Det ordnade man manuellt vid kisspauserna...Geni87 skrev:Vart fyllde man på adblue då?Jerker skrev:Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.Legato skrev:Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bakJerker skrev:Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.
Det var bättre förr!
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Du menar det där som gav blårök ur avgasröret? Det behövdes bara till 2-taktarna.Geni87 skrev:Vart fyllde man på adblue då?Jerker skrev:Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.Legato skrev:Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bakJerker skrev:Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den.
Det var bättre förr!

Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag.
Funderar på Typhone Gray med kontrstlackerade skärmar, här är en bild på den kombon. Vad tycker ni? Det kommer vara ett stort steg för oss som endast haft vita bilar.

Funderar på Typhone Gray med kontrstlackerade skärmar, här är en bild på den kombon. Vad tycker ni? Det kommer vara ett stort steg för oss som endast haft vita bilar.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
- Off Grid Byggaren
Vad heter denna färg som har syns i en del annonser? Jag gillar den svarta grillen.Mr S skrev:Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag.![]()
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Tysk taxi-gul/beige?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kul, nu händer det saker.Mr S skrev:Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag.![]()

Jag har inte fått någon tid ännu, men du reserverade ju redan i somras, flera månader före mig. Det går väl i den ordningen har jag förstått.
Jag vill dessutom först se bilen irl (på tisdag). Och så måste problemet lösas hur jag på bästa sätt kan bli av med Teslan. Tas den inte i inbyte till ett pris som täcker restvärdet blir det ingen affär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vet inte om jag är riktigt kompis med de kontrastlackade skärmarna. Det ser ut som om det är ett gigantiskt avstånd mellan fälg och bil. De flesta strävar ju efter att ”fylla” hjulhusen, det här är direkt motsats.Mr S skrev:Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag.![]()
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Tror det är bra att se den irl. Speciellt om man tycker att Tesla X är en gigantisk klump. Audin är BRUTALT värre. X’n är liten och smäcker i jämförelse.mati skrev:Kul, nu händer det saker.Mr S skrev:Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag.![]()
Jag har inte fått någon tid ännu, men du reserverade ju redan i somras, flera månader före mig. Det går väl i den ordningen har jag förstått.
Jag vill dessutom först se bilen irl (på tisdag). Och så måste problemet lösas hur jag på bästa sätt kan bli av med Teslan. Tas den inte i inbyte till ett pris som täcker restvärdet blir det ingen affär.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ska jag vara ärlig så tycker jag Audin såg bra ut när jag kikade på den, trevlig interiör från ett kvalitéperspektiv också. Tyckte inte den var lika gigantisk som en X (som ju faktiskt är större i alla dimensioner). Sen att det inte var min stil riktigt på insidan är ju en annan sak.Walker skrev:Tror det är bra att se den irl. Speciellt om man tycker att Tesla X är en gigantisk klump. Audin är BRUTALT värre. X’n är liten och smäcker i jämförelse.mati skrev:Kul, nu händer det saker.Mr S skrev:Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag.![]()
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Jag tyckte inte heller e-tron kändes stor, i den miljö jag såg den kändes den nästan ”nätt” jämfört med min X. Jag har dock inte sett dom sida vid sida, så det är ju svårt att jämföra rättvist.OfarligTesla skrev:Ska jag vara ärlig så tycker jag Audin såg bra ut när jag kikade på den, trevlig interiör från ett kvalitéperspektiv också. Tyckte inte den var lika gigantisk som en X (som ju faktiskt är större i alla dimensioner). Sen att det inte var min stil riktigt på insidan är ju en annan sak.Walker skrev:Tror det är bra att se den irl. Speciellt om man tycker att Tesla X är en gigantisk klump. Audin är BRUTALT värre. X’n är liten och smäcker i jämförelse.mati skrev:Kul, nu händer det saker.Mr S skrev:Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag.![]()
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Walker skrev:Vet inte om jag är riktigt kompis med de kontrastlackade skärmarna. Det ser ut som om det är ett gigantiskt avstånd mellan fälg och bil. De flesta strävar ju efter att ”fylla” hjulhusen, det här är direkt motsats.Mr S skrev:Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag.![]()
Nej, på SUV:ar andas det vildmark och äventyr med stora hjulhus.

Nu har jag också äntligen haft möjlighet att titta på e-tron. Audi-handlaren i Skövde bjöd på räkmacka och under tiden fick vi klämma på bilen. Den är överraskande nätt i storleken. Visserligen en stor klump, men ändå inte på något vis. Jämfört med Model X känns den nästan liten. Fossilbilarna hade de rullat undan. De fick inte vara med i bilhallen.
Det intressanta var samtalen med säljaren. Han pratade i princip bara med mig. När det kom intresserade kunder pratade de också med mig.
Jag hade aldrig träffat säljaren, men han visste roligt nog vem jag var. Sen insåg han naturligtvis omgående att hans kunskaper om elbilar inte räckte så långt. Trots det får jag säga att han kunde rätt mycket. Audi anordnar kurser och där har de väl gått igenom en hel del. Han visade mig filmer han hade tagit själv där de hade buskört med e-tron. Även lite dragrace mot Audis RS-bilar har de gjort. Det gick tydligen inget vidare för bensinmonstren. Sen sa han nånting som jag tyckte var väldigt roligt att höra.
- Jag som är en sån motornörd som gillar när det dånar och låter. Och efter att ha kört e-tron en hel dag skulle jag prova en RS-bil, och det kändes plötsligt jättefel och jag fick nästan ett dåligt samvete.
YES, välkommen till den ljusa sidan, sa jag.
De hade tydligen även ett gäng Model S som de fick prova och jämföra med e-tron. Han ville av begripliga skäl inte säga så mycket, men det han reagerade tydligen på var Teslornas bristfälliga byggkvalitet när man jämför med Audis. Men han sa även att det var bra kräm i bilarna. Och det är det ju.
Ett annat bekkymmer de verkar ha nu är hur de ska hantera inbytesbilar av märket Tesla. Det är tydligen inte bara jag som har en Tesla och som är intresserad av en e-tron. Och bilhandlarna kan ju inget om Tesla. Det är nästan helt omöjligt för dem att bedöma bilarnas skick och vilken utrustning de har osv. Även för oss inbitna sekterister är det ju svårt ibland att veta allt. Men hur ska en stackars nyligen konverterad bilhandlare ha koll på sånt som kanske påverkar andrahandsvärdet? Det blir nog ganska intressant framöver.
Det intressanta var samtalen med säljaren. Han pratade i princip bara med mig. När det kom intresserade kunder pratade de också med mig.

- Jag som är en sån motornörd som gillar när det dånar och låter. Och efter att ha kört e-tron en hel dag skulle jag prova en RS-bil, och det kändes plötsligt jättefel och jag fick nästan ett dåligt samvete.
De hade tydligen även ett gäng Model S som de fick prova och jämföra med e-tron. Han ville av begripliga skäl inte säga så mycket, men det han reagerade tydligen på var Teslornas bristfälliga byggkvalitet när man jämför med Audis. Men han sa även att det var bra kräm i bilarna. Och det är det ju.

Ett annat bekkymmer de verkar ha nu är hur de ska hantera inbytesbilar av märket Tesla. Det är tydligen inte bara jag som har en Tesla och som är intresserad av en e-tron. Och bilhandlarna kan ju inget om Tesla. Det är nästan helt omöjligt för dem att bedöma bilarnas skick och vilken utrustning de har osv. Även för oss inbitna sekterister är det ju svårt ibland att veta allt. Men hur ska en stackars nyligen konverterad bilhandlare ha koll på sånt som kanske påverkar andrahandsvärdet? Det blir nog ganska intressant framöver.
Kul att du äntligen fick se den. Vi är inbjudna till Jönköping på fredag, men vi är lite krassliga i familjen så vi får se.
Vi har varit två dagar i rad nu hos vår säljare och är snart klara med konfigurationen. Jag berättar när vi beställt vad det blev. Vi fick en present från Audi, som jag tycker är lite kul. En lampfot med tillhörande lampa. Tog en bild på lampan, men tar en till när den är monterad på foten.
Vi har varit två dagar i rad nu hos vår säljare och är snart klara med konfigurationen. Jag berättar när vi beställt vad det blev. Vi fick en present från Audi, som jag tycker är lite kul. En lampfot med tillhörande lampa. Tog en bild på lampan, men tar en till när den är monterad på foten.
Tesla Model Y Long Range
Just det, lampan ja. Den hade jag nästan glömt av. När får man den?
Vi fick vår idag, även att vi inte gjort vår beställning än. Men vår säljare känner oss o vet att vi kommer beställa och finansieringen är redan kirrad.mati skrev:Just det, lampan ja. Den hade jag nästan glömt av. När får man den?
Tesla Model Y Long Range
mati skrev:Nu har jag också äntligen haft möjlighet att titta på e-tron. Audi-handlaren i Skövde bjöd på räkmacka och under tiden fick vi klämma på bilen. Den är överraskande nätt i storleken. Visserligen en stor klump, men ändå inte på något vis. Jämfört med Model X känns den nästan liten. Fossilbilarna hade de rullat undan. De fick inte vara med i bilhallen.
Det intressanta var samtalen med säljaren. Han pratade i princip bara med mig. När det kom intresserade kunder pratade de också med mig.Jag hade aldrig träffat säljaren, men han visste roligt nog vem jag var. Sen insåg han naturligtvis omgående att hans kunskaper om elbilar inte räckte så långt. Trots det får jag säga att han kunde rätt mycket. Audi anordnar kurser och där har de väl gått igenom en hel del. Han visade mig filmer han hade tagit själv där de hade buskört med e-tron. Även lite dragrace mot Audis RS-bilar har de gjort. Det gick tydligen inget vidare för bensinmonstren. Sen sa han nånting som jag tyckte var väldigt roligt att höra.
De hade tydligen även ett gäng Model S som de fick prova och jämföra med e-tron. Han ville av begripliga skäl inte säga så mycket, men det han reagerade tydligen på var Teslornas bristfälliga byggkvalitet när man jämför med Audis. Men han sa även att det var bra kräm i bilarna. Och det är det ju.![]()
RS4 och RS6 gör 0-100 på ca 4 sekunder. e-tron ska väl ta över 5 sekunder på sig? Men som alltid, elbilen har fördel av att man nästan inte kan göra fel. Att få ut max av en fossilbil är betydligt svårare.
Förstår inte problemet med att bedöma skick och utrustning. Är väl bara att titta på bilen. Är den repig? Är inredningen sliten? Är bromsskivorna rostiga/slitna? Kan man öppna taket? Har den 21" fälgar? Vilka stolar har den? Vad är det som är svårt och annorlunda?
Det han var orolig över var till exempel hur man bedömer batteriets skick. Visserligen en garantifråga som Tesla måste ta hand om, och troligen ett icke-problem, men ändå. Jag förstår vad han menar. De känner sig osäkra, och det kan man väl begripa. Det är ungefär som om jag skulle betygsätta en ölsort trots att jag har varit nykterist hela mitt liv. Jag kan absolut ingenting om öl. Och det är precis likadant för fossilbilsförsäljarna som inte kan nånting om elbilar.Verdi skrev:
RS4 och RS6 gör 0-100 på ca 4 sekunder. e-tron ska väl ta över 5 sekunder på sig? Men som alltid, elbilen har fördel av att man nästan inte kan göra fel. Att få ut max av en fossilbil är betydligt svårare.
Förstår inte problemet med att bedöma skick och utrustning. Är väl bara att titta på bilen. Är den repig? Är inredningen sliten? Är bromsskivorna rostiga/slitna? Kan man öppna taket? Har den 21" fälgar? Vilka stolar har den? Vad är det som är svårt och annorlunda?
Marknadsvärdet. Det säljs så pass få Teslor och de är så pass olika att det blir väldigt svårt att uppskatta värdet. Jag tror att det kan bli lite jobbigt för de bilförsäljarna som bytt in en Tesla och kanske gett 600.000 i inbyte, ställer ut den i hallen för 750.000 och tror att de kan göra snabba pengar, när bilen i själva verket är värd just 600.000Verdi skrev:

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
De får väl ladda fullt och se hur många typical km den visar för att få en indikation på degraderingen. Om batteriet mår bra eller inte i övrigt är väl mest ett problem för Tesla så länge bilen inte är äldre än 8 år.mati skrev:Det han var orolig över var till exempel hur man bedömer batteriets skick. Visserligen en garantifråga som Tesla måste ta hand om, och troligen ett icke-problem, men ändå. Jag förstår vad han menar. De känner sig osäkra, och det kan man väl begripa. Det är ungefär som om jag skulle betygsätta en ölsort trots att jag har varit nykterist hela mitt liv. Jag kan absolut ingenting om öl. Och det är precis likadant för fossilbilsförsäljarna som inte kan nånting om elbilar.Verdi skrev:
Fast jag förstår väl deras oro på sätt och vis. Ska bli intressant att se hur pass hårt de satsar på e-tron. Ibland har Audi kört kampanjer för att vinna marknadsandelar där man fått extra bra deal om man byter in t ex en BMW. Vore ju spännande om de vågade göra samma sak mot Tesla. Låter inte riktigt så dock.

Audi skulle aldrig sälja en Tesla själva. Åtminstone gör inte BMW det. De lägger ut den i nåt system där andra mindre bilhandlare får bjuda på deras inbytesbilar. Sen talar de om för kunden vad bästa budet blev. De tar noll risk.Jeppe_E skrev:Marknadsvärdet. Det säljs så pass få Teslor och de är så pass olika att det blir väldigt svårt att uppskatta värdet. Jag tror att det kan bli lite jobbigt för de bilförsäljarna som bytt in en Tesla och kanske gett 600.000 i inbyte, ställer ut den i hallen för 750.000 och tror att de kan göra snabba pengar, när bilen i själva verket är värd just 600.000Verdi skrev:
Edit: Det här är inte bara nåt för Tesla utan det gäller alla bilar som de inte vill ha i sin egen hall. Det är i princip bara BMW och Mini som är nyare än ca 4-5 år som de kommer sälja själva. Här i Uppsala är det inte ovanligt att kunders inbytesbilar står i hallen och säljs på förmedlingsuppdrag. Då får kunden i regel bättre betalt och handlaren slipper ta risken. Så har man en äldre bil eller en bil av annat märke så skickas bilen bara iväg till nån annan i en helt separat affär som har noll inverkan på nybilsköpet. Det här gamla att få bättre pris om man inte har inbyte gäller alltså inte längre.
Edit igen: Kollade lokala Audi-handlaren (Möller) och de verkar ha ett lite annat system med särskild Outlet-handlare som säljer inbyten. Här i Uppsala är det t ex http://www.autletbil.nu/ Exakt vad det innebär vet jag inte.

Jag funderade också på det. Eller så är e-tron i själva verket lite snabbare än vad de säger. Den borde ju ha potential. Sen kan man fundera på varför de låter e-tron köra dragrace mot sina egna värstingbilar. Å ena sidan är den långsammare på papperet. Men det är kanske bara för att inte skrämma gamla däckbrännarkunder. Å andra sidan verkar den ju kunna slå värstingbilarna, vilket de uppenbarligen ändå vill visa, åtminstone internt. Annars hade de ju inte kört dragrace. Han sa inget om de hade tävlat mot en Model S också. Troligen inte, för då hade e-tron förmodligen inte sett så glad ut.Verdi skrev:RS4 och RS6 gör 0-100 på ca 4 sekunder. e-tron ska väl ta över 5 sekunder på sig? Men som alltid, elbilen har fördel av att man nästan inte kan göra fel. Att få ut max av en fossilbil är betydligt svårare.

- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag gissar på att de inte använde launch control på RS bilarna? Det gör markant skillnad på dem kan jag säga. Samtidigt som e-tron nog är snabbare än vad den specats till.mati skrev:Jag funderade också på det. Eller så är e-tron i själva verket lite snabbare än vad de säger. Den borde ju ha potential. Sen kan man fundera på varför de låter e-tron köra dragrace mot sina egna värstingbilar. Å ena sidan är den långsammare på papperet. Men det är kanske bara för att inte skrämma gamla däckbrännarkunder. Å andra sidan verkar den ju kunna slå värstingbilarna, vilket de uppenbarligen ändå vill visa, åtminstone internt. Annars hade de ju inte kört dragrace. Han sa inget om de hade tävlat mot en Model S också. Troligen inte, för då hade e-tron förmodligen inte sett så glad ut.Verdi skrev:RS4 och RS6 gör 0-100 på ca 4 sekunder. e-tron ska väl ta över 5 sekunder på sig? Men som alltid, elbilen har fördel av att man nästan inte kan göra fel. Att få ut max av en fossilbil är betydligt svårare.
Bild på lampan i sin fot och tänd.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
Tesla Model Y Long Range