Tesla-kunder var tvingade att betala 100k+ för extrautrustning för att "få leverans i år" menar du?Maw skrev: ↑10 okt 2024 16:21Fel igen. Tesla skyllde definitivt på komponentbrist när priserna rakade i höjden.manneson skrev: ↑10 okt 2024 16:10Nope, 2021 fick man bra med utrustning som grund på GTX. Men 2022 höjde de priset rejält OCH strippade bort massa utrustning.Maw skrev: ↑10 okt 2024 16:06Nej, GTX har alltid haft mycket utrustning i grundpriset och Model Y var hiskeligt dyra 2022, Tesla mjölkar verkligen kunderna på pengar när de kan. Gick inte en MYP loss på rejält över med utrustning 800k ett tag? En vanlig MY LR låg väl nära 800k med lite utrustning.manneson skrev: ↑10 okt 2024 15:48Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...
Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.
Jo Tesla var också väldigt dyra ett tag, men de skyllde inte på "komponentbrist" och tvingade kunderna att köpa extrautrustning för 100k+ för att "få leverans i år".
För det första så säljer inte Tesla en massa extrautrustning, för det andra så köper de flesta direkt på nätet, dvs de har överhuvudtaget inte kontakt med någon gammal hästhandlare som försöker få dem att betala mkt mer än utsatt pris.