VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Respektive bilimportör väljer om/vad de lägger in som ”landsstandard”. Så det kan ofta skilja lite på tillval/paket/paketinnehåll på samma bil i olika länder.

Sen kan varje återförsäljare välja att lägga in egen ”leveransutrustning” som ingår hos just de, t ex just gummimattor, stänkskydd, 1:a förband, isskrapa osv.

Därav att det inte alltid är helt enkelt att jämföra bilar/priser mellan t ex olika länder. Då man behöver ”kompensera” i jämförelsen mellan utföranden då.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Fick både textil och gummimattor till min bas-1st. Var faktiskt lite förvånad, brukar ju kosta extra.
Men ingen schuko-typ2, det får man inte i Sverige. Däremot i Norge och Finland av nån anledning. Undra hur dom tänkte där?
Inget problem för mig dock, sparade ju min Tesla UMC.
Ja, det var verkligen snålt (sedan önskar jag att Tesla och andra skulle gå tillbaka till 3-fas istället för snåla med endast 1-fas).

En portabel EVSE borde verkligen ingå som standard med alla elbilar, oavsett land, precis som bogserfäste och varningstriangel.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Mickep
Inlägg: 3682
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Det borde man kunna gå att köpa (eller deala sig till). Mattor är svindyra så det var inte snålt men tror många skulle gärna vilja ladda så bilen går att ANVÄNDA istället.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Det borde man kunna gå att köpa (eller deala sig till). Mattor är svindyra så det var inte snålt men tror många skulle gärna vilja ladda så bilen går att ANVÄNDA istället.
Jo, håller med. Kan förstå att inte alla typer av mattor ingår.

Att köpa till en mobile EVSE är ju inget som helst problem. Finns hur många som helst olika varianter och fabrikat. Är ju standard Typ2, så måste inte ens vara från VAG/VW.

Själv gillar jag dessa typer som inte har en tung klump eller box på mitten och som stödjer 3-fasladdning (går även att använda för att ladda med 1-fas):
https://eauto.si/metron-shop/product-ca ... -chargers/
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19932
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Kubi skrev:
Nu är jag hemma och kollat igenom!
Så det är schuko-type2 och type2-type2.
Lastnät för golvet och även ett lastnät för ryggen!
Sedan fanns det första hjälpen, reflexväst och en kompressor samt fyllning.
Golvmattor i ganska tjockt gummi med ID.4/VW på sig.
Detta medföljde då en Tech i Finland.

*tjusiga bilder*

PS.. kan jag nu också få "elbilist" under mitt namn? :lol:
Klicka på länken uppe i högra hörnet för att registrera dig som elbilsägare :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: VW ID.4

Inlägg av Dexter »

Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.

Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.



Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:



Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Dexter skrev:
Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.

Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.



Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:



Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Vad är det dom säger? Att värmepumpen inte funkar på vintern?
Kanske därför min var så törstig när det var kallt då.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
MrRun
elbilist
Inlägg: 873
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: VW ID.4

Inlägg av MrRun »

Handlar det inte mest om att dom överdrivit hur bra den är. Speciellt vid riktigt kalla temperaturer (då värmepumpar de facto inte är så bra).

Eller är det en värmepumpsgate där dom fifflat med siffrorna. ;)
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: VW ID.4

Inlägg av Dexter »

taliz skrev:
Dexter skrev:
Ingen trevligt video klipp från tyska nextmove.

Pengar tillbaka: VW betalar 20 miljoner euro till ID.3 & ID.4-köpare på grund av värmepumpfel.



Deras vintertest:
Lite lång video på tyska:



Frågan är om det gäller bara tyska kunder?
Vad är det dom säger? Att värmepumpen inte funkar på vintern?
Kanske därför min var så törstig när det var kallt då.
Värmepumpen fungerar visst men av någon anledning så kommer man längre med en bil som inte har en sådan installerad säger de.
Förbrukningen var oftast högre om man har värmepump också.
Bara på vintern alltså.
Kunderna har ju betalat extra för värmepumpen så de skulle komma 30% längre men så får de kortare räckvidd istället.
Så tydligen skulle de få pengar tillbaka av VW i Tyskland som plåster på såren.
Tråkigt om det är så att värmepumpen förkortar räckvidden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Hmm...

Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast). :?

Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP! :?:
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: VW ID.4

Inlägg av Dexter »

martinot skrev:
Hmm...

Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast). :?

Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP! :?:
Kanske det är så med tesla också man vet aldrig säkert.
En ny variant på "Diesel-Gate"?
Ska det heta "VP-Gate" det nya?
MrRun
elbilist
Inlägg: 873
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: VW ID.4

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
martinot skrev:
Hmm...

Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast). :?

Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP! :?:
Kanske det är så med tesla också man vet aldrig säkert.
En ny variant på "Diesel-Gate"?
Ska det heta "VP-Gate" det nya?
Även PS2 verkar ha problem med räckvidden på vintern:

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4198
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Dexter skrev:
martinot skrev:
Hmm...

Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast). :?

Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP! :?:
Kanske det är så med tesla också man vet aldrig säkert.
En ny variant på "Diesel-Gate"?
Ska det heta "VP-Gate" det nya?
Även PS2 verkar ha problem med räckvidden på vintern:

https://www.vibilagare.se/nyheter/kort- ... mpensation
Jag tror alla bilar har svårt att klara sin wltp i vardagskörning. Särskilt på vintern. Oavsett om det är BEV eller ICE...
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".

Helt godkända siffror!

Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
20210603_193918.jpg
Senast redigerad av Kubi, redigerad totalt 1 gånger.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".

Helt godkända siffror!
Mycket bra!
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW ID.4

Inlägg av RagWal »

martinot skrev:
Hmm...

Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast). :?

Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP! :?:
Tyvärr är det ju så att när det är som kallast (typ -20grC eller kallare) så ger den inte mer värme än "direktel".
Dock ger den avsevärt "billigare" värme runt 0an.

En jobbig effekt av detta är att "försämringen" i räckvidd mellan 0 och -20 är större med värmepump.
Jag insåg detta då jag med min direktelvärmda M3a åkte till fjällen tidigare i år. Mora -10 gr C och -25 när vi kom fram. Räckvidden föll fort på slutet. Hade varit ännu större fall om man haft värmepump. Naturligtvis hade jag kommit längre, men överraskningseffekten blivit mer påtaglig.

Naturligtvis hade jag hellre haft en bil med VP, men var observant vid långresor i vinterklimat.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".

Helt godkända siffror!

Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: VW ID.4

Inlägg av heldiggrisen »

taliz skrev:
Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".

Helt godkända siffror!

Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller? :lol:
7 mil på 1,5 timme är ”Tour de France-tempo”
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

RagWal skrev:
martinot skrev:
Hmm...

Byter precis från en M3 med elvärme till en med VP. Skulle ju inte vara roligt om man fick kortare räckvidd när det var som kallast (då räckvidden redan är som allra kortast). :?

Hoppas att detta inte är något generellt problem på alla elbilar med VP! :?:
Tyvärr är det ju så att när det är som kallast (typ -20grC eller kallare) så ger den inte mer värme än "direktel".
Dock ger den avsevärt "billigare" värme runt 0an.

En jobbig effekt av detta är att "försämringen" i räckvidd mellan 0 och -20 är större med värmepump.
Jag insåg detta då jag med min direktelvärmda M3a åkte till fjällen tidigare i år. Mora -10 gr C och -25 när vi kom fram. Räckvidden föll fort på slutet. Hade varit ännu större fall om man haft värmepump. Naturligtvis hade jag kommit längre, men överraskningseffekten blivit mer påtaglig.

Naturligtvis hade jag hellre haft en bil med VP, men var observant vid långresor i vinterklimat.
Bra att tänka på! Kan dock absolut leva med det.

Så länge som Teslas VP-lösning/octovalve ser till att de inte drar mer energi än elektrisk direkt värme så är det helt OK (hade däremot inte velat ha VP om jag hade haft en bil på MEB-plattformen, som tydligen har en negativ effektivisering och energibesparing i dessa lägen).

Känner mig lite lugnare nu. Hoppas dock att de fått ordning på VP-tekniken och kvaliteten på de delarna (var ju en hel del tekniska problem och strul i vintras).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Hoppsan_84
Inlägg: 283
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

ID.4 är i Sverige utrustad med 6kw (om jag minns rätt) värme element utöver VP. Killgissar att den inte bara värmer batteriet men vem vet.
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".

Helt godkända siffror!

Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller? :lol:
7 mil på 1,5 timme är ”Tour de France-tempo”
Slingriga skärgårdsvägar med massor av upp och ner, några motorleder och motorvägar ;)
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: VW ID.4

Inlägg av heldiggrisen »

Kubi skrev:
heldiggrisen skrev:
taliz skrev:
Kubi skrev:
Det blev lite körning igår. Blandat 50/80/100 vägar.
A/C på 19,5c. Utomhus temp cirka 21c.
Mode: comfort.
19".

Helt godkända siffror!

Edit: hela resan på B och mestadels ACC aktiverat.
20,5 hamnade jag på sist, och det var långt ifrån rallykörning.
Nuddar ni knappt gaspedalen eller? :lol:
7 mil på 1,5 timme är ”Tour de France-tempo”
Slingriga skärgårdsvägar med massor av upp och ner, några motorleder och motorvägar ;)
Det var ingen kritik av din körning, mer en förklaring varför du hamnade på 13,4/100.
ObscureEconomist
Inlägg: 399
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
BMW i4 M50 -22
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: VW ID.4

Inlägg av heldiggrisen »

ObscureEconomist skrev:
Är det ingen som kört 20+ mil i 110 km/h som kan lägga upp lite förbrukningssiffror?
Fick varken id4 eller enyaq under 20 kwh/100 km då jag testade dessa över natten.
TeslaBjørns 1000 km-test snittade 94,5kmh och 251Wh/km, lite som MX LR Raven.
https://www.insideevsforum.com/communit ... bles.8506/
Ligger under TBtests>1000km
Skriv svar