Whispbar med Packline FX-SUV - Passar perfekt
Moderator: Redaktion
Whispbar med Packline FX-SUV - Passar perfekt
Lite information för er som går i takboxplaner och googlar runt som jag gjort..
Har installerat Whispbar takräcke och monterat en Packline FX-SUV. Passar perfekt och bakluckan går att öppna utan problem.
Till boxen behövde jag införskaffa Packlines kit "Izi2Fit" för montering i Whispbar skenans t-spår då "Izi2Connect" krokarna inte klarade de breda skenorna.
Att installera takräcket tog betydligt längre tid än vad jag var van vid från andra bilar och lasthållare. Ett tips är att kanske inte ge sig på det samma dag det är dags att packa och åka mot fjällen..
Har installerat Whispbar takräcke och monterat en Packline FX-SUV. Passar perfekt och bakluckan går att öppna utan problem.
Till boxen behövde jag införskaffa Packlines kit "Izi2Fit" för montering i Whispbar skenans t-spår då "Izi2Connect" krokarna inte klarade de breda skenorna.
Att installera takräcket tog betydligt längre tid än vad jag var van vid från andra bilar och lasthållare. Ett tips är att kanske inte ge sig på det samma dag det är dags att packa och åka mot fjällen..
Re: Whispbar med Packline FX-SUV - Passar perfekt
Har precis installerat takräcket på min bil också och slängt dit en 10 år gammal MontBlanc-Box. Funkar bra, men den kommer ganska nära taket, så takluckan ska nog förbli stängd. Och bakluckan kan inte öppnas fullt, men det är å andra sidan busenkelt att ställa in den så att den stannar precis där man önskar.
PS. Leta upp Teslas instruktionsfilm på Youtube. Mycket enklare att följa än medskickade manualen.
PS. Leta upp Teslas instruktionsfilm på Youtube. Mycket enklare att följa än medskickade manualen.
Senast redigerad av olarsson, redigerad totalt 2 gång.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Spännande!Chris skrev:Lite information för er som går i takboxplaner och googlar runt som jag gjort..
Har du någon bild på hur det blev? *nyfiken*
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Inte renaste bilen, dock en bild med Packline FX-SUV monterad..

Passar snyggt med svat till det svarta taket!! Lika ren och fin som min vita.....Chris skrev:Inte renaste bilen, dock en bild med Packline FX-SUV monterad..

Få rabatt på din Tesla: http://---
Satte på en "Freetime - Black line" som vi haft ett tio-tal år.
Det var en del pyssel att få den på plats. (Tips, gör det i god tid.)
- Första problemet var att avståndet mellan lastbågarna var betydligt större på Teslan än de tidigare bilarna vi haft. Det slutade med att jag tog fram borrmaskinen och gjorde nya hål bakom de gamla.
- Då Whispbar-bågarna är breda krävdes en del pusslande för att få på fästena, men det gick till slut precis.
De nya hålen bakom de gamla hamnade bakom "spåret för takbåge" på boxen. Effekten blev att bakändan på boxen höjdes kanske 3cm. Men då främre whispbar-bågen ligger kanske 3cm högre än den bakre blev effekten att boxen låg helt plant.
Hur tänkte dom där? Blir det inte ett väldigt drag i boxen om den inte ligger plant? Har ni andra lyckats få era boxar att ligga plant?
Förbrukningen Linköping - Karlstad låg på 230Wh/km med takbox, 4 personer och full packning. Det är ganska exakt 10% mer än samma sträcka med 2 personer och med lätt packning. (Vid samma väderlek.) Betydligt mindre "overhead" för att släpa på boxen än vad jag räknat med.
Det var en del pyssel att få den på plats. (Tips, gör det i god tid.)
- Första problemet var att avståndet mellan lastbågarna var betydligt större på Teslan än de tidigare bilarna vi haft. Det slutade med att jag tog fram borrmaskinen och gjorde nya hål bakom de gamla.
- Då Whispbar-bågarna är breda krävdes en del pusslande för att få på fästena, men det gick till slut precis.
De nya hålen bakom de gamla hamnade bakom "spåret för takbåge" på boxen. Effekten blev att bakändan på boxen höjdes kanske 3cm. Men då främre whispbar-bågen ligger kanske 3cm högre än den bakre blev effekten att boxen låg helt plant.
Hur tänkte dom där? Blir det inte ett väldigt drag i boxen om den inte ligger plant? Har ni andra lyckats få era boxar att ligga plant?
Förbrukningen Linköping - Karlstad låg på 230Wh/km med takbox, 4 personer och full packning. Det är ganska exakt 10% mer än samma sträcka med 2 personer och med lätt packning. (Vid samma väderlek.) Betydligt mindre "overhead" för att släpa på boxen än vad jag räknat med.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Min (stora, breda och höga) box pekar nog lite snett uppåt och botten ligger dessutom extremt nära glastaket. Tom Box kanske 1cm i från, med både familjens och några extra par skidor i var det bara ett par mm marginal...
Kanske beroende på att boxen pekar uppåt och därmed påverkar aerodynamiken extra negativt, men snittförbrukning Sthlm-Trysil ToR landade på 265 Wh/km. I dryg motorvägsfart låg den på runt 300...
Kanske beroende på att boxen pekar uppåt och därmed påverkar aerodynamiken extra negativt, men snittförbrukning Sthlm-Trysil ToR landade på 265 Wh/km. I dryg motorvägsfart låg den på runt 300...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Testat att vrida boxen 180 grader?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Nämen, då kommer ju luckan neråt!!Bod skrev:Testat att vrida boxen 180 grader?

Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Bara att öppna panoramataket då.Lessmog skrev:Nämen, då kommer ju luckan neråt!!Bod skrev:Testat att vrida boxen 180 grader?
Har ni köpt Whispbar från Tesla eller från annan återförsäljare? Vad ligger priset på?
Model X P100D
Också kört SUV 2.0
Nu ska jag bara lära mig montera av bågarna
Nu ska jag bara lära mig montera av bågarna