VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Respektive bilimportör väljer om/vad de lägger in som ”landsstandard”. Så det kan ofta skilja lite på tillval/paket/paketinnehåll på samma bil i olika länder.
Sen kan varje återförsäljare välja att lägga in egen ”leveransutrustning” som ingår hos just de, t ex just gummimattor, stänkskydd, 1:a förband, isskrapa osv.
Därav att det inte alltid är helt enkelt att jämföra bilar/priser mellan t ex olika länder. Då man behöver ”kompensera” i jämförelsen mellan utföranden då.
Sen kan varje återförsäljare välja att lägga in egen ”leveransutrustning” som ingår hos just de, t ex just gummimattor, stänkskydd, 1:a förband, isskrapa osv.
Därav att det inte alltid är helt enkelt att jämföra bilar/priser mellan t ex olika länder. Då man behöver ”kompensera” i jämförelsen mellan utföranden då.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: VW ID.4
Ja, det var verkligen snålt (sedan önskar jag att Tesla och andra skulle gå tillbaka till 3-fas istället för snåla med endast 1-fas).taliz skrev:Fick både textil och gummimattor till min bas-1st. Var faktiskt lite förvånad, brukar ju kosta extra.
Men ingen schuko-typ2, det får man inte i Sverige. Däremot i Norge och Finland av nån anledning. Undra hur dom tänkte där?
Inget problem för mig dock, sparade ju min Tesla UMC.
En portabel EVSE borde verkligen ingå som standard med alla elbilar, oavsett land, precis som bogserfäste och varningstriangel.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID.4
Det borde man kunna gå att köpa (eller deala sig till). Mattor är svindyra så det var inte snålt men tror många skulle gärna vilja ladda så bilen går att ANVÄNDA istället.
Re: VW ID.4
Jo, håller med. Kan förstå att inte alla typer av mattor ingår.Mickep skrev:Det borde man kunna gå att köpa (eller deala sig till). Mattor är svindyra så det var inte snålt men tror många skulle gärna vilja ladda så bilen går att ANVÄNDA istället.
Att köpa till en mobile EVSE är ju inget som helst problem. Finns hur många som helst olika varianter och fabrikat. Är ju standard Typ2, så måste inte ens vara från VAG/VW.
Själv gillar jag dessa typer som inte har en tung klump eller box på mitten och som stödjer 3-fasladdning (går även att använda för att ladda med 1-fas):
https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... -chargers/

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19932
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW ID.4
Klicka på länken uppe i högra hörnet för att registrera dig som elbilsägareKubi skrev:Nu är jag hemma och kollat igenom!
Så det är schuko-type2 och type2-type2.
Lastnät för golvet och även ett lastnät för ryggen!
Sedan fanns det första hjälpen, reflexväst och en kompressor samt fyllning.
Golvmattor i ganska tjockt gummi med ID.4/VW på sig.
Detta medföljde då en Tech i Finland.
*tjusiga bilder*
PS.. kan jag nu också få "elbilist" under mitt namn?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW ID.4
Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.
Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.
Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:
Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.
Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:
Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Re: VW ID.4
Vad är det dom säger? Att värmepumpen inte funkar på vintern?Dexter skrev:Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.
Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.
Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:
Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Kanske därför min var så törstig när det var kallt då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Handlar det inte mest om att dom överdrivit hur bra den är. Speciellt vid riktigt kalla temperaturer (då värmepumpar de facto inte är så bra).
Eller är det en värmepumpsgate där dom fifflat med siffrorna.
Eller är det en värmepumpsgate där dom fifflat med siffrorna.

Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Re: VW ID.4
Värmepumpen fungerar visst men av någon anledning så kommer man längre med en bil som inte har en sådan installerad säger de.taliz skrev:Vad är det dom säger? Att värmepumpen inte funkar på vintern?Dexter skrev:Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.
Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.
Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:
Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Kanske därför min var så törstig när det var kallt då.
Förbrukningen var oftast högre om man har värmepump också.
Bara på vintern alltså.
Kunderna har ju betalat extra för värmepumpen så de skulle komma 30% längre men så får de kortare räckvidd istället.
Så tydligen skulle de få pengar tillbaka av VW i Tyskland som plåster på såren.
Tråkigt om det är så att värmepumpen förkortar räckvidden.
Re: VW ID.4
Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).

Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID.4
Kanske det är så med tesla också man vet aldrig säkert.martinot skrev:Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).![]()
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
En ny variant på "Diesel-Gate"?
Ska det heta "VP-Gate" det nya?
Re: VW ID.4
Även PS2 verkar ha problem med räckvidden på vintern:Dexter skrev:Kanske det är så med tesla också man vet aldrig säkert.martinot skrev:Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).![]()
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
En ny variant på "Diesel-Gate"?
Ska det heta "VP-Gate" det nya?
https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: VW ID.4
Jag tror alla bilar har svårt att klara sin wltp i vardagskörning. Särskilt på vintern. Oavsett om det är BEV eller ICE...martinot skrev:Även PS2 verkar ha problem med räckvidden på vintern:Dexter skrev:Kanske det är så med tesla också man vet aldrig säkert.martinot skrev:Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).![]()
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
En ny variant på "Diesel-Gate"?
Ska det heta "VP-Gate" det nya?
https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW ID.4
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
Senast redigerad av Kubi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW ID.4
Mycket bra!Kubi skrev:Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: VW ID.4
Tyvärr är det ju så att när det är som kallast (typ -20grC eller kallare) så ger den inte mer värme än "direktel".martinot skrev:Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).![]()
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
Dock ger den avsevärt "billigare" värme runt 0an.
En jobbig effekt av detta är att "försämringen" i räckvidd mellan 0 och -20 är större med värmepump.
Jag insåg detta då jag med min direktelvärmda M3a åkte till fjällen tidigare i år. Mora -10 gr C och -25 när vi kom fram. Räckvidden föll fort på slutet. Hade varit ännu större fall om man haft värmepump. Naturligtvis hade jag kommit längre, men överraskningseffekten blivit mer påtaglig.
Naturligtvis hade jag hellre haft en bil med VP, men var observant vid långresor i vinterklimat.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: VW ID.4
20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.Kubi skrev:Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller?

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: VW ID.4
7 mil på 1,5 timme är ”Tour de France-tempo”taliz skrev:20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.Kubi skrev:Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller?
Re: VW ID.4
Bra att tänka på! Kan dock absolut leva med det.RagWal skrev:Tyvärr är det ju så att när det är som kallast (typ -20grC eller kallare) så ger den inte mer värme än "direktel".martinot skrev:Hmm...
Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast).![]()
Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP!
Dock ger den avsevärt "billigare" värme runt 0an.
En jobbig effekt av detta är att "försämringen" i räckvidd mellan 0 och -20 är större med värmepump.
Jag insåg detta då jag med min direktelvärmda M3a åkte till fjällen tidigare i år. Mora -10 gr C och -25 när vi kom fram. Räckvidden föll fort på slutet. Hade varit ännu större fall om man haft värmepump. Naturligtvis hade jag kommit längre, men överraskningseffekten blivit mer påtaglig.
Naturligtvis hade jag hellre haft en bil med VP, men var observant vid långresor i vinterklimat.
Så länge som Teslas VP-lösning/octovalve ser till att de inte drar mer energi än elektrisk direkt värme så är det helt OK (hade däremot inte velat ha VP om jag hade haft en bil på MEB-plattformen, som tydligen har en negativ effektivisering och energibesparing i dessa lägen).
Känner mig lite lugnare nu. Hoppas dock att de fått ordning på VP-tekniken och kvaliteten på de delarna (var ju en hel del tekniska problem och strul i vintras).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- Inlägg: 283
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
ID.4 är i Sverige utrustad med 6kw (om jag minns rätt) värme element utöver VP. Killgissar att den inte bara värmer batteriet men vem vet.
Re: VW ID.4
Slingriga skärgårdsvägar med massor av upp och ner, några motorleder och motorvägarheldiggrisen skrev:7 mil på 1,5 timme är ”Tour de France-tempo”taliz skrev:20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.Kubi skrev:Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller?

-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: VW ID.4
Det var ingen kritik av din körning, mer en förklaring varför du hamnade på 13,4/100.Kubi skrev:Slingriga skärgårdsvägar med massor av upp och ner, några motorleder och motorvägarheldiggrisen skrev:7 mil på 1,5 timme är ”Tour de France-tempo”taliz skrev:20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.Kubi skrev:Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".
Helt godkända siffror!
Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller?
-
- Inlägg: 399
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID.4
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
BMW i4 M50 -22
-
- elbilist
- Inlägg: 1402
- Blev medlem: 30 sep 2019 10:07
Re: VW ID.4
TeslaBjørns 1000 km-test snittade 94,5kmh och 251Wh/km, lite som MX LR Raven.ObscureEconomist skrev:Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
https://www.insideevsforum.com/communit ... bles.8506/
Ligger under TBtests>1000km