Fästa spännband till bakåtvänd barnstol i baksätet.
Moderator: Redaktion
Fästa spännband till bakåtvänd barnstol i baksätet.
Hur har ni fäst spännbanden under framsätena? På min X drog jag under ena skenan men det är krångligt och svårt att få loss sedan. Drog fram och upp passagerarstolen fram maximalt men hittar inget bra fäste.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Fästa spännband till bakåtvänd barnstol i baksätet.
Hur långt är bältet ?
Kan du möjligtvis dra den under barnstolen och in i bagaget mitt på ryggstödet har du en ankare
Kan du möjligtvis dra den under barnstolen och in i bagaget mitt på ryggstödet har du en ankare
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Pratar du S eller X där e5m1r?
Jag drog spännena under den egna stolen, vi har stolen på ett säte i rad 2 i en 6-sits X.
Det tog ett försök eller två att spänna åt bälte, stång och spännen och få det att sitta hyfsat bra.
Jag upplever Teslas stol som väldigt hög och det är svårt att få bakåtvända barnstolen att ta bra spjärn mot golvet.
Jag drog spännena under den egna stolen, vi har stolen på ett säte i rad 2 i en 6-sits X.
Det tog ett försök eller två att spänna åt bälte, stång och spännen och få det att sitta hyfsat bra.
Jag upplever Teslas stol som väldigt hög och det är svårt att få bakåtvända barnstolen att ta bra spjärn mot golvet.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
På min S drar jag spännen under skenan på passagerarstolen. Lite knöligt men funkar om man hissar upp stolen först.
2016 Model S 75
Jag pratar S på X bör de också finnas tycker man då det i usa är nästan standard med bälte som ska förankras i stolsryggenZoidberg skrev:Pratar du S eller X där e5m1r?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Det är en Isofix-stol... I princip alla storsäljande Isofix-stolar som säljs i Sverige ska också fästas med band under stolarna framför.eloon skrev:Skaffa isofix stol...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag gjorde det på min X men:Jensa skrev:På min S drar jag spännen under skenan på passagerarstolen. Lite knöligt men funkar om man hissar upp stolen först.
*Det gick bara under ena skenan.
* Det var sjukt svårt att få loss den sen.
* Jag var tvungen att ta bort plastskydden så ser inte så snyggt ut.
På min S verkar det vara ännu tightare. Känns som om jag drar under där så får jag klippa bort dem sen...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det finns nog och det är så man gör med amerikanska stolar. En svensk/EU-barnstol måste ju dock fästas under sätet framför, att "dubbelförankra" i ryggstödet göra ingen nytta.e5m1r skrev:Jag pratar S på X bör de också finnas tycker man då det i usa är nästan standard med bälte som ska förankras i stolsryggenZoidberg skrev:Pratar du S eller X där e5m1r?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- ellerstrom
- Teslaägare
Om du vill ha en riktigt smidig stol, som bara behöver Isofix, rekommenderar jag Cybex Sirona (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1378558). Förutom att den inte behöver spännbanden (har en stor platta mot sätesryggen i baksätet istället) så går den att vrida 90grader för enklare i och urlastning (vilket är bra med tanke på den sluttande taklinjen i Model S). Jag är otroligt nöjd med vår.Legato skrev:Det finns nog och det är så man gör med amerikanska stolar. En svensk/EU-barnstol måste ju dock fästas under sätet framför, att "dubbelförankra" i ryggstödet göra ingen nytta.e5m1r skrev:Jag pratar S på X bör de också finnas tycker man då det i usa är nästan standard med bälte som ska förankras i stolsryggenZoidberg skrev:Pratar du S eller X där e5m1r?
Jag vet att det inte är svar på sakfrågan, men ville mest tipsa ändå pga att den är så smidig att lasta i/ur.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Tack. Hade jag köpt ny stol idag hade jag nog valt den men nu har vi två ganska nya och bra stolar så ett byte är inte aktuellt just nu (särskilt som S:en är andrabil och ganska sällan får frakta barnen).ellerstrom skrev:Om du vill ha en riktigt smidig stol, som bara behöver Isofix, rekommenderar jag Cybex Sirona (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1378558). Förutom att den inte behöver spännbanden (har en stor platta mot sätesryggen i baksätet istället) så går den att vrida 90grader för enklare i och urlastning (vilket är bra med tanke på den sluttande taklinjen i Model S). Jag är otroligt nöjd med vår.Legato skrev:Det finns nog och det är så man gör med amerikanska stolar. En svensk/EU-barnstol måste ju dock fästas under sätet framför, att "dubbelförankra" i ryggstödet göra ingen nytta.e5m1r skrev:Jag pratar S på X bör de också finnas tycker man då det i usa är nästan standard med bälte som ska förankras i stolsryggenZoidberg skrev:Pratar du S eller X där e5m1r?
Jag vet att det inte är svar på sakfrågan, men ville mest tipsa ändå pga att den är så smidig att lasta i/ur.
Är det verkligen ingen som hittat en bra lösning för att fästa banden?
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Det går att få under remmar under stolsskenorna. Höj stolen max, kör fram och tilta framåt. Prova ungefär på mitten av skenan att trycka emellan remmarna. Ta hjälp av en tunn stålskala. När väl remmarna är genom kan man dra dem, sågandes bak till där skenorna är skruvade. Ha öglorna bakom bakkanten av stolsskenorna så stolen kan justeras bakåt.
Kan vara smart att undvika East entry.
Kan vara smart att undvika East entry.
BV
Jag har en bra lösning men kan inte beskriva den ur minnet. Fram och upp med framstolen så långt som möjligt så borde du se var det finns möjlighet att sätta remmarna. Vår barnstol sitter som berget nu.Legato skrev:Tack. Hade jag köpt ny stol idag hade jag nog valt den men nu har vi två ganska nya och bra stolar så ett byte är inte aktuellt just nu (särskilt som S:en är andrabil och ganska sällan får frakta barnen).ellerstrom skrev:Om du vill ha en riktigt smidig stol, som bara behöver Isofix, rekommenderar jag Cybex Sirona (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1378558). Förutom att den inte behöver spännbanden (har en stor platta mot sätesryggen i baksätet istället) så går den att vrida 90grader för enklare i och urlastning (vilket är bra med tanke på den sluttande taklinjen i Model S). Jag är otroligt nöjd med vår.Legato skrev:Det finns nog och det är så man gör med amerikanska stolar. En svensk/EU-barnstol måste ju dock fästas under sätet framför, att "dubbelförankra" i ryggstödet göra ingen nytta.e5m1r skrev:Jag pratar S på X bör de också finnas tycker man då det i usa är nästan standard med bälte som ska förankras i stolsryggenZoidberg skrev:Pratar du S eller X där e5m1r?
Är det verkligen ingen som hittat en bra lösning för att fästa banden?
Vi köpte faktiskt en isofix men valde tyvärr fel. Skulle köpa den där Cybex-stolen men där jag köpte sa de att den här BeSafe-stolen vi köpte var bättre. Tyckte även själva snurrfunktionen på Cybex-stolen kändes lite sisådär. Problemet med BeSafe-stolen var dock att den blev så hög. Väldigt svårt att få in ungen. Så vi satte tillbaka den gamla billiga Britax-stolen i Teslan och så får den nya isofix-stolen sitta i i3:an eftersom den inte används lika ofta för att skjutsa barnet.
Men men. 2 år 3 månader till så. Sen är det slut med bakåtvänt i vår familj.

YesVerdi skrev:
Jag har en bra lösning men kan inte beskriva den ur minnet. Fram och upp med framstolen så långt som möjligt så borde du se var det finns möjlighet att sätta remmarna. Vår barnstol sitter som berget nu.
Vi köpte faktiskt en isofix men valde tyvärr fel. Skulle köpa den där Cybex-stolen men där jag köpte sa de att den här BeSafe-stolen vi köpte var bättre. Tyckte även själva snurrfunktionen på Cybex-stolen kändes lite sisådär. Problemet med BeSafe-stolen var dock att den blev så hög. Väldigt svårt att få in ungen. Så vi satte tillbaka den gamla billiga Britax-stolen i Teslan och så får den nya isofix-stolen sitta i i3:an eftersom den inte används lika ofta för att skjutsa barnet.
Men men. 2 år 3 månader till så. Sen är det slut med bakåtvänt i vår familj.

Vi har en BeSafe iZi Plus i vår X. Den är jättebra, MEN den är verkligen gigantisk. Skulle aldrig köpa den igen. Man sitter trångt i passagerarsätet fram i vår X pga detta.
I Sen satte jag in vår Axkid Minikid. Sjukt vad smidig den är sett till storlek! Blev mycket mer plats i passagerarsätet på vår S än på X!
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Japp. Dels den där öglan. Hade stolen där först. Men jag tror även man kan få in remmarna under fästet mot golvet.
Vi har en BeSafe i X:en och jag tyckte det gick rätt lätt att få in remmarna under skenan i golvet då jag inte hittade öglan. Det är dock som sagt en stor stol och benutrymmet i passagerarstolen blir klart begränsat men man vill ju köra bakvänt så länge som möjligt för den extra säkerhetens skull. Tanken är att ha dottern bakvänd tills hon fyller 5 år om det går. Hon är ganska lång.
Hur länge planerar ni andra andra att köra bakvänt?
OK! Har faktiskt bara under ena skenan på min X, under andra skenan var det stört omöjligt. Var tvungen att ta loss den en gång också och det var extremt svårt att få loss banden från skenan.Baretta skrev:Vi har en BeSafe i X:en och jag tyckte det gick rätt lätt att få in remmarna under skenan i golvet då jag inte hittade öglan. Det är dock som sagt en stor stol och benutrymmet i passagerarstolen blir klart begränsat men man vill ju köra bakvänt så länge som möjligt för den extra säkerhetens skull. Tanken är att ha dottern bakvänd tills hon fyller 5 år om det går. Hon är ganska lång.
Har också för avsikt att fortsätta köra bakvänt, men som sagt så tycker jag BeSafen tar onödigt mycket plats, det är verkligen stor skillnad mot Axkid-stolen.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Baretta skrev:Vi har en BeSafe i X:en och jag tyckte det gick rätt lätt att få in remmarna under skenan i golvet då jag inte hittade öglan. Det är dock som sagt en stor stol och benutrymmet i passagerarstolen blir klart begränsat men man vill ju köra bakvänt så länge som möjligt för den extra säkerhetens skull. Tanken är att ha dottern bakvänd tills hon fyller 5 år om det går. Hon är ganska lång.
Vi vände vår son när han var fyra år. Vi flyttade till villa då och skaffade två bilar. Då kändes det fel att köpa en till bakåtvänd stol och sen han fått smak på att sitta rättvänd i ena bilen var det helt jävla omöjligt att få honom att sitta bakåt i den andra...
Jag tycker man ska väga in andra faktorer också. Finns mycket man kan göra för säkerheten. Hålla hastighetsgränserna, undvika tajta omkörningar, ha fräscha däck (helst dubb nu på vintern!), se till att man har tillräckligt med spolarvätska, undvika de värsta trafikdagarna (idag t e x) osv osv. Men på nåt jäkla sätt så är det ok att köra som en galning med barnen i bilen bara de sitter bakvända. Obs! Jag tycker ändå man ska försöka ha barnen bakåtvända. Det är bara det att det inte är hela världen om det inte fungerar. En del barn blir ju åksjuka om de åker baklänges också...
Bra poänger. Och man försämrar förmodligen säkerheten lite för den vuxna person som sitter i passagerarstolen framför barnstolen.
Jag satte ena remmen under passagerarstolens skena, som folk redan sagt, och den andra i fästet för förarens bälte i golvet. Det fanns en liten ögla som gick att lirka genom remmen i.
Barnstolen sitter bakom förarsätet.
Modell S 2014.
Barnstolen sitter bakom förarsätet.
Modell S 2014.
Tumregeln på 4år har att göra med barnets nacke att göra. Före 4 år är den inte tillräckligt utvecklad att klara en "framåtvänd" kollision. Sen spelar det inget roll om barnet är långt, kort, tjockt eller smalt. Vänder man för tidigt och man har otur med sina med/mottrafikanter så kan resultatet är en bruten nacke. Titta gärna på youtube och krocktester av framåtvänt/bakåtvänt, så ser ni påfrestningarna. Man kan göra jämförelsen med att sätta upp ditt pekfinger och sen sätta en 2kg klump ovanför. Det är den påfrestningen nacken ska klara vid en ev. kollision innan 4års ålder. Och det är föräldrarnas ansvar att se till att barnet åker säkert. Tro mig, jag har jobbat i babybranschen i över 10år, jag vet vad jag pratar om när det gäller tester och vilka dumma jäkla kommentarer som vissa föräldrar häver ur sig. 
Så ta det säkra före det osäkra och kör barnen bakåtvänt så länge som möjligt!
När det gäller de bakre spännbanden, går det i många fall att göra en loop runt där passagerarsätets rygg fäster ner i sätet - på var sida - hänger ni med? Då får man två ordentliga punkter. Det smidigaste utöver detta är att dra genom skenan som passargerarstolen går i. Vill man inte dra spännbanden mellan två bilar så går det att köpa en extra uppsättning band, så har man dessa redan monterade i bilarna
Fråga gärna om nån funderar på nåt annat

När det gäller de bakre spännbanden, går det i många fall att göra en loop runt där passagerarsätets rygg fäster ner i sätet - på var sida - hänger ni med? Då får man två ordentliga punkter. Det smidigaste utöver detta är att dra genom skenan som passargerarstolen går i. Vill man inte dra spännbanden mellan två bilar så går det att köpa en extra uppsättning band, så har man dessa redan monterade i bilarna

Model S 100D, Obsidian Black - uttagen Lucia 2017
Min referralkod: http://---
Min referralkod: http://---
Jag antar att om man bara fokuserar på att minimera skador vid olyckor så skulle det väl vara säkrare om även alla vuxna i bilen satt bakåtvända? I en självkörande bil förstås 

Senast redigerad av Baretta, redigerad totalt 1 gånger.
"Loopen" går ej på en Model S då ryggstödet är inkapslat.Tyra skrev:Tumregeln på 4år har att göra med barnets nacke att göra. Före 4 år är den inte tillräckligt utvecklad att klara en "framåtvänd" kollision. Sen spelar det inget roll om barnet är långt, kort, tjockt eller smalt. Vänder man för tidigt och man har otur med sina med/mottrafikanter så kan resultatet är en bruten nacke. Titta gärna på youtube och krocktester av framåtvänt/bakåtvänt, så ser ni påfrestningarna. Man kan göra jämförelsen med att sätta upp ditt pekfinger och sen sätta en 2kg klump ovanför. Det är den påfrestningen nacken ska klara vid en ev. kollision innan 4års ålder. Och det är föräldrarnas ansvar att se till att barnet åker säkert. Tro mig, jag har jobbat i babybranschen i över 10år, jag vet vad jag pratar om när det gäller tester och vilka dumma jäkla kommentarer som vissa föräldrar häver ur sig.
När det gäller de bakre spännbanden, går det i många fall att göra en loop runt där passagerarsätets rygg fäster ner i sätet - på var sida - hänger ni med? Då får man två ordentliga punkter. Det smidigaste utöver detta är att dra genom skenan som passargerarstolen går i. Vill man inte dra spännbanden mellan två bilar så går det att köpa en extra uppsättning band, så har man dessa redan monterade i bilarna![]()
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021