Är det mig du svarar på? Jag sa inget av det där.MWall skrev:Det borde inte gå att aktivera den där betan i Kiev heller om vi ska vara sådana.renes skrev:Det här kan ju tolkas på två sätt: dåligt och bra.frippan skrev:FSD beta 8.2 i Kiev
Dåligt eftersom det är vingligt och ostadigt och hade föraren inte tagit över flera ggr så hade det antagligen slutat med en påkörning nånstans. Under all kritik för en färdig produkt såld till slutanvändare som säker.
Men den är inte såld till slutanvändare. Det är inte en färdig produkt. Det är en beta som inte ens är avsedd för Kiev eller testad där. Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?
Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).
Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).
Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
Känns som bilar utan ratt är måååånga år bort i vilket fall som helst. Att hela tiden hänvisa till exponentiell tillväxt är lite tjatigt för de senaste 5 åren borde tagit oss längre i så fall. Men som vanligt så står vi precis för ett större genombrott. Som alltid.
FSD Beta är imponerande!
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: FSD Beta är imponerande!
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD Beta är imponerande!
Jodå. Gjorde du visst.renes skrev:Är det mig du svarar på? Jag sa inget av det där.MWall skrev:Det borde inte gå att aktivera den där betan i Kiev heller om vi ska vara sådana.renes skrev:Det här kan ju tolkas på två sätt: dåligt och bra.frippan skrev:FSD beta 8.2 i Kiev
Dåligt eftersom det är vingligt och ostadigt och hade föraren inte tagit över flera ggr så hade det antagligen slutat med en påkörning nånstans. Under all kritik för en färdig produkt såld till slutanvändare som säker.
Men den är inte såld till slutanvändare. Det är inte en färdig produkt. Det är en beta som inte ens är avsedd för Kiev eller testad där. Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?
Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).
Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).
Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
Känns som bilar utan ratt är måååånga år bort i vilket fall som helst. Att hela tiden hänvisa till exponentiell tillväxt är lite tjatigt för de senaste 5 åren borde tagit oss längre i så fall. Men som vanligt så står vi precis för ett större genombrott. Som alltid.
Då svarade jag med att det är dåligt, och inte bra, att Teslas beta gick att aktivera i Kiev. (har de hackat den på nåt vis?)Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden.
Sista meningen är bara en harang om hur mycket "intresseklubben antecknar" över diskussioner om FSD.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag sa:MWall skrev:Jodå. Gjorde du visst.renes skrev:Är det mig du svarar på? Jag sa inget av det där.MWall skrev:Det borde inte gå att aktivera den där betan i Kiev heller om vi ska vara sådana.renes skrev:Det här kan ju tolkas på två sätt: dåligt och bra.frippan skrev:FSD beta 8.2 i Kiev
Dåligt eftersom det är vingligt och ostadigt och hade föraren inte tagit över flera ggr så hade det antagligen slutat med en påkörning nånstans. Under all kritik för en färdig produkt såld till slutanvändare som säker.
Men den är inte såld till slutanvändare. Det är inte en färdig produkt. Det är en beta som inte ens är avsedd för Kiev eller testad där. Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?
Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).
Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).
Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
Känns som bilar utan ratt är måååånga år bort i vilket fall som helst. Att hela tiden hänvisa till exponentiell tillväxt är lite tjatigt för de senaste 5 åren borde tagit oss längre i så fall. Men som vanligt så står vi precis för ett större genombrott. Som alltid.
Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden.
Då svarade jag med att det är dåligt, och inte bra, att Teslas beta gick att aktivera i Kiev. (har de hackat den på nåt vis?)
så du bara upprepade den delen med andra ord.Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?
Det är precis sådana här "haranger" som gör att potentiellt intressanta diskussioner direkt spårar ur i "name calling". Jag försöker se olika aspekter av FSD "experimentet" i videon och du svarar med att klassera mig i "intresseklubben" och koppla ett antal åsikter till mig som du gissar att jag, som medlem i din påhittade "intresseklubb" borde ha uttryckt och som du då kan kritisera.MWall skrev:Sista meningen är bara en harang om hur mycket "intresseklubben antecknar" över diskussioner om FSD.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD Beta är imponerande!
Som sades i Lex Fridmans intervju ovan, är det gott om folk som ser en bil som knappt kan köra 1 km i stadsmiljö mitt på dagen i bra väder i USA utan ingripanden och sedan tror eller säger att det är "ett löst problem". Som t ex Elon och hans fan-club. Det finns ingen som är helt beroende av HD-kartor vad jag vet. Däremot kör man mycket bättre och säkrare när dessa finns och stämmer.renes skrev:Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).
Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
Man kan sätta detta i perspektiv: Hur många självkörande TÅG finns det i världen? Inte mer än ett gäng på några flygplatser, och där är det glasdörrar mellan perongen och tåget av en anledning.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tycker Jordad har en bra sammanfattning:spacecoin skrev:Som sades i Lex Fridmans intervju ovan, är det gott om folk som ser en bil som knappt kan köra 1 km i stadsmiljö mitt på dagen i bra väder i USA utan ingripanden och sedan tror eller säger att det är "ett löst problem". Som t ex Elon och hans fan-club. Det finns ingen som är helt beroende av HD-kartor vad jag vet. Däremot kör man mycket bättre och säkrare när dessa finns och stämmer.
viewtopic.php?f=8&t=23190&start=860#p557086
Det finns nog inga användbara paralleller mellan självkörande tåg och självkörande bilar som är nyttiga för den diskussionen. Än mindre vad gäller automatiska perrongdörrar.spacecoin skrev:Man kan sätta detta i perspektiv: Hur många självkörande TÅG finns det i världen? Inte mer än ett gäng på några flygplatser, och där är det glasdörrar mellan perongen och tåget av en anledning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD Beta är imponerande!
Du skrev det själv bäst:renes skrev:Jag tycker Jordad har en bra sammanfattning:spacecoin skrev:Som sades i Lex Fridmans intervju ovan, är det gott om folk som ser en bil som knappt kan köra 1 km i stadsmiljö mitt på dagen i bra väder i USA utan ingripanden och sedan tror eller säger att det är "ett löst problem". Som t ex Elon och hans fan-club. Det finns ingen som är helt beroende av HD-kartor vad jag vet. Däremot kör man mycket bättre och säkrare när dessa finns och stämmer.
viewtopic.php?f=8&t=23190&start=860#p557086
Det finns nog inga användbara paralleller mellan självkörande tåg och självkörande bilar som är nyttiga för den diskussionen. Än mindre vad gäller automatiska perrongdörrar.spacecoin skrev:Man kan sätta detta i perspektiv: Hur många självkörande TÅG finns det i världen? Inte mer än ett gäng på några flygplatser, och där är det glasdörrar mellan perongen och tåget av en anledning.
Jag välkomnar en bra diskussion som detta.renes skrev:Det är precis sådana här "haranger" som gör att potentiellt intressanta diskussioner direkt spårar ur i "name calling".
Varför tyckte du Jordads sammanfattning var bra? Jordad avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument. Precis som du, gissar jag? Annars kan du väl utveckla Jordads kritik om vad som var så korkat som sades i intervjun, eller ovan av mig.
Ang "Det finns nog inga användbara paralleller mellan självkörande tåg och självkörande bilar"...
Det rör sig om persontransport, där båda applikationerna är tids- och säkerhets-kritiska: Beslut måste fattas snabbt och hela tiden annars kan det innebära dödsfall. Perongdörrarna är en säkerhetsåtgärd - vi kan kalla det att anpasssa miljön för det autonoma fordonet. Den största skillnaden är att tågen är "enkla" att lösa eftersom de inte behöver styras eller har folk i vägen (glasdörrar). Ändå vågar ingen ha förarlösa tunnelbanevagnar. Det var det som var min poäng.
Jag frågar dig, som jag frågar Jordad: När tror du att Tesla har fordon i tester i publik miljö utan säkerhetsförare?
Re: FSD Beta är imponerande!
Likartad uppfattning på Teslarati:renes skrev:Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).
Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).
Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... emo-video/
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad var det som var bättre än du förväntat dig? Det är ju inte så att det är helt annorlunda i Kiev än i Kalifornien. Det finns vägmarkeringar och trafikljus, gångtrafikanter och sol och måne... Och har man tur klarar man 1-2 km utan intervention i stadsmiljö även i Kiev. Det är ju inte som att hela träningsdata-settet är unikt för USA.
När tror du att Tesla har fordon i tester i publik miljö utan säkerhetsförare?
När tror du att Tesla har fordon i tester i publik miljö utan säkerhetsförare?
Re: FSD Beta är imponerande!
Analysen kändes gammaldags och korkad för att den tangerade inte vid hur man idag försöker lösa autonomi.spacecoin skrev:[...avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument.
Han började med att tala om sin Mercedes men gled mest över till parkeringskameran och det har ingenting med autonomi att göra.
Sedan automatiserad järnväg. Det är en enkel teknologi som har funnits länge men det ekonomiska inticamentet är begränsat. En lokförare är en rätt liten del av den totala kostnaden. Det har heller ingenting med autonomi att göra.
Sedan den korkade anekdoten. Någon som utvecklar robotar borde ändå förstå varför Cruise är ute och testar. Cruise gör det för att samla tillräckligt med data för att lösa svåra situationer som den han nämner. Testbilen hade vid det här tillfället stannat då en människa stod ute i körbanan. Det är helt korrekt att en testbil ska stanna i den situationen och inte riskera att köra på en människa. Målet är i första hand att samla data från sådana situationer. FSD-beta stannar också onödigt ofta för människor men den har börjat köra förbi ibland om det tex är en sopgubbe ute på vägbanan som lastar sopor i en sopbil.
Förutom autonomi har Rodney Brooks mycket intressant att säga.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tycker du lyssnar lite märkligt och tar saker ur sitt kontext.Jordad skrev:Analysen kändes gammaldags och korkad för att den tangerade inte vid hur man idag försöker lösa autonomi.spacecoin skrev:[...avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument.
Han började med att tala om sin Mercedes men gled mest över till parkeringskameran och det har ingenting med autonomi att göra.
Sedan automatiserad järnväg. Det är en enkel teknologi som har funnits länge men det ekonomiska inticamentet är begränsat. En lokförare är en rätt liten del av den totala kostnaden. Det har heller ingenting med autonomi att göra.
Sedan den korkade anekdoten. Någon som utvecklar robotar borde ändå förstå varför Cruise är ute och testar. Cruise gör det för att samla tillräckligt med data för att lösa svåra situationer som den han nämner. Testbilen hade vid det här tillfället stannat då en människa stod ute i körbanan. Det är helt korrekt att en testbil ska stanna i den situationen och inte riskera att köra på en människa. Målet är i första hand att samla data från sådana situationer. FSD-beta stannar också onödigt ofta för människor men den har börjat köra förbi ibland om det tex är en sopgubbe ute på vägbanan som lastar sopor i en sopbil.
Förutom autonomi har Rodney Brooks mycket intressant att säga.
Han säger "Here is my point: It's a replay of the same movie. When did the first autonomous car go over 55 mph for over ten miles. 1987. When do you think coast-to-coast will be done like Elon says he's going to do? 1995. What I see happening again is someone sees a demo and over-generalises and says "we're almost there". We've been working on this for 35 years.
Sedan pratar Lex om hur fantastiskt AP1 var. Och hur förvånad han blev när Tesla övergav MobilEye och aldrig trodde som komma "ikapp". Och hur imponerad han är av AK:s/Teslas approach. Vidare säger Lex att han inte tror på full autonomi (med vision only) i närtid. Lex är förvånad över hur långt man ändå kommit med vision only.
Rodney säger att han också är imponerad, men att det inte kommer att funka mer bara kameror. Han tror att man behöver bli mycket bättre än människor annars kommer det att bli ramaskri. Även fast 35k dör i USA varje år kan inte autonoma bilar döda mer än 10 om året utan att det blir backlash. Det är för många end-cases. Man behöver anpassa miljön. Sedan tåg-antedoten som ett exempel på detta. Något likande måste hända med bilarnas miljö säger han. Anpassningar som t ex egna filer.
Lex: How hard is the driving problem? With vision alone I used to believe 3-4 decades. (implicit att han tror mindre nu).
Lex ber Rodney gissa när man får Robotaxi SF (de enklare delarna). Rodney tror "relatively soon". Lex säger "fun to ride" and "cheap" som viktiga faktorer, inte bara teknik.
Osv osv. Men han pratar om sin Merca i en minut, så han har ju ingen aning om vad han pratar om.
Re: FSD Beta är imponerande!
Vad vill du få ut av att konstant upprepa denna fråga? Varför skulle någon veta svaret på frågan och på vilket sätt tar det diskussionen vidare?spacecoin skrev:När tror du att Tesla har fordon i tester i publik miljö utan säkerhetsförare?
Glad för att jag sålt min Tesla
Re: FSD Beta är imponerande!
Därför att det är intressant att veta vad folk tror? Det är ju relevant, för Tesla har ju sagt att det är extremt troligt att det är i år (igen). Jag tror inte före 2030 med dagens bilar (med endast kameror). Vad tror du?Hertsh skrev:Vad vill du få ut av att konstant upprepa denna fråga? Varför skulle någon veta svaret på frågan och på vilket sätt tar det diskussionen vidare?spacecoin skrev:När tror du att Tesla har fordon i tester i publik miljö utan säkerhetsförare?
Det som förvånar mig är att folk inte vill svara på frågan och ändå implicerar att jag har helt fel och att Tesla är "nära" och att Tesla "leder" och avfärdar Guidehouse som "fake news", köpta av Ford. Varför är det så känsligt att säga vad man tror på om detta på ett anonymt forum fullt av andra killgissningar om Teslas förutsättningar att ta över världen?
ARK har ju satt ett datum i sina kalkyler och det har alla andra analytiker också gjort, ang din fundering om "varför skulle någon veta svaret på frågan". Ingen vet ju svaret, men dom är i alla fall inte rädda för att gissa.
Re: FSD Beta är imponerande!
Det som är intressant är att följa utvecklingen och förstå teknologin bakom. Vad vanliga idioter som vi tror spelar ingen roll. Om någon tycker det är så intressant att veta så kan man väl bara göra ett ämne med en omröstning. Det är nog mer effektivt.spacecoin skrev:Det som förvånar mig är att folk inte vill svara på frågan och ändå implicerar att jag har helt fel och att Tesla är "nära" och att Tesla "leder" och avfärdar Guidehouse som "fake news", köpta av Ford. Varför är det så känsligt att säga vad man tror på om detta på ett anonymt forum fullt av andra killgissningar om Teslas förutsättningar att ta över världen?
ARK har ju satt ett datum i sina kalkyler och det har alla andra analytiker också gjort, ang din fundering om "varför skulle någon veta svaret på frågan". Ingen vet ju svaret, men dom är i alla fall inte rädda för att gissa.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag förstår inte varför du skriver här om du tycker att det inte spelar någon roll vad du tror.Jordad skrev:Det som är intressant är att följa utvecklingen och förstå teknologin bakom. Vad vanliga idioter som vi tror spelar ingen roll. Om någon tycker det är så intressant att veta så kan man väl bara göra ett ämne med en omröstning. Det är nog mer effektivt.spacecoin skrev:Det som förvånar mig är att folk inte vill svara på frågan och ändå implicerar att jag har helt fel och att Tesla är "nära" och att Tesla "leder" och avfärdar Guidehouse som "fake news", köpta av Ford. Varför är det så känsligt att säga vad man tror på om detta på ett anonymt forum fullt av andra killgissningar om Teslas förutsättningar att ta över världen?
ARK har ju satt ett datum i sina kalkyler och det har alla andra analytiker också gjort, ang din fundering om "varför skulle någon veta svaret på frågan". Ingen vet ju svaret, men dom är i alla fall inte rädda för att gissa.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag såg en film med en Taxiresa i Waymo? Ingen förare i bilen, men nån sitter centralt och övervakar flera bilar, antar de använder HD kartor.spacecoin skrev:Som sades i Lex Fridmans intervju ovan, är det gott om folk som ser en bil som knappt kan köra 1 km i stadsmiljö mitt på dagen i bra väder i USA utan ingripanden och sedan tror eller säger att det är "ett löst problem". Som t ex Elon och hans fan-club. Det finns ingen som är helt beroende av HD-kartor vad jag vet. Däremot kör man mycket bättre och säkrare när dessa finns och stämmer.renes skrev:Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).
Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
Man kan sätta detta i perspektiv: Hur många självkörande TÅG finns det i världen? Inte mer än ett gäng på några flygplatser, och där är det glasdörrar mellan perongen och tåget av en anledning.
Efter ett par kvarter hade gatujobbare blockerat ena körbanan med koner och bilen stannade då och det var inget övervakaren kunde fixa utan en servicebil skickades ut. Ett system som verkar bygga på att kartorna alltid är korrekta och uppdaterade är nog ganska hopplöst att använda i ett land där vägnätet sköts sämre och sämre som lär ske i det här landet.
Re: FSD Beta är imponerande!
Norge är ju inte med i EU och har extra mycket elbilar, man kan ju tycka att det fanns intresse och möjlighet för att vara i framkant på självkörning där? Nån som vet läget där?spacecoin skrev:Nej, du har rätt. Tesla testar bara i USA (inte ens alla delstater, så vitt jag vet).
Det är inte EU. Sverige skulle kunna göra som Tyskland och gå före standardiseringsorganen och FN (UNECE). UNECE kommer troligen att godkänna Level 3-körning i sitt regelverk i motorvägshastighet innan 2023. Efter det så krävs det att EU (eller Sverige) röstar igenom ändringar i lagar för att det ska bli verklighet "i praktiken".
Edit: USA tillåter inte Level 3 idag heller. Det är bara att dom hittills saknat reglering för L2 som gör att Tesla kan göra som Tesla gör med FSD-betan. Vi får se om det ändra eller ej. Just nu verkar det vara politik på hög nivå och, som vanligt i USA, en massa lobbying hit och dit.
Re: FSD Beta är imponerande!
Jag tror inte att det är tillåtet med annat än L2 ADAS, men dom var relativt tidiga (2017) med att tillåta testning (med tillståndsförfarande):wannabee skrev:Norge är ju inte med i EU och har extra mycket elbilar, man kan ju tycka att det fanns intresse och möjlighet för att vara i framkant på självkörning där? Nån som vet läget där?spacecoin skrev:Nej, du har rätt. Tesla testar bara i USA (inte ens alla delstater, så vitt jag vet).
Det är inte EU. Sverige skulle kunna göra som Tyskland och gå före standardiseringsorganen och FN (UNECE). UNECE kommer troligen att godkänna Level 3-körning i sitt regelverk i motorvägshastighet innan 2023. Efter det så krävs det att EU (eller Sverige) röstar igenom ändringar i lagar för att det ska bli verklighet "i praktiken".
Edit: USA tillåter inte Level 3 idag heller. Det är bara att dom hittills saknat reglering för L2 som gör att Tesla kan göra som Tesla gör med FSD-betan. Vi får se om det ändra eller ej. Just nu verkar det vara politik på hög nivå och, som vanligt i USA, en massa lobbying hit och dit.
https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/s ... id2523654/
https://teknologiradet.no/wp-content/up ... rs_WEB.pdf
Norge är inte med i EU men i UNECE.
Tyskland tillåter L3 upp till 60km/h ("trots" att dom är med i både EU och UNECE).
UNECE har ju för övrigt möte i dagarna, så håll tummarna - men inte andan...

Re: FSD Beta är imponerande!
Nu är det nära med Robotaxi även i Europa!
https://techcrunch.com/2021/09/07/intel ... -next-year
Genomgång av setupen både för Robotaxi med Sixt (bilen är en NIO) och konsument-L2+ med Geely/Zeekr runt 28:30 i keynoten:
https://www.intel.com/content/www/us/en ... eplay.html
“Germany has shown global leadership toward a future of autonomous mobility by expediting crucial AV legislation,” Intel CEO Gelsinger said Tuesday at IAA. “Our ability to begin robotaxi operations in Munich next year would not be possible without this new law.”
Kul! Hoppas flera EU-länder vill hoppa med på tåget.
https://techcrunch.com/2021/09/07/intel ... -next-year
Genomgång av setupen både för Robotaxi med Sixt (bilen är en NIO) och konsument-L2+ med Geely/Zeekr runt 28:30 i keynoten:
https://www.intel.com/content/www/us/en ... eplay.html
“Germany has shown global leadership toward a future of autonomous mobility by expediting crucial AV legislation,” Intel CEO Gelsinger said Tuesday at IAA. “Our ability to begin robotaxi operations in Munich next year would not be possible without this new law.”
Kul! Hoppas flera EU-länder vill hoppa med på tåget.
Re: FSD Beta är imponerande!
Så här kan man också göra tydligen: Vay kör fram bilar åt folk över 5G i Berlin:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-shortcut
Även i Kina kan man göra det verkar det som:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-shortcut
Även i Kina kan man göra det verkar det som:
Re: FSD Beta är imponerande!
Elon är lika försiktigt optimistisk som vanligt. Ändå spännande att se första videos.
Re: FSD Beta är imponerande!
Favorit it repris.Jordad skrev:Elon är lika försiktigt optimistisk som vanligt. Ändå spännande att se första videos.
"FSD Beta V9.0 will blow your mind."

Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: FSD Beta är imponerande!
Han säger inte på vilket sätt, kanske menar att den är riktigt värdelösjpetters skrev:Favorit it repris.Jordad skrev:Elon är lika försiktigt optimistisk som vanligt. Ändå spännande att se första videos.
"FSD Beta V9.0 will blow your mind."

Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: FSD Beta är imponerande!
Man kan ju skratta åt Elons visioner och stora ord, men vilken annan tillverkare är ens nära i praktiken? Det här handlar ju om bilar som vi redan kör omkring i.
Jag är helt övertygad om att det kommer att släppas något med hyfsat bra funktionalitet - dvs vaken förare som kan ta över IFALL något fullständigt oväntat sker, men ändå. För mig skulle det räcka med den funktionalitet som visats i 8.2 typ…
Jag är helt övertygad om att det kommer att släppas något med hyfsat bra funktionalitet - dvs vaken förare som kan ta över IFALL något fullständigt oväntat sker, men ändå. För mig skulle det räcka med den funktionalitet som visats i 8.2 typ…
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD Beta är imponerande!
Ens nära vad? Det är ju inte som att Tesla är "nära" Level 5 så länge det är en disengagement per 1-2 kilometer. För att kunna vara "robotaxi" behöver du 100 000x det. Minst.BrooklynS skrev:Man kan ju skratta åt Elons visioner och stora ord, men vilken annan tillverkare är ens nära i praktiken? Det här handlar ju om bilar som vi redan kör omkring i.
Jag är helt övertygad om att det kommer att släppas något med hyfsat bra funktionalitet - dvs vaken förare som kan ta över IFALL något fullständigt oväntat sker, men ändå. För mig skulle det räcka med den funktionalitet som visats i 8.2 typ…
Så länge man inte kan koppla av så tycker jag att det finns ganska litet värde, annat än på lång sikt, i det Tesla håller på med just nu, även fast det är imponerande teknik. Jag kommer att köra snabbare och säkrare än AP i stan, så jag kommer inte att använda någon Level 2+ ADAS i den typen av miljö om jag samtidigt måste sitta på helspänn som beta-förarna gör (annat än för att testa det första veckan).
Jag tror fortfarande att MobilEye är rätt långt före Tesla fortfarande, med tanke på det man sett och det faktum att dom testar i flera väldigt komplicerade miljöer (Kina, Japan, Indien, NYC osv), men vi får se om det håller i sig. Det är delvis en annan approach och deras kameror är flera (11st mot Teslas 8st) och har högre upplösning 8 megapixel (3264 x 2448) mot Teslas 1.2MP (1280×960). Jag ser fram emot att se Geelys bil om ett par månader.
Jag tror ingen kommer att vara level 4 med stor ODD endast med kameror innan 2030, men det vore kul att ha fel.