Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igenNect skrev:Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Jag kan meddela när jag köper så vet ni när det är dags att sälja![]()

Moderator: Redaktion
Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igenNect skrev:Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Eller ett år eller två... Eller ett decennium eller två.Pontus skrev:Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igenNect skrev:Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Vi får se helt enkelt, jag kan ju givetvis bara gissa inte lova, hade jag kunnat det hade jag varit rikare än ElonLegato skrev:Eller ett år eller två... Eller ett decennium eller två.Pontus skrev:Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igenNect skrev:Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Håller med om att det är svårt att sia om aktiekursen inom ett par månader, men att försöka gissa hyfsat rätt på aktiekursen över år eller decennium så är ju själva tanken med att investera. Om man inte tror att man kan det så ska man inte hålla på med att köpa enskilda aktier utan köpa indexfonder istället. Om man nu tror att aktierna kommer fortsätta gå upp inom ett tioårsperspektiv. Sannolikheten bedömer jag vara ganska stor, men inte heller det kan jag lova.Pontus skrev:Vi får se helt enkelt, jag kan ju givetvis bara gissa inte lova, hade jag kunnat det hade jag varit rikare än ElonLegato skrev:Eller ett år eller två... Eller ett decennium eller två.Pontus skrev:Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igenNect skrev:Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Absolut. Långsiktigt är börsen alltid rätt plats att ha sitt överskottskapital. Personligen har jag alltid stor exponering mot börsen.perwis skrev:Håller med om att det är svårt att sia om aktiekursen inom ett par månader, men att försöka gissa hyfsat rätt på aktiekursen över år eller decennium så är ju själva tanken med att investera. Om man inte tror att man kan det så ska man inte hålla på med att köpa enskilda aktier utan köpa indexfonder istället. Om man nu tror att aktierna kommer fortsätta gå upp inom ett tioårsperspektiv. Sannolikheten bedömer jag vara ganska stor, men inte heller det kan jag lova.Pontus skrev:Vi får se helt enkelt, jag kan ju givetvis bara gissa inte lova, hade jag kunnat det hade jag varit rikare än ElonLegato skrev:Eller ett år eller två... Eller ett decennium eller två.Pontus skrev:Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igenNect skrev:Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.perwis skrev:
Just nu faller hela börserna på grund av oro i världen, och drar med sig tillväxtbolag som Tesla extra mycket. Just därför så minskar risken att TSLA är övervärderad just nu rent teoretisk.
Detta är också ett exempel på hur marknaden felaktigt tenderar att dra alla tillväxtbolag över en kam.Legato skrev:Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Semi beror väl främst på batteribrist.Legato skrev:Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.perwis skrev:
Just nu faller hela börserna på grund av oro i världen, och drar med sig tillväxtbolag som Tesla extra mycket. Just därför så minskar risken att TSLA är övervärderad just nu rent teoretisk.
Bolagsspecifikt så tror jag vi är många som anser att det är rent ut sagt uselt att man inte lyckas få ut några nya produkter som Semi, Roadster & CT. På plussidan så tycker jag man man verkligen visar löpande hur stark efterfrågan är samt vilken stor pricing power man har (åtminstone just nu).
Generellt handlar det delvis om riskfyllda bolags behov av lån men även om vad den alternativa riskfria placeringen ger. Mer högre räntaelägw kräver man mer avkastning i form av vinst och framtida utdelning i proportion till aktiens värdering än med lågt ränteläge. Som du påpekar så behöver Tesla inte låna pengar förbatt växa.fth skrev:Detta är också ett exempel på hur marknaden felaktigt tenderar att dra alla tillväxtbolag över en kam.Legato skrev:Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Med tanke på skulder och eget kapital så är ju Tesla inte särskilt beroende av priset på pengar, det är ju rätt lätt att argumentera för att ränteläget påverkar Tesla betydligt mindre än dom flesta företag i "value"-korgen.
/fth
Nja, på finansieringssidan stämmer det att det påverkar Tesla mindre än många andra. Den största faktorn är dock diskonteringsräntan. Den följer marknadsräntorna och går den upp så minskar värdet av framtida kassaflöden kraftigt, något som slår extra hårt på tex Tesla där multiplarna är extrema (dvs man förväntar sig stora kassaflöden långt fram i tiden).fth skrev:Detta är också ett exempel på hur marknaden felaktigt tenderar att dra alla tillväxtbolag över en kam.Legato skrev:Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Med tanke på skulder och eget kapital så är ju Tesla inte särskilt beroende av priset på pengar, det är ju rätt lätt att argumentera för att ränteläget påverkar Tesla betydligt mindre än dom flesta företag i "value"-korgen.
/fth
Att fokusera på kortsiktig vinst och lämna fältet öppet för konkurrenterna i alla andra marknadssegment än mellanklass-sedan och mellanklass-SUV är väl lite som att pissa i byxorna. Varmt och skönt först men...[JM] skrev:Semi beror väl främst på batteribrist.Legato skrev:Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.perwis skrev:
Bolagsspecifikt så tror jag vi är många som anser att det är rent ut sagt uselt att man inte lyckas få ut några nya produkter som Semi, Roadster & CT. På plussidan så tycker jag man man verkligen visar löpande hur stark efterfrågan är samt vilken stor pricing power man har (åtminstone just nu).
Man tjänar helt enkelt mkt mer på att sälja 5-7st M3 än att sälja 1st Semi.
CT ska ju byggas i Texas men prio är rampningen av MY där så det lär nog dröja ett tag.
Felet dom gjorde är ju att man presenterat produkterna samt låtit folk beställa långt innan man har haft kapaciteten att bygga dom.
Dom borde varit tydligare med roadmapen för Texas och upprampningen så att inte folk fått falska förhoppningar.
Egentligen är det ju rätt uppenbart att man inte skulle kunna producera Semi, CT och roadster i Freemont när man samtidigt försöker få ut så många M3 och MY som möjligt.
Håller väl delvis med dig men om man tittar på Teslas globala mål att accelerera omställningen till fossilfritt så kanske det räcker med att Tesla hotar med en Semi och en CT för att övriga tillverkare ska bli nervösa och sätta fart.MWall skrev:Att fokusera på kortsiktig vinst och lämna fältet öppet för konkurrenterna i alla andra marknadssegment än mellanklass-sedan och mellanklass-SUV är väl lite som att pissa i byxorna. Varmt och skönt först men...[JM] skrev:Semi beror väl främst på batteribrist.Legato skrev:Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.perwis skrev:
CT ska ju byggas i Texas men prio är rampningen av MY där så det lär nog dröja ett tag.
Felet dom gjorde är ju att man presenterat produkterna samt låtit folk beställa långt innan man har haft kapaciteten att bygga dom.
Dom borde varit tydligare med roadmapen för Texas och upprampningen så att inte folk fått falska förhoppningar.
Egentligen är det ju rätt uppenbart att man inte skulle kunna producera Semi, CT och roadster i Freemont när man samtidigt försöker få ut så många M3 och MY som möjligt.
Fast är det ändå inte ändå rimligt att fokusera på produkter som man faktiskt kan och har tekniken för att producera?MWall skrev:Att fokusera på kortsiktig vinst och lämna fältet öppet för konkurrenterna i alla andra marknadssegment än mellanklass-sedan och mellanklass-SUV är väl lite som att pissa i byxorna. Varmt och skönt först men...[JM] skrev:Semi beror väl främst på batteribrist.Legato skrev:Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.perwis skrev:
Jag helt håller med, dom nya produkterna är ju helt beroende av att 4680-produktionen tagit fart.dd88 skrev:Fast är det ändå inte ändå rimligt att fokusera på produkter som man faktiskt kan och har tekniken för att producera?
Som projektledare håller jag absolut med, att leverera ett helt nytt projekt med människor och mjukvara + material är en sak men det är något helt annat (dvs mer komplicerat) att göra detsamma baserat på något som redan är i produktion. Oavsett vad man gör så vill man minimera alla beroenden tills man blir lite mer säker på vad man gör - och då borde detta vara vägen att gå.fth skrev:Jag helt håller med, dom nya produkterna är ju helt beroende av att 4680-produktionen tagit fart.dd88 skrev:Fast är det ändå inte ändå rimligt att fokusera på produkter som man faktiskt kan och har tekniken för att producera?
Det bör vara betydligt enklare att bygga upp den kapaciteten under tiden man tillverkar produkter som kan fortsätta använda "gammal" teknik, produkter som man förhållandevis lätt kan gradvis skifta över till ny.
/fth
Precis, osäkerhetsfaktorn för 4680-rampningen måste ju multipliceras med alla andra osäkerhetsfaktorer för de nya produkterna, vilket totalt bör ge en helt oacceptabel risk i dagsläget.bjornnilsson skrev:Som projektledare håller jag absolut med, att leverera ett helt nytt projekt med människor och mjukvara + material är en sak men det är något helt annat (dvs mer komplicerat) att göra detsamma baserat på något som redan är i produktion. Oavsett vad man gör så vill man minimera alla beroenden tills man blir lite mer säker på vad man gör - och då borde detta vara vägen att gå.
Nu är det rea!bjornnilsson skrev:Superspännande att se hur hårt det där 800-dollarsgolvet är. Förmodligen enormt många som lagt köpordrar på den summan men jag har en känsla av att kursen åker igenom nu.
bjornnilsson skrev:Superspännande att se hur hårt det där 800-dollarsgolvet är. Förmodligen enormt många som lagt köpordrar på den summan men jag har en känsla av att kursen åker igenom nu.
Egentligen borde man göra en gravförteckning över alla de gånger det har påståtts att hotet från imaginära "konkurrenter" kommer påverka Tesla.MWall skrev:Att fokusera på kortsiktig vinst och lämna fältet öppet för konkurrenterna i alla andra marknadssegment än mellanklass-sedan och mellanklass-SUV är väl lite som att pissa i byxorna. Varmt och skönt först men...
Tesla har sökt lönsamhet så hårt att de har vida överträffat sina mål samtidigt som efterfrågan har ökat långt över vad de trodde var möjligt. Det finns ingen som helst anledning till att lansera en billigare modell då. Med tanke på lönsamheten och att Tesla håller på och förenklar produktionen av Model 3 med gigapress samtidigt som man har tillgång till billiga LFP-pack gör att en eventuell billigare modell kommer ligga långt in i framtiden.NiklasTesla skrev:Ja sålde själv för ca 2veckor sedan när man gick ut med info om att man skjuter på billigare/mindre Tesla "Model 2". Ser mycket potential till nersida i närtid för aktien (Makro som Ukraina men även förseningar av Tesla Semi, cybertruck orealistisk tidsplan för självkörande bilar mm mm).
Om något år kanske vi träffar botten för aktien och det då kan vara rejält köpläge men just nu håller jag mig utanför Tsla.
MVH
Tja, Elon Musk menade väl på Q4 earnings call att istället för en billigare modell skall M3/MY användas 5 ggr så intensivt som Robotaxi och på så vis bli billigare. Så billig att det bara ska kosta $2 per 10 miles resa att använda. Ingen som inte har råd med en bil för $50000 dolar ska ha någon egen bil.Jordad skrev:Tesla har sökt lönsamhet så hårt att de har vida överträffat sina mål samtidigt som efterfrågan har ökat långt över vad de trodde var möjligt. Det finns ingen som helst anledning till att lansera en billigare modell då. Med tanke på lönsamheten och att Tesla håller på och förenklar produktionen av Model 3 med gigapress samtidigt som man har tillgång till billiga LFP-pack gör att en eventuell billigare modell kommer ligga långt in i framtiden.NiklasTesla skrev:Ja sålde själv för ca 2veckor sedan när man gick ut med info om att man skjuter på billigare/mindre Tesla "Model 2". Ser mycket potential till nersida i närtid för aktien (Makro som Ukraina men även förseningar av Tesla Semi, cybertruck orealistisk tidsplan för självkörande bilar mm mm).
Om något år kanske vi träffar botten för aktien och det då kan vara rejält köpläge men just nu håller jag mig utanför Tsla.
MVH