Tesla model S P85DL

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Helge
Teslaägare

Re: Tesla model S P85DL

Inlägg av Helge »

Niclas skrev:
Teslas egna uppgifter
För min del spelar det ingen roll, jag skall uppdatera ändå men är nyfiken på fakta. Var kan jag hitta fakta på skillnaden mellan uppgraderad P85DL och P90DL? Har tyvärr missat detta :oops: Jag vet att det var en del spekulationer om batteriets förmåga att leverera men har inte sett något annat än spekulationer.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Helge skrev:
Niclas skrev:
Teslas egna uppgifter
För min del spelar det ingen roll, jag skall uppdatera ändå men är nyfiken på fakta. Var kan jag hitta fakta på skillnaden mellan uppgraderad P85DL och P90DL? Har tyvärr missat detta :oops: Jag vet att det var en del spekulationer om batteriets förmåga att leverera men har inte sett något annat än spekulationer.
Först sade Tesla att det var Ludicrous man skulle få.

Sen körde några p90dl på strippen. 10.9

Sen körde några p85dl på strippen. 11.4

Sen ändrade Tesla sig och sa att man inte kunde förvänta sig samma prestanda.

P85d gör 11.6 normalt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Användarvisningsbild
Helge
Teslaägare

Inlägg av Helge »

dstr skrev:
Helge skrev:
Niclas skrev:
Teslas egna uppgifter
Först sade Tesla att det var Ludicrous man skulle få.

Sen körde några p90dl på strippen. 10.9

Sen körde några p85dl på strippen. 11.4

Sen ändrade Tesla sig och sa att man inte kunde förvänta sig samma prestanda.

P85d gör 11.6 normalt.
Vill inte vara tjatig men jag skulle gärna vilja veta var jag kan hitta denna info. Kan man vara säker på att dessa körningar hade samma förhållande etc? Teslas uttalande, var det till dig? Eller var hittar jag detta?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

(The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)

Från länken ovan.

Googla quarter mile p85dl
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Notera att den ena som kommenterar kör P85+'och har gnällt på P85D sedan den kom ut. Antagligen för att han har en långsam vilmoch inte har råd at byta.

Den andra som skriver en massa har inte uppgraderat och skall sälja bilen. Verkar inte riktigt som han gjort det ännu. Greppar inte riktigt vad han håller på med men givetvis är ju uppgraderingen han missat dålig...

För alla andra som skall uppgradera kan jag lugna Er. Det är en rejäl skillnad. Bilen acxelererar mycket snabbare i alla lägen. Dessutom ör jag helt överygad om att det ör noll skillnad mot en bil med 90 batteri då,vi vet att bilarna inte kan ta ut max kraft ens med 85 batteriet. Att olika bilar får olika tider handlar snarare om situationen. Vi kommer se i sommar att det är noll skillnad mellan 85 eller 90 med L-mode.

Så skit i trollen som gnälle pgr av sina egna dåliga val...

Jag är mycket nöjd med L-mode och skulle utan tvekan uppgradera igen.

En detalj jag märkt är att jag inte ser den gula linjen trots hård körning. Kanske får köra hårdare myclet mer?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

https://forums.teslamotors.com/forum/fo ... test-email

Mer info från Tesla.

Uppgraderingen är en dyr chiptrimning.

Att kalla den för ludicrous är lika fult som 701hk och att påstå att p85d är lika snabb som en mclaren fast ena är med stående start och teslans med rullande. Inget nytt mao.

Gåtan som förbryllar mig är varför?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Ingen kund har kört under 11,2 på strip. Ge länk.

Läs det jag länkade till för något närmare sanning.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Du som inte har kört en P85DL och hoppat uppgraderingen fortsätter att trolla?

Vi som har uppgraderat har konstaterat att det ör en rejäl skillnad. Dags att lögga ned?
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

thebishop skrev:
Ingen kund har kört under 11,2 på strip. Ge länk.

Läs det jag länkade till för något närmare sanning.
Lolachampcar är en gammal Tesla räv! Extremt bra koll på läget.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Typ... Lika... P85DL vs P90DL. Oväntat? Nope...
image.png
Användarvisningsbild
Helge
Teslaägare

Inlägg av Helge »

dstr skrev:
(The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)

Från länken ovan.

Googla quarter mile p85dl
Tack för info. Har kollat en del. Min åsikt är att ca 10% förbättring till detta pris, på en redan så pass extrem prestanda som det är på en P85D, det är faktiskt billigt. Här pratar vi inte om att höja prestandan på en muskelbil till bristningsgränsen, med kort hållbarhet som resultat. Här pratar vi om en familjebil som håller varje gång man stampar på, med denna fantastiska prestanda. Att prata om 0.2s och mena att det är lite (som jag läst en del om på nätet) det är som att fråga om 1kg är mycket eller lite. 0.2s i dessa redan snabba tider kräver ganska mycket för att åstadkomma. Så min åsikt om uppgraderingen är solklar, superbilligt för det man får. Släpper man sedan gasen med några hekto så åker man direkt med en energiförbrukning/kostnad som få muskelbilar kan mäta sig med. Då laddar man samtidigt sitt samvete så att man snart igen kan trycka till lite extra vid nästa omgörning igen, kan det bli bättre än så :mrgreen:
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Notera att accelerationstiderna är rejält bättre än utan L-mode. Nu gör bilen 3s. Skall bli kul att prova om vi inte kan ta en under 3s tid i sommar med launchcontrol och maxat batteri... ;-)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

hybris skrev:
Du som inte har kört en P85DL och hoppat uppgraderingen fortsätter att trolla?

Vi som har uppgraderat har konstaterat att det ör en rejäl skillnad. Dags att lögga ned?
Jag har aldrig sagt att det inte skulle vara någon skillnad. Jag konstaterar bara att tom Tesla själva säger att p85 och p90 skiljer sig åt - detta några månader efter lanseringen.

Ludicrous lanserades med 10.9. Det hade jag lätt slagit till på. Jag ville ha bättre 100-200 tider.

Med facit i handen så landade uppgraderingen på halva utlovade förbättringen, där mesta lagts på 30-60mph spannet. Självklart är det en hygglig trimning från mittenhög elva till mittenlåg, men inte i närheten av grymheten i en tia.

Att trimma så mkt har traditionelt varit dyrt. Nu pratar vi om ett säkringsbyte.

Om det nu är så att ingen kundbil gjort under 11.2 så borde p90dl-ägarna börja efterlysa sin utlovade prestanda. Någon pressbil (Motortrends?) körde iaf en tia.

Kommunikationen kring de här bitarna är inte Teslas starka sida.

Jag skaffade mig bättre 0-200 tider på annat sätt (som gör det snabbare än vad p90dl gör 100-200 på). Dåligt val?
Min tolkning av Ludicrous
Min tolkning av Ludicrous
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Helge skrev:
. Att prata om 0.2s och mena att det är lite (som jag läst en del om på nätet) det är som att fråga om 1kg är mycket eller lite. 0.2s i dessa redan snabba tider kräver ganska mycket för att åstadkomma.:
Det har jag inte sagt ngt om (förutom konstaterandet att det rör sig om ett säkringsbyte).

Det jag blev besviken över var hur långt från de utlovade 10.9 "slutprodukten" hamnade.
Användarvisningsbild
Helge
Teslaägare

Inlägg av Helge »

Att Tesla väljer följande mening: (The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.). Det tycker jag är fullständigt naturligt och ger mig ingen anledning att tro att det måste vara någon större skillnad. Jag är övertygad att det även finns skillnader mellan varje bil som rullar ut ur fabriken, hur mycket skillnad det blir är oklart. Tesla gör uppdateringar löpande och det kan finnas andra mindre ändringar som även kan påverka prestandan något. För min del så är jag väldigt glad att Tesla lagt fokus med utväxling och andra prioriteringar så att den största prestandan ligger i det lägre och mer normala/lagliga spannet. Det är detta som de flesta använder till vardags och då kan njuta av. Om någon köper en Tesla för att jämföra med en banbil eller att köra med den på ett sådant sätt så förstår jag att man blir besviken. Bilens utseende och i en form av sedan ger en liten indikation om att det inte är en banbil. Om Tesla skulle prioriterat att få prestandan som en banbil så är jag övertygad om att man skulle kunna få till detta, men då självklart med den livslängd och annat som följer med den typ av körning. Jag är dessutom helt övertygad om att de inte hade sålt så mycket bilar då med den typen av prioriteringar.

Vad gäller säkringsbyte så är det inte "bara". Om jag minns rätt så är det en egenutvecklad elektronisk säkring som hanterar denna extrema strömstyrka. Att hantera detta i en bil är verkligen inte bara (tro mig jag vet vad jag pratar om). Självklart påverkas även hela bilens slitage efter en uppgradering (beroende på kunds fot självklart). Att Tesla måste ta med detta i sin kalkyl för garantier är givet och måste synas i kostnaden för uppgraderingen. Utvecklingen av säkringen skall också med och då på en förhållandevis liten andel av bilarna som rullar ut. Sen skall vi inte glömma att de skall ha lite vinst på detta så de kan fortsätta utveckla fantastiska och unika bilar. Sedan tar det en hel dag att byta/uppgradera till den nya säkringen. När jag byter säkring i min fosilbil så gör jag det själv på någon minut. Så bara ett säkringsbyte är det inte för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Helge skrev:
Att Tesla väljer följande mening: (The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)
Fast det där är ju en efterhandskonstruktion. Så lät det inte vid lanseringen.
Användarvisningsbild
Helge
Teslaägare

Inlägg av Helge »

dstr skrev:
Helge skrev:
Att Tesla väljer följande mening: (The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)
Fast det där är ju en efterhandskonstruktion. Så lät det inte vid lanseringen.
Jag har inte koll på alla påståenden som du gör så om du har rätt eller fel är svårt för mig att avgöra. Några saker kan jag dock konstatera. När ett företag som på något sätt lanserar produkter så krävs det ofta någon form av uttalanden etc utmed vägen (långt innan release och därmed i ett tidigt skede). Att det sedan vid lanseringen inte blir exakt ordagrant lika är mer vanligt än ovanligt och detta gäller de flesta företag och produkter. Attans vad många bolag man skulle vara sur på om man inte kan skilja på detta. Om man däremot blir garanterad något i samband vid köp av något som sedan inte finns/uppfylls då är det en annan sak. Om Tesla hade gjort sig skyldig till detta så är det uppenbart att de för länge sedan blivit stämda (och fällda). Min uppfattning är att du för mycket litar på icke bindande uttalande och prognoser som görs av Tesla. Uppenbarligen borde det vara så eftersom merparten av Teslas kunder är nöjda och återkommande kunder. Bokningen av model 3 är ett bra bevis för detta. Jag har förövrigt inga problem med att du är besviken, det är din rätt, men för min del så lyssnar jag nog lite mer på de som har gjort uppdateringen.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jag har ivf inte hört någon som är missnöjd med L uppgraderingen.

Även om man har någon grad och variant av "confirmation bias" givetvis - jag kan bara säga att jag inte ångrar uppgraderingen, och i alla i Sverige rimliga hastigheter (säg upp till 150) så svarar bilen klart märkbart bättre.

Jag är ivf glad att vi tidiga P85D kunder fick möjligheten att göra detta ändå - det lyfter bilen ett klart märkbart snäpp.

Vad gäller skillnaden mellan P85DL och P90DL, så är det som visat ingen - om ni tar er tiden att leta upp graferna från TMC (som Hybris gjorde) så kan man se att det är helt marginellt skillnad - det är alltså ett gäng som byggt en CAN-bus avlyssnare och kopplat in, så siffrorna är från bilen självt, mätt på alla möjliga varianter av bilar.

Sedan verkar det bara vara MT som fått siffran 10.9, men det verkar vara fusk och det är mycket diskussioner om detta. Folk har fått 11.2:or men med viss extra utrustning - har inte sett någon siffra från någon som inte har pano eller extraladdare exempelvis - man kanske kan skära ytterligare någon tiondel där. Konsensus är att MT har en icke reproducerar siffra (och Ferrari är inte oskulder där heller eftersom de togs upp med bild här, ni har säkert läst http://jalopnik.com/5760248/how-ferrari-spins där man ser hur en del siffror tas fram...)

För att summera min bild av det hela, så verkar det just nu se ut så här:

C:a 1:a sekunden av acceleration, så är bilen programmatiskt strypt (inte TC!) att inte ge mer än vrid X (förmodligen för att skona drivlina något, men framförallt för att ha kontrollerad start). Efter den 1:a sekunden, så är man uppe i 1500A effektuttag och bilen ger max prestanda vad batteriet kan leverera. Det finns detaljerade analyser av det i tråden som jag länkade till. I praktiken ger det inte 10.9, utan snarare 11.1-11.2, men det är ett märkbart lyft från P85D original - och som familjebil helt grymt bra.

Jag skulle med glädje göra uppgraderingen igen.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ferrari? Ja det känns ju coolt... NOT! Fast 80-talet kanske är på g igen?

Är man bara ute efter acceleration är det väl bara att köpa en Atom.

Det brutala med Tesla är att det är en sedan med 5+2 platser och vikt som en SUV. Ingen lätt tvåsitsig sak.

Fint väder idag! Sommardäcken på! Ludicrous!!! ;-)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

dstr skrev:
Jag skaffade mig bättre 0-200 tider på annat sätt (som gör det snabbare än vad p90dl gör 100-200 på). Dåligt val?
Absolut inte, vore absolut en kul leksak om man hade plats för den (och tycker det är värt €€€). Du kommer säkert ha mycket kul med den i sommar...
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Visst är det en 458 Italia?:-)
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Niclas skrev:
Visst är det en 458 Italia?:-)
Stämmer.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

458 Italia har jag kört. Det som imponerade mest var faktiskt styrningen!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare