Re: Model 3 Highland
Postat: 13 sep 2023 20:12
Men ”pos & dim” kör man bara under dagsljus så alltså inga problem
Men ”pos & dim” kör man bara under dagsljus så alltså inga problem
Tycker det bara så onödigt att de tar bort en väl fungerande sak som blinkersspaken.ANLI skrev: ↑06 sep 2023 17:38Ser saknad USS och radar som ett större problem än borttagen blinkersspak.
Tror inte att Tesla Vision kommer fungera bättre i Highland?
Torkare kommer fortfarande tvingas i auto vid användning av autopilot?
Kan tänka mig att betala mer för annat bilmärke som har nödvändiga sensorer.
Teslas bakre oskyddade kamera ser inget vid skitigt väglag.martinot skrev: ↑15 sep 2023 15:21Tycker det bara så onödigt att de tar bort en väl fungerande sak som blinkersspaken.ANLI skrev: ↑06 sep 2023 17:38Ser saknad USS och radar som ett större problem än borttagen blinkersspak.
Tror inte att Tesla Vision kommer fungera bättre i Highland?
Torkare kommer fortfarande tvingas i auto vid användning av autopilot?
Kan tänka mig att betala mer för annat bilmärke som har nödvändiga sensorer.
Gällande Vision som ersättare för USS så kommer jag inte att beställa en Tesla som inte har frontkamera nere vid främre stötfångaren/nospartiet. Tror inte Vision kommer klara att ersätta USS riktigt utan en sådan kamera.
Detta är faktiskt den funktion som jag ser mest fram emot med faceliften.Legato skrev: ↑11 sep 2023 10:26Enig, det är väldigt skönt på varma sommardagar!DanneLKPG skrev: ↑11 sep 2023 10:20Det är stor nytta även här i Norden på somrarna. Min sambo har sagt att vi aldrig får byta till en bil utan ventilerade säten nu när vi har det på vår bil.HelectriC skrev: ↑11 sep 2023 09:49Fast dom har man verkligen nytta av och det är många, speciellt i varma delstater i USA, som önskat ventilerade stolar. Helt rätt beslut om du frågar migSwedishAdvocate skrev: ↑11 sep 2023 09:43De ventilerade sätena borde väl också addera en del kostnad...![]()
![]()
Som jag förstått, men rätta mig gärna om fel, är att dimljusen finns kvar, men är nu uppflyttade och integrerade i huvudlyktorna (precis som på faceliften av vår Mini, och som i många andra bilar).weizf skrev: ↑12 sep 2023 23:49Lite märkligt resonemang.. de är ju till för att användas i dimma/snöstorm vilket kanske inte är allt för ofta, men behövs likväl. Som att säga att airbags inte behövs för att de inte används så ofta.BjornS skrev:Som Teslabjørn konstaterar i någon av sina videos så har ju Tesla stenkoll på vilka funktioner kunderna faktiskt använder, och hur. Sannolikt är det denna data som bl.a fått dem att inse att majoriteten av Model 3-kunderna inte vill ha en hård och bullrig sportbil utan en tyst och komfortabel vardagsbil.
Förmodligen är det samma sak med dimljusen. De används i princip aldrig av någon och är därmed bara en kostnad utan värde, både för Tesla och för kunderna. Jag är själv en av många som drabbats av extra utgifter pga de tramsiga dimljusen som jag aldrig bett om.
Teorin att Highland är en strippad budgetkonstruktion håller inte, som flera redan konstaterat. Dyrare fönsterglas, dyrare säten, dyrare ratt, dyrare interiörmaterial, flera skärmar, flera högtalare osv. Ni som är missnöjda får nog helt enkelt inse att Teslas åsikter om vad en Model 3 ska vara skiljer sig från era.
Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i fredags i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.martinot skrev: ↑15 sep 2023 16:32Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning!![]()
Gjorde likadant med en Toyotaminibuss i skymning en gång i tiden. Första gången jag körde en bil där halvljuset satt på en spak. Hade aldrig varit med om det tidigare...taliz skrev: ↑15 sep 2023 16:35Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.martinot skrev: ↑15 sep 2023 16:32Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning!![]()
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen.![]()
Väldigt många som har det, bl.a. Model S/X innan Plaid har ju ljusreglage på blinkersspaken.SwedishAdvocate skrev: ↑15 sep 2023 17:23Gjorde likadant med en Toyotaminibuss i skymning en gång i tiden. Första gången jag körde en bil där halvljuset satt på en spak. Hade aldrig varit med om det tidigare...taliz skrev: ↑15 sep 2023 16:35Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.martinot skrev: ↑15 sep 2023 16:32Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning!![]()
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen.![]()
Var osäker men det står faktiskt leveransfönster November 22 - Februari 05 på mitt konto nu. Har beställt rwd med dragkrok, så möjligt att dragkroken fördröjer leveransen
Nope, det dyker väl upp när man fått en bil tilldelad (VIN).
Ja, det är väl väldigt vanlig att ha all ljuskontroll på vänster rattspak. Utformar man det så man kan känna skillnad på dom olika knapparna kan man manövrera utan att släppa blicken från vägen.HelectriC skrev: ↑15 sep 2023 19:48Väldigt många som har det, bl.a. Model S/X innan Plaid har ju ljusreglage på blinkersspaken.SwedishAdvocate skrev: ↑15 sep 2023 17:23Gjorde likadant med en Toyotaminibuss i skymning en gång i tiden. Första gången jag körde en bil där halvljuset satt på en spak. Hade aldrig varit med om det tidigare...taliz skrev: ↑15 sep 2023 16:35Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.martinot skrev: ↑15 sep 2023 16:32Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning!![]()
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen.![]()
Finns på min nuvarande M3 LR (2021), och även på min förra M3 LR (2019).
Skulle mycket hellre ha ljusreglage på rattspak, än dessa idiotiska vred och knappar som man inte kan se (eller enkelt känna) långt nere vid vänster knäskål. Ren idioti och fail att placera de där.
Har exakt samma uppskattade leveranstid. Har dock beställt en LR (utan drag).
Menar du att du använder dimljisen i dimma och snöstorm och tycker det ger bättre sikt? Dagtid eller kvällstid? Jag skulle säga att de är helt meningslösa de lyser ca 5 meter framför bilen och tillför, enligt mig, absolut inget. Tänd halvljuset när det är dimma, så får du bättre effekt.
Hur kunde det bli längre sikt med dimljusen? De lyser bara fem till tio meter framför bilen..SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25
Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).