Sida 393 av 421
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 22:31
av Oscar11
mussla skrev: ↑02 dec 2024 22:19
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 07:08
Rear trafic alert! Utan sensorer!
Den ser väl litegrann i kamerorna så lite användbart är det nog men knappast jämförbart med bilar med sensorer för detta.
Vi får väl se.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 22:43
av jonasl
repulsiv skrev: ↑02 dec 2024 22:06
Franz skrev: ↑02 dec 2024 21:58
Set Arrival Energy at Destination
Den tycker jag låter väldigt användbar
Hur ska man tolka den, som att man kan välja hur mycket kapacitet man ska ha kvar när man är framme vid målet ?
..Det vore ju bra isåfall, nu räknar ju bilen ut att man ska ha nästan tomt batteri vid destination när man åker långt, och kan man inte destinationsladda är det inte bra.
Jag tycker tvärtom att den brukar räkna med alldeles för mycket kvar, ofta 15-20%. Men i realiteten så har ju funktionen redan funnits, om man växlar till navigationen så kan man se hur mkt man beräknas ha kvar vid destinationen redan nu. Brukar göra så och stoppa laddningen vid 10% kvar (om jag har laddmöjlighet när jag kommer fram).
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 22:47
av Oryd
frippan skrev: ↑02 dec 2024 06:25
Tesla har släppt release note för holiday update
Äntligen väder på skärmen, se nedebörd mm
Men behöver man längre premium connectivity?
Verkar som aktuellt trafikläge kommer med uppgraderingen:
Vehicles without premium connectivity can now see traffic on their navigation route
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 22:51
av jonasl
Oryd skrev: ↑02 dec 2024 22:47
Verkar som aktuellt trafikläge kommer med uppgraderingen:
Vehicles without premium connectivity can now see traffic on their navigation route
Kanske bara längsmed navigerad rutt? Med PC ser man ju överallt. Utan syns det ingenstans men navigationen tar ändå hänsyn till trafiken.
Det låter hur som helst som en förbättring. Det lockar alltid att säga upp PC för mig, har ändå oftast (skulle kunna vara alltid) en Teltonica 4G-router i bilen.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 10:00
av Jaegaern
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 22:31
mussla skrev: ↑02 dec 2024 22:19
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 07:08
Rear trafic alert! Utan sensorer!
Den ser väl litegrann i kamerorna så lite användbart är det nog men knappast jämförbart med bilar med sensorer för detta.
Vi får väl se.
Ja lite som att Tesla Vision park assist för alltid skulle vara sämre än ultraljudssensorer. Nu är det så jävla bra att använda ultraljudssensorer är att gå till stenåldern och totalt sakna parkeringslinjer, korrekta avstånd med förståelse för vad man ser, oavsett form.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 10:12
av mikebike
Jaegaern skrev: ↑03 dec 2024 10:00
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 22:31
mussla skrev: ↑02 dec 2024 22:19
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 07:08
Rear trafic alert! Utan sensorer!
Den ser väl litegrann i kamerorna så lite användbart är det nog men knappast jämförbart med bilar med sensorer för detta.
Vi får väl se.
Ja lite som att Tesla Vision park assist för alltid skulle vara sämre än ultraljudssensorer. Nu är det så jävla bra att använda ultraljudssensorer är att gå till stenåldern och totalt sakna parkeringslinjer, korrekta avstånd med förståelse för vad man ser, oavsett form.
Korrekta avstånd är ju just vad man får med sensorer. Parkeringslinjer har jag också.
Med Vision fick jag bara grå moln.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 11:19
av tnjo
Jaegaern skrev: ↑03 dec 2024 10:00
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 22:31
mussla skrev: ↑02 dec 2024 22:19
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 07:08
Rear trafic alert! Utan sensorer!
Den ser väl litegrann i kamerorna så lite användbart är det nog men knappast jämförbart med bilar med sensorer för detta.
Vi får väl se.
Ja lite som att Tesla Vision park assist för alltid skulle vara sämre än ultraljudssensorer. Nu är det så jävla bra att använda ultraljudssensorer är att gå till stenåldern och totalt sakna parkeringslinjer, korrekta avstånd med förståelse för vad man ser, oavsett form.
Andra tillverkare använder kameror för en riktig 360 vy och sensorer...
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 11:40
av mussla
Jaegaern skrev: ↑03 dec 2024 10:00
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 22:31
mussla skrev: ↑02 dec 2024 22:19
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 07:08
Rear trafic alert! Utan sensorer!
Den ser väl litegrann i kamerorna så lite användbart är det nog men knappast jämförbart med bilar med sensorer för detta.
Vi får väl se.
Ja lite som att Tesla Vision park assist för alltid skulle vara sämre än ultraljudssensorer. Nu är det så jävla bra att använda ultraljudssensorer är att gå till stenåldern och totalt sakna parkeringslinjer, korrekta avstånd med förståelse för vad man ser, oavsett form.
Jag tycker också att Tesla vision fungerar bra. Som en bonus slipper man sensorer på bilen. Det är inte snyggt.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 12:35
av mikebike
mussla skrev: ↑03 dec 2024 11:40
Jaegaern skrev: ↑03 dec 2024 10:00
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 22:31
mussla skrev: ↑02 dec 2024 22:19
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 07:08
Rear trafic alert! Utan sensorer!
Den ser väl litegrann i kamerorna så lite användbart är det nog men knappast jämförbart med bilar med sensorer för detta.
Vi får väl se.
Ja lite som att Tesla Vision park assist för alltid skulle vara sämre än ultraljudssensorer. Nu är det så jävla bra att använda ultraljudssensorer är att gå till stenåldern och totalt sakna parkeringslinjer, korrekta avstånd med förståelse för vad man ser, oavsett form.
Jag tycker också att Tesla vision fungerar bra. Som en bonus slipper man sensorer på bilen. Det är inte snyggt.
På en Ferrari kanske, samma med en radarblaffa i grillen.
För en vardagsbil prioriterar jag funktion före form.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 12:43
av Dr Mabuse
När jag fick 38.7 började mediaspelaren tappa bort vilken mp3-fil som den höll på att spela. Är jag borta från bilen mer än ~15 minuter står det något i stil med "inget media valt" och jag måste bläddra igenom filstrukturen för att hitta rätt fil att fortsätta från. Jag tror detta kom med 38.7-installationen, har inte kört mycket bil sedan dess pga sjukskrivning.
Är det likadant på 44.x ?
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 12:51
av Dr Mabuse
repulsiv skrev: ↑29 nov 2024 23:50
Den automagiska avbländningen verkar dock inte fungera bättre med 2024.44 tyvärr, skulle dom inte fixa nåt med den ?
Jag kör fortfarande med 38.7, och jag får många hel-ljusblink på min nu när det blivit mörkt till och från jobbet...
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 13:56
av Elmil
Dr Mabuse skrev: ↑03 dec 2024 12:43
När jag fick 38.7 började mediaspelaren tappa bort vilken mp3-fil som den höll på att spela. Är jag borta från bilen mer än ~15 minuter står det något i stil med "inget media valt" och jag måste bläddra igenom filstrukturen för att hitta rätt fil att fortsätta från. Jag tror detta kom med 38.7-installationen, har inte kört mycket bil sedan dess pga sjukskrivning.
Är det likadant på 44.x ?
Så har det varit länge på min..
Edit: Ett tips är att använda röstkommandot "USB", då hittar den tillbaks till där den var.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 14:40
av Gustafsson
Tycker det är svårt att förstå hur uppdateringarna rullas ut. Ibland kommer de först till gammelbilen och ibland till Palladium. 44 har inte kommit till den senare än, men den gamle grå fick den för ett tag sedan.
Jag tycker fö att vision fungerar bra, superlätt att parkera rakt och även hinder visualiseras bra. Skulle inte lita på bara vision, men hellre vision än sensorer! Fast bäst vore ju bägge, de skulle komplettera varandra bra.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 17:03
av tnjo
Att försöka hitta mönster i slump är omöjligt, även om dman tror det finns en strategi

Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 17:15
av AAKEE
jonasl skrev: ↑02 dec 2024 22:43
repulsiv skrev: ↑02 dec 2024 22:06
Franz skrev: ↑02 dec 2024 21:58
Set Arrival Energy at Destination
Den tycker jag låter väldigt användbar
Hur ska man tolka den, som att man kan välja hur mycket kapacitet man ska ha kvar när man är framme vid målet ?
..Det vore ju bra isåfall, nu räknar ju bilen ut att man ska ha nästan tomt batteri vid destination när man åker långt, och kan man inte destinationsladda är det inte bra.
Jag tycker tvärtom att den brukar räkna med alldeles för mycket kvar, ofta 15-20%. Men i realiteten så har ju funktionen redan funnits, om man växlar till navigationen så kan man se hur mkt man beräknas ha kvar vid destinationen redan nu. Brukar göra så och stoppa laddningen vid 10% kvar (om jag har laddmöjlighet när jag kommer fram).
De har nog tänkt på de som har sämst koll.
Det finns nog ett stort antal människor som både inte reder ut det själv och som kanske behöver kunna köra lite när resmålet är nått.
Ur ett lite bredare perspektiv är ju både möjligheten att själv välja ankomst-SOC rätt bra och den standard bilen har satt innan inte alls så dumt tänkt, så man inte står med för låg SOC och inte kan göra det man vill.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 17:42
av jonasl
En fördel är ju om man kan ställa ner det till 10%. Då kanske bilen slutar lägga in massa extra laddstopp.
Men senast idag så slog jag bara på energigrafen med "körtur"-läget och då ser man exakt hur många % den beräknar att man ska ha kvar. Den stod på mellan 0 och 1% när jag snålkörde så jag laddade ett par minuter på vägen hem från stan. Hade glömt ladda inatt..
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 21:00
av repulsiv
mussla skrev: ↑03 dec 2024 11:40
Jag tycker också att Tesla vision fungerar bra. Som en bonus slipper man sensorer på bilen. Det är inte snyggt.
Ska man ha en snygg bil köper man väl inte en tesla ?
Alltså, det är inte direkt fula bilar, men dom sticker ju inte ut som snygga på något sätt, skulle möjligen vara roadstern då.
På en bruksbil prioriterar iaf jag funktion före utseende alla dagar i veckan.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 03 dec 2024 21:03
av repulsiv
Dr Mabuse skrev: ↑03 dec 2024 12:43
När jag fick 38.7 började mediaspelaren tappa bort vilken mp3-fil som den höll på att spela. Är jag borta från bilen mer än ~15 minuter står det något i stil med "inget media valt" och jag måste bläddra igenom filstrukturen för att hitta rätt fil att fortsätta från. Jag tror detta kom med 38.7-installationen, har inte kört mycket bil sedan dess pga sjukskrivning.
Intressant, för mej blir det så att den säger samma "inget media valt" och då funkar det IBLAND att välja min telefon på bilskärmen, men ofta måste jag ta upp telefonen i fickan och starta musikspelaren, då hittas den plötsligt av bilen och frotsätter där den var.
På de andra bilar jag kör så är det sällan nåt problem, när man sätter sej i bilen så börjar den spela musiken eller podden man lyssnade på sist.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 05 dec 2024 06:32
av frippan
Nu har holiday update börjat rullat ut
2024.44.25.2
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 05 dec 2024 06:49
av mussla
repulsiv skrev: ↑03 dec 2024 21:00
mussla skrev: ↑03 dec 2024 11:40
Jag tycker också att Tesla vision fungerar bra. Som en bonus slipper man sensorer på bilen. Det är inte snyggt.
Ska man ha en snygg bil köper man väl inte en tesla ?
Alltså, det är inte direkt fula bilar, men dom sticker ju inte ut som snygga på något sätt, skulle möjligen vara roadstern då.
På en bruksbil prioriterar iaf jag funktion före utseende alla dagar i veckan.
Jag tycker Tesla vision fungerar tillräckligt bra, och på vissa sätt bättre, än bilar med sensorer. Dessutom är det skönt att slippa fula sensorer även på en bruksbil.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 05 dec 2024 09:50
av AAKEE
mussla skrev: ↑05 dec 2024 06:49
repulsiv skrev: ↑03 dec 2024 21:00
mussla skrev: ↑03 dec 2024 11:40
Jag tycker också att Tesla vision fungerar bra. Som en bonus slipper man sensorer på bilen. Det är inte snyggt.
Ska man ha en snygg bil köper man väl inte en tesla ?
Alltså, det är inte direkt fula bilar, men dom sticker ju inte ut som snygga på något sätt, skulle möjligen vara roadstern då.
På en bruksbil prioriterar iaf jag funktion före utseende alla dagar i veckan.
Jag tycker Tesla vision fungerar tillräckligt bra, och på vissa sätt bättre, än bilar med sensorer. Dessutom är det skönt att slippa fula sensorer även på en bruksbil.
Även om vision har blivit mindre dåligt så går det inte lita på. Hade jag litat på det hade jag skadat bilen både fram och bak många ggr.
Min egen avståndsbedömning är säkrare och mer exakt än vision, men trots det behöver jag ofta hjälp vid trånga platser för att inte köra in i något med min S.
Det är rätt pinsamt att jag behövt limma upp referenser på väggarna i garsget för att inte backa för långt eftersom vision skriker stop innan bilen ens är inne i garaget.
Backar jag inte tillräckligt långt kommer porten gå ned på fronten.
Det här var inget problem med min model 3 med sensorer och det är inget problem med min Audi med sensorer.
Rent principiellt är ett system som är opålitligt och sämre på avståndsbedömning imte till någon hjälp, det kan tvärtom bidra till att orsaka skada.
Om någon frågar mig är vision kass jämfört med sensorer.
En kombination av vision och sensorer hade vart lätt genomförbar och fungerat mycket bra.
Tesla har tagit bort sensorerna av ekonomiska skäl, inte för att det är bättre.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 05 dec 2024 10:16
av Jaegaern
AAKEE skrev: ↑05 dec 2024 09:50
mussla skrev: ↑05 dec 2024 06:49
repulsiv skrev: ↑03 dec 2024 21:00
mussla skrev: ↑03 dec 2024 11:40
Jag tycker också att Tesla vision fungerar bra. Som en bonus slipper man sensorer på bilen. Det är inte snyggt.
Ska man ha en snygg bil köper man väl inte en tesla ?
Alltså, det är inte direkt fula bilar, men dom sticker ju inte ut som snygga på något sätt, skulle möjligen vara roadstern då.
På en bruksbil prioriterar iaf jag funktion före utseende alla dagar i veckan.
Jag tycker Tesla vision fungerar tillräckligt bra, och på vissa sätt bättre, än bilar med sensorer. Dessutom är det skönt att slippa fula sensorer även på en bruksbil.
Även om vision har blivit mindre dåligt så går det inte lita på. Hade jag litat på det hade jag skadat bilen både fram och bak många ggr.
Min egen avståndsbedömning är säkrare och mer exakt än vision, men trots det behöver jag ofta hjälp vid trånga platser för att inte köra in i något med min S.
Det är rätt pinsamt att jag behövt limma upp referenser på väggarna i garsget för att inte backa för långt eftersom vision skriker stop innan bilen ens är inne i garaget.
Backar jag inte tillräckligt långt kommer porten gå ned på fronten.
Det här var inget problem med min model 3 med sensorer och det är inget problem med min Audi med sensorer.
Rent principiellt är ett system som är opålitligt och sämre på avståndsbedömning imte till någon hjälp, det kan tvärtom bidra till att orsaka skada.
Om någon frågar mig är vision kass jämfört med sensorer.
En kombination av vision och sensorer hade vart lätt genomförbar och fungerat mycket bra.
Tesla har tagit bort sensorerna av ekonomiska skäl, inte för att det är bättre.
Bäst vore säkerligen en kombination. Men så länge jag ser vad bilen ser, i form av uppmålade hinder och väggar etc så ser jag när de rör sig i samma hastighet mot bilen på skärmen och i verkligenheten. Det får mig att kunna välja vad jag litar på. Med USS berättar bilen att "något" är vägen, eller inte vägen, alltså 1 eller 0, vilket jag har svårare att lita på.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 05 dec 2024 10:36
av mikebike
Jaegaern skrev: ↑05 dec 2024 10:16
AAKEE skrev: ↑05 dec 2024 09:50
mussla skrev: ↑05 dec 2024 06:49
repulsiv skrev: ↑03 dec 2024 21:00
mussla skrev: ↑03 dec 2024 11:40
Jag tycker också att Tesla vision fungerar bra. Som en bonus slipper man sensorer på bilen. Det är inte snyggt.
Ska man ha en snygg bil köper man väl inte en tesla ?
Alltså, det är inte direkt fula bilar, men dom sticker ju inte ut som snygga på något sätt, skulle möjligen vara roadstern då.
På en bruksbil prioriterar iaf jag funktion före utseende alla dagar i veckan.
Jag tycker Tesla vision fungerar tillräckligt bra, och på vissa sätt bättre, än bilar med sensorer. Dessutom är det skönt att slippa fula sensorer även på en bruksbil.
Även om vision har blivit mindre dåligt så går det inte lita på. Hade jag litat på det hade jag skadat bilen både fram och bak många ggr.
Min egen avståndsbedömning är säkrare och mer exakt än vision, men trots det behöver jag ofta hjälp vid trånga platser för att inte köra in i något med min S.
Det är rätt pinsamt att jag behövt limma upp referenser på väggarna i garsget för att inte backa för långt eftersom vision skriker stop innan bilen ens är inne i garaget.
Backar jag inte tillräckligt långt kommer porten gå ned på fronten.
Det här var inget problem med min model 3 med sensorer och det är inget problem med min Audi med sensorer.
Rent principiellt är ett system som är opålitligt och sämre på avståndsbedömning imte till någon hjälp, det kan tvärtom bidra till att orsaka skada.
Om någon frågar mig är vision kass jämfört med sensorer.
En kombination av vision och sensorer hade vart lätt genomförbar och fungerat mycket bra.
Tesla har tagit bort sensorerna av ekonomiska skäl, inte för att det är bättre.
Bäst vore säkerligen en kombination. Men så länge jag ser vad bilen ser, i form av uppmålade hinder och väggar etc så ser jag när de rör sig i samma hastighet mot bilen på skärmen och i verkligenheten. Det får mig att kunna välja vad jag litar på. Med USS berättar bilen att "något" är vägen, eller inte vägen, alltså 1 eller 0, vilket jag har svårare att lita på.
Den största skillnaden är att sensorerna mäter och redovisar avståndet. Jag bemödar mig att ställa mig hyfsat mitt mellan de andra bilarna när jag fickparkerar och min bil visar rätt avstånd. Även om bilen framför har dragkrok.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 05 dec 2024 11:11
av RareEarth
mikebike skrev: ↑05 dec 2024 10:36
Den största skillnaden är att sensorerna mäter och redovisar avståndet. Jag bemödar mig att ställa mig hyfsat mitt mellan de andra bilarna när jag fickparkerar och min bil visar rätt avstånd. Även om bilen framför har dragkrok.
De bilar jag har haft med sensorer har inte redovisat avståndet. Antingen har det varit bara ett pipande ljud eller pipande i kombination med någon form av display som visar t ex grönt-gult-rött ju närmare man kommer. När det max pipande eller rött brukar det vara ett godtyckligt stort avstånd kvar, 10-30 cm. Dessutom tenderar ultraljudssensorer att missa smala objekt som kommer mellan sensorerna. Jag har aldrig tyckt att jag har kunnat lita mer på sensorerna än vad jag gör med Teslas kameralösning.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 05 dec 2024 12:29
av Lurkern
Vision är det första hjälpmedlet jag faktiskt använt vid backning förutom backspeglarna. Blir trovärdigt när hela omgivningen målas upp för bedömning. Litar klart mer på vision än några pip och påstådda centimetrar från USS som i bästa fall ser vissa typer av hinder korrekt.
Går ju också att packa in i parkeringsfickor med precision med Vision, samtidigt som man ser var trottoarkanterna befinner sig.