Garageport, annan styrning än Homelink?
Moderator: Redaktion
Garageport, annan styrning än Homelink?
behöver byta ut min garageport från 60 talet och vill naturligtvis ha en port som Teslan kan styra själv (och kanske när autopiloten fungerar så kan Teslan köra in och ut själv). Vet någon om man kan få annat än Homelink att fungera med Teslan? Den som lämnat offert vill hellre installera Hörnman som de påstår är säkrare (eller som de har högre marginal på..., vad vet jag).
Re: Garageport, annan styrning än Homelink?
Jag får en ny Crawford port monterad om nån vecka.
Så jag ringde Crawford och frågade om det gick att synka den med bilen. Och det gick tydligen.
Vet inte hur man gör. Men man kanske bara kör fram till porten så öppnas den av dig själv, eller?
Så jag ringde Crawford och frågade om det gick att synka den med bilen. Och det gick tydligen.
Vet inte hur man gör. Men man kanske bara kör fram till porten så öppnas den av dig själv, eller?
Som jag förstår det skall den vara GPS baserad precis som höjning av luftfjärdringen. Om man fått Teslan och garagedörren att prata med varandra bör den således öppnas när man närmar sig.
Hur gör man då om man vill parkera utanför garaget utan att öppna dörren?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag vet att de garageportsöpnnare som Crawford erbjuder är kompatibla med Homelink och vad jag förstått ska man kunna ställa in att man trycker på Homelink knappen på skärmen om man vill att prten ska öppnas eller så kan man också ställa in att den öppnar automatiskt baserat på GPS (men detta vet jag inte säkert).
Precis! Jag trycker hellre på en knapp (virtuell så klart), eller använder röstkommando - "Sesam, öppna dig" är ju givetPontus skrev:Hur gör man då om man vill parkera utanför garaget utan att öppna dörren?

Skoda Enyaq 85x 2025
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Jag fick användning av homelink när jag hyrde lägenhet på Rivieran. När du står framför garaget ska du lära bilen med din vanliga fjärr. Du ska stå framför noseconen och trycka på öppnaknappen tills bilen blinkar med helljuset. Nästa gång du närmar dig garaget kommer det upp en knapp på skärmen som du öppnar med. Du måste alltså ha en fjärr eller i alla fall låna en av crawford för att lära bilen
Den öppnar inte helt automatiskt för då skulle garaget öppnas varje gång du satte dig i bilen..

Den öppnar inte helt automatiskt för då skulle garaget öppnas varje gång du satte dig i bilen..
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jag uppfattar det som att man i alla fall kan programmera den så att den öppnar automatiskt om man så önskar, nedanstående från dual motor and auto pilot infon från Tesla hemsidan. Jag har inte fått min bil ännu så jag kan inte kolla själv.
The Autopilot hardware opens up some exciting long term possibilities. Imagine having your car check your calendar in the morning (a feature introduced in Software v6.0), calculate travel time to your first appointment based on real time traffic data, automatically open the garage door with Homelink, carefully back out of a tight garage, and pull up to your door ready for your commute. Of course, it could also warm or cool your car to your preferences and select your favorite morning news stream.
The Autopilot hardware opens up some exciting long term possibilities. Imagine having your car check your calendar in the morning (a feature introduced in Software v6.0), calculate travel time to your first appointment based on real time traffic data, automatically open the garage door with Homelink, carefully back out of a tight garage, and pull up to your door ready for your commute. Of course, it could also warm or cool your car to your preferences and select your favorite morning news stream.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Idesta skrev:...some exciting long term possibilities...
tack Tibor, Du läste noggrannare än jag..., hur som helst verkar det vara en bra ide om jag skall byta garageport att välja antingen Homelink eller Crawford så jag kan få den möjligheten senare om jag önskar (och hoppa över Hörnman som inte verkar kunna tala med Homelink)
Jag hittade tidigare en lista med alla motorer/mottagare som var Homelink kompatibla. Sitter just nu i Italien så sidan är endast på italenska. Men kolla här
http://www.homelink.com
http://www.homelink.com
- Datordoktorn
- Teslaägare
Jag har den billigaste porten ifrån garageportsexperten (gpe någonting). Hade inga problem att lära bilen att kunna sända samma signal som portens fjärrkontroll.
Funktionen är att när jag är ca 30 meter hemifrån tänds knappen för homelink upp i bilen och då trycker jag på den så är porten öppen lagom till jag ska in med bilen.
Sen, inne i garaget, klickar jag på samma knapp igen och skyndar mig milt hukande ut ifrån garaget innan porten stänger.
Funktionen är att när jag är ca 30 meter hemifrån tänds knappen för homelink upp i bilen och då trycker jag på den så är porten öppen lagom till jag ska in med bilen.
Sen, inne i garaget, klickar jag på samma knapp igen och skyndar mig milt hukande ut ifrån garaget innan porten stänger.

Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Samma här! funkar utmärkt med min ca 15 år gamla garageport.Datordoktorn skrev:Jag har den billigaste porten ifrån garageportsexperten (gpe någonting). Hade inga problem att lära bilen att kunna sända samma signal som portens fjärrkontroll.
Grymt skönt att köra rätt in i huset!
Såvitt jag har förstått är Homelink ingen tillverkare av portar, utan en standard på garageportsöppnare som är kompatibel med en enorm mängd garageportstillverkare. Därför spelar det inte någon större roll vilken tillverkare du väljer, bara den är kompatibel. Det ska finnas listor på Homelinks hemsida över vilka garageportar som är kompatibla med standarden. Biltillverkarna bygger in en Homelink-öppnare i bilen, och användaren kan sedan programmera systemet till att öppna i stort sett vilken port som helst.Idesta skrev:..om jag skall byta garageport att välja antingen Homelink eller Crawford så jag kan få den...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
har fått besked, ja det stämmer som Du säger, deras senaste och som de påstår säkraste garageport är inte Homelink kompatibel utan då får man välja en "sämre" som är kompatibel. Det är kanska halva sanningen, möjligen vill Hörnman se till att inte behöva betala till Homelink för sina "bästa" portar.
Fungerar din så långt från huset? Min öppnar inte innan den är på uppfarten. Kan iofs vara störningar från andra signaler i grannskapet...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Fungerade det långt i från när du körde med vanliga fjärrkontrollen?hybris skrev:Fungerar din så långt från huset? Min öppnar inte innan den är på uppfarten. Kan iofs vara störningar från andra signaler i grannskapet...
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Nope
Vem som helst orkar väl trycka på en fjärr kontroll i bilen. Problemet är istället larmet, jag kan slå av det med mobilen från bilen, men glömmer det varannan gång och då går larmet när jag kör in i garaget. Har verisure.
Programmera en utgång på larmet så du kan styra porten via appen. Så har jag gjort hos kunder. Alt ha en fjärrkontroll som styr både larm och port.z balata skrev:Vem som helst orkar väl trycka på en fjärr kontroll i bilen. Problemet är istället larmet, jag kan slå av det med mobilen från bilen, men glömmer det varannan gång och då går larmet när jag kör in i garaget. Har verisure.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Smart! det hade jag inte tänkt på. Har också verisuremicha skrev:Programmera en utgång på larmet så du kan styra porten via appen. Så har jag gjort hos kunder. Alt ha en fjärrkontroll som styr både larm och port.z balata skrev:Vem som helst orkar väl trycka på en fjärr kontroll i bilen. Problemet är istället larmet, jag kan slå av det med mobilen från bilen, men glömmer det varannan gång och då går larmet när jag kör in i garaget. Har verisure.
Missade att säga, att jag installerar då inte verisure produkter utan likvärdig utrustning som verisure säljer/hyr ut.
Med Verisure är det viktigt att koppla in larmet på trådat nätverk. Annars superenkelt att störa ut både WLAN, GSM, 3g/4g...
Helst vill man ju att bilen kan öppna och stänga garaget och slippa dongel eller app. Med geofencing skulle Tesla kunna ge oss möjligheten att automatiskt öppna och stänga garaget. För framtiden när bilen kan köra in och ut själv blir ju detta viktigt. Larmet är klurigt för då skulle man vilja vända på det så larmet stängs av och slås på via garageportens styrning. Rent säkerhetsmässigt kanske man skall ha ett larm för garaget och ett annat för huset. Gillar inte trådlös på och av då det går att spela in och blockera signaler. Inte kollat hur de krypterar signalerna i larmet liksom garageporten... Man måste nog fundera så man inte försvagar skalskyddet. Jag har webkameror som jag kan styra via dator, surfplatta och mobil. De skickar SMs och email om de upptäcker något. Bilder och video streamas till en molntjänst så de kan användas vid eventuellt inbrott etc. Sedan har larmet kameror också kopplat till larmtjänsten. Det fina med egen webkamera är att man kan kolla läget vart man än befinner sig tex semester eller resa. Ringa polisen direkt och säga de magiska orden "brott pågår just nu"... Då brukar de vara snabba...
Man kan också enkelt lösa det med att om Teslan öppnar porten så kopplar man in ett relä som förbikopplar magnetkontakt och ir tills garageporten är stängd och Teslan och parkerat.hybris skrev:Helst vill man ju att bilen kan öppna och stänga garaget och slippa dongel eller app. Med geofencing skulle Tesla kunna ge oss möjligheten att automatiskt öppna och stänga garaget. För framtiden när bilen kan köra in och ut själv blir ju detta viktigt. Larmet är klurigt för då skulle man vilja vända på det så larmet stängs av och slås på via garageportens styrning. Rent säkerhetsmässigt kanske man skall ha ett larm för garaget och ett annat för huset. Gillar inte trådlös på och av då det går att spela in och blockera signaler. Inte kollat hur de krypterar signalerna i larmet liksom garageporten... Man måste nog fundera så man inte försvagar skalskyddet. Jag har webkameror som jag kan styra via dator, surfplatta och mobil. De skickar SMs och email om de upptäcker något. Bilder och video streamas till en molntjänst så de kan användas vid eventuellt inbrott etc. Sedan har larmet kameror också kopplat till larmtjänsten. Det fina med egen webkamera är att man kan kolla läget vart man än befinner sig tex semester eller resa. Ringa polisen direkt och säga de magiska orden "brott pågår just nu"... Då brukar de vara snabba...

Finns mycket roligt till larm. Enkel lösning.