Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
Om du ägt en bil med karmlösa dörrar så skulle du vetat att det inte är något problem på vintern. Lösningen för de gånger man glömt förvärma stavas silikonstift.
Det stämmer inte. Jag har en bil med karmlösa dörrar. Det hjälper inte att silikona listerna när rutorna fryser fast i nederkant mot dörren. De funkar sämre än ”vanliga” dörrar. Det kan du inte snacka bort. Men du lär väl prova ändå ;)
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Silikonstift...
No,no enligt Tesla
Orsaken till att fönsterhissarna gnisslar och inte orkar upp enligt dem.
Silikonfri gummismörjning skall det vara

Fast felet med fönsterhissarna existerade före jag ovetandes försökte fixa problemet på egen hand. Så efter första bytet av hissmekanik på X:en blev det inget silikon, men problemet återkom och löstes inte förrän efter tredje bytet. Nu är det ett tag sedan så peppar, peppar.....
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Subaru har haft karmlösa dörrar sedan hedenhös. Bra vinterbil.
Utan förvärmning och silicon?
Ja absolut. Problemet på Tesla är inte karmlösheten utan konstruktionen att rutan åker ned/upp vid öppning och stängning. Citroën C6 hade likadant för övrigt. Det är aerodynamiska orsaker till det.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Ang att fönstren fryser fast så har man iaf i trean löst problemet jag hade på X, nämligen att is samlas inne i dörren där rutan ska bo när den är neddragen. På X fick man sprita och greja. Spelade ingen roll alls om man höll på med listerna när hela dörren var fylld med is. Gick inte ens att trycka ner rutan med handkraft.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Remuz skrev:
Ang att fönstren fryser fast så har man iaf i trean löst problemet jag hade på X, nämligen att is samlas inne i dörren där rutan ska bo när den är neddragen. På X fick man sprita och greja. Spelade ingen roll alls om man höll på med listerna när hela dörren var fylld med is. Gick inte ens att trycka ner rutan med handkraft.
Det problemet du beskriver är nog löst även på X idag. Jag har aldrig upplevt något sådant på min -19 LR.

För övrigt inga andra problem heller med rutorna under vintern. Förvärmer dock alltid 5-10 min (minst) innan jag ska köra.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Subaru har haft karmlösa dörrar sedan hedenhös. Bra vinterbil.
Utan förvärmning och silicon?
Ja absolut. Problemet på Tesla är inte karmlösheten utan konstruktionen att rutan åker ned/upp vid öppning och stängning. Citroën C6 hade likadant för övrigt. Det är aerodynamiska orsaker till det.
Rutan åker ner en bit på de flesta karmlösa dörrar. Är väl svårt att få rutan att sluta tätt annars.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Ingen bil före år 2000 hade det så vad jag vet, möjligen nån nittiotals Mercedes coupé...

Karmlösa fönster har funnits sedan bilarnas barndom, inte minst på jänkare.
Tesla Y LR -22 EAP
Matte

Inlägg av Matte »

taliz skrev:
Matte skrev:
taliz skrev:
Du tillhör inte målgruppen. Det du klagar på är likadant i en Mercedes, Porsche eller BMW i samma prisklass. De har också karmlösa dörrar, automatiska dörrhandtag etc. Men du har nog aldrig ägt en bil i den prisklassen misstänker jag?
Det du vill ha är egentligen en bruksbil. Model S och X är inte bruksbilar, utan lyxbilar i miljonklassen. Där hör inte "bruksighet" hemma, utan det är stil, elegans och hightech som premieras.
Jag funderar på att köpa en av dem och därför skriver jag bara vad jag hade tyckt varit bättre. Finns många Mercedes i miljonklassen som inte har karmlösa dörrar och som fungerar utmärkta som "bruksbil". Förstår inte heller vad min tidigare bilhistorik har med något att göra? Har du en x som någon slags lyxbil??

Varför har model X dragkrok, för att det är snyggt? Nej, det är ju en bil som väldigt många köper för att använda som "bruksbil", och jag tror att fler (annan målgrupp) skulle köpa den om den fungerade som den skulle kunna fungera på vintern.
Om du ägt en bil med karmlösa dörrar så skulle du vetat att det inte är något problem på vintern. Lösningen för de gånger man glömt förvärma stavas silikonstift.
Jaha. Du menar om jag ägt en bil med karmlösa dörrar, då förstår jag. Jag har ägt och äger bilar med karmlösa dörrar och tycker det är skitdåligt. Det fungerar ok så länge vi bara snackar frost/lätt snö men för så fort det blivit snö+kallt (-15) så har det blivit bekymmer. Sist var jag med om att rutan åkte ner tillsammans med fastfrusen isklump på, så det kändes som att hela dörren skulle dela sig. Men jag kanske måste använda mer silikonstift (har kanske gjort fel när jag använt det). Tack för tipset!

För mig är Tesla x en fin bil men definitivt en bruksbil och ingen bil jag bara köper för att den är lyxig. Karmlösa dörrar är eventuellt snyggt en sekund när man öppnar dem, annars tycker jag bara det är onödigt.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

Det är för mig obegripligt att taliz for fortsätta veva på detta forum. Han har redan trakasserat minst en (av fler än mig mycket uppskattad) medlem till den grad att han lämnat forumet, och jobbar aktivt vidare med att få de som inte är okritiskt positiva till allt som rör Tesla att inte känna sig hemma här. Tycker du att det är opraktiskt att inte kunna öppna dörren på vintern? Då tillhör du inte kundkretsen.

Om det vore så att det fanns en enkel universal lösning på problemet utan negativa bieffekter (silikonstift), varför skulle inte Tesla applicera den från fabrik? Det ÄR ett problem, ett mycket irriterande problem, och förvärmning i över en halvtimme räcker inte alltid för att lösa problemet. Att du som vanligt hävdar motsatsen gör det inte mindre sant.
Svart X75D -17
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

rockard skrev:
Det är för mig obegripligt att taliz for fortsätta veva på detta forum. Han har redan trakasserat minst en (av fler än mig mycket uppskattad) medlem till den grad att han lämnat forumet, och jobbar aktivt vidare med att få de som inte är okritiskt positiva till allt som rör Tesla att inte känna sig hemma här. Tycker du att det är opraktiskt att inte kunna öppna dörren på vintern? Då tillhör du inte kundkretsen.

Om det vore så att det fanns en enkel universal lösning på problemet utan negativa bieffekter (silikonstift), varför skulle inte Tesla applicera den från fabrik? Det ÄR ett problem, ett mycket irriterande problem, och förvärmning i över en halvtimme räcker inte alltid för att lösa problemet. Att du som vanligt hävdar motsatsen gör det inte mindre sant.
...Men det måste vara skönt att alltid sitta på alla svar på alla problem och dessutom känna att man måste predika det tills alla andra tystnat.

Jag har tystnat. Det går att blockera så du slipper se inlägg från en specifik användare.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tycker många här (på båda sidor) verkar ha problem med att förstå att alla upplever samt erfar problem på olika sätt.

Jag är inne på min femte Tesla. Alla har enbart stått utomhus (till min stora sorg så har jag inget garage). Jag upplever inte fastfrysning som något stort problem. Kan räkna de gånger det verkligen varit besvärligt under dessa år på ena handens fingrar.

För mig är det egentligen bara vår S som var lite bökig, men de värsta dagarna gick det ändå efter 1-2 minuters insats med kreditkort längs listerna.

På Model X låter det för mig jättekonstigt att ha problem med att komma in i bilen. Den har ju en "ice breaker" som jag snarare tycker känns lite för brutal. Känns ibland som rutan ska gå sönder, men öppnar dörren har den alltid gjort för mig.

Enda riktigt bökiga scenariet jag personligen kan tänka mig är om man står utan laddning och har under 20% SOC och därmed inte kan förvärma. Då kan det nog bli rejäla problem. Men det kan man ju iaf undvika genom att ladda före eller parkera vid laddare.

Vår Honda E är däremot riktigt bökig nu. Inte att öppna, men att komma upp till vår laddare. Plötsligt har jag fått lite mer förståelse för folk som väljer dubbat... Med Teslorna har det aldrig varit problem men med Hondan är det bökigt trots skottning, saltning och sandning :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

BrooklynS skrev:
Ingen bil före år 2000 hade det så vad jag vet, möjligen nån nittiotals Mercedes coupé...

Karmlösa fönster har funnits sedan bilarnas barndom, inte minst på jänkare.
Hmm, vill minnas att rutorna åkte ner på min Boxster-97, men är inte helt säker.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Kanske värt att notera är att mina X varit tillverkade 2016 2017 och 2018. Min trea är tillverkad 2020 tror jag...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mats11813

Inlägg av Elmil »

AGCF skrev:
E6BB234A-03B0-4711-81C3-572FA82CF293.png
Förvånande att detta inlägg inte genererat tio sidor dragkroksinlägg.. :)
Krok och ratt finns förresten i koden för den svenska sidan också.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Elmil skrev:
AGCF skrev:
E6BB234A-03B0-4711-81C3-572FA82CF293.png
Förvånande att detta inlägg inte genererat tio sidor dragkroksinlägg.. :)
Krok och ratt finns förresten i koden för den svenska sidan också.
Mycket intressant!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

rockard skrev:

Rätt säker på att det är fler än jag som är trött på att höra samma klagosång om och om igen.
Tesla kommer inte införa dörrkarmar för att folk gnäller om det på ett forum. Inte heller kommer Mercedes, BMW eller Audi göra det på bilarna jag infogade bilder på någon sida bakåt i tråden.
Det är standard på den typen av bil, deal with it.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

taliz skrev:
rockard skrev:

Rätt säker på att det är fler än jag som är trött på att höra samma klagosång om och om igen.
Tesla kommer inte införa dörrkarmar för att folk gnäller om det på ett forum. Inte heller kommer Mercedes, BMW eller Audi göra det på bilarna jag infogade bilder på någon sida bakåt i tråden.
Det är standard på den typen av bil, deal with it.
Det är många bilrecensenter som letar fel på Teslor och många blir färgade av det och gnäller. Det är väl så det är bara.

Jag tyckte det var bra fånigt när Model 3 kom och de tjatades jättemycket om dörrhandtag och rutor som frös fast. Jag hade en Mini då och den hade precis samma problem men jag har aldrig hört någon som har klagat på det. Samma sak med att det samlas vatten som stänker in när man öppnar bakluckan. BMW har det problemet på sina sedaner men det är aldrig någon som gnäller på det heller. Mängder av bilar har haft mer centralt placerad hastighetsmätare än Model 3 men när en Tesla har det då är det plötsligt det mest fruktansvärda som någonsin har hänt.

Det är vår demokratiska rättighet att få gnälla men jag kan verkligen hålla med om att det går till överdrift ibland. Man måste försöka sätta saker i sitt sammanhang och göra en rättvis bedömning.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Fastfrusna rutor är väl ett problem på alla bilar? Har haft Opel SAAB Volvo Tesla Toyota Lexus av flera varianter. Samma problem med dem. Min karmlösa Tesla har bara tillfälliga problem med det. Man får lära sig att förebygga. Jag har rätt många gånger fått fylla en fryspåse med varmt vatten och hålla mot dörrlåsen för att komma in i bil ÖHT. Men det var ju länge sedan det behövdes nu...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev:
Fastfrusna rutor är väl ett problem på alla bilar? Har haft Opel SAAB Volvo Tesla Toyota Lexus av flera varianter. Samma problem med dem. Min karmlösa Tesla har bara tillfälliga problem med det. Man får lära sig att förebygga. Jag har rätt många gånger fått fylla en fryspåse med varmt vatten och hålla mot dörrlåsen för att komma in i bil ÖHT. Men det var ju länge sedan det behövdes nu...
Har man karm behöver man inte köra sin fönsterhiss på vintern. Skulle vara om man ska ta nån biljett någonstans men då kan man ju öppna dörren istället.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Det är många bilrecensenter som letar fel på Teslor och många blir färgade av det och gnäller. Det är väl så det är bara.

Jag tyckte det var bra fånigt när Model 3 kom och de tjatades jättemycket om dörrhandtag och rutor som frös fast. Jag hade en Mini då och den hade precis samma problem men jag har aldrig hört någon som har klagat på det. Samma sak med att det samlas vatten som stänker in när man öppnar bakluckan. BMW har det problemet på sina sedaner men det är aldrig någon som gnäller på det heller. Mängder av bilar har haft mer centralt placerad hastighetsmätare än Model 3 men när en Tesla har det då är det plötsligt det mest fruktansvärda som någonsin har hänt.

Det är vår demokratiska rättighet att få gnälla men jag kan verkligen hålla med om att det går till överdrift ibland. Man måste försöka sätta saker i sitt sammanhang och göra en rättvis bedömning.
Jag tror att det som gör situationen med tesla lite speciell är ju att man planerar att fullständigt dominera bilmarknaden med nuvarande produkter inom mycket snar framtid. Planen är ju att relativt snart bli världens största tillverkare av personbilar. Om mini hade haft samma ambition hade det nog också ifrågasatts.
För att teslas vision ska bli verklighet behöver ju väldigt många som idag kör andra bilar byta till tesla och acceptera deras version av vad en bil är. Det låter ju ofta som man inte kommer ha något val eftersom många andra tillverkare kommer gå i konkurs.
Om man inte vill ha en tesla ur dagens sortiment anses man vara:
1. Bakåtsträvande
2. Gammeldags nostalgiker
3. En kombination av 1 och 2
4. Dåligt insatt och påläst vilket är en naturlig följd av 1 och 2.

Om man bara byter till en kommer man bli nöjd.
Tragiskt skulle det vara om alla skulle försöka kopiera teslas bilar. Det skulle bli betydligt tråkigare för oss som värdesätter klassiska bilattribut.

Varför jag ens är på det här forumet beror på att det var tesla som fick mig att förstå att elbilar är framtiden.
Det var efter min första provkörning som jag registrerade en användare här och tiden sedan dess har varit mycket utvecklande. Jag tror jag nu skulle kunna känna igen min första elbil när den finns på marknaden.
Vad som är viktigt har på vissa sätt skiftat bara på ett par år.

Men för mig är tesla en suverän drivlina i medioker förpackning.
Jag har ärligt mycket svårt att se hur tesla ska kunna bli så dominanta med nuvarande produkter. Man kan naturligtvis avfärda mig med att jag inte kör någon tesla och det har jag ju svårt att argumentera emot.

Sen brukar man ju säga att värdet på tesla är avhängt så mycket annat än bara biltillverkningen men om man bröt loss teslas biltillverkning skulle väl troligtvis det bolaget fortfarande värderas högst bland biltillverkarna.
Jag tycker det är galet.

Parallellen till mini blir ju helt absurd.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

I mina tidigare Audi-bilar (A3 + A6) har jag varit tvungen att ta mig in genom både baksätet och bagageutrymmet, för att andra dörrar frusit fast, och det har inte varit några karmlösa dörrar där. Givetvis är det så att man då och då har en inte helt optimal dörröppningsupplevelse som beror på att det är just karmlösa dörrar. Min tanke då brukar ju dock vara att jag borde ha kommit på att förvärma 5 minuter tidigare så hade det varit mycket bättre. Efter snart 6 år med Model S i Göteborgstrakten skulle jag väl säga att karmlöst + möjlighet till uppvärming är snäppet bättre än karmar utan uppvärmning. Bäst vore så klart karmlöst med lite kraftigare motorer eller mer strategisk placering av uppvärmningen för glaset.
Vi har bara en bil och det är vår Model S så den agerar bruksbil inklusive resor till tippen samt motorvägsglidare. Jag är nu inne på att byta ut den till en refreshad Model S och i dagsläget ser jag inga andra bilar som inte är galet stora kompromisser för mig.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jag får ofta frågan av folk, vilken elbil ska jag köpa?

Och man kan ju tycka en massa saker om vilken bil som passar ens behov.
Man kanske gillar ett visst märke, man kanske vill ha en snygg bil eller en mycket tystgående elbil.

Problemet är bara att dessa mindre viktiga åsikter bleknar när man berättar att om man inte väljer en Tesla och vill kunna snabbladda sin bil, då får man i Umeå idag vara beredd på att vänta i kanske 2 timmar i kö innan man ens får börja ladda!

Pratade med en mycket upprörd elbilsägare som bor i inlandet och som ganska ofta åker till Umeå för att handla och som måste kunna snabbladda för att kunna ta sig hem igen.
Han tycker att det är skandal att det bara finns 4 st 50 kW laddare i Umeå!

Vad tycker ni jag ska ge för råd till honom annat än att byta till en Tesla?
Att köra något annat än en elbil är för honom inget alternativ.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag har aldrig hört klagomål om att Mini inte hade en hastighetsmätare bakom ratten utan att den var mer centralt placerad men jäkla vilket väsen det blev för att Model 3 hade liknande lösning. Tesla dominerar ju inte marknaden med dagens utbud och kommer inte göra det om några år heller så det är inget argument till varför Teslas bilar ska passa alla. Tesla kommer ha fler modeller i framtiden men det är alltid kunderna som avgör vad de vill köpa och vad som passar dem.

Dörrar med karm löser inte problemet med fastfrusna dörrar. Jag har haft större bekymmer med mina avgasbilar med karm än vad jag haft på Teslan när det kommer till fastfrusna dörrar. Kan tacka snabb uppvärmning via app för det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Jag har aldrig hört klagomål om att Mini inte hade en hastighetsmätare bakom ratten utan att den var mer centralt placerad men jäkla vilket väsen det blev för att Model 3 hade liknande lösning. Tesla dominerar ju inte marknaden med dagens utbud och kommer inte göra det om några år heller så det är inget argument till varför Teslas bilar ska passa alla. Tesla kommer ha fler modeller i framtiden men det är alltid kunderna som avgör vad de vill köpa och vad som passar dem.

Dörrar med karm löser inte problemet med fastfrusna dörrar. Jag har haft större bekymmer med mina avgasbilar med karm än vad jag haft på Teslan när det kommer till fastfrusna dörrar. Kan tacka snabb uppvärmning via app för det.
Jag har kört mini en gång och det var när man hade en som lånebil på Porsche center i göteborg. Minns att jag tyckte ergonomin var en katastrof och att interiören var överdesignad. Men jag bara lämnade tillbaka bilen och att skaffa en användare på ett mini-forum för att klaga på bilen var inte aktuellt. Jag bara glömde bort den. Att betala för en var aldrig aktuellt och en snabb titt i försäljningslistorna antyder ju att jag inte är helt ensam i mitt omdöme. Upplevde inte ens bilen som speciellt körglad vilket ju är ett vanligt positivt omdöme.
Hade många plötsligt köpt mini och lanserat den som bilen jag egentligen vill ha så fort jag begriper det hade jag förmodligen reagerat annorlunda men inte heller då gett mig in på ett märkesforum för mini-entusiaster.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Parallellen till mini blir ju helt absurd.
Jag nämnde Mini bara för att den har samma lösning som Tesla där rutan automatiskt dras ner några millimeter när man tar i handtaget för att öppna dörren. Många bilar med karmlösa dörrar funkar så och det kan definitivt bli problem med is ibland. Fast något jätteproblem är det inte.

Tesla gör inte perfekta bilar och mycket kan bli bättre. Det finns oftast en mycket vettig anledning till många av Teslas egenheter men när det gäller de karmlösa dörrarna vet jag inte om det finns någon tydlig fördel. Det kanske gör bilarna enklare att tillverka?
Skriv svar