Rykten om bränder i Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Rykten om bränder i Tesla

Inlägg av Jorma »

Jag var ute på promenad med frugan i eftermiddags och stannade till hos en granne som mekade sin motorcykel, Vi kom att snacka om Tesla och en kompis till honom med Volvojacka på sig sa tvärsäkert att "10% av Teslorna har drabbats av bränder": Han jobbade på en teknisk avdelning på Volvo och sa att dom hade en Tesla där som dom hade plockat ned i bitar för att kolla tekniken. (detta gör alla bilfabriker med olika bilar så det är inget konstigt).
Jag hade väl inte läst på så mycket av det, men frågade honom var han hade fått dessa uppgifter från. Men det vet väl alla svarade han.

Det tog jag lite ur honom genom att svara att om det var så illa att ett bilmärke har 10% brunna bilar så hade det bilmärket dels blivit förbjuden i första hand i USA, men också så gott som överallt och att det vet väl alla.
Men varken jag, frugan (som jobbar på Volvo) eller grannen hade hört detta, men han var tvärsäker på att det var så.
Jag visste också att berätta för honom om något han inte hade hört förut och det var att ett antal år sedan brann ett antal Volvobilar, och att det var vad jag visste betydligt fler än Teslor. Men det är så klart fixat så jag är inte rädd för att åka eller köra en Volvo för att några brann upp pga. ett konstruktionsfel som åtgärdades.
Lika lite som att jag tror att Mercedes av idag rostar mer än andra bilar, det är nog tvärtom då detta har fixats.

Jag har letat runt på nätet och har hittat uppgifter om 3 stycken Teslor som har brunnit efter genomträngning av föremål genom batteriet, men att detta är fixat nu med Titanplåtar under batteriet.
Jag får ta och gå förbi grannen imorgon och be honom att upplysa killen om att det har sålts lite mer än 30 Teslor i världen :)

Det finns en hel del skrönor man hör, men detta var nog den värsta jag hört hittills.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Rykten om bränder i Tesla

Inlägg av lator »

Teslamotors skulle ha varit satta i konkurs för länge sen om detta hade innehållit ett uns av sanning men det är inte första gången jag har hört om alla dessa brunna Teslor... Hur många tillverkade finns det nu? 50, 60, 70000? Blir en rejäl brasa det där. Typ 5000 bilar, brända på bål... :evil:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det är lustigt hur det där med bränderna blåstes totalt ur proportion. Såvitt jag vet är det mindre risk för brand i en Tesla än en genomsnittlig bil. Men det är väl baksidan av all hype, av att hela tiden få så mycket medieuppmärksamhet - när det händer något negativt är det hundra gånger mer intressant för alla medier att hoppa på och skriva om.

Om man oroar sig för bränder så finns det märken man ska passa sig bra mycket mer noga för än Tesla. Ferrari, till exempel.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Jag har haft brand i en bil, men det var inte något fel som fabriken hade orsakat.
1975 köpte jag en Simca 1501 årsmodell 1968 och den behövde mekas nästan varje dag.
Men elsystemet hade jag inte kikat närmare på, och det är sagt av en med elutbildning!
Det var en extra panel monterad med ett antal brytare till extraljus, och runt den var antennsladden virad.
Jag hade ingen radio i bilen då den ändå inte hade hörts med motorskrammel, gnissel, vindbrus och annat oljud i bilen.
Jag körde ut från en parkering och plötsligt på en sekund var hela bilen fylld av tjock stinkande plaströk.
Jag slängde mig ut genom dörren och som tur var rullade bilen med kanske 10 km hastighet så det gick bra.
Det visade sig vara en ganska grov ledning som matade brytarpanelen och den var kopplad rätt på batteriets pluspol helt utan säkring.
Antennkabeln hade skavts igenom och skärmen som låg mot plusen på brytarna hade kontakt med chassiet som alltså var minusen.
Kabeln brann rätt snart av och agerade då säkring, men det brann längs hela ledningen och det blev lite jobb att städa upp bland brända ledningar.
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare

Inlägg av Perry »

Hela ryktet startades då några stycken Model S hade börjat brinna under ganska kort tid vilket fick amerikansk media att bli tokiga. Det var efter det som Tesla installerade titanplattan under bilen. I verkligheten så är det betydligt mindre risk för att en Model S börjar brinna än en bensinbil. Jag vill minnas att en av de fallen då bilen började brinna var till följd av att föraren bokstavligen hade kört igenom två stycken tegelväggar och sedan glidit en lång sträcka på asfalten när hjulen slets av, för att sedan kollidera med ett träd.

Bilen började därefter brinna en stund senare. Föraren klarade sig tydligen oskadd och hade själv gått ur bilen innan den började brinna.

Här är en bild från olyckan:
Bild

Värt att notera är också att till skillnad från en bensinbil som snabbt flammar upp och i princip kan explodera, så är dessa väldigt ovanliga batteribränder i förhållande långsamma och kontrollerade.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

En tomte på Volvo.... Jo han har ju koll... NOT!!!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Du borde frågat honom om alla V70 som fattade eld pgr av deras bränsleslang... :-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vore intressant att kolla upp hur många som har brunnit inne i en Volvo. Egentligen är det så tok farligt att köra med högtrycks bensin som dey görs i en insprutningsbil att det skulle varit förbjudet om någon annan än bil industrin kommit på det.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Googla valfri bilmärke + "fire"... :roll:

Också läs om hur tex Honda har bett Jazz-ägare i USA att helst parkera dem utomhus då deras fönsterhissar spontant kan fatta eld:
http://teslaclubsweden.se/trettonde-bra ... terkallas/

Det enda motmedlet mot alla dessa myter och rykten är att nöta in fakta om och om igen.

Ett annat exempel på rykten som uppstår är svenska Vattenfall och Fortum som började ta betalt för laddning vid sina laddstolpar och nu "vet" gemene man att elbilar är dyrare att köra med än bensinbilar. För så har det stått i tidningarna och "det vet ju alla". :roll:

(Apropå att googla "volvo fire": Volvo har varit duktiga och tillverkar brandbilar också, smart motdrag! :lol: "volvo fire" ger mest bilder på deras brandbilar... men bildsök "volvo on fire" :twisted:
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

hybris skrev:
Du borde frågat honom om alla V70 som fattade eld pgr av deras bränsleslang... :-)
Det gjorde jag som du ser i mitt första inlägg och det hade han inte hört talas om men frugan som tillhör inventarierna på Volvo och har jobbat 27 år där bekräftde att detta hade hänt.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jorma skrev:
Jag har haft brand i en bil, men det var inte något fel som fabriken hade orsakat.
1975 köpte jag en Simca 1501 årsmodell 1968 och den behövde mekas nästan varje dag.
Ahh. Hade precis en sån bil också, ungefär samtidigt. Köpte den billigt av kompisen (hade varit hans mammas) när han tog över sin morfars VW 1500 Sedan -62. Gillade Simcan högt och rent, fast motorn var bytt till 1300. Väldigt lättkörd, varvvillig, perfekta bromsar tack vare Tino Farras verkstad och total överblick över alla hörnen gjorde det möjligt att fickparkera på Söders gator. Tyvärr lurade Tino på mig en vacker men oduglig Cittra modell svart haj. 2 ton att springa i gång varannan dag, tre växlar, typ 17 hk.

Inga bränder, men risken var stor - eftersom Cittrans bränsleledning täpptes igen meckade jag ofta med bensinslangen.

Simcan var däremot kanon. Pappa hade ett par Renault 16 som också var bra. Men sen fick det vara slut med franska bilar för mig.

Sorry för OT, men nostalgi! <3
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Lessmog skrev:
Jorma skrev:
Ahh. Hade precis en sån bil också, ungefär samtidigt. Köpte den billigt av kompisen (hade varit hans mammas) när han tog över sin morfars VW 1500 Sedan -62. Gillade Simcan högt och rent, fast motorn var bytt till 1300. Väldigt lättkörd, varvvillig, perfekta bromsar tack vare Tino Farras verkstad och total överblick över alla hörnen gjorde det möjligt att fickparkera på Söders gator. Tyvärr lurade Tino på mig en vacker men oduglig Cittra modell svart haj. 2 ton att springa i gång varannan dag, tre växlar, typ 17 hk.

Inga bränder, men risken var stor - eftersom Cittrans bränsleledning täpptes igen meckade jag ofta med bensinslangen.

Simcan var däremot kanon. Pappa hade ett par Renault 16 som också var bra. Men sen fick det vara slut med franska bilar för mig.

Sorry för OT, men nostalgi! <3
Där ser man vad olika uppfattningar man kan ha om samma bil, Simcan var den sämsta skitbil jag någonsin har ägt och jag hatade den, och köpte en ny icke fransk bil efter 2 år för att slippa meka och ständigt gå med skitiga såriga fingrar. Sedan dess har jag inte mekat så mycket själv, bara lite enklare saker som service och stötdämpare, bromsar och lite smått, dom senaste åren inte alls, man blir latare med åren :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Samtliga 911 GT3 återkallades förra året på grund av bränder.
http://teknikensvarld.se/porsche-stoppa ... er-116786/
Ägarna fick inte köra sina bilar över huvud taget innan de var inlämnade.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Intressanta är att de som tjatar om bränder i Teslor är Volvo och Audi. Statistiken har väl fö visat att Teslorna brinner väldigt långt mindre än vanliga bensindrivna bilar tex.

Klart de stora kolosserna är konfunderade över nya agila samt disruptiva (förlåt svengelskan) konkurrenter.

Typexemplet är väl http://www.svd.se/naringsliv/motor/audi ... 996903.svd

"– Med nästa generations batterier får vi bilar som går 40 mil på el, då är vi redo på allvar för elbilar.

Men det finns ett märke som heter Tesla, som redan erbjuder just det. Hur ser du på det?

Rupert Stadlers svada dämpas.

– Eh, vi är medvetna om Tesla, så klart. Det har varit tre bränder, där Teslabilar fattat eld, som vi vet. Vad vill jag säga med det, jo, att de tog en stor risk, som vi som en stor spelare på marknaden aldrig skulle ta."

Har man minsta insikt om kommunikation så inser man att Stadlers byxor blev neddragna å det grövsta...
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Det har inget med bränder att göra, det har med att killen jobbade på volvo. Fikabordspsykologi..
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Jag har själv råkat ut för den del bränder i vanliga bilar
ett par mindre kabelbränder i diverse bilar
och en bil brann upp rejält trolig orsak förgasarbrand som spred sig (Weber förgasare och VW)
och jag fick brand i insuget på min Peugot 207 hdi vågade inte stanna vilket var rätt då det endast sakade insuget vilket jag bytte
det brända såg ut som man hade skjutit i det med hagel bössa (anledning gegga i insuget av olja och egr som kom på
drift efter termostat byte då den hade gått för kall innan.
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Jag har väl haft tur, inga större bränder utan bara någon svedd elsladd.
Dock skaffade jag pulversläckare efter att ha sett resultatet av en kökrock på den smala Autobahn efter Puttgarden för en del år sen.
Tyvärr är den lite för stor (2 kg) för att kunna ha lätt tillgänglig i kupén så den får bo i skuffen. Men jag hoppas slippa använda den!

Enligt statistiken brinner en bil i USA flera gånger i timmen, läste jag förra hösten då de tre MS råkade illa ut. (Ja, om det var samma bil varje gång så kunde man förstås ställa undan den på något ofarligt ställe! :lol: )
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Massor av brinnande V70 pgr av fel på bränsleslang... Känner fler som råkat ut för det... De försöker givetvis tysta ned sådan saker...
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Daoops skrev:
Det har inget med bränder att göra, det har med att killen jobbade på volvo. Fikabordspsykologi..
Vi ska nog ta det lite försiktigt med att döma ut alla som jobbar på Volvo. Killen som sa till mig om 10% av Teslorna brinner är en ung kille som inte tillhör veteranerna som jag känner en hel del av och en del av dom sitter högt upp i ledningsgruppen,
Veteranerna snackar aldrig utan att ha torrt på fötterna och dom snackar aldrig illa om andra fabrikat, och frugan tillhör en av dom, hon skämdes nästan när hon hörde detta, och om det hade legat minsta sanning bakom den här 10%iga brandrisken med Tesla så hade jag inte ens fått tillstånd att få provköra den från henne.
Tvärtemot vad en del av er anser om Volvos och en del andra bilfabrikats nedsättande utsagor så står Tesla högt i kurs och det är ett bilfabrikat som är nytt och som dom flesta andra ska försöka att nå upp till i nivå med elbilar som är det som förmodligen kommer att ta över från fossilbilarna.
Att enskilda personer inom olika bilfabrikat talar nedlåtande säger inget om vad ledningen på dessa företag anser, en person säger inget om vad resten tänker.
Dom jag känner lite högre upp i ledningarna och som jag har haft tillfälle att snacka med om detta har inga nedlåtande kommentarer om Tesla numera, men det kanske dom hade tills för något år sedan, Tesla var ju nykomlingen, men dom har liksom jag insett att Teslas framförallt på infrastrukturen med Supershargers som växer som svampar ur jorden som ger Tesla en ledning som kommer att bli svår att överträffa, och som kan ge en liten chans att hänga med om man samarbetar med Tesla. Detta har nog inte nått ned till golvet ännu, med diverse skitsnack som följd, men uppåt så har man nog insett att man kan inte döda ett nytt progressivt bilföretag som håller på att ta över utan man måste försöka att få till ett samarbete om man ska överleva. Jag hoppas att lilla Volvo överlever vid sidan l ett annat litet men kanske inom en snar framtid större företag Tesla genom ett samarbete.
Jag själv är snart pensionär likaså frugan och Volvoveteranen, men men men, vi vill inte bli nedgrävda före Volvo

Sagt av en Mercedesfantast och som även gillar Tesla.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

"Att enskilda personer inom olika bilfabrikat talar nedlåtande säger inget om vad ledningen på dessa företag anser"

Nä, om de inte e teknikchefen som säger de förståss. Då speglar de nog vilken riktning företaget tänker ta i framtiden i alla fall

http://www.expressen.se/motor/volvochef ... t-losning/

http://www.dn.se/ekonomi/rena-elbilar-tror-vi-inte-pa/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tycker Volvo börjar låta mer och mer som SAAB, "vi är världens bästa bilföretag" "våra bilar är bäst i hela världen" osv synd bara att ingen annan insåg det?
Vad jag skulle göra, om jag drev ett litet bilföretag med premium ambitioner, är att slänga ihop en bil med Tesla räckvidd och sen sluta avtal med Tesla om SC. Med ett halv känt märke skulle det kunna accelerera försäljningen enormt, lite som Samsung på mobil sidan.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tyvärr är nog inte Volvo så smarta... De bygger en lyx SUV och satsar taktiskt känns det som... Håller med om att det hade varit mycket smart att kontakta Tesla med ambitioner om att nyttja deras patent för att bygga en Volvo med 30-40 mils räckvidd som kan ladda på superchargers... De andra bilmärkena skulle kissa på sig... Skall bli intressant att se vilka som blir först... Nissan, DKW koncernen, BMW... Volvo verkar kommer säkert bara släppa ytterligare fåniga hybrider med hittepåräckvidd och förbrukning...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jaja, nu har vi sagt det till dem. Alltså inga statliga pengar till er när ni kursar Volvo ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Kalle skrev:
"Att enskilda personer inom olika bilfabrikat talar nedlåtande säger inget om vad ledningen på dessa företag anser"

Nä, om de inte e teknikchefen som säger de förståss. Då speglar de nog vilken riktning företaget tänker ta i framtiden i alla fall

När jag läste det där om att Volvo tycker att Tesla inte har en smart lösning första gången så skrattade jag rätt rejält. Det var nämligen exakt vad jag tidigare hade tänkt om XC90 T8 - en bensinmotor på 320 hk, elmotor på 80 hk, och pyttelitet batteri är inte en smart lösning!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

danni skrev:
Kalle skrev:

När jag läste det där om att Volvo tycker att Tesla inte har en smart lösning första gången så skrattade jag rätt rejält. Det var nämligen exakt vad jag tidigare hade tänkt om XC90 T8 - en bensinmotor på 320 hk, elmotor på 80 hk, och pyttelitet batteri är inte en smart lösning!
Det är 2 lösingar vilken ingen är smart
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Skriv svar