85D vs P85
Moderator: Redaktion
85D vs P85
Många jämför P85+ mot P85D, jag tror att det är med uppgradering från p85+ till p85D i åtanke men jag funderar på om inte P85+ och S85D är bättre jämförelser? Iaf nu sen S85D fick en accelerationsuppdatering och gör 0-100 på 4,6s och den gamla P85+ gör sprinten på 4,4s.
S85D kostar idag från 880kkr. Nån som minns vad P85 och P85+ kostade och vad som var inkluderat då jämfört med nu i priset (och vad var det egentligen +,et inkluderade?).
S85D har som fördel att den har fyrhjulsdrift så klart och borde ha något bättre räckvidd (det ser man i trip planner). Men p85an var väl på många sätt mer sportig och jag kan tänka mig att i farter över 100km/h är P85+ klart snabbare. Kolla denna jämförelse mellan P85+ och P85D så ser ni varför jag tror det:
Vad säger ni andra om fördelar respektive nackdelar med dessa två?
S85D kostar idag från 880kkr. Nån som minns vad P85 och P85+ kostade och vad som var inkluderat då jämfört med nu i priset (och vad var det egentligen +,et inkluderade?).
S85D har som fördel att den har fyrhjulsdrift så klart och borde ha något bättre räckvidd (det ser man i trip planner). Men p85an var väl på många sätt mer sportig och jag kan tänka mig att i farter över 100km/h är P85+ klart snabbare. Kolla denna jämförelse mellan P85+ och P85D så ser ni varför jag tror det:
Vad säger ni andra om fördelar respektive nackdelar med dessa två?
Re: 85D vs P85
Och hur är det egentligen med räckvidden?
http://seekingalpha.com/article/2785425 ... s-promises
http://seekingalpha.com/article/2785425 ... s-promises
Re: 85D vs P85
85D har över 500hk motoreffekt medan P85 låg närmare 400. Niklas grafer verkar visa att de numera används också..
Så jag tror nog 85D klår P85 alla dar i veckan.
Så jag tror nog 85D klår P85 alla dar i veckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: 85D vs P85
522hp i motoreffekt men det kan den inte få ut än. 475hp kan den ta ut än så läng. Har inte p85+ bättre styrning och fjädring också? Men jag håller nog med dig, 85D är nog bättre.
Re: 85D vs P85
402m med samtliga modeller hade varit intressant. Alla tider, 60fot, 201m samt 402m.
Hitintills har vi sett att P85D gör 11.6 @ 185km/h, 60fot 1.75, give or take. Helt psykadelisk 60fot men lite runkig slutfart.
Hitintills har vi sett att P85D gör 11.6 @ 185km/h, 60fot 1.75, give or take. Helt psykadelisk 60fot men lite runkig slutfart.
BMW i3 REX i väntan på Model3
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: 85D vs P85
1,75 sek vid 60 fot ger en hastighet av 75 km/h där! Inte så sunkigt...
(om man ska tro på Amerikanarnas något enkla sätt att räkna...)
(om man ska tro på Amerikanarnas något enkla sätt att räkna...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: 85D vs P85
85D med 442 kh har ju gjort P85D betydligt mindre intressant. Särskilt som många rapporterar att P85D har betydligt färre hk än 700. Dvs om man köper 85D får man mer än specen säger, om man köper P85D får man mindre än spec.
Samtidigt har ju gamla P85 samma bakmotor som P85D dvs 476 hk enl spec, vilket är mer än 85D. Detta avspeglas också i acc-tiderna där P85 ligger ganska exakt runt 4 sek, vilket är lite snabbare än 85D.
Nästa gång jag beställer lutar det åt en 85D och inte P85D.
Samtidigt har ju gamla P85 samma bakmotor som P85D dvs 476 hk enl spec, vilket är mer än 85D. Detta avspeglas också i acc-tiderna där P85 ligger ganska exakt runt 4 sek, vilket är lite snabbare än 85D.
Nästa gång jag beställer lutar det åt en 85D och inte P85D.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: 85D vs P85
Men om P85 fortfarande fanns att beställa och hade samma pris som 85D, hade jag hellre tagit P85.
Klart bättre styrning i RWD samt större frunk och lättare och mindre komplex än AWD.
Klart bättre styrning i RWD samt större frunk och lättare och mindre komplex än AWD.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: 85D vs P85
Sa direkt vid releasen av D att 85D nog är den bästa bilen. Maximal räckvidd drivning och broms på alla hjulen, bra för däcks slitaget, osv. P varianterna är för de som vill ha det värsta.
Re: 85D vs P85
+1LarsL skrev:Sa direkt vid releasen av D att 85D nog är den bästa bilen. Maximal räckvidd drivning och broms på alla hjulen, bra för däcks slitaget, osv. P varianterna är för de som vill ha det värsta.
Re: 85D vs P85
Jag sa inte, men beställde.LarsL skrev:Sa direkt vid releasen av D att 85D nog är den bästa bilen. Maximal räckvidd drivning och broms på alla hjulen, bra för däcks slitaget, osv. P varianterna är för de som vill ha det värsta.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: 85D vs P85
Ja, men vid releasen var den inte intressant med 380 hk och 5,6 s till hundra. Nu är 85D en annan sak.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: 85D vs P85
Tycker 70D är mest värde för pengarna, man behöver ju inte någon extrautrustning heller idag då det mesta av teknikpaketet är standard idag.
Efter 70D kommer 85D i värde.
Sist kommer nog P85D som kostar mycket och levererar mindre än spec.
När jag beställde min P85 kostade den 840' i baspris, det var bra värde!
Efter 70D kommer 85D i värde.
Sist kommer nog P85D som kostar mycket och levererar mindre än spec.
När jag beställde min P85 kostade den 840' i baspris, det var bra värde!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: 85D vs P85
Och jag tycker P85D har bäst värde då den är på en annan planet gällande acceleration. Jag skulle välja mellan 70D eller P85D om jag skulle beställa idag. All in eller den mest ekonomiska... Simple...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: 85D vs P85
Ja det blir nog så...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: 85D vs P85
Niclas skrev:Ja, men vid releasen var den inte intressant med 380 hk och 5,6 s till hundra. Nu är 85D en annan sak.
85D var intressant för mig. Jag hade kört en P85 i ett par dar och konstaterat att den accelerationen är onödig för mig. Nu får jag ju nästan den ändå och visst det är verkligen inget jag är ledsen över. Jag vill minnas att det var 5,4s 0-100 när jag beställde, men det var inte så viktigt. Jag hade beställt den även om det hade vart 6-8 s.hybris skrev:Och jag tycker P85D har bäst värde då den är på en annan planet gällande acceleration. Jag skulle välja mellan 70D eller P85D om jag skulle beställa idag. All in eller den mest ekonomiska... Simple...
Räckvidden är prioriterad för mig. Åker ibland 25-30 mil på jobb och tycker det vore bra att så sällan som möjligt vara tvungen att ladda när man kommer fram utan kunna ta det på kvällen eller dag 2.
Det jag vill åt är eldriften, tekniknivån och framtidskänslan. Jag vill inte ha framtoningen som 21 - 22" fälgar, sänkt och extra spoiler ger. Det får andra hålla på med. Förresten, nån som har prövat 25" 285 12 - profil? Jag har aldrig kunnat tänkt mig att ha en Audi, BMW, Merca eller liknande. Har inget behov av att känna eller se ut som att jag har råd när verkligheten är att jag egentligen inte har råd men gör det ändå pga. intresse.
Bara mina idéer.
ymmv.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: 85D vs P85
285/12 25 kan man inte gå ut lite hårdare med 295/0 30
då behöver man aldrig byta däck bara fälgarna
då behöver man aldrig byta däck bara fälgarna
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021
Re: 85D vs P85
P85D: över sekunden snabbare än 85d vilket är enormt mycket när man redan är under 5s strecket. För att föratå skall man titta på vilka bilar som har samma acceleration. Märke och modell... Lägg till vikt, antal passagerare så förstår man vilken enorm skillnad detta är. Resten är jidder.
P85: R.I.P. Och trist för andrahandsvärdet att 85D är snabbare och AWD...
85D: mellanvarianten. Skulle aldrig välja då jag hela tiden skulle störa mig att jag inte valt Ferraridödaren för den i sammanhanget låga kostnaden...
85: R.I.P.
70D: Perfekt insteg. Räckvidd mer än de flesta behöver. Mitt andraval. All in eller det ekonomiska insteget.
Jag gissar att höstens leveranser kommer vara mest P85D och 70D. Det som möjligen kan störa är lansering av X
P85: R.I.P. Och trist för andrahandsvärdet att 85D är snabbare och AWD...
85D: mellanvarianten. Skulle aldrig välja då jag hela tiden skulle störa mig att jag inte valt Ferraridödaren för den i sammanhanget låga kostnaden...
85: R.I.P.
70D: Perfekt insteg. Räckvidd mer än de flesta behöver. Mitt andraval. All in eller det ekonomiska insteget.
Jag gissar att höstens leveranser kommer vara mest P85D och 70D. Det som möjligen kan störa är lansering av X
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: 85D vs P85
Jag bestämde mig tidigt för att köpa en Tesla. Det enda kravet var att den skulle ha 4x4. Så allt talade för en X men så kom S med D-drivlinan och då var det bara att slå till (är personligen tveksam till X-dörrarna).hybris skrev:P85D: över sekunden snabbare än 85d vilket är enormt mycket när man redan är under 5s strecket. För att föratå skall man titta på vilka bilar som har samma acceleration. Märke och modell... Lägg till vikt, antal passagerare så förstår man vilken enorm skillnad detta är. Resten är jidder.
P85: R.I.P. Och trist för andrahandsvärdet att 85D är snabbare och AWD...
85D: mellanvarianten. Skulle aldrig välja då jag hela tiden skulle störa mig att jag inte valt Ferraridödaren för den i sammanhanget låga kostnaden...
85: R.I.P.
70D: Perfekt insteg. Räckvidd mer än de flesta behöver. Mitt andraval. All in eller det ekonomiska insteget.
Jag gissar att höstens leveranser kommer vara mest P85D och 70D. Det som möjligen kan störa är lansering av X
Att åka runt och utmana andra bilister vid rödljus och göra farliga omkörningar tillhör mina ungdomssynder och är inget som jag idag är stolt över eller längre vill bli förknippad med. Därför har jag som vuxen och ansvarsfull förälder konsekvent valt bort bilar av märken som till en övervägande del attraheras av personer med ett aggressivt körsätt.
Respekt är inget som man får utan något som man förtjänar, till exempel genom att välja bort mycket annat här i livet och köpa en ren elbil för pengarna...
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: 85D vs P85
Att ha en bil som accelerera snabbt har inget att göra med hur man som person kör den. Du kan köra lika svinigt med en 85D som accelererar som en BMW M3... Så sorry men kanske dags att vakna gällande prestandan i dessa bilar? Att inte köpa pgr av att den är snabb kanske handlar mer om personens egen mogenhet än något annat...
Personligen kör jag lugnare med min P85D i vetskapen att jag ör snabbare än alla andra. Inget behöver bevisas för alla DKW och BMW. Dock gillar jag att ibland kunna accelerera max liksom köra aktivt på kurviga sommarvägar. Där gör P85D en enorm skillnad. Den är helt underbar.
Personligen kör jag lugnare med min P85D i vetskapen att jag ör snabbare än alla andra. Inget behöver bevisas för alla DKW och BMW. Dock gillar jag att ibland kunna accelerera max liksom köra aktivt på kurviga sommarvägar. Där gör P85D en enorm skillnad. Den är helt underbar.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: 85D vs P85
Utrustade en 85D med samma spec som min P85D. 1,13 MSEK. Jag gav 70K SEK mer för min P85D... Känns prisvärt. Skall dock säga att även om jag åkt på dagens priser skulle jag köpt samma bil. Hade jag haft möjligheten till tjänstebil hade jag valt en 70D.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: 85D vs P85
Som tråden anger så handlar den inte om ett val mellan 85D och P85D....
Vad jag har valt utifrån mina preferenser vet bara Tesla i nuläget
Vad jag har valt utifrån mina preferenser vet bara Tesla i nuläget
hybris skrev:Att ha en bil som accelerera snabbt har inget att göra med hur man som person kör den. Du kan köra lika svinigt med en 85D som accelererar som en BMW M3... Så sorry men kanske dags att vakna gällande prestandan i dessa bilar? Att inte köpa pgr av att den är snabb kanske handlar mer om personens egen mogenhet än något annat...
Personligen kör jag lugnare med min P85D i vetskapen att jag ör snabbare än alla andra. Inget behöver bevisas för alla DKW och BMW. Dock gillar jag att ibland kunna accelerera max liksom köra aktivt på kurviga sommarvägar. Där gör P85D en enorm skillnad. Den är helt underbar.
Installerat 13,2 kWp solceller