uppladdning.nu.
Shucko är väl knappt nån idé annat än vid destinationen där man är minst över dygn.
Nej, det hade knappast räckt, jag menade mest att det verkligen inte finns något överhuvudtaget. Hade t ex Gällivare haft trefas hade vi nog ätit lunch där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Saknade ni luftfjädring någon gång under denna vintersemester?
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

En gång när ett mindre snöskred gått över vägen så touchade vi mycket lätt bottenplattan med snö, där hade jag nog satt luftfjädringen på högsta om jag haft den. Annars tycker jag att spiralfjädrarna gjorde ett mycket bra jobb rent stötdämparmässigt. Om jag ska uttrycka mig diplomatiskt kan jag säga att norrmännen inte har hunnit laga alla tjälskott än... E6 och är bitvis rejält risig. Jag vet inte om luftfjädring hade gjort resan behagligare, eller skonat hjulen mer. Så korta svaret: Nej.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Kul att ta del av er resa. Imponerande tur - med rätt tålamod är det något visst att ge sig ut i områden där infrastrukturen är begränsad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Så här roliga kan förbrukningskurvorna bli när man kör upp och ner i fjällen
Bild
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Man kan inte fråga någon som inte har haft luftfjädringen om han saknar den då han inte har någon aning om skillnaden.... Enda gången den frågan är relevant är med någon som bytt och haft det innan. ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

hybris skrev:
Man kan inte fråga någon som inte har haft luftfjädringen om han saknar den då han inte har någon aning om skillnaden.... Enda gången den frågan är relevant är med någon som bytt och haft det innan. ;-)
Varför inte det? Frågan var inte vilken som var bättre, då måste man jämföra, frågan var om jag saknade den under resan, så då blir ställningstagandet om spiralfjädringen var tillräckligt bra, och det var den.

Men visst, det kan ju var så att jag hade tänkt "Oj, här skulle jag haft luftfjädring", och felaktigt saknat den, om den inte hade hjälpt i den situationen heller.
Skriv svar