Nya priser på M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 10 okt 2024 16:21
manneson skrev: 10 okt 2024 16:10
Maw skrev: 10 okt 2024 16:06
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31


För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.
Nej, GTX har alltid haft mycket utrustning i grundpriset och Model Y var hiskeligt dyra 2022, Tesla mjölkar verkligen kunderna på pengar när de kan. Gick inte en MYP loss på rejält över med utrustning 800k ett tag? En vanlig MY LR låg väl nära 800k med lite utrustning.
Nope, 2021 fick man bra med utrustning som grund på GTX. Men 2022 höjde de priset rejält OCH strippade bort massa utrustning.

Jo Tesla var också väldigt dyra ett tag, men de skyllde inte på "komponentbrist" och tvingade kunderna att köpa extrautrustning för 100k+ för att "få leverans i år".
Fel igen. Tesla skyllde definitivt på komponentbrist när priserna rakade i höjden.
Tesla-kunder var tvingade att betala 100k+ för extrautrustning för att "få leverans i år" menar du?
För det första så säljer inte Tesla en massa extrautrustning, för det andra så köper de flesta direkt på nätet, dvs de har överhuvudtaget inte kontakt med någon gammal hästhandlare som försöker få dem att betala mkt mer än utsatt pris.
manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:24
manneson skrev: 10 okt 2024 16:13
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31


För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.

Vi kan titta på aktuella bilar i verkligheten.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-227973‬

Ovan bil är tre år gammal, den har gått lite mer än genomsnittsbilen men har inga anmärkningar som borde dra ner värdet. När den såldes låg listpriset på 719 000 och så tillkommer vinterdäck på cirka 27 000.

Bilen gick för 392 000 och tappade således 48% av värdet på tre år.

De flesta MY 21 ligger runt detta pris på KVD nu.

När lanserades RWD? Vad kostade den då? När sänktes priset till det du säger?
Femsiffrigt miltal, pälsdjurslukt och tredjepartsfälgar tenderar inte direkt att dra upp priset..

Hursomhelst bör man IMO alltid dra av bonusen på de bilar där ägaren fått det.
392k är ett sinnesjukt högt pris för bilen i fråga IMO. Ägaren har alltså gett 649k.
Det är endast 39% hen tappat, för en så sliten bil.
Står fast vid att Tesla har ett förbluffande högt andrahandsvärde i Sverige.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Carlsson »

manneson skrev: 10 okt 2024 16:13
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55


Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.



2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.
RWD
I trafik REG MIL SÄLJPRIS NYPRIS VÄRDEMINSKNING
230915 JYD79D 3 505 450 500 kr 581 000 kr 22%
230919 AFE64L 1253 445 500 kr 581 000 kr 23%

Tesla Model Y RWD har i de två bilar jag hittat på KVD tappat 22% och 23% på ett år. Det är så vitt jag vet ett standard värdetapp. Du får det att framstå som att dessa siffror skulle innebära förbluffade högt andrahandsvärde? Nu utgår jag från att de kostade 581k också, de kanske var ännu dyrare? Vad vet jag.
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Carlsson »

manneson skrev: 10 okt 2024 16:32
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:24
manneson skrev: 10 okt 2024 16:13
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48


Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.

Vi kan titta på aktuella bilar i verkligheten.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-227973‬

Ovan bil är tre år gammal, den har gått lite mer än genomsnittsbilen men har inga anmärkningar som borde dra ner värdet. När den såldes låg listpriset på 719 000 och så tillkommer vinterdäck på cirka 27 000.

Bilen gick för 392 000 och tappade således 48% av värdet på tre år.

De flesta MY 21 ligger runt detta pris på KVD nu.

När lanserades RWD? Vad kostade den då? När sänktes priset till det du säger?
Femsiffrigt miltal, pälsdjurslukt och tredjepartsfälgar tenderar inte direkt att dra upp priset..

Hursomhelst bör man IMO alltid dra av bonusen på de bilar där ägaren fått det.
392k är ett sinnesjukt högt pris för bilen i fråga IMO. Ägaren har alltså gett 649k.
Det är endast 39% hen tappat, för en så sliten bil.
Står fast vid att Tesla har ett förbluffande högt andrahandsvärde i Sverige.
Fel, vid TCO drar ÄGAREN av sin bonus. Men vi diskuterar inte TCO, vi diskuterar generellt värdeminskning. Vid beräkning av generell värdeminskning räknar man på vad bilen kostar enligt prislista. ANNARS KAN MAN INTE JÄMFÖRA över märken, modeller osv. Det är helt ointressant för mig som begagnatköpare vad den första ägaren av bilen haft för TCO, vilka rabatter osv hen fått.

I trafik KVD Modell År Reg Antal mil Pris Nypris Värdeminskning
210901 MY LR AWD 21 LGT61N 8129 384 500 kr 719 000 kr 47%
210902 MY LR AWD 21 KCE81X 3488 419 004 kr 745 909 kr 44%
210930 MY LR AWD 21 - 8665 358 500 kr 719 000 kr 50%
211203 MY LR AWD 21 RBR54F 5581 395 500 kr 719 000 kr 45%
211207 MY LR AWD 21 WEN28J 17542 289 500 kr 745 909 kr 61%


Ovan ser du den senaste tidens treåriga bilar på KVD. Snittpris 370 000. Det är en taxi med där, tar vi bort den blir snittpris 390 000.
"Du får inte en model Y för under 400 000..."
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 10 okt 2024 16:26
Maw skrev: 10 okt 2024 16:21
manneson skrev: 10 okt 2024 16:10
Maw skrev: 10 okt 2024 16:06
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48


Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.
Nej, GTX har alltid haft mycket utrustning i grundpriset och Model Y var hiskeligt dyra 2022, Tesla mjölkar verkligen kunderna på pengar när de kan. Gick inte en MYP loss på rejält över med utrustning 800k ett tag? En vanlig MY LR låg väl nära 800k med lite utrustning.
Nope, 2021 fick man bra med utrustning som grund på GTX. Men 2022 höjde de priset rejält OCH strippade bort massa utrustning.

Jo Tesla var också väldigt dyra ett tag, men de skyllde inte på "komponentbrist" och tvingade kunderna att köpa extrautrustning för 100k+ för att "få leverans i år".
Fel igen. Tesla skyllde definitivt på komponentbrist när priserna rakade i höjden.
Tesla-kunder var tvingade att betala 100k+ för extrautrustning för att "få leverans i år" menar du?
För det första så säljer inte Tesla en massa extrautrustning, för det andra så köper de flesta direkt på nätet, dvs de har överhuvudtaget inte kontakt med någon gammal hästhandlare som försöker få dem att betala mkt mer än utsatt pris.
Jo, Tesla erbjöd ju snabbare leverans om man köpte FSD eller dyra fälgar i vissa fall. Färg, förarstöd och fälgar är dyrt hos Tesls.

Du har för övrigt även fel om att RWD blev ”billig” under 2022, det var tidigt 2023 som de kapade priserna.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Teslasemitruck
Inlägg: 407
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Teslasemitruck »

Värdetappet är ju ytterst liten om de köper en ny tesla. Då nya bilarna blivit bättre och kostar mindre.
Klart det blir lite värdetapp om nya bilarna blir billigare. Men även med det har de inte tappat jättemycket
Skriv svar