Sida 392 av 421
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 29 nov 2024 10:12
av Metamarty
Med 2024.44 strular inte längre TPMS för mig.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 29 nov 2024 10:13
av frippan
Metamarty skrev:Med 2024.44 strular inte längre TPMS för mig.
Samma här, åkte i 8h igår utan något larm
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 29 nov 2024 23:50
av repulsiv
Den automagiska avbländningen verkar dock inte fungera bättre med 2024.44 tyvärr, skulle dom inte fixa nåt med den ?
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 30 nov 2024 07:19
av Oscar11
repulsiv skrev: ↑29 nov 2024 23:50
Den automagiska avbländningen verkar dock inte fungera bättre med 2024.44 tyvärr, skulle dom inte fixa nåt med den ?
Vad är det som inte funkar för dig? Min funkar skitbra!!
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 30 nov 2024 09:26
av fnils
repulsiv skrev: ↑29 nov 2024 23:50
Den automagiska avbländningen verkar dock inte fungera bättre med 2024.44 tyvärr, skulle dom inte fixa nåt med den ?
Den funkar perfekt för mig.
En fråga. Du vet att den bara bländar av just där mötande bil eller bilen framför är och inte stänger av helt?
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 30 nov 2024 09:29
av Choke
fnils skrev: ↑30 nov 2024 09:26
repulsiv skrev: ↑29 nov 2024 23:50
Den automagiska avbländningen verkar dock inte fungera bättre med 2024.44 tyvärr, skulle dom inte fixa nåt med den ?
Den funkar perfekt för mig.
En fråga. Du vet att den bara bländar av just där mötande bil eller bilen framför är och inte stänger av helt?
Håller med Matrix ljuset är fantastiskt- en dröm att köra natt

Ljuset bländar inte av - utan ändrar ljusbilden så mötande inte blir bländad.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 30 nov 2024 16:17
av Freez
Upplever att förvärmning av batteriet inför laddning vid Suc har ökat med senaste versionen. Drar lite mer ström. Någon mer som noterat detta eller bara inbillar jag mig?
Re: Senaste version 202[emoji2[emoji2391]92].[emoji2[emoji2391]92][emoji2[emoji2391]92]
Postat: 30 nov 2024 16:43
av BrooklynS
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 30 nov 2024 16:45
av AAKEE
Freez skrev: ↑30 nov 2024 16:17
Upplever att förvärmning av batteriet inför laddning vid Suc har ökat med senaste versionen. Drar lite mer ström. Någon mer som noterat detta eller bara inbillar jag mig?
Troligen inbillning. Eller yttre omständigheter som temperatur ute eller i batteriet.
Batteriets target temp är nog inte ändrad.
Hur mycket energi det går åt beror på hur kallt batteriet är innan.
Hur mycket ström vi behöver för den energin beror på en kombo av tex yttertemp (påverkar hur mycket energi värmepumpen kan ta från uteluften, och hur mycket kupen behöver.
(Skulle tex värmepumpen börjat fungera dåligt av någon anledning så skulle det kunna påverka men det låter inte som en hög sannolikhet att det skullr vara ngt sånt).
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 30 nov 2024 16:56
av tnjo
Den där nya styrassisten triggade för mig mitt på E4 och en raksträcka och började tokbromsa
Då det är en kraftig sväng på avfarten brevid så antar jag att bilen trodde den var där, man tycker ju att vision borde ha prio över gps som kan vara helt off
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 30 nov 2024 17:01
av Freez
AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 16:45
Freez skrev: ↑30 nov 2024 16:17
Upplever att förvärmning av batteriet inför laddning vid Suc har ökat med senaste versionen. Drar lite mer ström. Någon mer som noterat detta eller bara inbillar jag mig?
Troligen inbillning. Eller yttre omständigheter som temperatur ute eller i batteriet.
Batteriets target temp är nog inte ändrad.
Hur mycket energi det går åt beror på hur kallt batteriet är innan.
Hur mycket ström vi behöver för den energin beror på en kombo av tex yttertemp (påverkar hur mycket energi värmepumpen kan ta från uteluften, och hur mycket kupen behöver.
(Skulle tex värmepumpen börjat fungera dåligt av någon anledning så skulle det kunna påverka men det låter inte som en hög sannolikhet att det skullr vara ngt sånt).
Ok jag förstår, det var väl denna text som fick mig att fundera. Har kört dagens sträcka massor med gånger och tycker mig ha en hyfsat bra referens. Upplevde att bilen förvärmde större delen av resan plus 20 mil fast avresetid var inställd med förkonditionering.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 30 nov 2024 20:37
av repulsiv
Oscar11 skrev: ↑30 nov 2024 07:19
repulsiv skrev: ↑29 nov 2024 23:50
Den automagiska avbländningen verkar dock inte fungera bättre med 2024.44 tyvärr, skulle dom inte fixa nåt med den ?
Vad är det som inte funkar för dig? Min funkar skitbra!!
Den bländar av helt okej, men sen tar det ju typ 10 sekunder för mycket innan den tänder helljuset igen, mycket irriterande.
Sen bländar den ibland felaktigt av för skyltar och annat med, men det kan man leva med.
fnils skrev: ↑30 nov 2024 09:26
En fråga. Du vet att den bara bländar av just där mötande bil eller bilen framför är och inte stänger av helt?
Nej, så fungerar det inte på min bil, eftersom den inte har matrix-lysen, den växlar bara mellan hel och halv.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 30 nov 2024 22:23
av Freez
Vad kör du för Tesla hårdvaran finns väl i alla MY och M3 sedan typ 2020?
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 01 dec 2024 09:57
av mikebike
Freez skrev: ↑30 nov 2024 22:23
Vad kör du för Tesla hårdvaran finns väl i alla MY och M3 sedan typ 2020?
Nej, det stämmer inte. Min Model 3 2021 hade inte de strålkastarna. De kom kanske Q2 2021?
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 01 dec 2024 12:05
av Oscar11
repulsiv skrev: ↑30 nov 2024 20:37
Oscar11 skrev: ↑30 nov 2024 07:19
repulsiv skrev: ↑29 nov 2024 23:50
Den automagiska avbländningen verkar dock inte fungera bättre med 2024.44 tyvärr, skulle dom inte fixa nåt med den ?
Vad är det som inte funkar för dig? Min funkar skitbra!!
Ah du har inte Matrix.
Den bländar av helt okej, men sen tar det ju typ 10 sekunder för mycket innan den tänder helljuset igen, mycket irriterande.
Sen bländar den ibland felaktigt av för skyltar och annat med, men det kan man leva med.
fnils skrev: ↑30 nov 2024 09:26
En fråga. Du vet att den bara bländar av just där mötande bil eller bilen framför är och inte stänger av helt?
Nej, så fungerar det inte på min bil, eftersom den inte har matrix-lysen, den växlar bara mellan hel och halv.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 01 dec 2024 14:21
av Daniel R
Efter 44 vill bilen inte längre byta fil på Ulvsundavägen (länsväg 279) i Stockholm, även där den är mittseparerad och har planskilda korsningar.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 01 dec 2024 14:36
av AAKEE
Freez skrev: ↑30 nov 2024 17:01
AAKEE skrev: ↑30 nov 2024 16:45
Freez skrev: ↑30 nov 2024 16:17
Upplever att förvärmning av batteriet inför laddning vid Suc har ökat med senaste versionen. Drar lite mer ström. Någon mer som noterat detta eller bara inbillar jag mig?
Troligen inbillning. Eller yttre omständigheter som temperatur ute eller i batteriet.
Batteriets target temp är nog inte ändrad.
Hur mycket energi det går åt beror på hur kallt batteriet är innan.
Hur mycket ström vi behöver för den energin beror på en kombo av tex yttertemp (påverkar hur mycket energi värmepumpen kan ta från uteluften, och hur mycket kupen behöver.
(Skulle tex värmepumpen börjat fungera dåligt av någon anledning så skulle det kunna påverka men det låter inte som en hög sannolikhet att det skullr vara ngt sånt).
Ok jag förstår, det var väl denna text som fick mig att fundera. Har kört dagens sträcka massor med gånger och tycker mig ha en hyfsat bra referens. Upplevde att bilen förvärmde större delen av resan plus 20 mil fast avresetid var inställd med förkonditionering.
Som jag tolkar texten så har man optimerat hur batteriet värms *när man kopplar in bilen med ett för kallt batteri*
Det torde inte påverka strömåtgången före inkoppling.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 01 dec 2024 16:16
av Freez
mikebike skrev: ↑01 dec 2024 09:57
Freez skrev: ↑30 nov 2024 22:23
Vad kör du för Tesla hårdvaran finns väl i alla MY och M3 sedan typ 2020?
Nej, det stämmer inte. Min Model 3 2021 hade inte de strålkastarna. De kom kanske Q2 2021?
Tror faktiskt man började leverera Matrix till M3 under 2020 men uppenbarligen i till alla bilar.
https://teslaclubsweden.se/nu-kommer-ad ... mjukvaran/
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 06:25
av frippan
Tesla har släppt release note för holiday update
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 06:28
av jpetters
frippan skrev:Tesla har släppt release note för holiday update
Ser fram emot officiell app och nyckel till Apple Watch.
En del annat trevligt också.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 07:08
av Oscar11
Rear trafic alert! Utan sensorer!
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 20:53
av Tellus
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 21:58
av Franz
Set Arrival Energy at Destination
Den tycker jag låter väldigt användbar
Nyttan kan väl diskuteras men jag får nog ändå erkänna att funktionen ändå håller på att bli full-ändad nu. Misstänker att många, även om ingen vill erkänna det, kommer att testa den på sin respektive etc

Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 22:06
av repulsiv
Franz skrev: ↑02 dec 2024 21:58
Set Arrival Energy at Destination
Den tycker jag låter väldigt användbar
Hur ska man tolka den, som att man kan välja hur mycket kapacitet man ska ha kvar när man är framme vid målet ?
..Det vore ju bra isåfall, nu räknar ju bilen ut att man ska ha nästan tomt batteri vid destination när man åker långt, och kan man inte destinationsladda är det inte bra.
Re: Senaste version 2024.44
Postat: 02 dec 2024 22:19
av mussla
Oscar11 skrev: ↑02 dec 2024 07:08
Rear trafic alert! Utan sensorer!
Den ser väl litegrann i kamerorna så lite användbart är det nog men knappast jämförbart med bilar med sensorer för detta.