
Kommer X och S med bättre batteri också snart, en X med 200kWh batteri vore ju inte fel (utan prisökning)!
Moderator: Redaktion
Du behöver kapacitet för räckvidden och strömtålighet för acceleration, broms och laddning. Att kombinera detta är svårt, det brukar bli antingen eller.svlu skrev:Kan Tesla verkligen få in 200kWh i roadstern utan ett rejält steg framåt i batteriteknik? Hur kan Lastbilen med 1000kWh batterikapacitet vara så billig? Elon pratade tidigare om att det behövdes 400Wh/kg för flygplan, är vi där nu!?
Kommer X och S med bättre batteri också snart, en X med 200kWh batteri vore ju inte fel (utan prisökning)!
Jag håller med dig!chaffis75 skrev:Finns de något bra svar på hur effektiva de nya 2170 batterierna är? Även om de kanske inte lagrar mer per kilo så kanske de tar upp mindre volym när man sätter dem i batteri pack...
Jag säger inte jag vet men detta kan ju vara ett par förklaringar.
Jag tror inte batteri kemin har tagit något jättekliv plötsligt, kanske de är något mer effektiva än modell3 batterierna men de är bara 2 år till lansering så några jättekliv har jag väldigt svårt att se.
Jag tror roadstern har 200KWh batteri för accelerationen ska vara möjlig, att den får sjukt bra range är nog bara en bi effekt...
Priset för lastbilen är väl inte officiellt?svlu skrev:Jo, men är det rimligt att få plats med alla batterier och dessutom viktökningen? Och priset för lastbilen $180000, med motsvarande 10 st model S batterier!?
Priset är officiellt "expected price":Verdi skrev:Priset för lastbilen är väl inte officiellt?svlu skrev:Jo, men är det rimligt att få plats med alla batterier och dessutom viktökningen? Och priset för lastbilen $180000, med motsvarande 10 st model S batterier!?
Och deras källa är: https://www.tesla.com/semi/svlu skrev:Priset är officiellt "expected price":Verdi skrev:Priset för lastbilen är väl inte officiellt?svlu skrev:Jo, men är det rimligt att få plats med alla batterier och dessutom viktökningen? Och priset för lastbilen $180000, med motsvarande 10 st model S batterier!?
https://electrek.co/2017/11/22/tesla-se ... ric-truck/
Kan man köpa en och ha som personbil? Vad blir räckvidden om man kör utan trailer?svlu skrev:Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!Verdi skrev:Kan man köpa en och ha som personbil? Vad blir räckvidden om man kör utan trailer?svlu skrev:Exakt, väldigt billigt och ca 1MWh batteri! Undrar om det är effektivare batterier eller att dom nuvarande bara blir så mycket billigare att tillverka?
http://andersonmobileestates.com/svlu skrev:Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!
Nice, bara att skaffa nytt körkort dåSvenssons skrev:http://andersonmobileestates.com/svlu skrev:Ja, eller varför inte haka på en REJÄL husvagn!
Exakt så tänker jag med. Det som skulle kunna tyda på en större förändring är att dom går ifrån kwh-benämningen på model 3 till fördel för räckvidden. Är man inte ”låst” till ett kWh-nummer är det väl lättare att byta tekik (tex 400 volt, kraftigt reducerad vikt etc.)taliz skrev:Man ska ju inte glömma att både lastbilen och roadstern ligger flera år fram i tiden.
Dvs Teslas prototyper kanske baseras på prototypceller med nån helt annan design och kemi. Kanske inte helt funktionellt än.
Eller så är det typ samma design och kemi som idag, men dom räknar med att de fått sån volym på batteriproduktionen att så kraftiga paket ändå blir förhållandevis billiga.
Sent from my iPad using Tapatalk
Du kan nog dubbla kapaciteten redan dag, men som sagt så många gånger så är en cell en kompromiss där S och X kräver extrem prestanda. Model 3 celler fixar nog inte denna prestanda utan behöver lite tid på sig att utvecklas vidare.rightnow skrev:Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
Jag är inte så säker på det, se min tråd här.rightnow skrev:Jag har fått känslan att iom Model 3s batteri så går det lättare att öka kWh i bilarna. Jag gissar ifall dom bygger en Model S med samma batterier som i Model 3 så går det nog ganska bra att öka rejält på kapaciteten.
De verkar i så fall syfta på hela batteriet och inte battericellerna. Model S 90D och 85D har olika celler men 90D och 100D ska ha samma celler bara att de är tätare packade. Om energitätheten har ökat så bör de syfta på att de väger hela batteripacketet och Tesla sa att när de presenterade 100D att trots att kapaciteten ökade med 11% så ökade vikten bara 4%(kan ha fel men det är vad jag minns).Svenssons skrev:Såg på annan sida att det finns dokumenterat i USAs tester för varje modell vad den specifika energin för varje batteri i de olika modellerna från Tesla är på. Model S 85 hade t.ex. 141 Wh/kg, Model S 90D och Model 3 hade 150 Wh/kg och Model S 100D hade 160 Wh/km (de äldre Model S 100D har alltså batterier med mer energi per kg än nyare Model 3). Detta tyder på att det är olika batterikemi även mellan olika Model S. För nya Roadster och Semi misstänker jag att man har mycket högre värde, dels för att de kommer först om några år och dels för att i bägge bilarna är det viktigt att ha så högt värde som möjligt. I en icke prestandabil som skall användas till vardagskörning så är det inte lika viktigt som i en hypercar-liknande bil som Tesla Roadster mk2 och när det kommer till Tesla Semi så betyder ju varje kg i batteri att man kanske får minska motsvarande på lasten i trailern. Kan tänka mig specifik energi på 200 Wh/kg eller lite mer för båda. Batteriet i Tesla Semi skulle då väga ca 5 000 kg om det är på 1 000 kWh. Kylningen väger lite men å andra sidan kan Tesla kanske få över 200 Wh/kg. Totalt kommer nog dragbilen väga 2-3 ton mer än motsvarande avgasbil.