Men ”pos & dim” kör man bara under dagsljus så alltså inga problem
Model 3 Highland
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 Highland
Tycker det bara så onödigt att de tar bort en väl fungerande sak som blinkersspaken.ANLI skrev: ↑06 sep 2023 17:38Ser saknad USS och radar som ett större problem än borttagen blinkersspak.
Tror inte att Tesla Vision kommer fungera bättre i Highland?
Torkare kommer fortfarande tvingas i auto vid användning av autopilot?
Kan tänka mig att betala mer för annat bilmärke som har nödvändiga sensorer.
Gällande Vision som ersättare för USS så kommer jag inte att beställa en Tesla som inte har frontkamera nere vid främre stötfångaren/nospartiet. Tror inte Vision kommer klara att ersätta USS riktigt utan en sådan kamera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Teslas bakre oskyddade kamera ser inget vid skitigt väglag.martinot skrev: ↑15 sep 2023 15:21Tycker det bara så onödigt att de tar bort en väl fungerande sak som blinkersspaken.ANLI skrev: ↑06 sep 2023 17:38Ser saknad USS och radar som ett större problem än borttagen blinkersspak.
Tror inte att Tesla Vision kommer fungera bättre i Highland?
Torkare kommer fortfarande tvingas i auto vid användning av autopilot?
Kan tänka mig att betala mer för annat bilmärke som har nödvändiga sensorer.
Gällande Vision som ersättare för USS så kommer jag inte att beställa en Tesla som inte har frontkamera nere vid främre stötfångaren/nospartiet. Tror inte Vision kommer klara att ersätta USS riktigt utan en sådan kamera.
Samma med en ev. kommande främre.
Går inte att ersätta USS fullt ut med kameror vilket andra tillverkare vet.
M3 RWD -22
Re: Model 3 Highland
Detta är faktiskt den funktion som jag ser mest fram emot med faceliften.Legato skrev: ↑11 sep 2023 10:26Enig, det är väldigt skönt på varma sommardagar!DanneLKPG skrev: ↑11 sep 2023 10:20Det är stor nytta även här i Norden på somrarna. Min sambo har sagt att vi aldrig får byta till en bil utan ventilerade säten nu när vi har det på vår bil.HelectriC skrev: ↑11 sep 2023 09:49Fast dom har man verkligen nytta av och det är många, speciellt i varma delstater i USA, som önskat ventilerade stolar. Helt rätt beslut om du frågar migSwedishAdvocate skrev: ↑11 sep 2023 09:43De ventilerade sätena borde väl också addera en del kostnad...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Som jag förstått, men rätta mig gärna om fel, är att dimljusen finns kvar, men är nu uppflyttade och integrerade i huvudlyktorna (precis som på faceliften av vår Mini, och som i många andra bilar).weizf skrev: ↑12 sep 2023 23:49Lite märkligt resonemang.. de är ju till för att användas i dimma/snöstorm vilket kanske inte är allt för ofta, men behövs likväl. Som att säga att airbags inte behövs för att de inte används så ofta.BjornS skrev:Som Teslabjørn konstaterar i någon av sina videos så har ju Tesla stenkoll på vilka funktioner kunderna faktiskt använder, och hur. Sannolikt är det denna data som bl.a fått dem att inse att majoriteten av Model 3-kunderna inte vill ha en hård och bullrig sportbil utan en tyst och komfortabel vardagsbil.
Förmodligen är det samma sak med dimljusen. De används i princip aldrig av någon och är därmed bara en kostnad utan värde, både för Tesla och för kunderna. Jag är själv en av många som drabbats av extra utgifter pga de tramsiga dimljusen som jag aldrig bett om.
Teorin att Highland är en strippad budgetkonstruktion håller inte, som flera redan konstaterat. Dyrare fönsterglas, dyrare säten, dyrare ratt, dyrare interiörmaterial, flera skärmar, flera högtalare osv. Ni som är missnöjda får nog helt enkelt inse att Teslas åsikter om vad en Model 3 ska vara skiljer sig från era.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i fredags i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål och se vad som hände. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.martinot skrev: ↑15 sep 2023 16:32Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning!
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 6396
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Model 3 Highland
Gjorde likadant med en Toyotaminibuss i skymning en gång i tiden. Första gången jag körde en bil där halvljuset satt på en spak. Hade aldrig varit med om det tidigare...taliz skrev: ↑15 sep 2023 16:35Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.martinot skrev: ↑15 sep 2023 16:32Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning!
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Model 3 Highland
Väldigt många som har det, bl.a. Model S/X innan Plaid har ju ljusreglage på blinkersspaken.SwedishAdvocate skrev: ↑15 sep 2023 17:23Gjorde likadant med en Toyotaminibuss i skymning en gång i tiden. Första gången jag körde en bil där halvljuset satt på en spak. Hade aldrig varit med om det tidigare...taliz skrev: ↑15 sep 2023 16:35Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.martinot skrev: ↑15 sep 2023 16:32Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning!
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Model 3 Highland
Dimljuset har väl bara funnits på M3P? I så fall har de inte tagit bort något då Highland inte finns som Performance.
Re: Model 3 Highland
Finns på LR (”gamla” versionen)
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 193
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Model 3 Highland
Hur kan folk klaga på att Highland får mer komfort? Förmodligen kommer ju en P som råder bot på det…
Tesla MYLR -23
Re: Model 3 Highland
Nu lastas fösta bilarna för leverans till Europa. Någon som fått estimerad leveranstid ännu?
Re: Model 3 Highland
Beställt en rwd med dubbade vinterdäck, fönster 19 okt - 13 dec. Verkar som att rwd har ett tidigare fönster men vem vet. Däremot har ingen finansieringslösning/möjlighet dykt upp. Beställde för 3 veckor sedan. Någon annan som fått länk att söka finans för?
Re: Model 3 Highland
Var osäker men det står faktiskt leveransfönster November 22 - Februari 05 på mitt konto nu. Har beställt rwd med dragkrok, så möjligt att dragkroken fördröjer leveransen
Re: Model 3 Highland
Nice. Har du fått finansierings länken än?
Re: Model 3 Highland
Nope, det dyker väl upp när man fått en bil tilldelad (VIN).
Re: Model 3 Highland
Ja, det är väl väldigt vanlig att ha all ljuskontroll på vänster rattspak. Utformar man det så man kan känna skillnad på dom olika knapparna kan man manövrera utan att släppa blicken från vägen.HelectriC skrev: ↑15 sep 2023 19:48Väldigt många som har det, bl.a. Model S/X innan Plaid har ju ljusreglage på blinkersspaken.SwedishAdvocate skrev: ↑15 sep 2023 17:23Gjorde likadant med en Toyotaminibuss i skymning en gång i tiden. Första gången jag körde en bil där halvljuset satt på en spak. Hade aldrig varit med om det tidigare...taliz skrev: ↑15 sep 2023 16:35Haha ja, jag körde i mörker för nån vecka sen(händer inte så ofta) och tyckte det var lite dåligt ljus. Men visste inte hur jag ändrar på det, så fick vänta.martinot skrev: ↑15 sep 2023 16:32Detta är faktiskt en sak som är mycket lättare med en mittskärm som på Teslan. Har själv använt dimljusen flera gånger på Teslan, men i förra veckan när jag körde vår Mini så var det en massa dimma på morgonen, och skulle aktivera dimljusen. Var ju extremt fippligt och svårt att se knapparna långt nere på vänstersidan. Idioti! Varför sätter man en massa viktiga funktioner där nere? Helt knasigt omöjliga att se. På Teslan är det hur lätt som helst att ta fram reglageskärmen och slå av/på dimljusen.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Hur ser användargränssnittet för att aktivera dimljus ut på Model 3? Är dimljusen lätta att aktivera eller kräver det mkt agerande med skärmen? På Golfen aktiveras dimljus med ett vred till vänster om ratten. I de här situationerna vill man ju undvika att ta ögonen från vägen så mkt som möjligt. Det kanske kan vara en faktor i hur ofta dimljus aktiveras på Teslor. Sen kanske olika människor kan vara olika ljuskänsliga i situationer som de här...
Här på Minin fick jag känna mig fram med fingrarna, och chansa att trycka på olika knappar där nere vid vänster knäskål. Höll nästan på att köra av vägen! Knasig idiotlösning!
Sen när jag kom hem såg jag att det var ett vred på en spak för att slå på halvljus. Hade tydligen kört med bara DRL på Zoen.
Re: Model 3 Highland
Finns på min nuvarande M3 LR (2021), och även på min förra M3 LR (2019).
Finns även på Highland (men integrerat i hvudlyktorna), som jag förstått det.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Skulle mycket hellre ha ljusreglage på rattspak, än dessa idiotiska vred och knappar som man inte kan se (eller enkelt känna) långt nere vid vänster knäskål. Ren idioti och fail att placera de där.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Model 3 Highland
Och på ett fåtal tidiga SR+ (som min).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Model 3 Highland
Har exakt samma uppskattade leveranstid. Har dock beställt en LR (utan drag).
Tycker att de borde uppdatera sin hemsida gällande datum!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7594
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 Highland
Menar du att du använder dimljisen i dimma och snöstorm och tycker det ger bättre sikt? Dagtid eller kvällstid? Jag skulle säga att de är helt meningslösa de lyser ca 5 meter framför bilen och tillför, enligt mig, absolut inget. Tänd halvljuset när det är dimma, så får du bättre effekt.
Du bländas ju inte av ditt eget halvljus i dimma och snöstorm under dagtid och jag hoppas att du inte kör med endast dimljus när det är mörkt. Eftersom de bara lyser upp precis framför bilen kommer du inte nå fram till eventuella reflexer förrän det är för sent. Inte heller ser mötande bilar dig förrän det är för sent.
De är också meningslösa, eftersom man inte för använda dimljusen i kombination med halvljus och man får inte köra med bara dimljus när det är mörkt, eftersom halvljuset måste vara tänt vid dålig sikt, som kvälls och nattetid, dimma, regn, snöstorm...
Berätta gärna när du anser att dimljusen gör nytta. Jag tycker att det är en modegrej, som bilindustrin sätter dit som smink och inte för att de har någon bra funktion..
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 2 gång.
Re: Model 3 Highland
Hur kunde det bli längre sikt med dimljusen? De lyser bara fem till tio meter framför bilen.. Däremot kan det bli behagligare för ögonen, eftersom du inte bländas av ditt eget ljus i dimma, men det gäller ju när det är mörkt och då försvinner ju hela vinsten, eftersom mötande bilar inte heller ser dig.SwedishAdvocate skrev: ↑13 sep 2023 12:25
Har tyvärr inte M3 utan en ca sju år gammal gasdriven Golfkombi. Och det var ett drygt år sen jag använde dimljus senast. Då hade jag ett jobb med en längre pendlingssträcka, så det blev körning i dimma ibland. Som jag minns det så blev det mer behaglig ljusbild för ögonen med dimljus. Och lite bättre (längre) sikt (vid motorvägskörning).
Dagtid bländas du ju inte av ditt eget halvljus.
Det säger sig själv att ljuset inte når så långt. Lamporna sitter ju 20 cm från marken.
Det finns ju en anledning till att man inte får använda dimljusen i just dimma och man får inte heller använda dem i kombination med halvljuset..
Senast redigerad av Ilduce77, redigerad totalt 2 gång.