Nya priser på M3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36
TorbenTorben skrev: 09 okt 2024 13:25
holden skrev: 09 okt 2024 13:08
TorbenTorben skrev: 09 okt 2024 12:59


Precis, Tesla ska man leasa eller ha via företag, värdeminskningen privat för skattade pengar är grym...
Gäller alla nya bilar, inte bara Tesla.
Japp, dock verkar Tesla ha fått in många fler privatköpare än andra märken med sin räntekampanj. Dessa blir väl varse om kostnaden när man funderar på att byta bil igen ;)
Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya priser på M3

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 10 okt 2024 12:41
mikebike skrev: 10 okt 2024 11:44
holden skrev: 10 okt 2024 11:06
mikebike skrev: 10 okt 2024 10:41
Jaegaern skrev: 10 okt 2024 08:17


Jag gick från att ha min första Y på mitt företag till att ha min andra Y privat för att maximera sparade pengar för privat del så långt som möjligt. Jag förstår verkligen inte hypen att bilar från Tesla skulle sjunka mer än andra. Det är helt enkelt inte sant. Bilar för mycket pengar, över en halv miljon, kommer tappa hundratusentals i värde över användningstiden. Vad mer är nytt...?
Skillnaden är att andra bilmärken inte brukar sänka priset med 100k över en natt och ytterligare 50k lite senare. Inte heller är det vanligt med nollränta hos andra.
Ovanstående sänker andrahandsvärdet plötsligt, inte gradvis över tid som är brukligt.
Vilket är enbart positivt. Ju mer priserna kan sänkas desto bättre för oss konsumenter.
Inte alldeles positivt om man först köpt en Tesla och sedan vill byta bilmärke.
Utifrån ditt personliga perspektiv grundat på den felaktiga premissen att det skulle vara en sund investering att köpa en ny bruksbil. Wake up and smell the coffee :D
Någon sund investering är det knappast, men plötslig värdeminskning är inte trevligt, oavsett om det gäller en bil eller ett hus.
Jag kanske skall vara glad över att förlora en massa pengar för att andra skall kunna köpa min bil billigare?
Jag fungerar inte så....

Många blev förbannade på Tesla när de dumpade priserna, man skall inte underskatta långsinthet.
Kombinationen av plötsliga ränte- eller prissänkningar är den ena orsaken till att nästa bil inte blir en Tesla. Den andra är hur de kontinuerligt försämrar bilarna.
Dessvärre kan man inte heller lita på att de fortsätter låta andra bilmärken ladda på SuC, men nu finns det bra alternativ sägs det.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya priser på M3

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36
TorbenTorben skrev: 09 okt 2024 13:25
holden skrev: 09 okt 2024 13:08


Gäller alla nya bilar, inte bara Tesla.
Japp, dock verkar Tesla ha fått in många fler privatköpare än andra märken med sin räntekampanj. Dessa blir väl varse om kostnaden när man funderar på att byta bil igen ;)
Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
Nä, det är efterfrågan kontra tillgången som styr. 2022 hade tillverkarna svårt att leverera tillräckligt mycket bilar.
Nu är efterfrågan mindre och tillgången god, både av begagnade och nya bilar. Lägre priser på nya bilar och nollränta gör att ingen vill betala lika mycket som tidigare för begagnade bilar.
Eftersom Tesla sätter nya försäljningsrekord så verkar ju efterfrågan vara rätt ok.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Nya priser på M3

Inlägg av gjohansson »

manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36
TorbenTorben skrev: 09 okt 2024 13:25
holden skrev: 09 okt 2024 13:08


Gäller alla nya bilar, inte bara Tesla.
Japp, dock verkar Tesla ha fått in många fler privatköpare än andra märken med sin räntekampanj. Dessa blir väl varse om kostnaden när man funderar på att byta bil igen ;)
Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
Ja det är väl självklart att priset på en ny vara inte spelar så stor roll om företaget inte kan leverera varan inom rimlig tid. Då har man ju bara begagnatmarknaden att gå till och då drivs priserna upp.
Normalt höjer även företaget sina nypriser i ett sådant läge, allt annat vore ju korkat, och då är ordningen snart återställd.
Tesla har ju jobbat aktivt med denna typ av prisanpassningar så gott de kunnat.

Det är dock en ovanlig situation, mitt inlägg avsåg en normal situation dvs som det är nu.
manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

gjohansson skrev: 10 okt 2024 14:14
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36
TorbenTorben skrev: 09 okt 2024 13:25


Japp, dock verkar Tesla ha fått in många fler privatköpare än andra märken med sin räntekampanj. Dessa blir väl varse om kostnaden när man funderar på att byta bil igen ;)
Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
Ja det är väl självklart att priset på en ny vara inte spelar så stor roll om företaget inte kan leverera varan inom rimlig tid. Då har man ju bara begagnatmarknaden att gå till och då drivs priserna upp.
Normalt höjer även företaget sina nypriser i ett sådant läge, allt annat vore ju korkat, och då är ordningen snart återställd.
Tesla har ju jobbat aktivt med denna typ av prisanpassningar så gott de kunnat.

Det är dock en ovanlig situation, mitt inlägg avsåg en normal situation dvs som det är nu.
Tesla levererade, det var bara att folk fått för sig att det var brist på elbilar överlag och hela marknaden var "hypad".
Tesla gjorde just så, de höjde priserna(precis som övriga..).
De har flitigt höjt och sänkt priser så länge de sålt bilar, dvs över ett decennium nu.
När efterfrågan är låg sänker de dem, och vice versa.
Inget konstigt överhuvudtaget. Den enda skillnaden är att de gör det på sin hemsida direkt. Övriga tillverkare kör "kampanjer", dvs de sänker också priserna men oftast inte på hemsidan.
Som sagt, Teslas justeringar påverkar inte begpriserna noterbart.
Jämför med andra märken så skall du se att de går upp och ner på begmarknaden minst lika mkt. En BMW i4 M50 tex kunde man få 900k för beggad 2022, idag är det snarare 500. Samma sak med VW, Audi, mercedes etc etc... alla påverkas lika mkt, eller tom mer, av marknaden/efterfrågan - inte vad nybilspriset är för stunden.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya priser på M3

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 10 okt 2024 14:28
gjohansson skrev: 10 okt 2024 14:14
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36


Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
Ja det är väl självklart att priset på en ny vara inte spelar så stor roll om företaget inte kan leverera varan inom rimlig tid. Då har man ju bara begagnatmarknaden att gå till och då drivs priserna upp.
Normalt höjer även företaget sina nypriser i ett sådant läge, allt annat vore ju korkat, och då är ordningen snart återställd.
Tesla har ju jobbat aktivt med denna typ av prisanpassningar så gott de kunnat.

Det är dock en ovanlig situation, mitt inlägg avsåg en normal situation dvs som det är nu.
Tesla levererade, det var bara att folk fått för sig att det var brist på elbilar överlag och hela marknaden var "hypad".
Tesla gjorde just så, de höjde priserna(precis som övriga..).
De har flitigt höjt och sänkt priser så länge de sålt bilar, dvs över ett decennium nu.
När efterfrågan är låg sänker de dem, och vice versa.
Inget konstigt överhuvudtaget. Den enda skillnaden är att de gör det på sin hemsida direkt. Övriga tillverkare kör "kampanjer", dvs de sänker också priserna men oftast inte på hemsidan.
Som sagt, Teslas justeringar påverkar inte begpriserna noterbart.
Jämför med andra märken så skall du se att de går upp och ner på begmarknaden minst lika mkt. En BMW i4 M50 tex kunde man få 900k för beggad 2022, idag är det snarare 500. Samma sak med VW, Audi, mercedes etc etc... alla påverkas lika mkt, eller tom mer, av marknaden/efterfrågan - inte vad nybilspriset är för stunden.
Nej, de levererade inte. Jag beställde en Model Y Performance i juni 2022. Första leveransindikationen var augusti, men leveransdatumet flyttades hela tiden fram. Sedan kom prisdumpningen i januari, som var 100k på LR respektive 50k på Performance och då ändrade jag ordern till en LR istället. Som jag sedan avbokade när jag insåg att det inte skulle betalas ut någon bonus för LR heller.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nya priser på M3

Inlägg av holden »

mikebike skrev: 10 okt 2024 13:59
holden skrev: 10 okt 2024 12:41
mikebike skrev: 10 okt 2024 11:44
holden skrev: 10 okt 2024 11:06
mikebike skrev: 10 okt 2024 10:41

Skillnaden är att andra bilmärken inte brukar sänka priset med 100k över en natt och ytterligare 50k lite senare. Inte heller är det vanligt med nollränta hos andra.
Ovanstående sänker andrahandsvärdet plötsligt, inte gradvis över tid som är brukligt.
Vilket är enbart positivt. Ju mer priserna kan sänkas desto bättre för oss konsumenter.
Inte alldeles positivt om man först köpt en Tesla och sedan vill byta bilmärke.
Utifrån ditt personliga perspektiv grundat på den felaktiga premissen att det skulle vara en sund investering att köpa en ny bruksbil. Wake up and smell the coffee :D
Någon sund investering är det knappast, men plötslig värdeminskning är inte trevligt, oavsett om det gäller en bil eller ett hus.
Jag kanske skall vara glad över att förlora en massa pengar för att andra skall kunna köpa min bil billigare?
Jag fungerar inte så....

Många blev förbannade på Tesla när de dumpade priserna, man skall inte underskatta långsinthet.
Kombinationen av plötsliga ränte- eller prissänkningar är den ena orsaken till att nästa bil inte blir en Tesla. Den andra är hur de kontinuerligt försämrar bilarna.
Dessvärre kan man inte heller lita på att de fortsätter låta andra bilmärken ladda på SuC, men nu finns det bra alternativ sägs det.
Att bli förbannad på sänkta priser för att man bara tänker på sig själv är ju inte särskilt konstruktivt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Nya priser på M3

Inlägg av mikebike »

holden skrev: 10 okt 2024 15:19
mikebike skrev: 10 okt 2024 13:59
holden skrev: 10 okt 2024 12:41
mikebike skrev: 10 okt 2024 11:44
holden skrev: 10 okt 2024 11:06


Vilket är enbart positivt. Ju mer priserna kan sänkas desto bättre för oss konsumenter.
Inte alldeles positivt om man först köpt en Tesla och sedan vill byta bilmärke.
Utifrån ditt personliga perspektiv grundat på den felaktiga premissen att det skulle vara en sund investering att köpa en ny bruksbil. Wake up and smell the coffee :D
Någon sund investering är det knappast, men plötslig värdeminskning är inte trevligt, oavsett om det gäller en bil eller ett hus.
Jag kanske skall vara glad över att förlora en massa pengar för att andra skall kunna köpa min bil billigare?
Jag fungerar inte så....

Många blev förbannade på Tesla när de dumpade priserna, man skall inte underskatta långsinthet.
Kombinationen av plötsliga ränte- eller prissänkningar är den ena orsaken till att nästa bil inte blir en Tesla. Den andra är hur de kontinuerligt försämrar bilarna.
Dessvärre kan man inte heller lita på att de fortsätter låta andra bilmärken ladda på SuC, men nu finns det bra alternativ sägs det.
Att bli förbannad på sänkta priser för att man bara tänker på sig själv är ju inte särskilt konstruktivt.
Nej, men naturligt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nya priser på M3

Inlägg av holden »

mikebike skrev: 10 okt 2024 15:24
holden skrev: 10 okt 2024 15:19
mikebike skrev: 10 okt 2024 13:59
holden skrev: 10 okt 2024 12:41
mikebike skrev: 10 okt 2024 11:44

Inte alldeles positivt om man först köpt en Tesla och sedan vill byta bilmärke.
Utifrån ditt personliga perspektiv grundat på den felaktiga premissen att det skulle vara en sund investering att köpa en ny bruksbil. Wake up and smell the coffee :D
Någon sund investering är det knappast, men plötslig värdeminskning är inte trevligt, oavsett om det gäller en bil eller ett hus.
Jag kanske skall vara glad över att förlora en massa pengar för att andra skall kunna köpa min bil billigare?
Jag fungerar inte så....

Många blev förbannade på Tesla när de dumpade priserna, man skall inte underskatta långsinthet.
Kombinationen av plötsliga ränte- eller prissänkningar är den ena orsaken till att nästa bil inte blir en Tesla. Den andra är hur de kontinuerligt försämrar bilarna.
Dessvärre kan man inte heller lita på att de fortsätter låta andra bilmärken ladda på SuC, men nu finns det bra alternativ sägs det.
Att bli förbannad på sänkta priser för att man bara tänker på sig själv är ju inte särskilt konstruktivt.
Nej, men naturligt.
Jag har högre hopp om mänskligheten än så, alla måste ju inte vara så egocentriska att dom stör sig på att grannen kunde köpa sin bil billigare än dom själva.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Nya priser på M3

Inlägg av gjohansson »

manneson skrev: 10 okt 2024 14:28
gjohansson skrev: 10 okt 2024 14:14
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36


Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
Ja det är väl självklart att priset på en ny vara inte spelar så stor roll om företaget inte kan leverera varan inom rimlig tid. Då har man ju bara begagnatmarknaden att gå till och då drivs priserna upp.
Normalt höjer även företaget sina nypriser i ett sådant läge, allt annat vore ju korkat, och då är ordningen snart återställd.
Tesla har ju jobbat aktivt med denna typ av prisanpassningar så gott de kunnat.

Det är dock en ovanlig situation, mitt inlägg avsåg en normal situation dvs som det är nu.
Tesla levererade, det var bara att folk fått för sig att det var brist på elbilar överlag och hela marknaden var "hypad".
Tesla gjorde just så, de höjde priserna(precis som övriga..).
De har flitigt höjt och sänkt priser så länge de sålt bilar, dvs över ett decennium nu.
När efterfrågan är låg sänker de dem, och vice versa.
Inget konstigt överhuvudtaget. Den enda skillnaden är att de gör det på sin hemsida direkt. Övriga tillverkare kör "kampanjer", dvs de sänker också priserna men oftast inte på hemsidan.
Som sagt, Teslas justeringar påverkar inte begpriserna noterbart.
Jämför med andra märken så skall du se att de går upp och ner på begmarknaden minst lika mkt. En BMW i4 M50 tex kunde man få 900k för beggad 2022, idag är det snarare 500. Samma sak med VW, Audi, mercedes etc etc... alla påverkas lika mkt, eller tom mer, av marknaden/efterfrågan - inte vad nybilspriset är för stunden.
Jag har inte talat om Tesla specifikt bara reagerat på ditt påstående att beg-priser inte påverkas alls av nypriserna. Om du vill tro att beg-priserna på en vara inte påverkas ens om tillverkaren skänker bort nya varor så får du väl göra det.
Som Stenmark sa ”de går int förklara…..”
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36
TorbenTorben skrev: 09 okt 2024 13:25
holden skrev: 09 okt 2024 13:08


Gäller alla nya bilar, inte bara Tesla.
Japp, dock verkar Tesla ha fått in många fler privatköpare än andra märken med sin räntekampanj. Dessa blir väl varse om kostnaden när man funderar på att byta bil igen ;)
Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

gjohansson skrev: 10 okt 2024 15:29
manneson skrev: 10 okt 2024 14:28
gjohansson skrev: 10 okt 2024 14:14
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04


Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
Ja det är väl självklart att priset på en ny vara inte spelar så stor roll om företaget inte kan leverera varan inom rimlig tid. Då har man ju bara begagnatmarknaden att gå till och då drivs priserna upp.
Normalt höjer även företaget sina nypriser i ett sådant läge, allt annat vore ju korkat, och då är ordningen snart återställd.
Tesla har ju jobbat aktivt med denna typ av prisanpassningar så gott de kunnat.

Det är dock en ovanlig situation, mitt inlägg avsåg en normal situation dvs som det är nu.
Tesla levererade, det var bara att folk fått för sig att det var brist på elbilar överlag och hela marknaden var "hypad".
Tesla gjorde just så, de höjde priserna(precis som övriga..).
De har flitigt höjt och sänkt priser så länge de sålt bilar, dvs över ett decennium nu.
När efterfrågan är låg sänker de dem, och vice versa.
Inget konstigt överhuvudtaget. Den enda skillnaden är att de gör det på sin hemsida direkt. Övriga tillverkare kör "kampanjer", dvs de sänker också priserna men oftast inte på hemsidan.
Som sagt, Teslas justeringar påverkar inte begpriserna noterbart.
Jämför med andra märken så skall du se att de går upp och ner på begmarknaden minst lika mkt. En BMW i4 M50 tex kunde man få 900k för beggad 2022, idag är det snarare 500. Samma sak med VW, Audi, mercedes etc etc... alla påverkas lika mkt, eller tom mer, av marknaden/efterfrågan - inte vad nybilspriset är för stunden.
Jag har inte talat om Tesla specifikt bara reagerat på ditt påstående att beg-priser inte påverkas alls av nypriserna. Om du vill tro att beg-priserna på en vara inte påverkas ens om tillverkaren skänker bort nya varor så får du väl göra det.
Som Stenmark sa ”de går int förklara…..”
Jag skrev att Teslas prissänkningar inte påverkat begpriserna "noterbart". Inte att begpriser är helt opåverkade av nypris.
Hade Tesla fortsatt försökt sälja bilarna för 2022 års priser hade förstås nybilsförsäljningen kollapsat idag.
Men hade begpriserna varit så mkt högre? Knappast.

Som sagt det finns andra tillverkare som fortsätter med höga listpriser, men deras begpriser sjunker minst lika mkt som Teslas ändå.
manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36
TorbenTorben skrev: 09 okt 2024 13:25


Japp, dock verkar Tesla ha fått in många fler privatköpare än andra märken med sin räntekampanj. Dessa blir väl varse om kostnaden när man funderar på att byta bil igen ;)
Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36


Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.
Nej, GTX har alltid haft mycket utrustning i grundpriset och Model Y var hiskeligt dyra 2022, Tesla mjölkar verkligen kunderna på pengar när de kan. Gick inte en MYP loss på rejält över med utrustning 800k ett tag? En vanlig MY LR låg väl nära 800k med lite utrustning.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Carlsson »

manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04
manneson skrev: 09 okt 2024 15:36


Teslas prissänkningar har typ 0 påverkan på begmarknaden. Det är främst den allmänna marknaden och ekonomin som styr efterfrågan.
Fakta är att övriga märken rasat mer än Tesla, trots att de inte är lika uppenbara med sina prissänkningar(många kör ju mer eller mindre permanenta "kampanjer"...).

Nästa år lär det bli rejäl prispress för samtliga hursomhelst, pga EUs co2-regler.
Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 10 okt 2024 16:06
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04


Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.
Nej, GTX har alltid haft mycket utrustning i grundpriset och Model Y var hiskeligt dyra 2022, Tesla mjölkar verkligen kunderna på pengar när de kan. Gick inte en MYP loss på rejält över med utrustning 800k ett tag? En vanlig MY LR låg väl nära 800k med lite utrustning.
Nope, 2021 fick man bra med utrustning som grund på GTX. Men 2022 höjde de priset rejält OCH strippade bort massa utrustning.

Jo Tesla var också väldigt dyra ett tag, men de skyllde inte på "komponentbrist" och tvingade kunderna att köpa extrautrustning för 100k+ för att "få leverans i år".
manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55
Maw skrev: 09 okt 2024 16:04


Presentera gärna dessa fakta. Jag skulle säga tvärt om, min känsla är att Tesla har tappat mer än andra elbilar.
Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.
gjohansson skrev: 09 okt 2024 15:52
Påståendet att prissänkningar har noll påverkan på begagnatpriser är uppenbart orimligt. Tänk att en varas nypris halveras och vad som händer då med samma varas pris på begagnatmarknaden. Ingen lär betala mer än nypriset? Eller hur tänker du där?
2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.
TorbenTorben
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 aug 2024 13:40

Re: Nya priser på M3

Inlägg av TorbenTorben »

manneson skrev: 10 okt 2024 16:13
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55


Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.



2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.
Ska du jämföra E-tron så jämför med en Model X, har väl också tappat 60-70% på 3 år typ....
manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

TorbenTorben skrev: 10 okt 2024 16:17
manneson skrev: 10 okt 2024 16:13
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31


För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.
Ska du jämföra E-tron så jämför med en Model X, har väl också tappat 60-70% på 3 år typ....
X har gått ner mkt på sistone, men jämförbar årsmodell och miltal så ligger de rejält mkt högre än etron. Skulle säga runt 40-50% tapp på dem.
Tror mkt har att göra med räckvidden.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 10 okt 2024 16:13
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55


Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.



2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.
Knappast. En RWD gick loss på 699k plus leveransavgift och extrautrustning. ID4 var betydligt billigare och hade naturligtvis också bonus.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
TorbenTorben
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 aug 2024 13:40

Re: Nya priser på M3

Inlägg av TorbenTorben »

manneson skrev: 10 okt 2024 16:19
TorbenTorben skrev: 10 okt 2024 16:17
manneson skrev: 10 okt 2024 16:13
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48


Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.
Ska du jämföra E-tron så jämför med en Model X, har väl också tappat 60-70% på 3 år typ....
X har gått ner mkt på sistone, men jämförbar årsmodell och miltal så ligger de rejält mkt högre än etron. Skulle säga runt 40-50% tapp på dem.
Tror mkt har att göra med räckvidden.
Ja, E-Tron är körd, stora suvar med för små batterier är inget ha
manneson
Inlägg: 1115
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Nya priser på M3

Inlägg av manneson »

Maw skrev: 10 okt 2024 16:19
manneson skrev: 10 okt 2024 16:13
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31


För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.
Knappast. En RWD gick loss på 699k plus leveransavgift och extrautrustning. ID4 var betydligt billigare och hade naturligtvis också bonus.
Dom första månaderna. De sänkte den sen snabbt till 550.
Bas-ID4 var billig 2021, men blev som sagt rejält dyr 2022.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Maw »

manneson skrev: 10 okt 2024 16:10
Maw skrev: 10 okt 2024 16:06
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55


Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.



2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.
Nej, GTX har alltid haft mycket utrustning i grundpriset och Model Y var hiskeligt dyra 2022, Tesla mjölkar verkligen kunderna på pengar när de kan. Gick inte en MYP loss på rejält över med utrustning 800k ett tag? En vanlig MY LR låg väl nära 800k med lite utrustning.
Nope, 2021 fick man bra med utrustning som grund på GTX. Men 2022 höjde de priset rejält OCH strippade bort massa utrustning.

Jo Tesla var också väldigt dyra ett tag, men de skyllde inte på "komponentbrist" och tvingade kunderna att köpa extrautrustning för 100k+ för att "få leverans i år".
Fel igen. Tesla skyllde definitivt på komponentbrist när priserna rakade i höjden.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Nya priser på M3

Inlägg av holden »

Finns många exempel på bilar som rasat i värde, här är ett, cirka 13 minuter in i klippet. Fullsmetad Taycan kostade 160 tusen pund i slutet av 2020, mindre än fyra år senare kostar bilen 60 tusen pund dvs 100 tusen pund = ca 1.350.000 kronor tapp.

M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Nya priser på M3

Inlägg av Carlsson »

manneson skrev: 10 okt 2024 16:13
Carlsson skrev: 10 okt 2024 16:09
manneson skrev: 10 okt 2024 15:48
Maw skrev: 10 okt 2024 15:31
manneson skrev: 10 okt 2024 13:55


Kvd.se/stangda-auktioner
Model Y har genomgående betydligt högre avslut än tex ID4 GTX och övriga med liknande listpriser.
Samma sak med S och X vs Audi etron, EQC och övriga.



2022 fick man mer för en beggad än en ny. Som sagt det är efterfrågan som styr.
För att det ska vara fakta så måste man jämföra verkligt nypris med verkligt begagnatpris, annars blir det bara gissningar inte fakta.

Model Y har oftast varit betydligt dyrare än ID4 som ny. Model X har väl alltid haft betydligt högre nypris än fat e-tron…
Du glömmer nog att VW och Audi tar duktigt betalt för extrautrustning.
Många ID4 och fat etron har kostat mkt mer än motsvarande Tesla.
Särskilt 2022 såldes många fullsmetade ID4/5 GTX och etrons, när VW mjölkade kunderna maximalt.
Andrahandsvärdena har procentuellt gått ner rejält för dessa. Extrautrustning betalar sig sällan/aldrig...

Skulle vilja påstå att Tesla har förbluffande högt andrahandsvärde, i förhållande till övriga, särskilt i Sverige av nån anledning.

Är 40-50% värdeminskning på tre år förbluffande högt andrahandsvärde? Eller det kanske är helt andra värdeminskningar på M3 än MY?
Du hittar inte många Model Y för under 400k.
Nypris låg runt 650-660 efter bonus för de flesta av dem, eller runt 500 för RWD. Dvs för RWD ligger tappet inte på mkt mer än 20%.
En lika gammal Audi etron som kostat 1,2 mille kan du få för samma pris som en Y... här snackar vi alltså 60-70%.

Vi kan titta på aktuella bilar i verkligheten.

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-227973‬

Ovan bil är tre år gammal, den har gått lite mer än genomsnittsbilen men har inga anmärkningar som borde dra ner värdet. När den såldes låg listpriset på 719 000 och så tillkommer vinterdäck på cirka 27 000.

Bilen gick för 392 000 och tappade således 48% av värdet på tre år.

De flesta MY 21 ligger runt detta pris på KVD nu.

När lanserades RWD? Vad kostade den då? När sänktes priset till det du säger?
Skriv svar