Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 24 jan 2024 14:02
Nicke Nyfiken skrev: 22 jan 2024 13:59
Jaegaern skrev: 22 jan 2024 13:16
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 17:40
mikebike skrev: 11 jan 2024 17:19

Någon machine learning eller AI är inte inblandat. Jag har suttit och duttat 100 mil i Jul och Nyår utan någon skillnad i hur "lätt" torkarna startar.
Precis.

Det är bara fantasier och önsketänkande.
Vissa här hävdar att efter några duttningar fungerar torkarna sååååååå bra. Det är ren inbillning och BS.

Ibland kommer det en uppdatering som ändrar funktionen. Men däremellan händer ingenting. Efter juluppdateringen funkar torkarautomatiken på min bil som skit. Före uppdateringen hade jag inga problem alls i regn. Enbart att de gick på torr ruta i solsken.
Alltså det är input som tas in för nästa version som rullas ut. Det ändrar inte beteendet hos din bil, lokalt.
Det jag skriver är att det finns många på detta forum som hävdar att när de duttat på knappen några gånger för att få igång torkarna, så börjar de fungera hur bra som helst. "Bilen lär sig".

Jag tror det är inbillning och BS.
Det är klart att det är inbillning. Bilen lär sig inte lokalt utan mellan versioner. Att dutta ger input till nästa version. Så fortsätt dutta :)
Vi har ju duttat i flera år och resultatet är att torkarna blivit mer ovilliga att starta.
Så jag förstår inte hur du kan dra slutsatsen att det skall bli bättre om vi fortsätter dutta?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 24 jan 2024 15:11
Jaegaern skrev: 24 jan 2024 14:02
Nicke Nyfiken skrev: 22 jan 2024 13:59
Jaegaern skrev: 22 jan 2024 13:16
Nicke Nyfiken skrev: 11 jan 2024 17:40


Precis.

Det är bara fantasier och önsketänkande.
Vissa här hävdar att efter några duttningar fungerar torkarna sååååååå bra. Det är ren inbillning och BS.

Ibland kommer det en uppdatering som ändrar funktionen. Men däremellan händer ingenting. Efter juluppdateringen funkar torkarautomatiken på min bil som skit. Före uppdateringen hade jag inga problem alls i regn. Enbart att de gick på torr ruta i solsken.
Alltså det är input som tas in för nästa version som rullas ut. Det ändrar inte beteendet hos din bil, lokalt.
Det jag skriver är att det finns många på detta forum som hävdar att när de duttat på knappen några gånger för att få igång torkarna, så börjar de fungera hur bra som helst. "Bilen lär sig".

Jag tror det är inbillning och BS.
Det är klart att det är inbillning. Bilen lär sig inte lokalt utan mellan versioner. Att dutta ger input till nästa version. Så fortsätt dutta :)
Vi har ju duttat i flera år och resultatet är att torkarna blivit mer ovilliga att starta.
Så jag förstår inte hur du kan dra slutsatsen att det skall bli bättre om vi fortsätter dutta?
Det är endast ointresse/prioriteringar från Teslas sida som gjort att vi inte fått särskilt mycket förändring. Jag sade bara att det ger mer input, inte att det direkt kommer bli bättre.

Mer input, inte snabbare förändring. Mer input -> bättre träffsäkerhet.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8419
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev: 24 jan 2024 21:17
Mer input, inte snabbare förändring. Mer input -> bättre träffsäkerhet.
Jag skulle säga att "mer input" endast ger mer input. Efter fyra år kan jag säkert säga att resten känns random.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev: 24 jan 2024 22:59
Jaegaern skrev: 24 jan 2024 21:17
Mer input, inte snabbare förändring. Mer input -> bättre träffsäkerhet.
Jag skulle säga att "mer input" endast ger mer input. Efter fyra år kan jag säkert säga att resten känns random.
Bättre träffsäkerhet till när de tränar om nätverken. Inte bättre träffsäkerhet mellan generella mjukvaruversioner.

Det jag menar är att det är inte dåligt att dutta. Precis som när de gick ut med att de rekommenderar att man tar över från autopiloten när det känns onaturligt eller annars illa. Det meddelar att just den situationen inte är bra och detta laddas upp till Tesla.

Det spelar ingen roll om man som individ upplever torkarna "dåliga", "random", eller "rosa". Det är så träning av AI fungerar.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 25 jan 2024 12:31
spacecoin skrev: 24 jan 2024 22:59
Jaegaern skrev: 24 jan 2024 21:17
Mer input, inte snabbare förändring. Mer input -> bättre träffsäkerhet.
Jag skulle säga att "mer input" endast ger mer input. Efter fyra år kan jag säkert säga att resten känns random.
Bättre träffsäkerhet till när de tränar om nätverken. Inte bättre träffsäkerhet mellan generella mjukvaruversioner.

Det jag menar är att det är inte dåligt att dutta. Precis som när de gick ut med att de rekommenderar att man tar över från autopiloten när det känns onaturligt eller annars illa. Det meddelar att just den situationen inte är bra och detta laddas upp till Tesla.

Det spelar ingen roll om man som individ upplever torkarna "dåliga", "random", eller "rosa". Det är så träning av AI fungerar.
Eller inte fungerar. Hade det fungerat så hade ju torkarautomatiken blivit markant bättre på fem år.

Jag tror inte det ger något att rapportera buggar genom att trycka in miniatyrbilen i två sekunder heller. Det riktigt fåniga med bugrapporten är att det inte skapas/lagras några time stamps som SC kan använda för att hitta fel. Istället ombeds man "antecka" när man har problem.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 24 jan 2024 22:59
Jaegaern skrev: 24 jan 2024 21:17
Mer input, inte snabbare förändring. Mer input -> bättre träffsäkerhet.
Jag skulle säga att "mer input" endast ger mer input. Efter fyra år kan jag säkert säga att resten känns random.
Jo, lite så jag upplever det själv! :D

Hade de varit smartare så hade låtit bilen anpassa sig lokalt efter hur man använder den. Är faktiskt väldigt förvånad att de inte gjort så.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 25 jan 2024 13:15
Jaegaern skrev: 25 jan 2024 12:31
spacecoin skrev: 24 jan 2024 22:59
Jaegaern skrev: 24 jan 2024 21:17
Mer input, inte snabbare förändring. Mer input -> bättre träffsäkerhet.
Jag skulle säga att "mer input" endast ger mer input. Efter fyra år kan jag säkert säga att resten känns random.
Bättre träffsäkerhet till när de tränar om nätverken. Inte bättre träffsäkerhet mellan generella mjukvaruversioner.

Det jag menar är att det är inte dåligt att dutta. Precis som när de gick ut med att de rekommenderar att man tar över från autopiloten när det känns onaturligt eller annars illa. Det meddelar att just den situationen inte är bra och detta laddas upp till Tesla.

Det spelar ingen roll om man som individ upplever torkarna "dåliga", "random", eller "rosa". Det är så träning av AI fungerar.
Eller inte fungerar. Hade det fungerat så hade ju torkarautomatiken blivit markant bättre på fem år.

Jag tror inte det ger något att rapportera buggar genom att trycka in miniatyrbilen i två sekunder heller. Det riktigt fåniga med bugrapporten är att det inte skapas/lagras några time stamps som SC kan använda för att hitta fel. Istället ombeds man "antecka" när man har problem.

Du läser inte vad jag skriver. Jag säger att om man duttar för torkare eller tar över för AP så syns detta när helst Tesla vill titta och därefter förbättra. Jag har inte sagt att de "tittat" och "fixat" i närheten av det jag anser de borde gjort. Bara att mer input ger bättre träffsäkerhet när helst det används.

Ja, jag vet att torkarna varit kass i flera år. Ja jag är lika irriterad som du verkar vara, vissa dagar. Men numera tycker jag de fungerar helt okej. Även om jag fortfarande inte är helt nöjd i vissa väderförhållanden.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 26 jan 2024 09:56
mikebike skrev: 25 jan 2024 13:15
Jaegaern skrev: 25 jan 2024 12:31
spacecoin skrev: 24 jan 2024 22:59
Jaegaern skrev: 24 jan 2024 21:17
Mer input, inte snabbare förändring. Mer input -> bättre träffsäkerhet.
Jag skulle säga att "mer input" endast ger mer input. Efter fyra år kan jag säkert säga att resten känns random.
Bättre träffsäkerhet till när de tränar om nätverken. Inte bättre träffsäkerhet mellan generella mjukvaruversioner.

Det jag menar är att det är inte dåligt att dutta. Precis som när de gick ut med att de rekommenderar att man tar över från autopiloten när det känns onaturligt eller annars illa. Det meddelar att just den situationen inte är bra och detta laddas upp till Tesla.

Det spelar ingen roll om man som individ upplever torkarna "dåliga", "random", eller "rosa". Det är så träning av AI fungerar.
Eller inte fungerar. Hade det fungerat så hade ju torkarautomatiken blivit markant bättre på fem år.

Jag tror inte det ger något att rapportera buggar genom att trycka in miniatyrbilen i två sekunder heller. Det riktigt fåniga med bugrapporten är att det inte skapas/lagras några time stamps som SC kan använda för att hitta fel. Istället ombeds man "antecka" när man har problem.

Du läser inte vad jag skriver. Jag säger att om man duttar för torkare eller tar över för AP så syns detta när helst Tesla vill titta och därefter förbättra. Jag har inte sagt att de "tittat" och "fixat" i närheten av det jag anser de borde gjort. Bara att mer input ger bättre träffsäkerhet när helst det används.

Ja, jag vet att torkarna varit kass i flera år. Ja jag är lika irriterad som du verkar vara, vissa dagar. Men numera tycker jag de fungerar helt okej. Även om jag fortfarande inte är helt nöjd i vissa väderförhållanden.
Jo, jag läser och förstår att du tror att automatiken blir bättre om vi fortsätter dutta på spaken.
Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?

Det som har blivit bättre är att torkningar på ren och torr ruta i solsken nästan helt har försvunnit, men det kan lika gärna bero på att jag inte tvättat bilen på länge och på att solen inte synts till på några månader.
Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk.

Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen och därmed missar man stänk och duggregn i ännu större utsträckning än tidigare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5831
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av AAKEE »

jonasl skrev: 23 jan 2024 13:47
Starta om med rattknapparna så är det säkert som förr igen.
Omstart med Rattknapparna är ju egentligen inte rätt. Startar om pekskärmen men inget annat.

Meny - säkerhet- stäng av bilen och vänta minst 2 min är ”korrekt”.

Rattknapparna kan möjligen lösa vissa saker men ska vi ge ett tips i forumet borde det vara stäng av bilen med menyn.

Byta hjulstorlek är ett knep som också kan fungera eftersom en hel del bootas om men det ärinte ”vattentätt” och byta för att sen byta tillbaka tar ungegär samma tid som ”stäng av bilen”.

(Påpekar inte som besserwisser utan för att rattknapparna som lösning är lite av en myt och manualen anger ”stäng av bilen” som lösning, så vi borde ange det korrekta som förslag på åtgärd)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 26 jan 2024 11:49
Jaegaern skrev: 26 jan 2024 09:56
mikebike skrev: 25 jan 2024 13:15
Jaegaern skrev: 25 jan 2024 12:31
spacecoin skrev: 24 jan 2024 22:59


Jag skulle säga att "mer input" endast ger mer input. Efter fyra år kan jag säkert säga att resten känns random.
Bättre träffsäkerhet till när de tränar om nätverken. Inte bättre träffsäkerhet mellan generella mjukvaruversioner.

Det jag menar är att det är inte dåligt att dutta. Precis som när de gick ut med att de rekommenderar att man tar över från autopiloten när det känns onaturligt eller annars illa. Det meddelar att just den situationen inte är bra och detta laddas upp till Tesla.

Det spelar ingen roll om man som individ upplever torkarna "dåliga", "random", eller "rosa". Det är så träning av AI fungerar.
Eller inte fungerar. Hade det fungerat så hade ju torkarautomatiken blivit markant bättre på fem år.

Jag tror inte det ger något att rapportera buggar genom att trycka in miniatyrbilen i två sekunder heller. Det riktigt fåniga med bugrapporten är att det inte skapas/lagras några time stamps som SC kan använda för att hitta fel. Istället ombeds man "antecka" när man har problem.

Du läser inte vad jag skriver. Jag säger att om man duttar för torkare eller tar över för AP så syns detta när helst Tesla vill titta och därefter förbättra. Jag har inte sagt att de "tittat" och "fixat" i närheten av det jag anser de borde gjort. Bara att mer input ger bättre träffsäkerhet när helst det används.

Ja, jag vet att torkarna varit kass i flera år. Ja jag är lika irriterad som du verkar vara, vissa dagar. Men numera tycker jag de fungerar helt okej. Även om jag fortfarande inte är helt nöjd i vissa väderförhållanden.
Jo, jag läser och förstår att du tror att automatiken blir bättre om vi fortsätter dutta på spaken.
Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?

Det som har blivit bättre är att torkningar på ren och torr ruta i solsken nästan helt har försvunnit, men det kan lika gärna bero på att jag inte tvättat bilen på länge och på att solen inte synts till på några månader.
Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk.

Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen och därmed missar man stänk och duggregn i ännu större utsträckning än tidigare.
"Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen"
- De har släppt 2 nya större versioner för torkarautomatiken. Den senaste ska använda alla kameror runt om för att skapa sig en bättre bild av situationen. Det här har Tesla gått ut med och är inget vi egentligen behöver fortsätta diskutera.

"Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?"
- Vad tränar man AI på? Gissningar?

"Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk."
- Okej, har du frågat de som tränar nätverken för torkarautomatik?

Jag är precis som du inte helt nöjd. Men jag försöker förstå hur saker fungerar och är ödmjuk inför information.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 26 jan 2024 13:42
mikebike skrev: 26 jan 2024 11:49
Jaegaern skrev: 26 jan 2024 09:56
mikebike skrev: 25 jan 2024 13:15
Jaegaern skrev: 25 jan 2024 12:31


Bättre träffsäkerhet till när de tränar om nätverken. Inte bättre träffsäkerhet mellan generella mjukvaruversioner.

Det jag menar är att det är inte dåligt att dutta. Precis som när de gick ut med att de rekommenderar att man tar över från autopiloten när det känns onaturligt eller annars illa. Det meddelar att just den situationen inte är bra och detta laddas upp till Tesla.

Det spelar ingen roll om man som individ upplever torkarna "dåliga", "random", eller "rosa". Det är så träning av AI fungerar.
Eller inte fungerar. Hade det fungerat så hade ju torkarautomatiken blivit markant bättre på fem år.

Jag tror inte det ger något att rapportera buggar genom att trycka in miniatyrbilen i två sekunder heller. Det riktigt fåniga med bugrapporten är att det inte skapas/lagras några time stamps som SC kan använda för att hitta fel. Istället ombeds man "antecka" när man har problem.

Du läser inte vad jag skriver. Jag säger att om man duttar för torkare eller tar över för AP så syns detta när helst Tesla vill titta och därefter förbättra. Jag har inte sagt att de "tittat" och "fixat" i närheten av det jag anser de borde gjort. Bara att mer input ger bättre träffsäkerhet när helst det används.

Ja, jag vet att torkarna varit kass i flera år. Ja jag är lika irriterad som du verkar vara, vissa dagar. Men numera tycker jag de fungerar helt okej. Även om jag fortfarande inte är helt nöjd i vissa väderförhållanden.
Jo, jag läser och förstår att du tror att automatiken blir bättre om vi fortsätter dutta på spaken.
Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?

Det som har blivit bättre är att torkningar på ren och torr ruta i solsken nästan helt har försvunnit, men det kan lika gärna bero på att jag inte tvättat bilen på länge och på att solen inte synts till på några månader.
Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk.

Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen och därmed missar man stänk och duggregn i ännu större utsträckning än tidigare.
"Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen"
- De har släppt 2 nya större versioner för torkarautomatiken. Den senaste ska använda alla kameror runt om för att skapa sig en bättre bild av situationen. Det här har Tesla gått ut med och är inget vi egentligen behöver fortsätta diskutera.

"Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?"
- Vad tränar man AI på? Gissningar?

"Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk."
- Okej, har du frågat de som tränar nätverken för torkarautomatik?

Jag är precis som du inte helt nöjd. Men jag försöker förstå hur saker fungerar och är ödmjuk inför information.
Att man skall använda fler kameror pratades det om för typ ett år sedan, men jag har inte sett något bekräftat om detta.
Bättre har det i alla fall inte blivit avseende detektering av små regndroppar, stänk och snö. Just snö borde faktiskt bli lättare att detektera med fler kameror.

Att ökat duttande vid duggregn inte kan ge färre falsktorkningar vid solsken är ren logik, eller hur resonerar du?

Vilken information har du som säger att Tesla använder alla förares duttfrekvens för att förbättra torkarautomatiken?
Apropå gissningar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 26 jan 2024 12:20
jonasl skrev: 23 jan 2024 13:47
Starta om med rattknapparna så är det säkert som förr igen.
Omstart med Rattknapparna är ju egentligen inte rätt. Startar om pekskärmen men inget annat.

Meny - säkerhet- stäng av bilen och vänta minst 2 min är ”korrekt”.

Rattknapparna kan möjligen lösa vissa saker men ska vi ge ett tips i forumet borde det vara stäng av bilen med menyn.

Byta hjulstorlek är ett knep som också kan fungera eftersom en hel del bootas om men det ärinte ”vattentätt” och byta för att sen byta tillbaka tar ungegär samma tid som ”stäng av bilen”.

(Påpekar inte som besserwisser utan för att rattknapparna som lösning är lite av en myt och manualen anger ”stäng av bilen” som lösning, så vi borde ange det korrekta som förslag på åtgärd)
Frågan är vad som startas om med "Stäng av bilen"?

Det enda som till synes händer är att skärmen släcks. Inte ens belysningen under dörrarna stängs av. HV-batteriet kopplas inte bort. Och datorn rebootar inte. För det spelar ingen roll om man väntar 10 minuter, 1 minut, 10 sekunder eller bara 1 sekund innan man startar bilen igen med bromspedalen. Bilen blir alltid körklar omedelbart oavsett tid man väntat.

När man håller in tumhjulen på ratten så rebootar i alla fall datorn och det tar ju drygt en minut.

Så frågan är vad man egentligen stänger av med knappen "Stäng av bilen"?


"Myten" om tumhjulen på ratten är ingen myt.
Det är precis så man skulle göra för att starta om gamla Model S och X. Vid fullständig omstart av allt skulle man hålla bromspedalen nertryckt och därefter hålla båda tumhjulen intryckta tills det grå Tesla T'et tändes på skärmen. Det var enligt instruktion från Tesla. Så någon myt är det inte. Däremot är förfarandet inte applicerbart på nyare bilar enligt manualen, och det är ju bra att veta.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1063
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av agehall »

Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2024 18:29
Frågan är vad som startas om med "Stäng av bilen"?

Det enda som till synes händer är att skärmen släcks. Inte ens belysningen under dörrarna stängs av. HV-batteriet kopplas inte bort. Och datorn rebootar inte. För det spelar ingen roll om man väntar 10 minuter, 1 minut, 10 sekunder eller bara 1 sekund innan man startar bilen igen med bromspedalen. Bilen blir alltid körklar omedelbart oavsett tid man väntat.

När man håller in tumhjulen på ratten så rebootar i alla fall datorn och det tar ju drygt en minut.

Så frågan är vad man egentligen stänger av med knappen "Stäng av bilen"?
Du slår av HV-kontaktorerna, så bilen blir strömlös. Det enda du har är 12V som kan starta upp allt igen när du trycker på bromsen eller öppnar dörren. Dock tar det runt 2 minuter för bilen att somna in helt och slå ifrån allt. Under den tiden måste du i praktiken sitta still inne i bilen och vänta, annars väcker du bilen och den kommer inte att stänga ner.
Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2024 18:29
"Myten" om tumhjulen på ratten är ingen myt.
Det är precis så man skulle göra för att starta om gamla Model S och X. Vid fullständig omstart av allt skulle man hålla bromspedalen nertryckt och därefter hålla båda tumhjulen intryckta tills det grå Tesla T'et tändes på skärmen. Det var enligt instruktion från Tesla. Så någon myt är det inte. Däremot är förfarandet inte applicerbart på nyare bilar enligt manualen, och det är ju bra att veta.
Det är högst oklart om det verkligen ligger något i att hålla in bromspedalen för en ”hårdare” reset. Däremot är jag fullständigt övertygad om att det är mer än skärmen som startas om när man håller in båda scrollhjulen. Det är datorn som driver skärmen (oavsett vad vi vill kalla den eller vad den har för exakta funktioner) som startas om. Den som säger någonting annat kallar även sin PC för en hårddisk. Om jag jobbade på tesla och skulle förklara detta för kunder som knappt vet hur man kopplar in en skarvsladd, så hade jag också använt förenklingar som ”skärmen startas om”. Det är dock inte vad som händer.

Den som inte tror mig kan gå ut och testa att göra en scrollhjulsreset och medan skärmen startar om, försök slå på blinkersen och lyssna efter ljudet som normalt sett hörs…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Dr Mabuse »

Jaegaern skrev: 26 jan 2024 09:56
Men numera tycker jag de fungerar helt okej. Även om jag fortfarande inte är helt nöjd i vissa väderförhållanden.
För mig fungerar torkarautomatiken sämre än någonsin.
Jag är inte imponerad av Teslas "produktutveckling"...
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

agehall skrev: 26 jan 2024 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2024 18:29
Frågan är vad som startas om med "Stäng av bilen"?

Det enda som till synes händer är att skärmen släcks. Inte ens belysningen under dörrarna stängs av. HV-batteriet kopplas inte bort. Och datorn rebootar inte. För det spelar ingen roll om man väntar 10 minuter, 1 minut, 10 sekunder eller bara 1 sekund innan man startar bilen igen med bromspedalen. Bilen blir alltid körklar omedelbart oavsett tid man väntat.

När man håller in tumhjulen på ratten så rebootar i alla fall datorn och det tar ju drygt en minut.

Så frågan är vad man egentligen stänger av med knappen "Stäng av bilen"?
Du slår av HV-kontaktorerna, så bilen blir strömlös. Det enda du har är 12V som kan starta upp allt igen när du trycker på bromsen eller öppnar dörren. Dock tar det runt 2 minuter för bilen att somna in helt och slå ifrån allt. Under den tiden måste du i praktiken sitta still inne i bilen och vänta, annars väcker du bilen och den kommer inte att stänga ner.
Min första fråga kvarstår.
Vad startas om när man använder knappen "Stäng av bilen"?
Någon reboot görs uppenbarligen inte eftersom bilen alltid är körklar när man trycker på bromsen, oavsett hur lång tid bilen varit avstängd. 12V finns alltid.

Att HV-batteriet kopplas ifrån betyder väl ingenting? Det gör det ju varje gång man lämnar bilen låst mer än 5-10 minuter. (Om Sentry är av) Och ingen elektronik drivs på 400V.

Jag förstår inte vad skillnaden mot en helt vanlig parkering skulle vara, mer än att kontaktorerna öppnar efter lite kortare väntetid.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

agehall skrev: 26 jan 2024 20:11
Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2024 18:29
"Myten" om tumhjulen på ratten är ingen myt.
Det är precis så man skulle göra för att starta om gamla Model S och X. Vid fullständig omstart av allt skulle man hålla bromspedalen nertryckt och därefter hålla båda tumhjulen intryckta tills det grå Tesla T'et tändes på skärmen. Det var enligt instruktion från Tesla. Så någon myt är det inte. Däremot är förfarandet inte applicerbart på nyare bilar enligt manualen, och det är ju bra att veta.
Det är högst oklart om det verkligen ligger något i att hålla in bromspedalen för en ”hårdare” reset. Däremot är jag fullständigt övertygad om att det är mer än skärmen som startas om när man håller in båda scrollhjulen. Det är datorn som driver skärmen (oavsett vad vi vill kalla den eller vad den har för exakta funktioner) som startas om. Den som säger någonting annat kallar även sin PC för en hårddisk. Om jag jobbade på tesla och skulle förklara detta för kunder som knappt vet hur man kopplar in en skarvsladd, så hade jag också använt förenklingar som ”skärmen startas om”. Det är dock inte vad som händer.

Den som inte tror mig kan gå ut och testa att göra en scrollhjulsreset och medan skärmen startar om, försök slå på blinkersen och lyssna efter ljudet som normalt sett hörs…
Jag tror inte att personalen på Tesla Assistans OCH teknikerna på verkstäderna tidigare påpekade att det var viktigt att hålla ner bromspedalen för att få en fullständig reset, bara för att de tyckte det var en kul grej att säga. Och att omstarten tog längre tid när man höll ner bromspedalen tror jag inte heller var en slump.

Att förfarandet ändrats genom åren tar inte bort hur det varit historiskt. Men det finns alltid folk som har andra uppfattningar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dr Mabuse skrev: 26 jan 2024 20:48
Jaegaern skrev: 26 jan 2024 09:56
Men numera tycker jag de fungerar helt okej. Även om jag fortfarande inte är helt nöjd i vissa väderförhållanden.
För mig fungerar torkarautomatiken sämre än någonsin.
Jag är inte imponerad av Teslas "produktutveckling"...
Samma för mig. Efter "juluppdateringen" blev torkarautomatiken sämre än någonsin. Riktigt usel helt enkelt.

Men efter uppdatering från 2023.44.30.8 till .9 så har automatiken blivit betydligt bättre igen, men fortfarande sämre än innan "juluppdateringen". Fattar inte heller finessen med att torkarna alltid ska göra dubbelsvep på intervall.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5831
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av AAKEE »

Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2024 18:29

Frågan är vad som startas om med "Stäng av bilen"?

Det enda som till synes händer är att skärmen släcks. Inte ens belysningen under dörrarna stängs av. HV-batteriet kopplas inte bort. Och datorn rebootar inte.
HV-batteriet kopplades bort efter cirka 8 minuter på min model 3 varje gång man körde stäng av bilen. (har inte kollat min S)
Eftersom minst 2 minuter är föreskrivet i manualen så är det inte att HV-batteriet stängs som behövs. Det är ju inga datorer eller styrdon som går på 400V så alla dessa kan drivas av LV-batteriet.
Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2024 18:29
"Myten" om tumhjulen på ratten är ingen myt.
Det är precis så man skulle göra för att starta om gamla Model S och X. Vid fullständig omstart av allt skulle man hålla bromspedalen nertryckt och därefter hålla båda tumhjulen intryckta tills det grå Tesla T'et tändes på skärmen. Det var enligt instruktion från Tesla.
Kollar man manualen från defakto 2014 finms inget alls nämnt om omboot med rattknapparna däremot finns power of i menyn beskriven. (Det innebär såklart inte att det inte fungerade så.)

Läser man manualen för årsmodellerna 2012-2020 daterad 2022
(https://www.tesla.com/ownersmanual/2012 ... Manual.pdf) så beskriver den att rattknapparna bara startar om skärmen:
IMG_7073.jpeg
Ett tryck på bromspedalen medan rullningsknapparna är intryckta har ingen inverkan och behövs inte
(Vi diskuterade det tidigare med lite fler referenser än här: viewtopic.php?t=34382&hilit=Rattknapparna )

Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2024 18:29
Så någon myt är det inte. Däremot är förfarandet inte applicerbart på nyare bilar enligt manualen, och det är ju bra att veta.
Det kan ju ha ändrats i bilarna, jag är ju ganska ny Teslaägare (3år) och har inte haft ngn gammal S.

Men det är uppenbart att det fungerar likadant på äldre S numera.
Det finns också en logik med knapparna och att starta om skärmen. Har den hängt sig går det inte i menyn.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5831
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av AAKEE »

agehall skrev: 26 jan 2024 20:11
Det är högst oklart om det verkligen ligger något i att hålla in bromspedalen för en ”hårdare” reset.
Den är rätt lätt att svara på då alla nya manualer är tydliga med att det inte gör någon skillnad ( och inkl. 2012-2020 i manualen från 2022). Bild postad i förra inlägget.

För model S refresh, vilket är mer eller mindre identiskt med 3/Y och antagligen X refresh( har inte kollat)
IMG_7060.jpeg
IMG_7062.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 26 jan 2024 22:15

Läser man manualen för årsmodellerna 2012-2020 daterad 2022
(https://www.tesla.com/ownersmanual/2012 ... Manual.pdf) så beskriver den att rattknapparna bara startar om skärmen:
IMG_7073.jpeg
Ett tryck på bromspedalen medan rullningsknapparna är intryckta har ingen inverkan och behövs inte
(Vi diskuterade det tidigare med lite fler referenser än här: viewtopic.php?t=34382&hilit=Rattknapparna )

Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2024 18:29
Så någon myt är det inte. Däremot är förfarandet inte applicerbart på nyare bilar enligt manualen, och det är ju bra att veta.
Det kan ju ha ändrats i bilarna, jag är ju ganska ny Teslaägare (3år) och har inte haft ngn gammal S.

Men det är uppenbart att det fungerar likadant på äldre S numera.
Det finns också en logik med knapparna och att starta om skärmen. Har den hängt sig går det inte i menyn.

Jag vet inte om jag uttryckt mig otydligt när jag skrev:
"Myten" om tumhjulen på ratten är ingen myt.
Det är precis så man skulle göra för att starta om gamla Model S och X. Vid fullständig omstart av allt skulle man hålla bromspedalen nertryckt och därefter hålla båda tumhjulen intryckta tills det grå Tesla T'et tändes på skärmen. Det var enligt instruktion från Tesla.
Jag menar inte att det är så man ska göra idag. Då hade jag skrivit ska ska och är i texten ovan. Jag har heller aldrig sagt att det skulle ha funkat så på någon annan bil än gammal S och X, vilket kanske "agehall" uppfattat det som.

Jag började köra Model S 2015 och höll på fram till 2022.
Kan säga att det blev ganska många telefonsamtal till Tesla Assistans under de åren, framförallt i början. :lol:
Och varje gång förklarade de att man var tvungen att trycka på bromspedalen för att göra en ordentlig reset. Kansk var de så noga med att förklara det för att det inte stod i manualen? ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev: 26 jan 2024 22:15
Nicke Nyfiken skrev: 26 jan 2024 18:29

Frågan är vad som startas om med "Stäng av bilen"?

Det enda som till synes händer är att skärmen släcks. Inte ens belysningen under dörrarna stängs av. HV-batteriet kopplas inte bort. Och datorn rebootar inte.
HV-batteriet kopplades bort efter cirka 8 minuter på min model 3 varje gång man körde stäng av bilen. (har inte kollat min S)
Eftersom minst 2 minuter är föreskrivet i manualen så är det inte att HV-batteriet stängs som behövs. Det är ju inga datorer eller styrdon som går på 400V så alla dessa kan drivas av LV-batteriet.
Precis, så vad är det som startas om efter man stängt av bilen i 2 minuter?
Inte ens en reboot görs undertiden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Jaegaern »

Dr Mabuse skrev: 26 jan 2024 20:48
Jaegaern skrev: 26 jan 2024 09:56
Men numera tycker jag de fungerar helt okej. Även om jag fortfarande inte är helt nöjd i vissa väderförhållanden.
För mig fungerar torkarautomatiken sämre än någonsin.
Jag är inte imponerad av Teslas "produktutveckling"...
Ja det verkar fungera rätt olika. Och det är egentligen inte deras prestanda vi diskuterat. Utan vad vår input kan hjälpa till med.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Lurkern
Inlägg: 1026
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Senaste version 2024.2

Inlägg av Lurkern »

Jag ombads av Tesla support över telefon att starta om bilen genom att trycka på ratthjulen samt bromsen samtidigt i somras.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Jaegaern »

mikebike skrev: 26 jan 2024 14:55
Jaegaern skrev: 26 jan 2024 13:42
mikebike skrev: 26 jan 2024 11:49
Jaegaern skrev: 26 jan 2024 09:56
mikebike skrev: 25 jan 2024 13:15

Eller inte fungerar. Hade det fungerat så hade ju torkarautomatiken blivit markant bättre på fem år.

Jag tror inte det ger något att rapportera buggar genom att trycka in miniatyrbilen i två sekunder heller. Det riktigt fåniga med bugrapporten är att det inte skapas/lagras några time stamps som SC kan använda för att hitta fel. Istället ombeds man "antecka" när man har problem.

Du läser inte vad jag skriver. Jag säger att om man duttar för torkare eller tar över för AP så syns detta när helst Tesla vill titta och därefter förbättra. Jag har inte sagt att de "tittat" och "fixat" i närheten av det jag anser de borde gjort. Bara att mer input ger bättre träffsäkerhet när helst det används.

Ja, jag vet att torkarna varit kass i flera år. Ja jag är lika irriterad som du verkar vara, vissa dagar. Men numera tycker jag de fungerar helt okej. Även om jag fortfarande inte är helt nöjd i vissa väderförhållanden.
Jo, jag läser och förstår att du tror att automatiken blir bättre om vi fortsätter dutta på spaken.
Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?

Det som har blivit bättre är att torkningar på ren och torr ruta i solsken nästan helt har försvunnit, men det kan lika gärna bero på att jag inte tvättat bilen på länge och på att solen inte synts till på några månader.
Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk.

Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen och därmed missar man stänk och duggregn i ännu större utsträckning än tidigare.
"Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen"
- De har släppt 2 nya större versioner för torkarautomatiken. Den senaste ska använda alla kameror runt om för att skapa sig en bättre bild av situationen. Det här har Tesla gått ut med och är inget vi egentligen behöver fortsätta diskutera.

"Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?"
- Vad tränar man AI på? Gissningar?

"Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk."
- Okej, har du frågat de som tränar nätverken för torkarautomatik?

Jag är precis som du inte helt nöjd. Men jag försöker förstå hur saker fungerar och är ödmjuk inför information.
Att man skall använda fler kameror pratades det om för typ ett år sedan, men jag har inte sett något bekräftat om detta.
Bättre har det i alla fall inte blivit avseende detektering av små regndroppar, stänk och snö. Just snö borde faktiskt bli lättare att detektera med fler kameror.

Att ökat duttande vid duggregn inte kan ge färre falsktorkningar vid solsken är ren logik, eller hur resonerar du?

Vilken information har du som säger att Tesla använder alla förares duttfrekvens för att förbättra torkarautomatiken?
Apropå gissningar.
Ju fler bra fall som finns att hänvisa till, ju mer fel blir då de felaktiga. Man vill skapa ett så tydligt delta som möjligt. Det behöver inte vara så uppenbart som för en människa heller.

De har sagt att de tar in all input för träning. Och vad de kallar sitt system, som ursprungligen utvecklades för autopilot. ”Dynamic Triggers” kallar de det. Kan/borde appliceras på allt från AP till helljus och torkare. Man kan mer eller mindre välja situationer som ska tränas och bilarna sparar data från dessa och laddar sedan upp när de ansluter till Wi-Fi.

Att tilläggas så tror jag att de har en jävligt stor utmaning att fixa tillfredsställande resultat i alla fall. Typ då det stänker nere på rutan men ej vid kameran etc. Återstår att se om de lyckas
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 18 apr 2020 05:59
Ort: uppsala

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av zata »

Jaegaern skrev: 27 jan 2024 08:12
mikebike skrev: 26 jan 2024 14:55
Jaegaern skrev: 26 jan 2024 13:42
mikebike skrev: 26 jan 2024 11:49
Jaegaern skrev: 26 jan 2024 09:56



Du läser inte vad jag skriver. Jag säger att om man duttar för torkare eller tar över för AP så syns detta när helst Tesla vill titta och därefter förbättra. Jag har inte sagt att de "tittat" och "fixat" i närheten av det jag anser de borde gjort. Bara att mer input ger bättre träffsäkerhet när helst det används.

Ja, jag vet att torkarna varit kass i flera år. Ja jag är lika irriterad som du verkar vara, vissa dagar. Men numera tycker jag de fungerar helt okej. Även om jag fortfarande inte är helt nöjd i vissa väderförhållanden.
Jo, jag läser och förstår att du tror att automatiken blir bättre om vi fortsätter dutta på spaken.
Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?

Det som har blivit bättre är att torkningar på ren och torr ruta i solsken nästan helt har försvunnit, men det kan lika gärna bero på att jag inte tvättat bilen på länge och på att solen inte synts till på några månader.
Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk.

Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen och därmed missar man stänk och duggregn i ännu större utsträckning än tidigare.
"Jag misstänker att man försökt lösa problemet med okynnestorkningar genom att dra ned känsligheten på regndetekteringen"
- De har släppt 2 nya större versioner för torkarautomatiken. Den senaste ska använda alla kameror runt om för att skapa sig en bättre bild av situationen. Det här har Tesla gått ut med och är inget vi egentligen behöver fortsätta diskutera.

"Det jag inte förstår är varför du tror att så är fallet när det helt saknas evidens för detta?"
- Vad tränar man AI på? Gissningar?

"Det beror definitivt inte på att förare duttat på spaken i duggregn och stänk."
- Okej, har du frågat de som tränar nätverken för torkarautomatik?

Jag är precis som du inte helt nöjd. Men jag försöker förstå hur saker fungerar och är ödmjuk inför information.
Att man skall använda fler kameror pratades det om för typ ett år sedan, men jag har inte sett något bekräftat om detta.
Bättre har det i alla fall inte blivit avseende detektering av små regndroppar, stänk och snö. Just snö borde faktiskt bli lättare att detektera med fler kameror.

Att ökat duttande vid duggregn inte kan ge färre falsktorkningar vid solsken är ren logik, eller hur resonerar du?

Vilken information har du som säger att Tesla använder alla förares duttfrekvens för att förbättra torkarautomatiken?
Apropå gissningar.
Ju fler bra fall som finns att hänvisa till, ju mer fel blir då de felaktiga. Man vill skapa ett så tydligt delta som möjligt. Det behöver inte vara så uppenbart som för en människa heller.

De har sagt att de tar in all input för träning. Och vad de kallar sitt system, som ursprungligen utvecklades för autopilot. ”Dynamic Triggers” kallar de det. Kan/borde appliceras på allt från AP till helljus och torkare. Man kan mer eller mindre välja situationer som ska tränas och bilarna sparar data från dessa och laddar sedan upp när de ansluter till Wi-Fi.

Att tilläggas så tror jag att de har en jävligt stor utmaning att fixa tillfredsställande resultat i alla fall. Typ då det stänker nere på rutan men ej vid kameran etc. Återstår att se om de lyckas
Personligen nöjer jag mig med att torkarna går när det är vatten på hela rutan resp inte går vid avsaknad av vatten. Och att detta även gäller i mörker.
Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
Skriv svar