FSD Beta är imponerande!

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Re: FSD Beta är imponerande!

Inlägg av renes »

MWall skrev:
renes skrev:
frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev
Det här kan ju tolkas på två sätt: dåligt och bra.

Dåligt eftersom det är vingligt och ostadigt och hade föraren inte tagit över flera ggr så hade det antagligen slutat med en påkörning nånstans. Under all kritik för en färdig produkt såld till slutanvändare som säker.

Men den är inte såld till slutanvändare. Det är inte en färdig produkt. Det är en beta som inte ens är avsedd för Kiev eller testad där. Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?

Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).

Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).

Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
Det borde inte gå att aktivera den där betan i Kiev heller om vi ska vara sådana.

Känns som bilar utan ratt är måååånga år bort i vilket fall som helst. Att hela tiden hänvisa till exponentiell tillväxt är lite tjatigt för de senaste 5 åren borde tagit oss längre i så fall. Men som vanligt så står vi precis för ett större genombrott. Som alltid. :)
Är det mig du svarar på? Jag sa inget av det där.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

renes skrev:
MWall skrev:
renes skrev:
frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev

Dåligt eftersom det är vingligt och ostadigt och hade föraren inte tagit över flera ggr så hade det antagligen slutat med en påkörning nånstans. Under all kritik för en färdig produkt såld till slutanvändare som säker.

Men den är inte såld till slutanvändare. Det är inte en färdig produkt. Det är en beta som inte ens är avsedd för Kiev eller testad där. Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?

Nu till den imponerande bra sidan: FSD klarar sig otroligt bra i en miljö den inte är tränad på alls. En miljö den antagligen inte fått någon kördata ifrån heller, eller i minimal omfattning från den existerande flottan av Tesla bilar, eftersom det inte finns många i Kiev (vad jag vet).

Och här ser vi resultatet av designvalet Tesla gjorde, nämligen att skapa en AI som inte är beroende av HD maps eller inprogrammerad lokalkännedom för att hantera omgivningen. Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden. Eftersom det inte kommer att vara möjligt att upprätthålla fullständiga HD kartor av hela världen så är nog Teslas metod den enda hållbara i längden (och bredden).

Under tiden får man nog dra slutsatsen att man inte bör köra FSD beta i Kiev riktigt än. Men det var verkligen mycket bättre än jag skulle ha förväntat mig.
Det borde inte gå att aktivera den där betan i Kiev heller om vi ska vara sådana.

Känns som bilar utan ratt är måååånga år bort i vilket fall som helst. Att hela tiden hänvisa till exponentiell tillväxt är lite tjatigt för de senaste 5 åren borde tagit oss längre i så fall. Men som vanligt så står vi precis för ett större genombrott. Som alltid. :)
Jodå. Gjorde du visst.
Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden.
Då svarade jag med att det är dåligt, och inte bra, att Teslas beta gick att aktivera i Kiev. (har de hackat den på nåt vis?)

Sista meningen är bara en harang om hur mycket "intresseklubben antecknar" över diskussioner om FSD.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

MWall skrev:
renes skrev:
MWall skrev:
renes skrev:
frippan skrev:
FSD beta 8.2 i Kiev

Jodå. Gjorde du visst.

Jag skulle vilja se Waymo och Mobileye i samma omständigheter. Jag tror inte de ens går att aktivera utanför mappade områden.

Då svarade jag med att det är dåligt, och inte bra, att Teslas beta gick att aktivera i Kiev. (har de hackat den på nåt vis?)
Jag sa:
Ingen har (gissar jag) gett dem tillstånd att ens betatesta i Kiev. Någon som förstår vad som sägs som kan förklara?
så du bara upprepade den delen med andra ord.
MWall skrev:
Sista meningen är bara en harang om hur mycket "intresseklubben antecknar" över diskussioner om FSD.
Det är precis sådana här "haranger" som gör att potentiellt intressanta diskussioner direkt spårar ur i "name calling". Jag försöker se olika aspekter av FSD "experimentet" i videon och du svarar med att klassera mig i "intresseklubben" och koppla ett antal åsikter till mig som du gissar att jag, som medlem i din påhittade "intresseklubb" borde ha uttryckt och som du då kan kritisera.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:

Som sades i Lex Fridmans intervju ovan, är det gott om folk som ser en bil som knappt kan köra 1 km i stadsmiljö mitt på dagen i bra väder i USA utan ingripanden och sedan tror eller säger att det är "ett löst problem". Som t ex Elon och hans fan-club. Det finns ingen som är helt beroende av HD-kartor vad jag vet. Däremot kör man mycket bättre och säkrare när dessa finns och stämmer.

Man kan sätta detta i perspektiv: Hur många självkörande TÅG finns det i världen? Inte mer än ett gäng på några flygplatser, och där är det glasdörrar mellan perongen och tåget av en anledning.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

spacecoin skrev:
Som sades i Lex Fridmans intervju ovan, är det gott om folk som ser en bil som knappt kan köra 1 km i stadsmiljö mitt på dagen i bra väder i USA utan ingripanden och sedan tror eller säger att det är "ett löst problem". Som t ex Elon och hans fan-club. Det finns ingen som är helt beroende av HD-kartor vad jag vet. Däremot kör man mycket bättre och säkrare när dessa finns och stämmer.
Jag tycker Jordad har en bra sammanfattning:

viewtopic.php?f=8&t=23190&start=860#p557086
spacecoin skrev:
Man kan sätta detta i perspektiv: Hur många självkörande TÅG finns det i världen? Inte mer än ett gäng på några flygplatser, och där är det glasdörrar mellan perongen och tåget av en anledning.
Det finns nog inga användbara paralleller mellan självkörande tåg och självkörande bilar som är nyttiga för den diskussionen. Än mindre vad gäller automatiska perrongdörrar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

renes skrev:
spacecoin skrev:
Jag tycker Jordad har en bra sammanfattning:

viewtopic.php?f=8&t=23190&start=860#p557086
spacecoin skrev:
Det finns nog inga användbara paralleller mellan självkörande tåg och självkörande bilar som är nyttiga för den diskussionen. Än mindre vad gäller automatiska perrongdörrar.
Du skrev det själv bäst:
renes skrev:
Det är precis sådana här "haranger" som gör att potentiellt intressanta diskussioner direkt spårar ur i "name calling".
Jag välkomnar en bra diskussion som detta.

Varför tyckte du Jordads sammanfattning var bra? Jordad avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument. Precis som du, gissar jag? Annars kan du väl utveckla Jordads kritik om vad som var så korkat som sades i intervjun, eller ovan av mig.

Ang "Det finns nog inga användbara paralleller mellan självkörande tåg och självkörande bilar"...

Det rör sig om persontransport, där båda applikationerna är tids- och säkerhets-kritiska: Beslut måste fattas snabbt och hela tiden annars kan det innebära dödsfall. Perongdörrarna är en säkerhetsåtgärd - vi kan kalla det att anpasssa miljön för det autonoma fordonet. Den största skillnaden är att tågen är "enkla" att lösa eftersom de inte behöver styras eller har folk i vägen (glasdörrar). Ändå vågar ingen ha förarlösa tunnelbanevagnar. Det var det som var min poäng.

Jag frågar dig, som jag frågar Jordad: När tror du att Tesla har fordon i tester i publik miljö utan säkerhetsförare?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inlägg av renes »

renes skrev:

Likartad uppfattning på Teslarati:

https://www.teslarati.com/tesla-fsd-bet ... emo-video/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Vad var det som var bättre än du förväntat dig? Det är ju inte så att det är helt annorlunda i Kiev än i Kalifornien. Det finns vägmarkeringar och trafikljus, gångtrafikanter och sol och måne... Och har man tur klarar man 1-2 km utan intervention i stadsmiljö även i Kiev. Det är ju inte som att hela träningsdata-settet är unikt för USA.

När tror du att Tesla har fordon i tester i publik miljö utan säkerhetsförare?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
[...avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument.
Analysen kändes gammaldags och korkad för att den tangerade inte vid hur man idag försöker lösa autonomi.

Han började med att tala om sin Mercedes men gled mest över till parkeringskameran och det har ingenting med autonomi att göra.

Sedan automatiserad järnväg. Det är en enkel teknologi som har funnits länge men det ekonomiska inticamentet är begränsat. En lokförare är en rätt liten del av den totala kostnaden. Det har heller ingenting med autonomi att göra.

Sedan den korkade anekdoten. Någon som utvecklar robotar borde ändå förstå varför Cruise är ute och testar. Cruise gör det för att samla tillräckligt med data för att lösa svåra situationer som den han nämner. Testbilen hade vid det här tillfället stannat då en människa stod ute i körbanan. Det är helt korrekt att en testbil ska stanna i den situationen och inte riskera att köra på en människa. Målet är i första hand att samla data från sådana situationer. FSD-beta stannar också onödigt ofta för människor men den har börjat köra förbi ibland om det tex är en sopgubbe ute på vägbanan som lastar sopor i en sopbil.

Förutom autonomi har Rodney Brooks mycket intressant att säga.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
[...avfärdar en forskare och affärsman som jobbar med robotars uppfattning om omvärlden, och har gjort detta i närmare 40 år, som "gammaldags och rätt korkad", uppenbarligen utan att ens kollat på innehållet ordentligt och utan vettiga sakargument.
Analysen kändes gammaldags och korkad för att den tangerade inte vid hur man idag försöker lösa autonomi.

Han började med att tala om sin Mercedes men gled mest över till parkeringskameran och det har ingenting med autonomi att göra.

Sedan automatiserad järnväg. Det är en enkel teknologi som har funnits länge men det ekonomiska inticamentet är begränsat. En lokförare är en rätt liten del av den totala kostnaden. Det har heller ingenting med autonomi att göra.

Sedan den korkade anekdoten. Någon som utvecklar robotar borde ändå förstå varför Cruise är ute och testar. Cruise gör det för att samla tillräckligt med data för att lösa svåra situationer som den han nämner. Testbilen hade vid det här tillfället stannat då en människa stod ute i körbanan. Det är helt korrekt att en testbil ska stanna i den situationen och inte riskera att köra på en människa. Målet är i första hand att samla data från sådana situationer. FSD-beta stannar också onödigt ofta för människor men den har börjat köra förbi ibland om det tex är en sopgubbe ute på vägbanan som lastar sopor i en sopbil.

Förutom autonomi har Rodney Brooks mycket intressant att säga.
Jag tycker du lyssnar lite märkligt och tar saker ur sitt kontext.

Han säger "Here is my point: It's a replay of the same movie. When did the first autonomous car go over 55 mph for over ten miles. 1987. When do you think coast-to-coast will be done like Elon says he's going to do? 1995. What I see happening again is someone sees a demo and over-generalises and says "we're almost there". We've been working on this for 35 years.

Sedan pratar Lex om hur fantastiskt AP1 var. Och hur förvånad han blev när Tesla övergav MobilEye och aldrig trodde som komma "ikapp". Och hur imponerad han är av AK:s/Teslas approach. Vidare säger Lex att han inte tror på full autonomi (med vision only) i närtid. Lex är förvånad över hur långt man ändå kommit med vision only.

Rodney säger att han också är imponerad, men att det inte kommer att funka mer bara kameror. Han tror att man behöver bli mycket bättre än människor annars kommer det att bli ramaskri. Även fast 35k dör i USA varje år kan inte autonoma bilar döda mer än 10 om året utan att det blir backlash. Det är för många end-cases. Man behöver anpassa miljön. Sedan tåg-antedoten som ett exempel på detta. Något likande måste hända med bilarnas miljö säger han. Anpassningar som t ex egna filer.

Lex: How hard is the driving problem? With vision alone I used to believe 3-4 decades. (implicit att han tror mindre nu).

Lex ber Rodney gissa när man får Robotaxi SF (de enklare delarna). Rodney tror "relatively soon". Lex säger "fun to ride" and "cheap" som viktiga faktorer, inte bara teknik.

Osv osv. Men han pratar om sin Merca i en minut, så han har ju ingen aning om vad han pratar om.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

spacecoin skrev:
Vad vill du få ut av att konstant upprepa denna fråga? Varför skulle någon veta svaret på frågan och på vilket sätt tar det diskussionen vidare?
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Hertsh skrev:
spacecoin skrev:
Vad vill du få ut av att konstant upprepa denna fråga? Varför skulle någon veta svaret på frågan och på vilket sätt tar det diskussionen vidare?
Därför att det är intressant att veta vad folk tror? Det är ju relevant, för Tesla har ju sagt att det är extremt troligt att det är i år (igen). Jag tror inte före 2030 med dagens bilar (med endast kameror). Vad tror du?

Det som förvånar mig är att folk inte vill svara på frågan och ändå implicerar att jag har helt fel och att Tesla är "nära" och att Tesla "leder" och avfärdar Guidehouse som "fake news", köpta av Ford. Varför är det så känsligt att säga vad man tror på om detta på ett anonymt forum fullt av andra killgissningar om Teslas förutsättningar att ta över världen?

ARK har ju satt ett datum i sina kalkyler och det har alla andra analytiker också gjort, ang din fundering om "varför skulle någon veta svaret på frågan". Ingen vet ju svaret, men dom är i alla fall inte rädda för att gissa.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det som förvånar mig är att folk inte vill svara på frågan och ändå implicerar att jag har helt fel och att Tesla är "nära" och att Tesla "leder" och avfärdar Guidehouse som "fake news", köpta av Ford. Varför är det så känsligt att säga vad man tror på om detta på ett anonymt forum fullt av andra killgissningar om Teslas förutsättningar att ta över världen?

ARK har ju satt ett datum i sina kalkyler och det har alla andra analytiker också gjort, ang din fundering om "varför skulle någon veta svaret på frågan". Ingen vet ju svaret, men dom är i alla fall inte rädda för att gissa.
Det som är intressant är att följa utvecklingen och förstå teknologin bakom. Vad vanliga idioter som vi tror spelar ingen roll. Om någon tycker det är så intressant att veta så kan man väl bara göra ett ämne med en omröstning. Det är nog mer effektivt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:

Det som är intressant är att följa utvecklingen och förstå teknologin bakom. Vad vanliga idioter som vi tror spelar ingen roll. Om någon tycker det är så intressant att veta så kan man väl bara göra ett ämne med en omröstning. Det är nog mer effektivt.
Jag förstår inte varför du skriver här om du tycker att det inte spelar någon roll vad du tror.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

spacecoin skrev:
renes skrev:

Jag såg en film med en Taxiresa i Waymo? Ingen förare i bilen, men nån sitter centralt och övervakar flera bilar, antar de använder HD kartor.

Efter ett par kvarter hade gatujobbare blockerat ena körbanan med koner och bilen stannade då och det var inget övervakaren kunde fixa utan en servicebil skickades ut. Ett system som verkar bygga på att kartorna alltid är korrekta och uppdaterade är nog ganska hopplöst att använda i ett land där vägnätet sköts sämre och sämre som lär ske i det här landet.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

spacecoin skrev:
Nej, du har rätt. Tesla testar bara i USA (inte ens alla delstater, så vitt jag vet).

Det är inte EU. Sverige skulle kunna göra som Tyskland och gå före standardiseringsorganen och FN (UNECE). UNECE kommer troligen att godkänna Level 3-körning i sitt regelverk i motorvägshastighet innan 2023. Efter det så krävs det att EU (eller Sverige) röstar igenom ändringar i lagar för att det ska bli verklighet "i praktiken".

Edit: USA tillåter inte Level 3 idag heller. Det är bara att dom hittills saknat reglering för L2 som gör att Tesla kan göra som Tesla gör med FSD-betan. Vi får se om det ändra eller ej. Just nu verkar det vara politik på hög nivå och, som vanligt i USA, en massa lobbying hit och dit.
Norge är ju inte med i EU och har extra mycket elbilar, man kan ju tycka att det fanns intresse och möjlighet för att vara i framkant på självkörning där? Nån som vet läget där?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

wannabee skrev:
spacecoin skrev:
Nej, du har rätt. Tesla testar bara i USA (inte ens alla delstater, så vitt jag vet).

Det är inte EU. Sverige skulle kunna göra som Tyskland och gå före standardiseringsorganen och FN (UNECE). UNECE kommer troligen att godkänna Level 3-körning i sitt regelverk i motorvägshastighet innan 2023. Efter det så krävs det att EU (eller Sverige) röstar igenom ändringar i lagar för att det ska bli verklighet "i praktiken".

Edit: USA tillåter inte Level 3 idag heller. Det är bara att dom hittills saknat reglering för L2 som gör att Tesla kan göra som Tesla gör med FSD-betan. Vi får se om det ändra eller ej. Just nu verkar det vara politik på hög nivå och, som vanligt i USA, en massa lobbying hit och dit.
Norge är ju inte med i EU och har extra mycket elbilar, man kan ju tycka att det fanns intresse och möjlighet för att vara i framkant på självkörning där? Nån som vet läget där?
Jag tror inte att det är tillåtet med annat än L2 ADAS, men dom var relativt tidiga (2017) med att tillåta testning (med tillståndsförfarande):
https://www.regjeringen.no/en/aktuelt/s ... id2523654/
https://teknologiradet.no/wp-content/up ... rs_WEB.pdf

Norge är inte med i EU men i UNECE.

Tyskland tillåter L3 upp till 60km/h ("trots" att dom är med i både EU och UNECE).

UNECE har ju för övrigt möte i dagarna, så håll tummarna - men inte andan... ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Nu är det nära med Robotaxi även i Europa!
https://techcrunch.com/2021/09/07/intel ... -next-year

Genomgång av setupen både för Robotaxi med Sixt (bilen är en NIO) och konsument-L2+ med Geely/Zeekr runt 28:30 i keynoten:
https://www.intel.com/content/www/us/en ... eplay.html

“Germany has shown global leadership toward a future of autonomous mobility by expediting crucial AV legislation,” Intel CEO Gelsinger said Tuesday at IAA. “Our ability to begin robotaxi operations in Munich next year would not be possible without this new law.”

Kul! Hoppas flera EU-länder vill hoppa med på tåget.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Så här kan man också göra tydligen: Vay kör fram bilar åt folk över 5G i Berlin:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... y-shortcut

Även i Kina kan man göra det verkar det som:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Bra och kort sammanfattning över hur FSD-betan funkar och utvecklas:

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Elon är lika försiktigt optimistisk som vanligt. Ändå spännande att se första videos.
Screenshot_20210909-174830_Twitter.png
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jordad skrev:
Elon är lika försiktigt optimistisk som vanligt. Ändå spännande att se första videos.
Favorit it repris.

"FSD Beta V9.0 will blow your mind."

:-)
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

jpetters skrev:
Jordad skrev:
Favorit it repris.

"FSD Beta V9.0 will blow your mind."

:-)
Han säger inte på vilket sätt, kanske menar att den är riktigt värdelös Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Man kan ju skratta åt Elons visioner och stora ord, men vilken annan tillverkare är ens nära i praktiken? Det här handlar ju om bilar som vi redan kör omkring i.

Jag är helt övertygad om att det kommer att släppas något med hyfsat bra funktionalitet - dvs vaken förare som kan ta över IFALL något fullständigt oväntat sker, men ändå. För mig skulle det räcka med den funktionalitet som visats i 8.2 typ…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

BrooklynS skrev:
Man kan ju skratta åt Elons visioner och stora ord, men vilken annan tillverkare är ens nära i praktiken? Det här handlar ju om bilar som vi redan kör omkring i.

Jag är helt övertygad om att det kommer att släppas något med hyfsat bra funktionalitet - dvs vaken förare som kan ta över IFALL något fullständigt oväntat sker, men ändå. För mig skulle det räcka med den funktionalitet som visats i 8.2 typ…
Ens nära vad? Det är ju inte som att Tesla är "nära" Level 5 så länge det är en disengagement per 1-2 kilometer. För att kunna vara "robotaxi" behöver du 100 000x det. Minst.

Så länge man inte kan koppla av så tycker jag att det finns ganska litet värde, annat än på lång sikt, i det Tesla håller på med just nu, även fast det är imponerande teknik. Jag kommer att köra snabbare och säkrare än AP i stan, så jag kommer inte att använda någon Level 2+ ADAS i den typen av miljö om jag samtidigt måste sitta på helspänn som beta-förarna gör (annat än för att testa det första veckan).

Jag tror fortfarande att MobilEye är rätt långt före Tesla fortfarande, med tanke på det man sett och det faktum att dom testar i flera väldigt komplicerade miljöer (Kina, Japan, Indien, NYC osv), men vi får se om det håller i sig. Det är delvis en annan approach och deras kameror är flera (11st mot Teslas 8st) och har högre upplösning 8 megapixel (3264 x 2448) mot Teslas 1.2MP (1280×960). Jag ser fram emot att se Geelys bil om ett par månader.

Jag tror ingen kommer att vara level 4 med stor ODD endast med kameror innan 2030, men det vore kul att ha fel.
Skriv svar