Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Jag kan meddela när jag köper så vet ni när det är dags att sälja
Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igen
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Jag kan meddela när jag köper så vet ni när det är dags att sälja
Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igen
Eller ett år eller två... Eller ett decennium eller två.
Vi får se helt enkelt, jag kan ju givetvis bara gissa inte lova, hade jag kunnat det hade jag varit rikare än Elon
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Jag kan meddela när jag köper så vet ni när det är dags att sälja
Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igen
Eller ett år eller två... Eller ett decennium eller två.
Vi får se helt enkelt, jag kan ju givetvis bara gissa inte lova, hade jag kunnat det hade jag varit rikare än Elon
Håller med om att det är svårt att sia om aktiekursen inom ett par månader, men att försöka gissa hyfsat rätt på aktiekursen över år eller decennium så är ju själva tanken med att investera. Om man inte tror att man kan det så ska man inte hålla på med att köpa enskilda aktier utan köpa indexfonder istället. Om man nu tror att aktierna kommer fortsätta gå upp inom ett tioårsperspektiv. Sannolikheten bedömer jag vara ganska stor, men inte heller det kan jag lova.
Inte så oväntat, jag köpte aktier efter en stabil uppgång. Direkt efter köp en stabil nedgång…
Jag kan meddela när jag köper så vet ni när det är dags att sälja
Bara vänta någon månad eller två så är den över tusen igen
Eller ett år eller två... Eller ett decennium eller två.
Vi får se helt enkelt, jag kan ju givetvis bara gissa inte lova, hade jag kunnat det hade jag varit rikare än Elon
Håller med om att det är svårt att sia om aktiekursen inom ett par månader, men att försöka gissa hyfsat rätt på aktiekursen över år eller decennium så är ju själva tanken med att investera. Om man inte tror att man kan det så ska man inte hålla på med att köpa enskilda aktier utan köpa indexfonder istället. Om man nu tror att aktierna kommer fortsätta gå upp inom ett tioårsperspektiv. Sannolikheten bedömer jag vara ganska stor, men inte heller det kan jag lova.
Absolut. Långsiktigt är börsen alltid rätt plats att ha sitt överskottskapital. Personligen har jag alltid stor exponering mot börsen.
Det är dock inte samma sak som att alla enskilda aktier skulle gå bra över tid. Min känsla är att alldeles för många blandar ihop bolag och aktie. Väldigt många tycks tro att Teslaaktien per automatik är en bra investering enkom för att man gillar bolaget och dess produkter.
Jag tycker aktien är för dyr och tycker det finns bättre aktier att lägga kapitalet i. Jag har dock ingen kort position i Tesla just nu, jag tycker inte värderingen är lika uppblåst nu som för några månader sedan.
Jag tror att TSLA är billig just nu, och hade jag haft pengar över hade jag köpt mer. Du tycker tvärtom. Helt okej. Vi placerar våra pengar därefter, det är precis så det skall vara.
Min poäng var att investera just handlar om att försöka gissa rätt, och som småsparare så tror jag man har en fördel mot institutionella placerare om man just försöker gissa rätt över ett längre tidsperspektiv.
Just nu faller hela börserna på grund av oro i världen, och drar med sig tillväxtbolag som Tesla extra mycket. Just därför så minskar risken att TSLA är övervärderad just nu rent teoretisk.
Min fundamentala analys visar också att den är billig just nu, med stor potentiell uppsida. Så helt klart ett bra köpläge anser jag.
Just nu faller hela börserna på grund av oro i världen, och drar med sig tillväxtbolag som Tesla extra mycket. Just därför så minskar risken att TSLA är övervärderad just nu rent teoretisk.
Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Bolagsspecifikt så tror jag vi är många som anser att det är rent ut sagt uselt att man inte lyckas få ut några nya produkter som Semi, Roadster & CT. På plussidan så tycker jag man man verkligen visar löpande hur stark efterfrågan är samt vilken stor pricing power man har (åtminstone just nu).
Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Detta är också ett exempel på hur marknaden felaktigt tenderar att dra alla tillväxtbolag över en kam.
Med tanke på skulder och eget kapital så är ju Tesla inte särskilt beroende av priset på pengar, det är ju rätt lätt att argumentera för att ränteläget påverkar Tesla betydligt mindre än dom flesta företag i "value"-korgen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Just nu faller hela börserna på grund av oro i världen, och drar med sig tillväxtbolag som Tesla extra mycket. Just därför så minskar risken att TSLA är övervärderad just nu rent teoretisk.
Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Bolagsspecifikt så tror jag vi är många som anser att det är rent ut sagt uselt att man inte lyckas få ut några nya produkter som Semi, Roadster & CT. På plussidan så tycker jag man man verkligen visar löpande hur stark efterfrågan är samt vilken stor pricing power man har (åtminstone just nu).
Semi beror väl främst på batteribrist.
Man tjänar helt enkelt mkt mer på att sälja 5-7st M3 än att sälja 1st Semi.
CT ska ju byggas i Texas men prio är rampningen av MY där så det lär nog dröja ett tag.
Felet dom gjorde är ju att man presenterat produkterna samt låtit folk beställa långt innan man har haft kapaciteten att bygga dom.
Dom borde varit tydligare med roadmapen för Texas och upprampningen så att inte folk fått falska förhoppningar.
Egentligen är det ju rätt uppenbart att man inte skulle kunna producera Semi, CT och roadster i Freemont när man samtidigt försöker få ut så många M3 och MY som möjligt.
Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Detta är också ett exempel på hur marknaden felaktigt tenderar att dra alla tillväxtbolag över en kam.
Med tanke på skulder och eget kapital så är ju Tesla inte särskilt beroende av priset på pengar, det är ju rätt lätt att argumentera för att ränteläget påverkar Tesla betydligt mindre än dom flesta företag i "value"-korgen.
/fth
Generellt handlar det delvis om riskfyllda bolags behov av lån men även om vad den alternativa riskfria placeringen ger. Mer högre räntaelägw kräver man mer avkastning i form av vinst och framtida utdelning i proportion till aktiens värdering än med lågt ränteläge. Som du påpekar så behöver Tesla inte låna pengar förbatt växa.
Jag tror även att nedgången efter q4 earnings call beror på att många inser/tror att Elon är ute och seglar när han satsar så hårt på Optimus Sub Prime och FSD->Robotaxi. En hel del av Teslas höga värdering är beroende av Elons trovärdighet och den har nog fått sig en rejäl knänck hos många investerare den senaste tiden.
Tesla som bolag kommer säkert vara framgångsrikt oavsett men aktiens värdering kräver att Tesla är betydligt mer än bara framgångsrikt..
Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Detta är också ett exempel på hur marknaden felaktigt tenderar att dra alla tillväxtbolag över en kam.
Med tanke på skulder och eget kapital så är ju Tesla inte särskilt beroende av priset på pengar, det är ju rätt lätt att argumentera för att ränteläget påverkar Tesla betydligt mindre än dom flesta företag i "value"-korgen.
/fth
Nja, på finansieringssidan stämmer det att det påverkar Tesla mindre än många andra. Den största faktorn är dock diskonteringsräntan. Den följer marknadsräntorna och går den upp så minskar värdet av framtida kassaflöden kraftigt, något som slår extra hårt på tex Tesla där multiplarna är extrema (dvs man förväntar sig stora kassaflöden långt fram i tiden).
Just nu faller hela börserna på grund av oro i världen, och drar med sig tillväxtbolag som Tesla extra mycket. Just därför så minskar risken att TSLA är övervärderad just nu rent teoretisk.
Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Bolagsspecifikt så tror jag vi är många som anser att det är rent ut sagt uselt att man inte lyckas få ut några nya produkter som Semi, Roadster & CT. På plussidan så tycker jag man man verkligen visar löpande hur stark efterfrågan är samt vilken stor pricing power man har (åtminstone just nu).
Semi beror väl främst på batteribrist.
Man tjänar helt enkelt mkt mer på att sälja 5-7st M3 än att sälja 1st Semi.
CT ska ju byggas i Texas men prio är rampningen av MY där så det lär nog dröja ett tag.
Felet dom gjorde är ju att man presenterat produkterna samt låtit folk beställa långt innan man har haft kapaciteten att bygga dom.
Dom borde varit tydligare med roadmapen för Texas och upprampningen så att inte folk fått falska förhoppningar.
Egentligen är det ju rätt uppenbart att man inte skulle kunna producera Semi, CT och roadster i Freemont när man samtidigt försöker få ut så många M3 och MY som möjligt.
Att fokusera på kortsiktig vinst och lämna fältet öppet för konkurrenterna i alla andra marknadssegment än mellanklass-sedan och mellanklass-SUV är väl lite som att pissa i byxorna. Varmt och skönt först men...
Just nu faller hela börserna på grund av oro i världen, och drar med sig tillväxtbolag som Tesla extra mycket. Just därför så minskar risken att TSLA är övervärderad just nu rent teoretisk.
Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Bolagsspecifikt så tror jag vi är många som anser att det är rent ut sagt uselt att man inte lyckas få ut några nya produkter som Semi, Roadster & CT. På plussidan så tycker jag man man verkligen visar löpande hur stark efterfrågan är samt vilken stor pricing power man har (åtminstone just nu).
Semi beror väl främst på batteribrist.
Man tjänar helt enkelt mkt mer på att sälja 5-7st M3 än att sälja 1st Semi.
CT ska ju byggas i Texas men prio är rampningen av MY där så det lär nog dröja ett tag.
Felet dom gjorde är ju att man presenterat produkterna samt låtit folk beställa långt innan man har haft kapaciteten att bygga dom.
Dom borde varit tydligare med roadmapen för Texas och upprampningen så att inte folk fått falska förhoppningar.
Egentligen är det ju rätt uppenbart att man inte skulle kunna producera Semi, CT och roadster i Freemont när man samtidigt försöker få ut så många M3 och MY som möjligt.
Att fokusera på kortsiktig vinst och lämna fältet öppet för konkurrenterna i alla andra marknadssegment än mellanklass-sedan och mellanklass-SUV är väl lite som att pissa i byxorna. Varmt och skönt först men...
Håller väl delvis med dig men om man tittar på Teslas globala mål att accelerera omställningen till fossilfritt så kanske det räcker med att Tesla hotar med en Semi och en CT för att övriga tillverkare ska bli nervösa och sätta fart.
Så på så sätt kan man ju se att dom lyckats.
Bra för målet men dåligt för TSLA.
Just nu faller hela börserna på grund av oro i världen, och drar med sig tillväxtbolag som Tesla extra mycket. Just därför så minskar risken att TSLA är övervärderad just nu rent teoretisk.
Oron bidrar men jag tror den överlägset största faktorn är att man förväntar sig ökande räntor framöver, något som "rent teoretiskt" påverkar värderingen av tillväxtbolag kraftigast.
Bolagsspecifikt så tror jag vi är många som anser att det är rent ut sagt uselt att man inte lyckas få ut några nya produkter som Semi, Roadster & CT. På plussidan så tycker jag man man verkligen visar löpande hur stark efterfrågan är samt vilken stor pricing power man har (åtminstone just nu).
Semi beror väl främst på batteribrist.
Man tjänar helt enkelt mkt mer på att sälja 5-7st M3 än att sälja 1st Semi.
CT ska ju byggas i Texas men prio är rampningen av MY där så det lär nog dröja ett tag.
Felet dom gjorde är ju att man presenterat produkterna samt låtit folk beställa långt innan man har haft kapaciteten att bygga dom.
Dom borde varit tydligare med roadmapen för Texas och upprampningen så att inte folk fått falska förhoppningar.
Egentligen är det ju rätt uppenbart att man inte skulle kunna producera Semi, CT och roadster i Freemont när man samtidigt försöker få ut så många M3 och MY som möjligt.
Att fokusera på kortsiktig vinst och lämna fältet öppet för konkurrenterna i alla andra marknadssegment än mellanklass-sedan och mellanklass-SUV är väl lite som att pissa i byxorna. Varmt och skönt först men...
Fast är det ändå inte ändå rimligt att fokusera på produkter som man faktiskt kan och har tekniken för att producera?
Vägen till supersportbil, pickup (som ska vara bäst på allt till marknadens lägsta pris) och en lastbil (som där och då hade imponerande specifikationer) är ändå rätt lång från nuvarande utbud.
Vid det här laget så är det uppenbart att Tesla sätter ett galet mål, säljer in det och sen hoppas att dom når det. Funkade med mellanmjölk i form av 3 och Y men har visat sig vara betydligt svårare med Semi, Cybertruck och Roadster.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fast är det ändå inte ändå rimligt att fokusera på produkter som man faktiskt kan och har tekniken för att producera?
Jag helt håller med, dom nya produkterna är ju helt beroende av att 4680-produktionen tagit fart.
Det bör vara betydligt enklare att bygga upp den kapaciteten under tiden man tillverkar produkter som kan fortsätta använda "gammal" teknik, produkter som man förhållandevis lätt kan gradvis skifta över till ny.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fast är det ändå inte ändå rimligt att fokusera på produkter som man faktiskt kan och har tekniken för att producera?
Jag helt håller med, dom nya produkterna är ju helt beroende av att 4680-produktionen tagit fart.
Det bör vara betydligt enklare att bygga upp den kapaciteten under tiden man tillverkar produkter som kan fortsätta använda "gammal" teknik, produkter som man förhållandevis lätt kan gradvis skifta över till ny.
/fth
Som projektledare håller jag absolut med, att leverera ett helt nytt projekt med människor och mjukvara + material är en sak men det är något helt annat (dvs mer komplicerat) att göra detsamma baserat på något som redan är i produktion. Oavsett vad man gör så vill man minimera alla beroenden tills man blir lite mer säker på vad man gör - och då borde detta vara vägen att gå.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Som projektledare håller jag absolut med, att leverera ett helt nytt projekt med människor och mjukvara + material är en sak men det är något helt annat (dvs mer komplicerat) att göra detsamma baserat på något som redan är i produktion. Oavsett vad man gör så vill man minimera alla beroenden tills man blir lite mer säker på vad man gör - och då borde detta vara vägen att gå.
Precis, osäkerhetsfaktorn för 4680-rampningen måste ju multipliceras med alla andra osäkerhetsfaktorer för de nya produkterna, vilket totalt bör ge en helt oacceptabel risk i dagsläget.
För dom "gamla" produkterna är osäkerhetsfaktorerna små, den produktionen kan som sagt också med förhållandevis små ändringar ställas om att använda dom nya batterierna om/när dom är tillgängliga.
Med tanke på att efterfrågan på dom befintliga produkterna fortfarande är extremt hög så känns detta som helt rätt beslut. Det går förstås inte att vänta hur länge som helst med nya lanseringar, men i mina ögon finns det inget som tyder på någon större risk att tappa något segment iom detta.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Superspännande att se hur hårt det där 800-dollarsgolvet är. Förmodligen enormt många som lagt köpordrar på den summan men jag har en känsla av att kursen åker igenom nu.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Superspännande att se hur hårt det där 800-dollarsgolvet är. Förmodligen enormt många som lagt köpordrar på den summan men jag har en känsla av att kursen åker igenom nu.
Nu är det rea!
Jag köper fler Tesla aktier nu!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Superspännande att se hur hårt det där 800-dollarsgolvet är. Förmodligen enormt många som lagt köpordrar på den summan men jag har en känsla av att kursen åker igenom nu.
$786.50 i skrivande stund. Men kanske studsar upp nu då?
Att fokusera på kortsiktig vinst och lämna fältet öppet för konkurrenterna i alla andra marknadssegment än mellanklass-sedan och mellanklass-SUV är väl lite som att pissa i byxorna. Varmt och skönt först men...
Egentligen borde man göra en gravförteckning över alla de gånger det har påståtts att hotet från imaginära "konkurrenter" kommer påverka Tesla.
Det finns ingen biltillverkare eller lasbilstillverkare idag som har volym som på något sätt kan mätta marknaden. Den enda tillverkare som har vettig volym förutom Tesla är Wuling men de behöver 15-20 miljoner mopedbilar per år för att få samma kassaflöde Tesla har idag.
Tesla kan ta det lugnt och göra saker i den ordning som de finner mest effektiv. För närvarande fokuserar Tesla på att lansera ny teknologi som kommer underbygga mängder av framtida modeller istället för att lansera modeller som bygger på gammal teknologi bara för att få ut dem på marknaden. En vettig prioritering med tanke på den obefintliga konkurrensen.