Kallras är när en gas eller annat medium med lägre energi sveper neråt.lator skrev:Vad är skillnaden på "kallras" och "kylstrålning"?
Kylstrålning fins ej, de är avsaknaden av värme strålning
Moderator: Redaktion
Kallras är när en gas eller annat medium med lägre energi sveper neråt.lator skrev:Vad är skillnaden på "kallras" och "kylstrålning"?
Det finns soltak och soltakJava skrev:Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Teslas soltak är fantastiskt - även när solen gassar nu i mitten av sommaren blir det inte alls varmt om huvudet. På vintern blir det inte heller kallt. Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter. Skulle köpt panoramaglastaket igen utan att blinka.Java skrev:Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Jag har alltid innerskyddet fördraget för att slippa kokt hjärna eller kallras om vintern, mitt helt klart sämsta option köp, 10papp som kunde användas till roligare saker.
Dessutom kan man ju undra om inte förbrukningen ökar på en EV med glastak, mer kyla på sommaren och mer värme på vintern krävs.
Håller med till 100%, köpte det huvudsakligen för möjlighet till takräcken, men den absolut största fördelen har visat sig vara möjligheten att öppna på fina dagar och få in mer ljus alla dagar!Herr X skrev:Teslas soltak är fantastiskt - även när solen gassar nu i mitten av sommaren blir det inte alls varmt om huvudet. På vintern blir det inte heller kallt. Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter. Skulle köpt panoramaglastaket igen utan att blinka.Java skrev:Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Vi har ju inte kört så många mil än så länge men jag upplever precis detsamma. Fågelsången ersätts dock med alkolisters skrålande när man kör i Malmö. Men annars är det bra. Vet inte hur det är på vintern dock men jag kan inte tänka mig att det är några problem.Herr X skrev:Teslas soltak är fantastiskt - även när solen gassar nu i mitten av sommaren blir det inte alls varmt om huvudet. På vintern blir det inte heller kallt. Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter. Skulle köpt panoramaglastaket igen utan att blinka.Java skrev:Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Och du slipper alkisarnas vrålanden..grenhall skrev:Vi har ju inte kört så många mil än så länge men jag upplever precis detsamma. Fågelsången ersätts dock med alkolisters skrålande när man kör i Malmö. Men annars är det bra. Vet inte hur det är på vintern dock men jag kan inte tänka mig att det är några problem.Herr X skrev:Teslas soltak är fantastiskt - även när solen gassar nu i mitten av sommaren blir det inte alls varmt om huvudet. På vintern blir det inte heller kallt. Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter. Skulle köpt panoramaglastaket igen utan att blinka.Java skrev:Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
På förekommen anledning poängterar jag att jag inte kan garantera fågelsång genom det öppna glastaket - vilket ljud man upplever beror på omgivningen. Kör du i Gottsunda kommer du exempelvis höra vinandet av molotovcocktails och kör du i Almedalen kommer du höra sorlet av brutna vallöften.grenhall skrev:Vi har ju inte kört så många mil än så länge men jag upplever precis detsamma. Fågelsången ersätts dock med alkolisters skrålande när man kör i Malmö. Men annars är det bra.Herr X skrev:Och på sommaren kan vi öppna den jättestora öppningen och höra fåglarnas kvitter.
Så kan det naturligtvis vara, mörkare tonat och därmed mindre värmestrålning in, tänkte inte på det.e5m1r skrev:Det finns soltak och soltakJava skrev:Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Vad är det för bil?
Kan du titta direkt in i solen genom den ( går finfint i teslan)
Jag skulle under inga omständigheter rekommendera NÅGON att titta direkt in i solen genom panoramataket. jämför med riktiga sotskydd så är det milsvida skillnad. Om man skulle fråga tesla officiellt så skulle man nog få samma svar. Gör det inte.Java skrev:Så kan det naturligtvis vara, mörkare tonat och därmed mindre värmestrålning in, tänkte inte på det.e5m1r skrev:Det finns soltak och soltakJava skrev:Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.
Vad är det för bil?
Kan du titta direkt in i solen genom den ( går finfint i teslan)
Jag har också suttit i sådana bilar som du beskriver och jag håller med dig att soltaket är ganska meningslöst i dessa bilar.Java skrev:Jag har glastak i min nuvarande bil och den enda fördelen med glaset är avsaknad av lack som oxiderar av fågelskiten.