Sida 37 av 64

Re: Model 3 Highland

Postat: 13 sep 2023 20:12
av Gadiel
mikebike skrev: 13 sep 2023 14:59
Gadiel skrev: 13 sep 2023 13:31
Holve skrev: 13 sep 2023 12:34
mikebike skrev: 13 sep 2023 08:18

Min senaste Volvo hade inga främre dimljus och på mina Teslor har jag inte ens testat dem.
Jag har aldrig testat dimljusen jag heller. Det är väl mest 18 åringar som använder dessa för de tycker det ser fräsigt ut.
Tycker att dimljus och drl i kombination ser bra ut.
Men boomers tycker att det är coolt att inte köra så. :geek:
Meningen är nog inte att de skall se bra ut, utan att man skall se bra. 8-)
Men ”pos & dim” kör man bara under dagsljus så alltså inga problem

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 15:21
av martinot
ANLI skrev: 06 sep 2023 17:38
Ser saknad USS och radar som ett större problem än borttagen blinkersspak.
Tror inte att Tesla Vision kommer fungera bättre i Highland?
Torkare kommer fortfarande tvingas i auto vid användning av autopilot?

Kan tänka mig att betala mer för annat bilmärke som har nödvändiga sensorer.
Tycker det bara så onödigt att de tar bort en väl fungerande sak som blinkersspaken.

Gällande Vision som ersättare för USS så kommer jag inte att beställa en Tesla som inte har frontkamera nere vid främre stötfångaren/nospartiet. Tror inte Vision kommer klara att ersätta USS riktigt utan en sådan kamera.

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 15:57
av ANLI
martinot skrev: 15 sep 2023 15:21
ANLI skrev: 06 sep 2023 17:38
Ser saknad USS och radar som ett större problem än borttagen blinkersspak.
Tror inte att Tesla Vision kommer fungera bättre i Highland?
Torkare kommer fortfarande tvingas i auto vid användning av autopilot?

Kan tänka mig att betala mer för annat bilmärke som har nödvändiga sensorer.
Tycker det bara så onödigt att de tar bort en väl fungerande sak som blinkersspaken.

Gällande Vision som ersättare för USS så kommer jag inte att beställa en Tesla som inte har frontkamera nere vid främre stötfångaren/nospartiet. Tror inte Vision kommer klara att ersätta USS riktigt utan en sådan kamera.
Teslas bakre oskyddade kamera ser inget vid skitigt väglag.
Samma med en ev. kommande främre.
Går inte att ersätta USS fullt ut med kameror vilket andra tillverkare vet.

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 16:23
av martinot
Legato skrev: 11 sep 2023 10:26
DanneLKPG skrev: 11 sep 2023 10:20
HelectriC skrev: 11 sep 2023 09:49
SwedishAdvocate skrev: 11 sep 2023 09:43
De ventilerade sätena borde väl också addera en del kostnad...
Fast dom har man verkligen nytta av och det är många, speciellt i varma delstater i USA, som önskat ventilerade stolar. Helt rätt beslut om du frågar mig :)
Det är stor nytta även här i Norden på somrarna. Min sambo har sagt att vi aldrig får byta till en bil utan ventilerade säten nu när vi har det på vår bil. :lol:
Enig, det är väldigt skönt på varma sommardagar!
Detta är faktiskt den funktion som jag ser mest fram emot med faceliften.

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 16:26
av martinot
weizf skrev: 12 sep 2023 23:49
BjornS skrev:
Som Teslabjørn konstaterar i någon av sina videos så har ju Tesla stenkoll på vilka funktioner kunderna faktiskt använder, och hur. Sannolikt är det denna data som bl.a fått dem att inse att majoriteten av Model 3-kunderna inte vill ha en hård och bullrig sportbil utan en tyst och komfortabel vardagsbil.

Förmodligen är det samma sak med dimljusen. De används i princip aldrig av någon och är därmed bara en kostnad utan värde, både för Tesla och för kunderna. Jag är själv en av många som drabbats av extra utgifter pga de tramsiga dimljusen som jag aldrig bett om.

Teorin att Highland är en strippad budgetkonstruktion håller inte, som flera redan konstaterat. Dyrare fönsterglas, dyrare säten, dyrare ratt, dyrare interiörmaterial, flera skärmar, flera högtalare osv. Ni som är missnöjda får nog helt enkelt inse att Teslas åsikter om vad en Model 3 ska vara skiljer sig från era.
Lite märkligt resonemang.. de är ju till för att användas i dimma/snöstorm vilket kanske inte är allt för ofta, men behövs likväl. Som att säga att airbags inte behövs för att de inte används så ofta.
Som jag förstått, men rätta mig gärna om fel, är att dimljusen finns kvar, men är nu uppflyttade och integrerade i huvudlyktorna (precis som på faceliften av vår Mini, och som i många andra bilar).

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 16:32
av martinot
SwedishAdvocate skrev: 13 sep 2023 12:25
Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).

Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i fredags i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.

Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål och se vad som hände. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning! :evil:

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 16:35
av taliz
martinot skrev: 15 sep 2023 16:32
SwedishAdvocate skrev: 13 sep 2023 12:25
Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).

Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.

Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning! :evil:
Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen. :shock:

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 17:23
av SwedishAdvocate
taliz skrev: 15 sep 2023 16:35
martinot skrev: 15 sep 2023 16:32
SwedishAdvocate skrev: 13 sep 2023 12:25
Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).

Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.

Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning! :evil:
Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen. :shock:
Gjorde likadant med en Toyotaminibuss i skymning en gång i tiden. Första gången jag körde en bil där halvljuset satt på en spak. Hade aldrig varit med om det tidigare...

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 19:48
av HelectriC
SwedishAdvocate skrev: 15 sep 2023 17:23
taliz skrev: 15 sep 2023 16:35
martinot skrev: 15 sep 2023 16:32
SwedishAdvocate skrev: 13 sep 2023 12:25
Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).

Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.

Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning! :evil:
Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen. :shock:
Gjorde likadant med en Toyotaminibuss i skymning en gång i tiden. Första gången jag körde en bil där halvljuset satt på en spak. Hade aldrig varit med om det tidigare...
Väldigt många som har det, bl.a. Model S/X innan Plaid har ju ljusreglage på blinkersspaken.

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 20:08
av Phats0
Dimljuset har väl bara funnits på M3P? I så fall har de inte tagit bort något då Highland inte finns som Performance.

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 20:40
av ONSatan
Phats0 skrev: 15 sep 2023 20:08
Dimljuset har väl bara funnits på M3P? I så fall har de inte tagit bort något då Highland inte finns som Performance.
Finns på LR (”gamla” versionen)

Re: Model 3 Highland

Postat: 15 sep 2023 20:46
av Oscar11
Hur kan folk klaga på att Highland får mer komfort? Förmodligen kommer ju en P som råder bot på det…

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 sep 2023 09:24
av DanielR82


Nu lastas fösta bilarna för leverans till Europa. Någon som fått estimerad leveranstid ännu?

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 sep 2023 09:40
av Marof90
Beställt en rwd med dubbade vinterdäck, fönster 19 okt - 13 dec. Verkar som att rwd har ett tidigare fönster men vem vet. Däremot har ingen finansieringslösning/möjlighet dykt upp. Beställde för 3 veckor sedan. Någon annan som fått länk att söka finans för?

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 sep 2023 09:49
av DanielR82
Marof90 skrev: 16 sep 2023 09:40
Beställt en rwd med dubbade vinterdäck, fönster 19 okt - 13 dec. Verkar som att rwd har ett tidigare fönster men vem vet. Däremot har ingen finansieringslösning/möjlighet dykt upp. Beställde för 3 veckor sedan. Någon annan som fått länk att söka finans för?
Var osäker men det står faktiskt leveransfönster November 22 - Februari 05 på mitt konto nu. Har beställt rwd med dragkrok, så möjligt att dragkroken fördröjer leveransen 😐

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 sep 2023 09:53
av Marof90
DanielR82 skrev: 16 sep 2023 09:49
Marof90 skrev: 16 sep 2023 09:40
Beställt en rwd med dubbade vinterdäck, fönster 19 okt - 13 dec. Verkar som att rwd har ett tidigare fönster men vem vet. Däremot har ingen finansieringslösning/möjlighet dykt upp. Beställde för 3 veckor sedan. Någon annan som fått länk att söka finans för?
Var osäker men det står faktiskt leveransfönster November 22 - Februari 05 på mitt konto nu. Har beställt rwd med dragkrok, så möjligt att dragkroken fördröjer leveransen 😐

Nice. Har du fått finansierings länken än?

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 sep 2023 09:55
av DanielR82
Marof90 skrev: 16 sep 2023 09:53
DanielR82 skrev: 16 sep 2023 09:49
Marof90 skrev: 16 sep 2023 09:40
Beställt en rwd med dubbade vinterdäck, fönster 19 okt - 13 dec. Verkar som att rwd har ett tidigare fönster men vem vet. Däremot har ingen finansieringslösning/möjlighet dykt upp. Beställde för 3 veckor sedan. Någon annan som fått länk att söka finans för?
Var osäker men det står faktiskt leveransfönster November 22 - Februari 05 på mitt konto nu. Har beställt rwd med dragkrok, så möjligt att dragkroken fördröjer leveransen 😐

Nice. Har du fått finansierings länken än?
Nope, det dyker väl upp när man fått en bil tilldelad (VIN).

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 sep 2023 10:55
av Fredrik j
HelectriC skrev: 15 sep 2023 19:48
SwedishAdvocate skrev: 15 sep 2023 17:23
taliz skrev: 15 sep 2023 16:35
martinot skrev: 15 sep 2023 16:32
SwedishAdvocate skrev: 13 sep 2023 12:25
Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).

Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.

Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning! :evil:
Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen. :shock:
Gjorde likadant med en Toyotaminibuss i skymning en gång i tiden. Första gången jag körde en bil där halvljuset satt på en spak. Hade aldrig varit med om det tidigare...
Väldigt många som har det, bl.a. Model S/X innan Plaid har ju ljusreglage på blinkersspaken.
Ja, det är väl väldigt vanlig att ha all ljuskontroll på vänster rattspak. Utformar man det så man kan känna skillnad på dom olika knapparna kan man manövrera utan att släppa blicken från vägen.

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 sep 2023 18:29
av martinot
Phats0 skrev: 15 sep 2023 20:08
Dimljuset har väl bara funnits på M3P? I så fall har de inte tagit bort något då Highland inte finns som Performance.
Finns på min nuvarande M3 LR (2021), och även på min förra M3 LR (2019).

Finns även på Highland (men integrerat i hvudlyktorna), som jag förstått det.

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 sep 2023 18:31
av martinot
Fredrik j skrev: 16 sep 2023 10:55
Ja, det är väl väldigt vanlig att ha all ljuskontroll på vänster rattspak. Utformar man det så man kan känna skillnad på dom olika knapparna kan man manövrera utan att släppa blicken från vägen.
Skulle mycket hellre ha ljusreglage på rattspak, än dessa idiotiska vred och knappar som man inte kan se (eller enkelt känna) långt nere vid vänster knäskål. Ren idioti och fail att placera de där.

Re: Model 3 Highland

Postat: 16 sep 2023 19:14
av renes
ONSatan skrev: 15 sep 2023 20:40
Phats0 skrev: 15 sep 2023 20:08
Dimljuset har väl bara funnits på M3P? I så fall har de inte tagit bort något då Highland inte finns som Performance.
Finns på LR (”gamla” versionen)
Och på ett fåtal tidiga SR+ (som min).

Re: Model 3 Highland

Postat: 18 sep 2023 09:33
av p3tT4n
DanielR82 skrev: 16 sep 2023 09:49
Marof90 skrev: 16 sep 2023 09:40
Beställt en rwd med dubbade vinterdäck, fönster 19 okt - 13 dec. Verkar som att rwd har ett tidigare fönster men vem vet. Däremot har ingen finansieringslösning/möjlighet dykt upp. Beställde för 3 veckor sedan. Någon annan som fått länk att söka finans för?
Var osäker men det står faktiskt leveransfönster November 22 - Februari 05 på mitt konto nu. Har beställt rwd med dragkrok, så möjligt att dragkroken fördröjer leveransen 😐
Har exakt samma uppskattade leveranstid. Har dock beställt en LR (utan drag).
Tycker att de borde uppdatera sin hemsida gällande datum!

Re: Model 3 Highland

Postat: 18 sep 2023 14:18
av TiborBlomhall
Förhandsvisning av Model 3:

viewtopic.php?t=33969

Re: Model 3 Highland

Postat: 18 sep 2023 22:33
av Ilduce77
weizf skrev: 12 sep 2023 23:49

Lite märkligt resonemang.. de är ju till för att användas i dimma/snöstorm vilket kanske inte är allt för ofta, men behövs likväl. Som att säga att airbags inte behövs för att de inte används så ofta.
Menar du att du använder dimljisen i dimma och snöstorm och tycker det ger bättre sikt? Dagtid eller kvällstid? Jag skulle säga att de är helt meningslösa de lyser ca 5 meter framför bilen och tillför, enligt mig, absolut inget. Tänd halvljuset när det är dimma, så får du bättre effekt.

Du bländas ju inte av ditt eget halvljus i dimma och snöstorm under dagtid och jag hoppas att du inte kör med endast dimljus när det är mörkt. 🙈 Eftersom de bara lyser upp precis framför bilen kommer du inte nå fram till eventuella reflexer förrän det är för sent. Inte heller ser mötande bilar dig förrän det är för sent.

De är också meningslösa, eftersom man inte för använda dimljusen i kombination med halvljus och man får inte köra med bara dimljus när det är mörkt, eftersom halvljuset måste vara tänt vid dålig sikt, som kvälls och nattetid, dimma, regn, snöstorm...

Berätta gärna när du anser att dimljusen gör nytta. Jag tycker att det är en modegrej, som bilindustrin sätter dit som smink och inte för att de har någon bra funktion.. 😁

Re: Model 3 Highland

Postat: 18 sep 2023 22:49
av Ilduce77
SwedishAdvocate skrev: 13 sep 2023 12:25

Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur kunde det bli längre sikt med dimljusen? De lyser bara fem till tio meter framför bilen.. 🤔 Däremot kan det bli behagligare för ögonen, eftersom du inte bländas av ditt eget ljus i dimma, men det gäller ju när det är mörkt och då försvinner ju hela vinsten, eftersom mötande bilar inte heller ser dig.

Dagtid bländas du ju inte av ditt eget halvljus.

Det säger sig själv att ljuset inte når så långt. Lamporna sitter ju 20 cm från marken.

Det finns ju en anledning till att man inte får använda dimljusen i just dimma och man får inte heller använda dem i kombination med halvljuset.. 😀