Jordad skrev:
Det är många bilrecensenter som letar fel på Teslor och många blir färgade av det och gnäller. Det är väl så det är bara.
Jag tyckte det var bra fånigt när Model 3 kom och de tjatades jättemycket om dörrhandtag och rutor som frös fast. Jag hade en Mini då och den hade precis samma problem men jag har aldrig hört någon som har klagat på det. Samma sak med att det samlas vatten som stänker in när man öppnar bakluckan. BMW har det problemet på sina sedaner men det är aldrig någon som gnäller på det heller. Mängder av bilar har haft mer centralt placerad hastighetsmätare än Model 3 men när en Tesla har det då är det plötsligt det mest fruktansvärda som någonsin har hänt.
Det är vår demokratiska rättighet att få gnälla men jag kan verkligen hålla med om att det går till överdrift ibland. Man måste försöka sätta saker i sitt sammanhang och göra en rättvis bedömning.
Jag tror att det som gör situationen med tesla lite speciell är ju att man planerar att fullständigt dominera bilmarknaden med nuvarande produkter inom mycket snar framtid. Planen är ju att relativt snart bli världens största tillverkare av personbilar. Om mini hade haft samma ambition hade det nog också ifrågasatts.
För att teslas vision ska bli verklighet behöver ju väldigt många som idag kör andra bilar byta till tesla och acceptera deras version av vad en bil är. Det låter ju ofta som man inte kommer ha något val eftersom många andra tillverkare kommer gå i konkurs.
Om man inte vill ha en tesla ur dagens sortiment anses man vara:
1. Bakåtsträvande
2. Gammeldags nostalgiker
3. En kombination av 1 och 2
4. Dåligt insatt och påläst vilket är en naturlig följd av 1 och 2.
Om man bara byter till en kommer man bli nöjd.
Tragiskt skulle det vara om alla skulle försöka kopiera teslas bilar. Det skulle bli betydligt tråkigare för oss som värdesätter klassiska bilattribut.
Varför jag ens är på det här forumet beror på att det var tesla som fick mig att förstå att elbilar är framtiden.
Det var efter min första provkörning som jag registrerade en användare här och tiden sedan dess har varit mycket utvecklande. Jag tror jag nu skulle kunna känna igen min första elbil när den finns på marknaden.
Vad som är viktigt har på vissa sätt skiftat bara på ett par år.
Men för mig är tesla en suverän drivlina i medioker förpackning.
Jag har ärligt mycket svårt att se hur tesla ska kunna bli så dominanta med nuvarande produkter. Man kan naturligtvis avfärda mig med att jag inte kör någon tesla och det har jag ju svårt att argumentera emot.
Sen brukar man ju säga att värdet på tesla är avhängt så mycket annat än bara biltillverkningen men om man bröt loss teslas biltillverkning skulle väl troligtvis det bolaget fortfarande värderas högst bland biltillverkarna.
Jag tycker det är galet.
Parallellen till mini blir ju helt absurd.