Men dom avtalen är inte frivilliga.
Det finns mycket som inte är frivilligt i vårt samhälle men inget annat som är frivilligt där den andra parten tillåts använda sådana här metoder för att tvinga fram en påskrift.
Moderator: Redaktion
Men dom avtalen är inte frivilliga.
Var? Att Hr Musk twittrat om att det skulle vara fritt fram att rösta om anslutning är en sak, men han twittrar om mycket den mannen…Pontus skrev: ↑18 maj 2024 23:18Jag menar att dom lyckas rösta I andra länder och respektera resultatet.Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:10Att bekämpa facklig verksamhet tror jag nästan alltid bottnar i att man tror sig kunna förhandla till sig bättre villkor på egen hand. Det betyder att någon annan behöver misslyckas motsvarande i sin förhandling.Pontus skrev: ↑18 maj 2024 22:59På vilket sätt skulle det gynna individualism och egoism om man lyssnade på de som faktiskt jobbar på en arbetsplats och respekterar deras vilja?Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 19:30För att det gynnar individualism och till viss del egoism.
Dessutom är ju arbetsstyrkan dynamisk på en arbetsplats. Hur ofta menar du att man ska hålla dessa omröstningar på arbetsplatser? Så fort någon ny blir anställd? Är arbetsgivarna intresserade av att hålla på med det där?
Det är väl klubbordförande som får ha ett finger i luften och känna om det har ändrats mycket på senaste tid eller inte. Dom lyckas ju göra det i andra länder så det är nog lösbart.
Vad är din definition av att andra länder har ”lyckas”?
Fackföreningarna vill ju hellre ha det svenska systemet. Vi har kommit längre i Sverige.
Och du menar att samma sak gäller maffiaverksamhet? Att ett demokratiskt parti godkänner.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 09:18
Jo men det är ju lätt att förstå liknelsen om det agerandet anses olagligt för alla andra än för en organisation som är starkt kopplad till det styrande partiet som införde rättigheten för denna organisation.Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:30Finns exempel där samhället ger befogenheter som skulle vara olagliga om en privatperson skulle göra samma sak.
Fackföreningarnas stridsåtgärder är inte ett kryphål i lagen utan hur systemet är tänkt att fungera.
Det kan mycket möjligt vara så att de flesta stora bolag vill ha det så och då kan dom ju fortsätta med det. Men helt klart finns det en del företag som av olika anledningar inte vill ha KA och dom anser säkert inte att det är för jobbigt. Så varför kan man inte låta dom som säger nej till det frivilliga KA få göra det?perla1975 skrev: ↑19 maj 2024 00:27Vem skall anpassa sig och lyssna på de som jobbar där, ägarna, facket eller medarbetarna?Pontus skrev: ↑18 maj 2024 23:01För att alla arbetsplatser är inte lika och då är det bättre att anpassa sig till de olika arbetsplatserna och lyssna på de som jobbar där. Det är ju ändå frivilligt med KA.perla1975 skrev: ↑18 maj 2024 20:35Vad är det för fel på dagens regler, varför vill de flesta ha kvar dem?Pontus skrev: ↑18 maj 2024 18:26Vad är det för fel att lyssna på de anställda och respektera deras vilja?Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 16:00
IG metall har inget val än att acceptera beslutet.
Man vill inte. Det IF metall möjligen har att lära är att inte låta utvecklingen i Sverige gå åt det tyska hållet.
USA är ju som sagt helt irrelevant då landet har en antifacklig tradition.
Den lagstiftning som reglerar vad facket får göra och inte får göra med ett antifackligt perspektiv har ju inget stöd i Sverige.
Låter väldigt jobbigt tror de flesta företag liksom idag föredrar att prata med en part som företräder medarbetarna. Görjobbigt vid lönerevision utan några riktlinjer vare sig pengamässigt eller avtalsmässigt.
Så du vill ha en lagstiftning som kräver kollektivavtal?
Jag menar att det exempel på påtvingade avtal du tar upp är styrda i lagen dessa är inte frivilliga så att jämföra dessa med KA är helt orelevant.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 09:31Så du vill ha en lagstiftning som kräver kollektivavtal?
I så fall är det ju enklare att lagstifta om obligatoriskt hängavtal.
Så det är frivilligheten du har problem med? Du vill att det istället ska bli obligatoriskt med kollektivavtal?Pontus skrev: ↑19 maj 2024 09:34Jag menar att det exempel på påtvingade avtal du tar upp är styrda i lagen dessa är inte frivilliga så att jämföra dessa med KA är helt orelevant.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 09:31Så du vill ha en lagstiftning som kräver kollektivavtal?
Men att du att om man inte har ett avtal om sophämtning så har sophanteringsbolagen rätt att komma och hot dig med att om du inte skriver på så ska vi göra livet till ett helvete för dig?Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:54Det är ju t.ex. ett krav att man upprättar ett anställningsavtal om man vill anställa någon.
Vill man inte det som kommer myndigheterna tvinga dig. Om du gör jobbet själv så slipper du.
Eller vad menar du?
Kommuner som kräver att medborgarna har avtal om sophämtning? Tvingande avtal om kommunalt V/A?
De kommer knappast hota med våld men däremot kommer kronofogden dyka upp om du inte betalar din avgift.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 09:45Men att du att om man inte har ett avtal om sophämtning så har sophanteringsbolagen rätt att komma och hot dig med att om du inte skriver på så ska vi göra livet till ett helvete för dig?Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:54Det är ju t.ex. ett krav att man upprättar ett anställningsavtal om man vill anställa någon.
Vill man inte det som kommer myndigheterna tvinga dig. Om du gör jobbet själv så slipper du.
Eller vad menar du?
Kommuner som kräver att medborgarna har avtal om sophämtning? Tvingande avtal om kommunalt V/A?
Stämmer att det är ett av problem eller rättare sagt att facket inte respekterar frivilligheten.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 09:40Så det är frivilligheten du har problem med? Du vill att det istället ska bli obligatoriskt med kollektivavtal?Pontus skrev: ↑19 maj 2024 09:34Jag menar att det exempel på påtvingade avtal du tar upp är styrda i lagen dessa är inte frivilliga så att jämföra dessa med KA är helt orelevant.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 09:31Så du vill ha en lagstiftning som kräver kollektivavtal?
Då blir det ju även obligatoriskt att gå med i en arbetsgivarorganisation.
Ok, varför räcker det då inte för facket att skicka kronofogden? Hade det varit så hade det varit en relevant jämförelse.gjohansson skrev: ↑19 maj 2024 09:59De kommer knappast hota med våld men däremot kommer kronofogden dyka upp om du inte betalar din avgift.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 09:45Men att du att om man inte har ett avtal om sophämtning så har sophanteringsbolagen rätt att komma och hot dig med att om du inte skriver på så ska vi göra livet till ett helvete för dig?Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:54Det är ju t.ex. ett krav att man upprättar ett anställningsavtal om man vill anställa någon.
Eller vad menar du?
Men vad föredrar du? Dagens lag eller ett krav på avtal?Pontus skrev: ↑19 maj 2024 10:26Stämmer att det är ett av problem eller rättare sagt att facket inte respekterar frivilligheten.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 09:40Så det är frivilligheten du har problem med? Du vill att det istället ska bli obligatoriskt med kollektivavtal?Pontus skrev: ↑19 maj 2024 09:34Jag menar att det exempel på påtvingade avtal du tar upp är styrda i lagen dessa är inte frivilliga så att jämföra dessa med KA är helt orelevant.
Som sagt hade det varit lag på KA hade ju inte denna situation dykt upp. Sen vill inte just jag att det ska vara lag på detta. Men jag förstår inte hur det kan vara bättre att som nu ha det frivilligt men att ge den ena parten befogenheter att sabba så mycket dim vill för den andra parten tills facket får som man vill. Om det nu är så bra med KA och så väldigt många tycker det varför är det då frivilligt I lagen?
Här illustrerar du snyggt skillnaden mellan "fackligt tänk" och de som tänker annorlunda. I "fackligt tänk" är arbetarna helt utbytbara och producerar lika. Alla löneskillnader är ett "zero sum game". Vad du ger till en, tar du från en annan, medan totala produktionen och totala kostnaden är oförändrad. Det finns i denna värld inga bättre eller sämre producerande arbetare.Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:10Att bekämpa facklig verksamhet tror jag nästan alltid bottnar i att man tror sig kunna förhandla till sig bättre villkor på egen hand. Det betyder att någon annan behöver misslyckas motsvarande i sin förhandling.
Fackföreningarna vill ju hellre ha det svenska systemet. Vi har kommit längre i Sverige.
Jag föredrar dagens lag om frivillighet och att ett avtal inte ska kunna ingås under hot och med påtryckningar från ena parten. UTAN UNDANTAG.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 11:23Men vad föredrar du? Dagens lag eller ett krav på avtal?Pontus skrev: ↑19 maj 2024 10:26Stämmer att det är ett av problem eller rättare sagt att facket inte respekterar frivilligheten.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 09:40Så det är frivilligheten du har problem med? Du vill att det istället ska bli obligatoriskt med kollektivavtal?
Som sagt hade det varit lag på KA hade ju inte denna situation dykt upp. Sen vill inte just jag att det ska vara lag på detta. Men jag förstår inte hur det kan vara bättre att som nu ha det frivilligt men att ge den ena parten befogenheter att sabba så mycket dim vill för den andra parten tills facket får som man vill. Om det nu är så bra med KA och så väldigt många tycker det varför är det då frivilligt I lagen?
Du missförstår.perla1975 skrev: ↑18 maj 2024 21:07Kan du utveckla ditt påstående kring maffian?Nicke Nyfiken skrev: ↑18 maj 2024 20:41Felet är väl uppenbart.perla1975 skrev: ↑18 maj 2024 20:35Vad är det för fel på dagens regler, varför vill de flesta ha kvar dem?Pontus skrev: ↑18 maj 2024 18:26Vad är det för fel att lyssna på de anställda och respektera deras vilja?Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 16:00
IG metall har inget val än att acceptera beslutet.
Man vill inte. Det IF metall möjligen har att lära är att inte låta utvecklingen i Sverige gå åt det tyska hållet.
USA är ju som sagt helt irrelevant då landet har en antifacklig tradition.
Den lagstiftning som reglerar vad facket får göra och inte får göra med ett antifackligt perspektiv har ju inget stöd i Sverige.
Facken har laglig rätt att bete sig som maffian. De kan genom hot tvinga fram ett avtal som ingen vill ha mer än fackpamparna, inte ens de som jobbar där vill ha det.
Jag menar rent generellt. Inte tvunget Tesla.
Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar när du skriver.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 10:28Ok, varför räcker det då inte för facket att skicka kronofogden? Hade det varit så hade det varit en relevant jämförelse.gjohansson skrev: ↑19 maj 2024 09:59De kommer knappast hota med våld men däremot kommer kronofogden dyka upp om du inte betalar din avgift.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 09:45Men att du att om man inte har ett avtal om sophämtning så har sophanteringsbolagen rätt att komma och hot dig med att om du inte skriver på så ska vi göra livet till ett helvete för dig?Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:54Det är ju t.ex. ett krav att man upprättar ett anställningsavtal om man vill anställa någon.
Eller vad menar du?
Varför blandar du in våld, det är ju inget facket hotat med?
Nej, så ser inte dagens lag ut. Den ger fackföreningar möjligheter att försöka tvinga företag till att skriva på avtal.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 11:28Jag föredrar dagens lag om frivillighet och att ett avtal inte ska kunna ingås under hot och med påtryckningar från ena parten. UTAN UNDANTAG.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 11:23Men vad föredrar du? Dagens lag eller ett krav på avtal?Pontus skrev: ↑19 maj 2024 10:26Stämmer att det är ett av problem eller rättare sagt att facket inte respekterar frivilligheten.
Eftersom jag skriva att det inte skulle vara lagligt för sophanteringsbolagen att använda samma metoder som facket nu gör och du då började blanda in kronofogden så tolkade jag ditt svar som att sophanteringsbolagen visst kan använda liknande tvång genom att ta till kronofogden.gjohansson skrev: ↑19 maj 2024 14:57Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar när du skriver.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 10:28Ok, varför räcker det då inte för facket att skicka kronofogden? Hade det varit så hade det varit en relevant jämförelse.gjohansson skrev: ↑19 maj 2024 09:59De kommer knappast hota med våld men däremot kommer kronofogden dyka upp om du inte betalar din avgift.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 09:45Men att du att om man inte har ett avtal om sophämtning så har sophanteringsbolagen rätt att komma och hot dig med att om du inte skriver på så ska vi göra livet till ett helvete för dig?Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:54
Det är ju t.ex. ett krav att man upprättar ett anställningsavtal om man vill anställa någon.
Eller vad menar du?
-Varför skulle facket skicka kronofogden på Tesla? Tesla har väl ingen skuld till facket? Dessutom var det ju sophantering som jag svarade på och inte något om facket.
- Jag blandar väl inte in våld, jag skrev väl att det inte ( knappast) blir frågan om våld som svar på att du skrev om hot och göra livet till ett helvete.
Nej precis så ser inte dagens lag ut men du frågade vad jag föredrog. Jag antog då att jag fick uttrycka något som avviker ifrån dagens lagar och regler. Eller får jag inte ha en annan åsikt än det som gäller idag?Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 15:07Nej, så ser inte dagens lag ut. Den ger fackföreningar möjligheter att försöka tvinga företag till att skriva på avtal.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 11:28Jag föredrar dagens lag om frivillighet och att ett avtal inte ska kunna ingås under hot och med påtryckningar från ena parten. UTAN UNDANTAG.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 11:23Men vad föredrar du? Dagens lag eller ett krav på avtal?Pontus skrev: ↑19 maj 2024 10:26Stämmer att det är ett av problem eller rättare sagt att facket inte respekterar frivilligheten.
På väldigt små företag kanske men inte på företag där du förhandlar med ett ombud. Lönekostnader är budgeterade och en enskild anställds högre produktivitet ger ingen märkbar förändring på företagets resultat.renes skrev: ↑19 maj 2024 11:26Här illustrerar du snyggt skillnaden mellan "fackligt tänk" och de som tänker annorlunda. I "fackligt tänk" är arbetarna helt utbytbara och producerar lika. Alla löneskillnader är ett "zero sum game". Vad du ger till en, tar du från en annan, medan totala produktionen och totala kostnaden är oförändrad. Det finns i denna värld inga bättre eller sämre producerande arbetare.Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:10Att bekämpa facklig verksamhet tror jag nästan alltid bottnar i att man tror sig kunna förhandla till sig bättre villkor på egen hand. Det betyder att någon annan behöver misslyckas motsvarande i sin förhandling.
Men i verkligheten är produktiviteten och motivationen ganska olika mellan arbetare. Om du betalar en mer produktiv arbetare mer än de andra, så betalas den löneskillnaden med en fraktion av den ökade inkomsten till företaget och därmed tas det inte från andra arbetare. Snarare tvärtom, alla har en större kaka att dela på. Denna insikt är själva grunden till kapitalismen och det verkar ju ha funkat bra hittills.
Jag tolkade det som att du frågade vad som händer om du inte sköter ditt sophämtningsavtal så jag försökte svara på det. Men jag missförstod tydligen vad du menade, ber om ursäkt för det.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 15:07Eftersom jag skriva att det inte skulle vara lagligt för sophanteringsbolagen att använda samma metoder som facket nu gör och du då började blanda in kronofogden så tolkade jag ditt svar som att sophanteringsbolagen visst kan använda liknande tvång genom att ta till kronofogden.gjohansson skrev: ↑19 maj 2024 14:57Jag har väldigt svårt att förstå vad du menar när du skriver.Pontus skrev: ↑19 maj 2024 10:28Ok, varför räcker det då inte för facket att skicka kronofogden? Hade det varit så hade det varit en relevant jämförelse.gjohansson skrev: ↑19 maj 2024 09:59De kommer knappast hota med våld men däremot kommer kronofogden dyka upp om du inte betalar din avgift.
-Varför skulle facket skicka kronofogden på Tesla? Tesla har väl ingen skuld till facket? Dessutom var det ju sophantering som jag svarade på och inte något om facket.
- Jag blandar väl inte in våld, jag skrev väl att det inte ( knappast) blir frågan om våld som svar på att du skrev om hot och göra livet till ett helvete.
Jag tycker inte fackets metoder och kronofogden är i närheten av jämförbara där av mitt underliga svar.
Du skrev våld utan att någon annan pratat om våld, så därför frågade jag varför du tog upp det.
Inte om det är en extra produktiv anställd bland hundratals andra (fast även då tror jag nog det gör stor skillnad). Men att attrahera mer produktiva arbetare med individuellt anpassad belöning för bra arbete har ju definitivt påverkan på resultatet. Se bara hur Apple, Google, (och varför inte Tesla) har förmågan att locka till sig de bästa. Resultatet talar för sig själv. De skulle aldrig varit där de är utan just utstickarna bland personalen. Fackförbundens strävan att undertrycka den "elitismen" är ett direkt hot mot snabbväxande och innovativa företag, så inte konstigt att de inte välkomnas med öppna armar.Fredrik j skrev: ↑19 maj 2024 15:12På väldigt små företag kanske men inte på företag där du förhandlar med ett ombud. Lönekostnader är budgeterade och en enskild anställds högre produktivitet ger ingen märkbar förändring på företagets resultat.renes skrev: ↑19 maj 2024 11:26Här illustrerar du snyggt skillnaden mellan "fackligt tänk" och de som tänker annorlunda. I "fackligt tänk" är arbetarna helt utbytbara och producerar lika. Alla löneskillnader är ett "zero sum game". Vad du ger till en, tar du från en annan, medan totala produktionen och totala kostnaden är oförändrad. Det finns i denna värld inga bättre eller sämre producerande arbetare.Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:10Att bekämpa facklig verksamhet tror jag nästan alltid bottnar i att man tror sig kunna förhandla till sig bättre villkor på egen hand. Det betyder att någon annan behöver misslyckas motsvarande i sin förhandling.
Men i verkligheten är produktiviteten och motivationen ganska olika mellan arbetare. Om du betalar en mer produktiv arbetare mer än de andra, så betalas den löneskillnaden med en fraktion av den ökade inkomsten till företaget och därmed tas det inte från andra arbetare. Snarare tvärtom, alla har en större kaka att dela på. Denna insikt är själva grunden till kapitalismen och det verkar ju ha funkat bra hittills.
Tror absolut inte att ett fack som metall har ett tänk om att det inte finns bättre eller sämre producerande. Deras kollektivavtal utgår alla ifrån att lön sätts efter prestation, inget annat, inte fler år i tjänst eller ålder. Bara att läsa grunderna för lönebildning i alla deras Ka.renes skrev: ↑19 maj 2024 11:26Här illustrerar du snyggt skillnaden mellan "fackligt tänk" och de som tänker annorlunda. I "fackligt tänk" är arbetarna helt utbytbara och producerar lika. Alla löneskillnader är ett "zero sum game". Vad du ger till en, tar du från en annan, medan totala produktionen och totala kostnaden är oförändrad. Det finns i denna värld inga bättre eller sämre producerande arbetare.Fredrik j skrev: ↑18 maj 2024 23:10Att bekämpa facklig verksamhet tror jag nästan alltid bottnar i att man tror sig kunna förhandla till sig bättre villkor på egen hand. Det betyder att någon annan behöver misslyckas motsvarande i sin förhandling.