För min del spelar det ingen roll, jag skall uppdatera ändå men är nyfiken på fakta. Var kan jag hitta fakta på skillnaden mellan uppgraderad P85DL och P90DL? Har tyvärr missat dettaNiclas skrev:Teslas egna uppgifter

Moderator: Redaktion
För min del spelar det ingen roll, jag skall uppdatera ändå men är nyfiken på fakta. Var kan jag hitta fakta på skillnaden mellan uppgraderad P85DL och P90DL? Har tyvärr missat dettaNiclas skrev:Teslas egna uppgifter
Först sade Tesla att det var Ludicrous man skulle få.Helge skrev:För min del spelar det ingen roll, jag skall uppdatera ändå men är nyfiken på fakta. Var kan jag hitta fakta på skillnaden mellan uppgraderad P85DL och P90DL? Har tyvärr missat dettaNiclas skrev:Teslas egna uppgifterJag vet att det var en del spekulationer om batteriets förmåga att leverera men har inte sett något annat än spekulationer.
Vill inte vara tjatig men jag skulle gärna vilja veta var jag kan hitta denna info. Kan man vara säker på att dessa körningar hade samma förhållande etc? Teslas uttalande, var det till dig? Eller var hittar jag detta?dstr skrev:Först sade Tesla att det var Ludicrous man skulle få.Helge skrev:För min del spelar det ingen roll, jag skall uppdatera ändå men är nyfiken på fakta. Var kan jag hitta fakta på skillnaden mellan uppgraderad P85DL och P90DL? Har tyvärr missat dettaNiclas skrev:Teslas egna uppgifterJag vet att det var en del spekulationer om batteriets förmåga att leverera men har inte sett något annat än spekulationer.
Sen körde några p90dl på strippen. 10.9
Sen körde några p85dl på strippen. 11.4
Sen ändrade Tesla sig och sa att man inte kunde förvänta sig samma prestanda.
P85d gör 11.6 normalt.
Lolachampcar är en gammal Tesla räv! Extremt bra koll på läget.thebishop skrev:Ingen kund har kört under 11,2 på strip. Ge länk.
Läs det jag länkade till för något närmare sanning.
Tack för info. Har kollat en del. Min åsikt är att ca 10% förbättring till detta pris, på en redan så pass extrem prestanda som det är på en P85D, det är faktiskt billigt. Här pratar vi inte om att höja prestandan på en muskelbil till bristningsgränsen, med kort hållbarhet som resultat. Här pratar vi om en familjebil som håller varje gång man stampar på, med denna fantastiska prestanda. Att prata om 0.2s och mena att det är lite (som jag läst en del om på nätet) det är som att fråga om 1kg är mycket eller lite. 0.2s i dessa redan snabba tider kräver ganska mycket för att åstadkomma. Så min åsikt om uppgraderingen är solklar, superbilligt för det man får. Släpper man sedan gasen med några hekto så åker man direkt med en energiförbrukning/kostnad som få muskelbilar kan mäta sig med. Då laddar man samtidigt sitt samvete så att man snart igen kan trycka till lite extra vid nästa omgörning igen, kan det bli bättre än sådstr skrev:(The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)
Från länken ovan.
Googla quarter mile p85dl
Jag har aldrig sagt att det inte skulle vara någon skillnad. Jag konstaterar bara att tom Tesla själva säger att p85 och p90 skiljer sig åt - detta några månader efter lanseringen.hybris skrev:Du som inte har kört en P85DL och hoppat uppgraderingen fortsätter att trolla?
Vi som har uppgraderat har konstaterat att det ör en rejäl skillnad. Dags att lögga ned?
Det har jag inte sagt ngt om (förutom konstaterandet att det rör sig om ett säkringsbyte).Helge skrev:. Att prata om 0.2s och mena att det är lite (som jag läst en del om på nätet) det är som att fråga om 1kg är mycket eller lite. 0.2s i dessa redan snabba tider kräver ganska mycket för att åstadkomma.:
Fast det där är ju en efterhandskonstruktion. Så lät det inte vid lanseringen.Helge skrev:Att Tesla väljer följande mening: (The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)
Jag har inte koll på alla påståenden som du gör så om du har rätt eller fel är svårt för mig att avgöra. Några saker kan jag dock konstatera. När ett företag som på något sätt lanserar produkter så krävs det ofta någon form av uttalanden etc utmed vägen (långt innan release och därmed i ett tidigt skede). Att det sedan vid lanseringen inte blir exakt ordagrant lika är mer vanligt än ovanligt och detta gäller de flesta företag och produkter. Attans vad många bolag man skulle vara sur på om man inte kan skilja på detta. Om man däremot blir garanterad något i samband vid köp av något som sedan inte finns/uppfylls då är det en annan sak. Om Tesla hade gjort sig skyldig till detta så är det uppenbart att de för länge sedan blivit stämda (och fällda). Min uppfattning är att du för mycket litar på icke bindande uttalande och prognoser som görs av Tesla. Uppenbarligen borde det vara så eftersom merparten av Teslas kunder är nöjda och återkommande kunder. Bokningen av model 3 är ett bra bevis för detta. Jag har förövrigt inga problem med att du är besviken, det är din rätt, men för min del så lyssnar jag nog lite mer på de som har gjort uppdateringen.dstr skrev:Fast det där är ju en efterhandskonstruktion. Så lät det inte vid lanseringen.Helge skrev:Att Tesla väljer följande mening: (The retrofit will not be an exact equivalent performance spec as a new P90D.)
Absolut inte, vore absolut en kul leksak om man hade plats för den (och tycker det är värt €€€). Du kommer säkert ha mycket kul med den i sommar...dstr skrev:Jag skaffade mig bättre 0-200 tider på annat sätt (som gör det snabbare än vad p90dl gör 100-200 på). Dåligt val?