Arlanda parkering

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Arlanda parkering

Inlägg av Kalle »

Farsan Körde mig idag till arlanda med leafen för ja ska ut o flyga.
Vi kommer inte riktigt dit och hem igen på en laddning, men tänkte att de inte va nå problem eftersom de har laddplatser utanför terminal 2an, 4an och 5an. Och efter en lunch borde det räcka.
Men nu såg vi att alla platser är uptagna, 90% av plugin hybrider (massa mishubishu outlanders, några toyotas och nån volvo.

De borde värkligen begränsa platserna till de som verkligen behöver dem. (rena elbilar)

Vet nån var man kan maila för att påpeka detta?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Arlanda parkering

Inlägg av danni »

Jag tycker att det är jätteviktigt att det finns laddinfrastruktur för laddhybriderna också. Om de ska kunna få maximal positiv miljöpåverkan så måste de ju kunna ladda i tid och otid, eftersom de inte kommer särskilt långt på ren el. Som bilmarknaden ser ut i dagsläget, i en övergångsfas, tror jag det är minst lika viktigt som de rena elbilarna för att kunna få ner utsläppen. Däremot hade jag nog inte riktigt kunnat med att långtidsparkera min laddhybrid på en laddplats när jag ska iväg på semester i två veckor... Men det hade jag inte gjort med en ren elbil heller om jag hade nog med ström att ta mig hem igen. Det är slöseri med en begränsad resurs (laddplats).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Arlanda parkering

Inlägg av EnTraktor »

Parkeringarna är avsedda för alla bilar som går att ladda.
http://www.swedavia.se/arlanda/till-och ... parkering/
Laddstolpar för elbilar eller laddhybrider finns på...
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Kalle »

Jo ja vet att de är till för alla, men de som stod där kunde ju faktist ta sig hem igen, de kunde inte han nu, han fick åka och parkera på morsans jobb först i ett par timmar.
De komer ju inte bli nåra fler resor till arlanda me elbilen nu som följd. Blir diseln i framtiden.
Därför tycker ja elbilen borde prioriteras.
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 330
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Datordoktorn »

Att pluginhybrider parkerar på elbilsplatser tyder på ett rejält drag av egoism. Jag tycker att laddplatser skulle vara till enbart för batteribilar och dessutom borde supermiljöbilspremien bara betalas ut till rena batteribilar.

Ingen köper väl en plugin av miljömässiga skäl? Det gör man ju för att man vill åt tekniken eller för att man ska få vettig ekonomi i det för att man har ett körmönster som passar till biltypen. Eller finns det verkligen någon som tror att hybridbilar förbättrar miljön?

Sen måste nog vi elbilsförare börja visa mera hänsyn för varandra.

Ska ge ett exempel : Idag parkerade jag vid OKQ8 Landvetters snabbladdare och pluggade in medan jag tog en promenad. Men då lade jag en lapp i rutan med följande text "Om du kör Zoe och behöver använda laddaren, ring mig!" Och så telefonnumret.

En Zoeägare hade ju haft mycket större behov av laddningen än mig och kan, som Kalle åskådliggjorde med sitt inlägg, göra skillnaden mellan att komma hem eller inte.
Leaf 2012
S85 2014 grått skinn
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber

Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Bjorn »

Men då lade jag en lapp i rutan med följande text "Om du kör Zoe och behöver använda laddaren, ring mig!" Och så telefonnumret.
Kanske borde man göra det till kutym att lägga sitt mobilnummer i rutan när man laddar offentligt.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
LarsHarry
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 25 sep 2014 20:07
Ort: Nacka

Re: Arlanda parkering

Inlägg av LarsHarry »

Och igår var det fullt vid Terminal 5 och dessutom en elbil utan att ha satt i sladden men det kanske var något fel på uttaget.
2015-04-07 13.59.15.jpg
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Arlanda parkering

Inlägg av danni »

Datordoktorn skrev:
Att pluginhybrider parkerar på elbilsplatser tyder på ett rejält drag av egoism. Jag tycker att laddplatser skulle vara till enbart för batteribilar och dessutom borde supermiljöbilspremien bara betalas ut till rena batteribilar.

Ingen köper väl en plugin av miljömässiga skäl? Det gör man ju för att man vill åt tekniken eller för att man ska få vettig ekonomi i det för att man har ett körmönster som passar till biltypen. Eller finns det verkligen någon som tror att hybridbilar förbättrar miljön?
Wait, what, menar du allvar? Självklart finns det de som köper en plugin av miljömässiga skäl, och självklart förbättrar de miljön. Jag använder nästan aldrig bensin till vardags, och kör faktiskt på rätt nära 0,2 liter / mil totalt sett. Men det hjälper verkligen att kunna komma åt offentliga laddplatser för att kunna undvika att använda bensin.

Laddhybriderna hjälper, de hjälper i övergången till rena elbilar, och de hjälper att få laddinfrastrukturen på plats. De må vara en kompromiss, men de är absolut ingen dålig kompromiss. För många som inte har råd med en Tesla och inte orkar med att hyra bil varje gång de ska på långresa är de en perfekt lösning (och att hyra fossilbil för långresor är ju inte miljövänligt det heller, ändå).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Pontus »

Hur är det med parkeringarna precis vid terminalerna, är inte dessa korttidsparkering eller får de som står där stå, enligt skyltningen, hur länge som helst?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Arlanda parkering

Inlägg av bylund »

Strikt enligt skyltningen är det väl 24 timmar på vardagar, då det inte finns någon tilläggstavla om maxtid, men i praktiken så verkar man kunna stå hur länge som helst.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Arlanda parkering

Inlägg av pegs »

Datordoktorn skrev:
Att pluginhybrider parkerar på elbilsplatser tyder på ett rejält drag av egoism.
Jag kan tycka att ni har lite fel fokus. Varför finns det inte eluttag på alla platser?? Hur dyrt kan det vara?
Vi pratar för guds skull om vanliga vägguttag! 220v/16A. Det är inte direkt "rocket science".
Det skulle gott kunna ingå i parkeringsavgiften.

Har precis parkerat på Gardemoen. Där finns det bokstavligt talat "hur mycket elbilar som helst" parkerade.
Räknade till 15 Model S bara på det våningsplanet som jag står på. (Man bara ler ... :-) )
Massor med Leaf, E-Golf, Mercedes B-klass (el-versionen) och lite annat krafs. Och ... ganska många ladd-hybrider.

Plus en massa tomma ladd-platser som ingen använder! Kanske upplysa parkeringsbolaget om att det är 2015...?? ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Arlanda parkering

Inlägg av EnTraktor »

pegs skrev:
Har precis parkerat på Gardemoen. Där finns det bokstavligt talat "hur mycket elbilar som helst" parkerade.
Räknade till 15 Model S bara på det våningsplanet som jag står på. (Man bara ler ... :-) )
Massor med Leaf, E-Golf, Mercedes B-klass (el-versionen) och lite annat krafs. Och ... ganska många ladd-hybrider.

Plus en massa tomma ladd-platser som ingen använder! Kanske upplysa parkeringsbolaget om att det är 2015...?? ;-)
Finns en massa elplatser på beta-parkeringen. Har inte räknat men skulle uppskatta att vi pratar 3-siffrigt antal. Senast jag parkerade där stod det ca 10 Teslor och totalt ca 50 bilar som laddade.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Kalle »

Var finns beta parkeringen?
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 287
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Lembritt »

Kalle skrev:
Var finns beta parkeringen?
http://www.swedavia.se/arlanda/till-och ... parkering/

Scrolla ner till beta så finns det en pdf med vägbeskrivning.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
Tesla595
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 05 mar 2014 06:05
Ort: Täby

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Tesla595 »

Nu är det inte längre gratis att stå på 1 timmes parkeringarna på Arlanda för elbilar. Från och med den 1 juni kostar det 80 kr/timmen och max 12 timmar.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Segelflygaren »

Tesla595 skrev:
Nu är det inte längre gratis att stå på 1 timmes parkeringarna på Arlanda för elbilar. Från och med den 1 juni kostar det 80 kr/timmen och max 12 timmar.
Även på Beta är det slut på gratisparkerandet (sedan februari tror jag).
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Bod »

Finns det kablar på Beta eller måste man ta med sig en egen?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
ironjack
elbilist
Inlägg: 384
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Arlanda parkering

Inlägg av ironjack »

Bod skrev:
Finns det kablar på Beta eller måste man ta med sig en egen?
Egen kabel krävs.
Model S 85 2014, Model S 90D 2016, Model 3 LR 2019
Skoda Enyaq 85x 2025
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1736
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Bod »

Tackar! :)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Arlanda parkering

Inlägg av bylund »

Anlände till terminal 5 idag, och det var rätt tunt på elbilsparkeringen, tre lappade Mitsubishi Outlander som antagligen missat att det kostar nu, och några Volvo V60, som var vända åt andra hållet, så jag såg inte på håll om de var lappade eller inte.

För elbilsparkeringen är det nu minsta avgift för en hel timme dessutom, så om man kommer med sin laddhybrid för att hämta någon så blir det tämligen ointressant att parkera där för att toppa upp laddningen. Billigare att parkera en halvtimme utan att ladda och elda lite mer olja istället tyvärr.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
Inlägg: 1795
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Arlanda parkering

Inlägg av +46 »

Jag blir heligt förbannad på företag som försöker ta billiga poäng på att de tänker på miljön och gör allt för att minska utsläppen av växthusgaser för att sedan utan förklaring ta betalt för något som de tidigare tyckte skulle vara gratis.
Istället för att lägga miljoner kronor på att marknadsföra att det är gratis att ladda elbilen hos dem (och glömma bort det viktiga bäst före datumet) så ta betalt från första början och använd intäkterna till att bygga fler laddplatser. Det tjänar alla på. Inte minst de som idag inte har möjligheten att ladda bilen hemma eller på jobbet och därför fortsätter att åka fossilt.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Arlanda parkering

Inlägg av LarsL »

Håller med om billiga poänger för att få miljöprofil. Fast de hade fått lika många poäng om de tagit betalt direkt. De kan ju fortfarande ta kort med ledningen bredvid laddaren...

Av samma anledning är jag emot tex kravmärkt mat, också något man bara köper in sig i. Men folk betalar gladeligen mer för samma mat ändå.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7974
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Arlanda parkering

Inlägg av TiborBlomhall »

Väldigt bra inlägg om "greenwashing" av kommuner i ett annat forum: http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5715.html
Henke2 skrev:
Nu skall vi se. Skall försöka mig på att ge lite bakgrund också så ni förstår helheten.

När Santander skaffade elbil åt mig så började jag höra mig för hur det fungerade med utbyggnad av laddare. Jag såg ganska fort att DC-laddare behövdes för att fungera med de bilar som fanns på marknaden då och inom en överskådlig framtid.

Eftersom dessa laddare inte byggs ut så började jag grotta i varför dem inte gör det och sprang på på Green Charge sydost som lobbar för semisnabba laddstolpar.

Jag har kontaktat Green Charge tidigare (JonasLööf) och han slingrade sig om att kommunerna själva väljer vad dem vill ha, men att semisnabba pinnar ger mer bang for the buck. Det där med semisnabb är något han planterat i kommunerna och något han anser vara bra. Dvs att det tar ~3h att ladda bilen. Han envisades med att jag hade fel när jag menar att det tar 12h att ladda utan det är 3h som gäller.

Del2

Kommunen som jag bor i har under 3år haft ett projekt med Green Charge.
Kommunens medverkan i projektet innebär att kommunen:
* Stödjer visionen om en regionalt fossiloberoende fordonsflotta till år
2030.
* Antar utmaningen att i mån av ekonomiska medel vara en av
projektets pilotkommuner för demonstration av elfordon och elladdinfrastruktur.
* Stöttar med kunskaper och erfarenheter i en begränsad omfattning under
projekttiden under 2012-2014.
* Kommer investera i egna elfordon och laddstolpar/laddställen under
projekttiden 2012-2014 i den takt och omfattning som kommunens
ekonomi tillåter.
* Stöttar utveckling och investeringar (tillsammans med andra aktörer) i
den egna kommunen som geografiskt område (under 2012-2014) enligt
nedan målsättning:
* 10 elfordon
* 10 laddstolpar (publika)
* 10 kit för säker laddning i hemmiljö och på arbetsplatser (enklare
än publika laddstolpar)
* 1 snabbladdningsenhet installeras under 2012-2014
Nu har de tre åren gått och kommunen är mycket nöjda med utfallet. Kommunen är alltså nöjda med ingenting!! Vem har sagt åt dem att vara nöjda? Green charge måste ju haft en uppföljning och klappat dem på axeln. För hur kan kommunen vara nöjda med utfallet när ingen av punkterna är uppfyllda. Det enda man gjort är att satt en 3fas laddstolpe låst med RF-id mitt på torget. 12h laddtid om man kommer med sin Leaf och pluggar in sig - om det är ledigt - om man hittar ett RF-idkort


Del3

Green Charge ska visasig publikt i Gnosjö, jag åker dit. Ett samtal till GARO bekräftar att deras CHAdeMO fungerar, jag tackar och packar in familjen i bilen. Från laddaren blir det ungefär 4km promenad innan jag hittar "Grusplanen vid bensinstationen". På grusplanen hittar jag en GARO-nisse som snackar med en långhårig fotograf. Jag hugger Mr Garo och tackar för att jag fick tanka hos honom och frågar efter Green Charge. Det visade sig vara fotografen som var Green Charge, Stefan presenterade han sig som.

Bild



Jag körde på ungefär som Sverker och undrade hur dem jobbar, mot vilka mål och tog inte slinger som ett svar.

Dem har inte en specifik person som jobbar mot en specifik kommun, alla jobbar mot allt. Han känner inte till Ljungby. De får massa påringningar om varför de inte ENBART bygger 22kW pinnar. Synpunkter hänvisas till deras Facebook.

Som sagt jag var inte nöjd utan frågade vidare vilka bilar som kan utnyttja stolparna. Han började med eGolf vilket jag hävdade var fel. Nej sa han, dem hade kört i Tyskland med eGolf och laddat 20kW AC på vanliga laddstolpar. Han repiterade Zoe flera gånger och jag menade att batteriavtalet gör ju bilen osäljbar. Han kontrade då att den ekonomiskt inte var speciellt bra men att många väljer den ändå.

Nåväl, jag ville veta hur de jobbar i kommunerna, varför kan en kommun som inte lyckats alls vara mycket nöjda med projektet?

Plötsligt mindes han Ljungby och sa att projektet inte är slut, att det inte gällde hemmaladdare utan publika stolpar. Jag visade honom protokollet(se ovan) och då blev det tyst. Jag undrade igen hur de kan vara nöjda när ingenting är uppfyllt. Svaret jag fick då var att det är upp till kommunen vad dem är nöjda med.

Över till valet av laddare och placering. Ni vet vad jag tycker om att bli ICEad. Han visse inte vad ICEd var. När han fick veta vad det var skyllde han på lagstiftningen som inte tillät bötfällande av bensinbil på elplats.

Hanstod på sig om att placering nära ingång var rätt. "Elbilar skall erbjudas de mest fördelaktiga platserna"

Jag visade bild

Bild

Undrade vad som egentligen är fördelaktigast. Nära ingången och inte kunna ladda, eller i utkanten och få en ledig plats. Nej, de närmsta platserna är det som gäller. Jag var tydlig med att det är inte speciellt smart.

Visade bilden igen

Bild


Så över till hur dem tog sig hit. Jo med en Volvo V60 D6, förvisso en plugin, men den går ju på Diesel. Svaret jag fick var att dem ibland behövde åka mer än 20mil. Ja men hur bra fungerar era 20kW pinnar om ni själva kör runt i en diesel? *skruv skruv* tyst.

(Medan vi pratade lyckades en BMW i3 inte ta laddning från en typ3 pinne)

Jag ger upp sa jag och traskade tillbaka till GARO där bilen stod och laddade.

del 4

Jag har visat för er och inte minst för Green Charge att deras arbete inte gjort att man kan åka elbil. Vet inte hur länge de verkat i Sydost, men minst 3år iaf och de behöver ta dieselbil från Växjö till Gnosjö där de vet att de skall stanna över dagen.

Dem tar 50000 per kommun och år, går och lägger pengar på en svindyr Volvo Diesel som de åker runt med.

28 medlemmar i sydost enligt deras hemsida, 1.4miljoner per år. ÖVER 4 MILJONER PÅ 3ÅR OCH INTE EN ENDA SNABBLADDARE SÅ MAN KAN ÅKA I REGION SYD OST. Något de själva tydligt visar genom att åka dieselbil.

Dem som experter har helt fel tekniskt när de till kommunerna kommunicerar saker de tror, att alla bilar kan ladda semisnabbt. De som experter placerar laddare där de alltid blir inparkerade. De som experter behöver åka runt i en dieselbil.

Jag tycker det är skandalöst dåligt.



Bonusutmaning: RF-id är inget krångligt. Det beställer man från deras hemsida. Ge det 10 minuter och tala sedan om för mig hur man beställer RF id från deras hemsida
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Arlanda parkering

Inlägg av Teslaspolen »

Jag blir ju mörkrädd när jag läser sådant.

Kommunen borde betala oss entusiaster att ta fram en färdig fungerande plan istället. Slår vad att TCS skulle lösa problemet fullständigt om vi hade haft pengar för det.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Arlanda parkering

Inlägg av EnTraktor »

+46 skrev:
Jag blir heligt förbannad på företag som försöker ta billiga poäng på att de tänker på miljön och gör allt för att minska utsläppen av växthusgaser för att sedan utan förklaring ta betalt för något som de tidigare tyckte skulle vara gratis.
Istället för att lägga miljoner kronor på att marknadsföra att det är gratis att ladda elbilen hos dem (och glömma bort det viktiga bäst före datumet) så ta betalt från första början och använd intäkterna till att bygga fler laddplatser. Det tjänar alla på. Inte minst de som idag inte har möjligheten att ladda bilen hemma eller på jobbet och därför fortsätter att åka fossilt.
När elbilsparkeringen lanserades hösten 2012 så var det meningen att det skulle vara gratis som test året ut. Först var det 6 platser som så småningom utökades till 12 och sedan 20. Med tiden utökades det så även beta, terminal 2 och slutligen terminal 4 fick gratis elbils-laddning. Så från att ursprunligen varit tänkt gratis 2012 blev gratis till juni 2015. Ganska mycket längre än utlovat, så jag håller inte med om "billiga poäng".

http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/20 ... a-arlanda/
Fri el (gäller till årsskiftet, kanske längre) och även fri tid.
Däremot håller jag med om att man borde erbjuda mer till elbilar än vad man gör idag.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Skriv svar