Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19931
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den. 8-)
Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bak ;)
Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.

Det var bättre förr! :lol:
Vart fyllde man på adblue då? :lol:
Det ordnade man manuellt vid kisspauserna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11190
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Legato skrev:
Jerker skrev:
Mina föräldrar köpte en Opel Rekord diesel automat (3-vxl), jag tror att det var 1976. Den gjorde 0-100 på c:a 25 sekunder och så mycket mer än 100 körde man inte med den. 8-)
Hehe farsan hade en sån som är på bilden... Mitt starkaste minne är hur jag och syrran vaknade under en långresa och våra träskor FLÖT omkring på golvet. Det var ett ganska rejält rosthål där bak ;)
Puckeln på motorhuven är för att dieselmotorn tog större plats än bensinmotorn. På den tiden hade vi kilometerskatt på dieslar, så det skulle redovisas med jämna mellanrum. Det kom hem ett kort som man skulle sticka in i en mojäng inne i motorrummet. Man klämde ihop över kortet som fick siffrorna stämplade med nålar och sen skickades det in och så kom det ett inbetalningskort på skatten. Om man körde torrt så fick man manuellt pumpa fram dieseloljan från tanken. Det satt en liten gummituta i motorrummet som man fick trycka på tills oljan nått fram. Glödtändningen tog nån stans mellan 30 och 60 sek, om jag inte minns helt fel.

Det var bättre förr! :lol:
Vart fyllde man på adblue då? :lol:
Du menar det där som gav blårök ur avgasröret? Det behövdes bara till 2-taktarna. ;)
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag. :)

Funderar på Typhone Gray med kontrstlackerade skärmar, här är en bild på den kombon. Vad tycker ni? Det kommer vara ett stort steg för oss som endast haft vita bilar.

56517053616__7DAF33AA-851A-4F47-93BE-1E93F2157F3E.jpeg
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2456
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Mr S skrev:
Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag. :)

Funderar på Typhone Gray med kontrstlackerade skärmar, här är en bild på den kombon. Vad tycker ni? Det kommer vara ett stort steg för oss som endast haft vita bilar.

Bilagan 56517053616__7DAF33AA-851A-4F47-93BE-1E93F2157F3E.jpeg finns inte längre
Vad heter denna färg som har syns i en del annonser? Jag gillar den svarta grillen.
e-tron.png
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

Tysk taxi-gul/beige?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

Färgen heter Siambeige metallic :)
etron-colors.png
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av helix »

TeslaBjörn är i farten igen

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag. :)
Kul, nu händer det saker. :)
Jag har inte fått någon tid ännu, men du reserverade ju redan i somras, flera månader före mig. Det går väl i den ordningen har jag förstått.
Jag vill dessutom först se bilen irl (på tisdag). Och så måste problemet lösas hur jag på bästa sätt kan bli av med Teslan. Tas den inte i inbyte till ett pris som täcker restvärdet blir det ingen affär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

Mr S skrev:
Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag. :)

Funderar på Typhone Gray med kontrstlackerade skärmar, här är en bild på den kombon. Vad tycker ni? Det kommer vara ett stort steg för oss som endast haft vita bilar.

56517053616__7DAF33AA-851A-4F47-93BE-1E93F2157F3E.jpeg
Vet inte om jag är riktigt kompis med de kontrastlackade skärmarna. Det ser ut som om det är ett gigantiskt avstånd mellan fälg och bil. De flesta strävar ju efter att ”fylla” hjulhusen, det här är direkt motsats.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Walker »

mati skrev:
Mr S skrev:
Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag. :)
Kul, nu händer det saker. :)
Jag har inte fått någon tid ännu, men du reserverade ju redan i somras, flera månader före mig. Det går väl i den ordningen har jag förstått.
Jag vill dessutom först se bilen irl (på tisdag). Och så måste problemet lösas hur jag på bästa sätt kan bli av med Teslan. Tas den inte i inbyte till ett pris som täcker restvärdet blir det ingen affär.
Tror det är bra att se den irl. Speciellt om man tycker att Tesla X är en gigantisk klump. Audin är BRUTALT värre. X’n är liten och smäcker i jämförelse.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Walker skrev:
mati skrev:
Mr S skrev:
Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag. :)
Kul, nu händer det saker. :)
Jag har inte fått någon tid ännu, men du reserverade ju redan i somras, flera månader före mig. Det går väl i den ordningen har jag förstått.
Jag vill dessutom först se bilen irl (på tisdag). Och så måste problemet lösas hur jag på bästa sätt kan bli av med Teslan. Tas den inte i inbyte till ett pris som täcker restvärdet blir det ingen affär.
Tror det är bra att se den irl. Speciellt om man tycker att Tesla X är en gigantisk klump. Audin är BRUTALT värre. X’n är liten och smäcker i jämförelse.
Ska jag vara ärlig så tycker jag Audin såg bra ut när jag kikade på den, trevlig interiör från ett kvalitéperspektiv också. Tyckte inte den var lika gigantisk som en X (som ju faktiskt är större i alla dimensioner). Sen att det inte var min stil riktigt på insidan är ju en annan sak.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8133
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Audi e-tron

Inlägg av fth »

OfarligTesla skrev:
Walker skrev:
mati skrev:
Mr S skrev:
Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag. :)
Kul, nu händer det saker. :)
Jag har inte fått någon tid ännu, men du reserverade ju redan i somras, flera månader före mig. Det går väl i den ordningen har jag förstått.
Jag vill dessutom först se bilen irl (på tisdag). Och så måste problemet lösas hur jag på bästa sätt kan bli av med Teslan. Tas den inte i inbyte till ett pris som täcker restvärdet blir det ingen affär.
Tror det är bra att se den irl. Speciellt om man tycker att Tesla X är en gigantisk klump. Audin är BRUTALT värre. X’n är liten och smäcker i jämförelse.
Ska jag vara ärlig så tycker jag Audin såg bra ut när jag kikade på den, trevlig interiör från ett kvalitéperspektiv också. Tyckte inte den var lika gigantisk som en X (som ju faktiskt är större i alla dimensioner). Sen att det inte var min stil riktigt på insidan är ju en annan sak.
Jag tyckte inte heller e-tron kändes stor, i den miljö jag såg den kändes den nästan ”nätt” jämfört med min X. Jag har dock inte sett dom sida vid sida, så det är ju svårt att jämföra rättvist.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Mr S skrev:
Äntligen har jag fått tid för att konfigurera upp bilen, det blir nu på måndag. :)

Funderar på Typhone Gray med kontrstlackerade skärmar, här är en bild på den kombon. Vad tycker ni? Det kommer vara ett stort steg för oss som endast haft vita bilar.

56517053616__7DAF33AA-851A-4F47-93BE-1E93F2157F3E.jpeg
Vet inte om jag är riktigt kompis med de kontrastlackade skärmarna. Det ser ut som om det är ett gigantiskt avstånd mellan fälg och bil. De flesta strävar ju efter att ”fylla” hjulhusen, det här är direkt motsats.

Nej, på SUV:ar andas det vildmark och äventyr med stora hjulhus. :roll: :lol:

Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nu har jag också äntligen haft möjlighet att titta på e-tron. Audi-handlaren i Skövde bjöd på räkmacka och under tiden fick vi klämma på bilen. Den är överraskande nätt i storleken. Visserligen en stor klump, men ändå inte på något vis. Jämfört med Model X känns den nästan liten. Fossilbilarna hade de rullat undan. De fick inte vara med i bilhallen.
Det intressanta var samtalen med säljaren. Han pratade i princip bara med mig. När det kom intresserade kunder pratade de också med mig. :-) Jag hade aldrig träffat säljaren, men han visste roligt nog vem jag var. Sen insåg han naturligtvis omgående att hans kunskaper om elbilar inte räckte så långt. Trots det får jag säga att han kunde rätt mycket. Audi anordnar kurser och där har de väl gått igenom en hel del. Han visade mig filmer han hade tagit själv där de hade buskört med e-tron. Även lite dragrace mot Audis RS-bilar har de gjort. Det gick tydligen inget vidare för bensinmonstren. Sen sa han nånting som jag tyckte var väldigt roligt att höra.
- Jag som är en sån motornörd som gillar när det dånar och låter. Och efter att ha kört e-tron en hel dag skulle jag prova en RS-bil, och det kändes plötsligt jättefel och jag fick nästan ett dåligt samvete.
YES, välkommen till den ljusa sidan, sa jag.
De hade tydligen även ett gäng Model S som de fick prova och jämföra med e-tron. Han ville av begripliga skäl inte säga så mycket, men det han reagerade tydligen på var Teslornas bristfälliga byggkvalitet när man jämför med Audis. Men han sa även att det var bra kräm i bilarna. Och det är det ju. ;)
Ett annat bekkymmer de verkar ha nu är hur de ska hantera inbytesbilar av märket Tesla. Det är tydligen inte bara jag som har en Tesla och som är intresserad av en e-tron. Och bilhandlarna kan ju inget om Tesla. Det är nästan helt omöjligt för dem att bedöma bilarnas skick och vilken utrustning de har osv. Även för oss inbitna sekterister är det ju svårt ibland att veta allt. Men hur ska en stackars nyligen konverterad bilhandlare ha koll på sånt som kanske påverkar andrahandsvärdet? Det blir nog ganska intressant framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Kul att du äntligen fick se den. Vi är inbjudna till Jönköping på fredag, men vi är lite krassliga i familjen så vi får se.

Vi har varit två dagar i rad nu hos vår säljare och är snart klara med konfigurationen. Jag berättar när vi beställt vad det blev. Vi fick en present från Audi, som jag tycker är lite kul. En lampfot med tillhörande lampa. Tog en bild på lampan, men tar en till när den är monterad på foten.
IMG_2135.jpg
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Just det, lampan ja. Den hade jag nästan glömt av. När får man den?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

mati skrev:
Just det, lampan ja. Den hade jag nästan glömt av. När får man den?
Vi fick vår idag, även att vi inte gjort vår beställning än. Men vår säljare känner oss o vet att vi kommer beställa och finansieringen är redan kirrad.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Nu har jag också äntligen haft möjlighet att titta på e-tron. Audi-handlaren i Skövde bjöd på räkmacka och under tiden fick vi klämma på bilen. Den är överraskande nätt i storleken. Visserligen en stor klump, men ändå inte på något vis. Jämfört med Model X känns den nästan liten. Fossilbilarna hade de rullat undan. De fick inte vara med i bilhallen.
Det intressanta var samtalen med säljaren. Han pratade i princip bara med mig. När det kom intresserade kunder pratade de också med mig. :-) Jag hade aldrig träffat säljaren, men han visste roligt nog vem jag var. Sen insåg han naturligtvis omgående att hans kunskaper om elbilar inte räckte så långt. Trots det får jag säga att han kunde rätt mycket. Audi anordnar kurser och där har de väl gått igenom en hel del. Han visade mig filmer han hade tagit själv där de hade buskört med e-tron. Även lite dragrace mot Audis RS-bilar har de gjort. Det gick tydligen inget vidare för bensinmonstren. Sen sa han nånting som jag tyckte var väldigt roligt att höra.
- Jag som är en sån motornörd som gillar när det dånar och låter. Och efter att ha kört e-tron en hel dag skulle jag prova en RS-bil, och det kändes plötsligt jättefel och jag fick nästan ett dåligt samvete.
YES, välkommen till den ljusa sidan, sa jag.
De hade tydligen även ett gäng Model S som de fick prova och jämföra med e-tron. Han ville av begripliga skäl inte säga så mycket, men det han reagerade tydligen på var Teslornas bristfälliga byggkvalitet när man jämför med Audis. Men han sa även att det var bra kräm i bilarna. Och det är det ju. ;)
Ett annat bekkymmer de verkar ha nu är hur de ska hantera inbytesbilar av märket Tesla. Det är tydligen inte bara jag som har en Tesla och som är intresserad av en e-tron. Och bilhandlarna kan ju inget om Tesla. Det är nästan helt omöjligt för dem att bedöma bilarnas skick och vilken utrustning de har osv. Även för oss inbitna sekterister är det ju svårt ibland att veta allt. Men hur ska en stackars nyligen konverterad bilhandlare ha koll på sånt som kanske påverkar andrahandsvärdet? Det blir nog ganska intressant framöver.

RS4 och RS6 gör 0-100 på ca 4 sekunder. e-tron ska väl ta över 5 sekunder på sig? Men som alltid, elbilen har fördel av att man nästan inte kan göra fel. Att få ut max av en fossilbil är betydligt svårare.

Förstår inte problemet med att bedöma skick och utrustning. Är väl bara att titta på bilen. Är den repig? Är inredningen sliten? Är bromsskivorna rostiga/slitna? Kan man öppna taket? Har den 21" fälgar? Vilka stolar har den? Vad är det som är svårt och annorlunda?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:

RS4 och RS6 gör 0-100 på ca 4 sekunder. e-tron ska väl ta över 5 sekunder på sig? Men som alltid, elbilen har fördel av att man nästan inte kan göra fel. Att få ut max av en fossilbil är betydligt svårare.

Förstår inte problemet med att bedöma skick och utrustning. Är väl bara att titta på bilen. Är den repig? Är inredningen sliten? Är bromsskivorna rostiga/slitna? Kan man öppna taket? Har den 21" fälgar? Vilka stolar har den? Vad är det som är svårt och annorlunda?
Det han var orolig över var till exempel hur man bedömer batteriets skick. Visserligen en garantifråga som Tesla måste ta hand om, och troligen ett icke-problem, men ändå. Jag förstår vad han menar. De känner sig osäkra, och det kan man väl begripa. Det är ungefär som om jag skulle betygsätta en ölsort trots att jag har varit nykterist hela mitt liv. Jag kan absolut ingenting om öl. Och det är precis likadant för fossilbilsförsäljarna som inte kan nånting om elbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:

Förstår inte problemet med att bedöma skick och utrustning. Är väl bara att titta på bilen. Är den repig? Är inredningen sliten? Är bromsskivorna rostiga/slitna? Kan man öppna taket? Har den 21" fälgar? Vilka stolar har den? Vad är det som är svårt och annorlunda?
Marknadsvärdet. Det säljs så pass få Teslor och de är så pass olika att det blir väldigt svårt att uppskatta värdet. Jag tror att det kan bli lite jobbigt för de bilförsäljarna som bytt in en Tesla och kanske gett 600.000 i inbyte, ställer ut den i hallen för 750.000 och tror att de kan göra snabba pengar, när bilen i själva verket är värd just 600.000 :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:

RS4 och RS6 gör 0-100 på ca 4 sekunder. e-tron ska väl ta över 5 sekunder på sig? Men som alltid, elbilen har fördel av att man nästan inte kan göra fel. Att få ut max av en fossilbil är betydligt svårare.

Förstår inte problemet med att bedöma skick och utrustning. Är väl bara att titta på bilen. Är den repig? Är inredningen sliten? Är bromsskivorna rostiga/slitna? Kan man öppna taket? Har den 21" fälgar? Vilka stolar har den? Vad är det som är svårt och annorlunda?
Det han var orolig över var till exempel hur man bedömer batteriets skick. Visserligen en garantifråga som Tesla måste ta hand om, och troligen ett icke-problem, men ändå. Jag förstår vad han menar. De känner sig osäkra, och det kan man väl begripa. Det är ungefär som om jag skulle betygsätta en ölsort trots att jag har varit nykterist hela mitt liv. Jag kan absolut ingenting om öl. Och det är precis likadant för fossilbilsförsäljarna som inte kan nånting om elbilar.
De får väl ladda fullt och se hur många typical km den visar för att få en indikation på degraderingen. Om batteriet mår bra eller inte i övrigt är väl mest ett problem för Tesla så länge bilen inte är äldre än 8 år.

Fast jag förstår väl deras oro på sätt och vis. Ska bli intressant att se hur pass hårt de satsar på e-tron. Ibland har Audi kört kampanjer för att vinna marknadsandelar där man fått extra bra deal om man byter in t ex en BMW. Vore ju spännande om de vågade göra samma sak mot Tesla. Låter inte riktigt så dock. :lol:
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:

Förstår inte problemet med att bedöma skick och utrustning. Är väl bara att titta på bilen. Är den repig? Är inredningen sliten? Är bromsskivorna rostiga/slitna? Kan man öppna taket? Har den 21" fälgar? Vilka stolar har den? Vad är det som är svårt och annorlunda?
Marknadsvärdet. Det säljs så pass få Teslor och de är så pass olika att det blir väldigt svårt att uppskatta värdet. Jag tror att det kan bli lite jobbigt för de bilförsäljarna som bytt in en Tesla och kanske gett 600.000 i inbyte, ställer ut den i hallen för 750.000 och tror att de kan göra snabba pengar, när bilen i själva verket är värd just 600.000 :)
Audi skulle aldrig sälja en Tesla själva. Åtminstone gör inte BMW det. De lägger ut den i nåt system där andra mindre bilhandlare får bjuda på deras inbytesbilar. Sen talar de om för kunden vad bästa budet blev. De tar noll risk.

Edit: Det här är inte bara nåt för Tesla utan det gäller alla bilar som de inte vill ha i sin egen hall. Det är i princip bara BMW och Mini som är nyare än ca 4-5 år som de kommer sälja själva. Här i Uppsala är det inte ovanligt att kunders inbytesbilar står i hallen och säljs på förmedlingsuppdrag. Då får kunden i regel bättre betalt och handlaren slipper ta risken. Så har man en äldre bil eller en bil av annat märke så skickas bilen bara iväg till nån annan i en helt separat affär som har noll inverkan på nybilsköpet. Det här gamla att få bättre pris om man inte har inbyte gäller alltså inte längre.

Edit igen: Kollade lokala Audi-handlaren (Möller) och de verkar ha ett lite annat system med särskild Outlet-handlare som säljer inbyten. Här i Uppsala är det t ex http://www.autletbil.nu/ Exakt vad det innebär vet jag inte. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
RS4 och RS6 gör 0-100 på ca 4 sekunder. e-tron ska väl ta över 5 sekunder på sig? Men som alltid, elbilen har fördel av att man nästan inte kan göra fel. Att få ut max av en fossilbil är betydligt svårare.
Jag funderade också på det. Eller så är e-tron i själva verket lite snabbare än vad de säger. Den borde ju ha potential. Sen kan man fundera på varför de låter e-tron köra dragrace mot sina egna värstingbilar. Å ena sidan är den långsammare på papperet. Men det är kanske bara för att inte skrämma gamla däckbrännarkunder. Å andra sidan verkar den ju kunna slå värstingbilarna, vilket de uppenbarligen ändå vill visa, åtminstone internt. Annars hade de ju inte kört dragrace. Han sa inget om de hade tävlat mot en Model S också. Troligen inte, för då hade e-tron förmodligen inte sett så glad ut. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Verdi skrev:
RS4 och RS6 gör 0-100 på ca 4 sekunder. e-tron ska väl ta över 5 sekunder på sig? Men som alltid, elbilen har fördel av att man nästan inte kan göra fel. Att få ut max av en fossilbil är betydligt svårare.
Jag funderade också på det. Eller så är e-tron i själva verket lite snabbare än vad de säger. Den borde ju ha potential. Sen kan man fundera på varför de låter e-tron köra dragrace mot sina egna värstingbilar. Å ena sidan är den långsammare på papperet. Men det är kanske bara för att inte skrämma gamla däckbrännarkunder. Å andra sidan verkar den ju kunna slå värstingbilarna, vilket de uppenbarligen ändå vill visa, åtminstone internt. Annars hade de ju inte kört dragrace. Han sa inget om de hade tävlat mot en Model S också. Troligen inte, för då hade e-tron förmodligen inte sett så glad ut. :lol:
Jag gissar på att de inte använde launch control på RS bilarna? Det gör markant skillnad på dem kan jag säga. Samtidigt som e-tron nog är snabbare än vad den specats till.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Bild på lampan i sin fot och tänd.

Inget för ett Teslaforum kanske. Men ni här är så sköna, så det är här jag vill visa den! Så tack för ett trevligt forum. Jag skriver inte mycket men läser ofta.
10A426E0-B22C-4662-B8C5-02FACA28B980.jpeg
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Skriv svar