Undrar om någon annan upplevt samma problem jag just nu bråttas med.
Efter att jag lämnat bilen oanvänd i något eller några dygn och det samtidigt är ca 0-5 grader kallt ute och fuktigt/regnigt, så möts man av en riktigt äcklig frän doft när man kommer tillbaka till den.
Doften framträder extra tydligt när man pre-heatar (och ligger kvar allt mellan någon minut till kanske en kvart, beroende på hur lång tid bilen stått och vädret)
SC tog in bilen men lyckades tydligen inte återskapa problemet (?) men bytte ändå HVAC-filter och gjorde rent både bil och ventilationssystem (som jag förstod det).
I ungefär en vecka verkade allt frid och fröjd - men nu har problemet successivt återkommit!
Mailade SC igen att problemet är tillbaka, men tänkte även höra om någon annan här haft liknande problem?
Vet inte om mitt kör-beteende eller klimatsystems-inställning kan ha något med det att göra.
Brukar ha det inställt på 18.5-19 grader och resten av inställningarna på auto.
Kan det vara mögel(doft)? Jag vet inte hur mögel doftar, men det lilla jag hittar i beskrivningsväg (anticimex) säger i alla fall att mögel luktar fränt.
Tips? Idéer?
Hittar inget blött i bilen i sig (har dessutom bytt från tyg- till gummimattor - dom är helt torra och det var heller ingen fukt under).
Ingen av mina tidigare bilar oavsett ålder tycker jag ha gett ifrån sig liknande doft. Teslan som referens är 1.5 år gammal och har gått drygt 6000 mil.
Frän doft om bilen stått något dygn utomhus i kyla+regn/fukt
Moderator: Redaktion
Re: Frän doft om bilen stått något dygn utomhus i kyla+regn/
Jag hade liknande problem, då var det en lite otätt vid en baklyckta så att vatten samlades i reservhjulsbaljan. Det började lukta efter ett tag, och lukten försvann när det torkade upp, och kom sedan tillbaka när det regnade rejält. Jag fick spola bilen för att spåra läckan (har för mig jag använde vattenspridare). Detta var dock inte på en tessla.
OT: En kollega fick riktigt äcklig lukt i bilen när ventilation drog igång. Det var en katt som pinkat i luftintaget. Han sålde bilen..
OT: En kollega fick riktigt äcklig lukt i bilen när ventilation drog igång. Det var en katt som pinkat i luftintaget. Han sålde bilen..
Det kan bli dålig lukt från ACn ibland. Fukt från kondens osv.
Hmm.. Det här sker dock varje gång det är kallt+regnigt och bilen står mer än bara över natten.Verdi skrev:Det kan bli dålig lukt från ACn ibland. Fukt från kondens osv.
Har inte varit med om något liknande i någon av mina tidigare bilar (eller den andra bilen vi har just nu).