Sida 4 av 5

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 12 jun 2023 09:23
av DanneLKPG
jonasl skrev: 10 jun 2023 17:26
Gå in och läs i facebookgrupperna för ID4/5 och Ioniq 5 och sammanställ en lista över problem som påtalas där så blir du ungefär lika "mörkrädd". Det finns helt klart bilar med problem men det mesta du listar är inte sådant för 99% av oss ägare.
IONIQ 5 har väldigt få problem så vet inte varför du nämnde just den bilen? Inget att vara mörkrädd för. Det är 12V som man kan få problem med i princip på EU-bilar. Uselt programmerad hantering av dess laddnivå så det rekommenderas att ha en startbooster i frunken tyvärr. Extremt mycket färre fel än VAG/MEB, Polestar/Volvo och MG etc...

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 12 jun 2023 11:26
av Geesy
frippe skrev: 12 jun 2023 08:39
Geesy skrev: 10 jun 2023 12:40
Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.

[...]
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
Hur mycket klokare blev du av tråden? Jag förstår inte riktigt, de flesta saker du för upp kan du testa ganska myket själv genom att provköra bilen en längre tid. Sedan lär det finnas lika många åsikter om flera av punkterna som det finns användare av bilen.

Med tanke på de nackdelar du för fram så förstår jag inte ens att du funderar på ett köp, klart bättre att du går vidare och letar fram en annan bil. Risken är att detta blir saker som hänger över bilen oavsett hur attraktivt du tycker priset är.

Men visst, kan det vara lite intressant att resonera kring för och nackdelar, men de flesta är klart subjektiva så lär inte finnas några klara svar.
Jag skulle säga att jag fått väldigt mycket värdefull input i tråden, många har ju gjort mycket utförliga svar.

Att jag fortsatt trots allt funderar på köp är för att det inte finns så många alternativ som passar mina behov, som primärt är familjebilsstorlek så nära storlek av skoda superb som möjligt. Mellansuvarna som ix3, EQC, e-tron, I-pace är för små. EQB kunde funka men räckvidden kass och dyr. I nuläget lutar det åt superben några år till, åtminstone tills ett par av ungarna börjar åka framvänt

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 13 jun 2023 07:44
av jonasl
DanneLKPG skrev: 12 jun 2023 09:23
IONIQ 5 har väldigt få problem så vet inte varför du nämnde just den bilen? Inget att vara mörkrädd för. Det är 12V som man kan få problem med i princip på EU-bilar. Uselt programmerad hantering av dess laddnivå så det rekommenderas att ha en startbooster i frunken tyvärr. Extremt mycket färre fel än VAG/MEB, Polestar/Volvo och MG etc...
Det är väl ett rätt allvarligt problem iofs. Men du har rätt, där är det mest att man inte får nån bil trots att det börjar närma sig 2 år sedan beställning. Många som hoppar av och väljer MY bara av den anledningen.

Har absolut inget emot Ioniq 5, framför allt tycker jag den är riktigt snygg.

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 13 jun 2023 10:00
av robegb
SwedishAdvocate skrev: 10 jun 2023 13:42
Geesy skrev: 10 jun 2023 12:40
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
Jag vill naturligtvis inte förringa det här problemet på något sätt för de som är drabbade. Men med det sagt – hur många är det som är drabbade? Tror jag har läst om 2-3 på det här forumet... Så då kanske sätena ändå fungerar åtm. helt ok för 99,9% av alla svenskar?...

Men visst... Så klart jobbigt om man är en av dem som drabbas. Vet inte ifall en vanlig provkörning är tillräckligt för att avslöja det här. Kanske behövs att man kan få låna/hyra en bil och ge sig ut på 2-3 timmars roadtrip...
Jag upplever att sätena är små, och jag är 170 och väger 60 kg!

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 13 jun 2023 10:46
av BigEasy
Geesy skrev: 12 jun 2023 11:26
frippe skrev: 12 jun 2023 08:39
Geesy skrev: 10 jun 2023 12:40
Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.

[...]
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
Hur mycket klokare blev du av tråden? Jag förstår inte riktigt, de flesta saker du för upp kan du testa ganska myket själv genom att provköra bilen en längre tid. Sedan lär det finnas lika många åsikter om flera av punkterna som det finns användare av bilen.

Med tanke på de nackdelar du för fram så förstår jag inte ens att du funderar på ett köp, klart bättre att du går vidare och letar fram en annan bil. Risken är att detta blir saker som hänger över bilen oavsett hur attraktivt du tycker priset är.

Men visst, kan det vara lite intressant att resonera kring för och nackdelar, men de flesta är klart subjektiva så lär inte finnas några klara svar.
Jag skulle säga att jag fått väldigt mycket värdefull input i tråden, många har ju gjort mycket utförliga svar.

Att jag fortsatt trots allt funderar på köp är för att det inte finns så många alternativ som passar mina behov, som primärt är familjebilsstorlek så nära storlek av skoda superb som möjligt. Mellansuvarna som ix3, EQC, e-tron, I-pace är för små. EQB kunde funka men räckvidden kass och dyr. I nuläget lutar det åt superben några år till, åtminstone tills ett par av ungarna börjar åka framvänt
E-Tron kan väl inte vara för liten om Model Y räcker till? Dyr är den dock.
.

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 13 jun 2023 11:05
av snowtroll
Hade en e-tron som till låns vid tillfälle och den känns stor och superfin Finnish med allt pjoller och grejer... om man är lagd åt det hållet - men den är rätt bulkig och lite förvånande att det inte är mer plats iden bilen... även med baksätena nerfällda ( e-tron: 1543L mot Y: 1869L).
kring 300 liter extra gör ju sitt förstås.

hittade fler siffror: bara lastutrymmes jämförelse: Y: 854L och e-tron: 770L

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 10:06
av Nikk
Konstigt att inte särskilt många har synpunkter på styrningen, det är en av de saker jag stör mig mest på. Inte alls lika kursstabil som tex BMW eller Volvo och man behöver småkompensera hela tiden och då känner man att styrningen är oharmonisk...

- Styrningen, påfrestande.
- Framsätena är lite för korta (jag är under 180 cm lång).
- Dragkroken, bökigt med löstagbar, så mycket bekvämare med automatisk. Fult att kroken sticker ut genom ett märkligt avlångt hål...
- Hade kunnat vara tystare i kupen.
- Hade kunnat vara bättre stötdämpare.
- Hatthyllan är korkad, har nu tagit bort den permanent.
- "Regnkameran" är nästan värdelös.
- Saknar rails, så mycket bättre/enklare/säkrare att ta av/på takräcken.
- USS, särskilt framtill (superkorkat men alla vet om det).

Men mina minus väger ändå inte upp för mina plus så jag hade ändå valt att behålla min Tesla MYLR :D

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 10:10
av Xeik
Nikk skrev: 14 jun 2023 10:06
Konstigt att inte särskilt många har synpunkter på styrningen, det är en av de saker jag stör mig mest på. Inte alls lika kursstabil som tex BMW eller Volvo och man behöver småkompensera hela tiden och då känner man att styrningen är oharmonisk...
Det känner jag inte alls igen. Även jag kommer från Bmw tidigare och båda Model 3 som vi haft/har ligger jättefint och lungt på vägen. Behöver inte ligga och korrigera alls.

Du kanske ska göra en hjulinställning, för så ska det inte vara.

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 10:33
av fredrik_wendt
Känner inte heller igen detta med styrningen. Jag har bara kört tre MY, men ingen skulle jag beskriva som du gör. Kommer från Volvo.

Styrningen är tydligt tyngre, kräver större kraft från föraren än i Volvon vi lämnar bort om en vecka. Men jag upplever att varken jag eller frugan får kämpa på något vis för att ligga bra i filen, eller placera bilen som önskat. Men visst, fick jag byta till Volvons styrning hade jag inte tackat nej.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk


Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 10:46
av Niklas Z
Xeik skrev: 14 jun 2023 10:10
Nikk skrev: 14 jun 2023 10:06
Konstigt att inte särskilt många har synpunkter på styrningen, det är en av de saker jag stör mig mest på. Inte alls lika kursstabil som tex BMW eller Volvo och man behöver småkompensera hela tiden och då känner man att styrningen är oharmonisk...
Det känner jag inte alls igen. Även jag kommer från Bmw tidigare och båda Model 3 som vi haft/har ligger jättefint och lungt på vägen. Behöver inte ligga och korrigera alls.

Du kanske ska göra en hjulinställning, för så ska det inte vara.
Även jag kommer från BMW och upplever snarare styrningen som bättre än BMW. Teslan är mer direkt, men det vande jag mig snabbt med. Som påpekats ovan, det kan vara så att en hjulinställning är värd att göra.

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 11:15
av estoric
robegb skrev: 13 jun 2023 10:00
SwedishAdvocate skrev: 10 jun 2023 13:42
Geesy skrev: 10 jun 2023 12:40
- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
Jag vill naturligtvis inte förringa det här problemet på något sätt för de som är drabbade. Men med det sagt – hur många är det som är drabbade? Tror jag har läst om 2-3 på det här forumet... Så då kanske sätena ändå fungerar åtm. helt ok för 99,9% av alla svenskar?...

Men visst... Så klart jobbigt om man är en av dem som drabbas. Vet inte ifall en vanlig provkörning är tillräckligt för att avslöja det här. Kanske behövs att man kan få låna/hyra en bil och ge sig ut på 2-3 timmars roadtrip...
Jag upplever att sätena är små, och jag är 170 och väger 60 kg!
Har testat M3 och Y utan att lägga märke till att sätena skulle vara små... (1,90/100kg)

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 11:26
av wannabee
Den här tråden ligger ju i Y och de har ju aldrig kommit från USA utan bara från Kina eller Berlin, så det här med karosspassning och dåligt monterade bilar gäller ju inte alls dessa utom med några få undantag. Min är gjord i Kina och har inte märkt något sådant.

Så verkar ganska onödigt att gnälla över något som inte gäller Y alls. Det enda det gäller är väl begagnade 3 som kommit från USA och alla S och X.

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 15:08
av Geesy
wannabee skrev: 14 jun 2023 11:26
Den här tråden ligger ju i Y och de har ju aldrig kommit från USA utan bara från Kina eller Berlin, så det här med karosspassning och dåligt monterade bilar gäller ju inte alls dessa utom med några få undantag. Min är gjord i Kina och har inte märkt något sådant.

Så verkar ganska onödigt att gnälla över något som inte gäller Y alls. Det enda det gäller är väl begagnade 3 som kommit från USA och alla S och X.
Även om problemen är mindre än med USA-tillverkade bilar finns gott om rapporter om såväl karosspassningsproblem och till exempel skramlande nackstöd, skramlande ljud från under instrumentbräda mm för model Y

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 20:55
av Bjelke
Niklas Z skrev: 14 jun 2023 10:46
Xeik skrev: 14 jun 2023 10:10
Nikk skrev: 14 jun 2023 10:06
Konstigt att inte särskilt många har synpunkter på styrningen, det är en av de saker jag stör mig mest på. Inte alls lika kursstabil som tex BMW eller Volvo och man behöver småkompensera hela tiden och då känner man att styrningen är oharmonisk...
Det känner jag inte alls igen. Även jag kommer från Bmw tidigare och båda Model 3 som vi haft/har ligger jättefint och lungt på vägen. Behöver inte ligga och korrigera alls.

Du kanske ska göra en hjulinställning, för så ska det inte vara.
Även jag kommer från BMW och upplever snarare styrningen som bättre än BMW. Teslan är mer direkt, men det vande jag mig snabbt med. Som påpekats ovan, det kan vara så att en hjulinställning är värd att göra.
Var det inte ett himla rabalder om hackig styrning i vintras? Kanske är samma som inte har
blivit åtgärdat…?

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 21:05
av Niklas Z
Bjelke skrev: 14 jun 2023 20:55
Niklas Z skrev: 14 jun 2023 10:46
Xeik skrev: 14 jun 2023 10:10
Nikk skrev: 14 jun 2023 10:06
Konstigt att inte särskilt många har synpunkter på styrningen, det är en av de saker jag stör mig mest på. Inte alls lika kursstabil som tex BMW eller Volvo och man behöver småkompensera hela tiden och då känner man att styrningen är oharmonisk...
Det känner jag inte alls igen. Även jag kommer från Bmw tidigare och båda Model 3 som vi haft/har ligger jättefint och lungt på vägen. Behöver inte ligga och korrigera alls.

Du kanske ska göra en hjulinställning, för så ska det inte vara.
Även jag kommer från BMW och upplever snarare styrningen som bättre än BMW. Teslan är mer direkt, men det vande jag mig snabbt med. Som påpekats ovan, det kan vara så att en hjulinställning är värd att göra.
Var det inte ett himla rabalder om hackig styrning i vintras? Kanske är samma som inte har
blivit åtgärdat…?
När du säger det så drar jag mig också till minnes att det var något sådant problem. Minns dock inte om det gällde en viss produktionsbatch, en viss mjukvaruversion eller vad det var.

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 22:05
av tesla newbie
Niklas Z skrev: 14 jun 2023 10:46
Xeik skrev: 14 jun 2023 10:10
Nikk skrev: 14 jun 2023 10:06
Konstigt att inte särskilt många har synpunkter på styrningen, det är en av de saker jag stör mig mest på. Inte alls lika kursstabil som tex BMW eller Volvo och man behöver småkompensera hela tiden och då känner man att styrningen är oharmonisk...
Det känner jag inte alls igen. Även jag kommer från Bmw tidigare och båda Model 3 som vi haft/har ligger jättefint och lungt på vägen. Behöver inte ligga och korrigera alls.

Du kanske ska göra en hjulinställning, för så ska det inte vara.
Även jag kommer från BMW och upplever snarare styrningen som bättre än BMW. Teslan är mer direkt, men det vande jag mig snabbt med. Som påpekats ovan, det kan vara så att en hjulinställning är värd att göra.
Jag kommer också från BMW (X3 F25) och upplever också styrningen i MYLR som betydligt bättre. Den har inget upplevt "glapp" från mittläget utan motståndet i ratten känns direkt när man börjar svänga. BMW:n kändes onaturligt lätt precis när man började svänga. Dessutom var BMW:n mer spårkänslig än Teslan och då har ändå Teslan 3 cm bredare däck!

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 22:14
av Dafro
snowtroll skrev: 13 jun 2023 11:05
Hade en e-tron som till låns vid tillfälle och den känns stor och superfin Finnish med allt pjoller och grejer... om man är lagd åt det hållet - men den är rätt bulkig och lite förvånande att det inte är mer plats iden bilen... även med baksätena nerfällda ( e-tron: 1543L mot Y: 1869L).
kring 300 liter extra gör ju sitt förstås.

hittade fler siffror: bara lastutrymmes jämförelse: Y: 854L och e-tron: 770L
Fraktar du främst frysar och tvättmaskiner så köp en pick-up eller kör med släp. Har haft e-tron i drygt ett år och har aldrig kört med nedfällt baksäte. Har 2 barn och en hundbur som tar upp halva bagaget coh det ör endast på sportlovet som det varit lite tajt. Jag skulle inte köpt en Y med de möjliga nackdelar som listas. Men om öven e-tron ör för liten så behåll det du har. Men att kalla den en mellansuv känns lite tramsigt. Kolla på Kia Ev9, den verkar rymlig.

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 23:17
av SwedishAdvocate
Det kan inte vara så att det uppstått lite begreppsförvirring mellan Q4 e-tron och e-tron?... ;)

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 14 jun 2023 23:55
av Collin87
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2023 23:17
Det kan inte vara så att det uppstått lite begreppsförvirring mellan Q4 e-tron och e-tron?... ;)
Det tror jag nog inte, inte i detta fallet iaf.
Q4 E-tron har bara 520L bagage.

Men e-tron har väl 600+60L?
Model Y 854+117L

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 15 jun 2023 00:07
av Maw
Collin87 skrev: 14 jun 2023 23:55
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2023 23:17
Det kan inte vara så att det uppstått lite begreppsförvirring mellan Q4 e-tron och e-tron?... ;)
Det tror jag nog inte, inte i detta fallet iaf.
Q4 E-tron har bara 520L bagage.

Men e-tron har väl 600+60L?
Model Y 854+117L
Model Y har knappast 854 liter under hathyllan så jämförelsen med Audi som mäter under hathylla/insynsskydd blir helt meningslös. Jag skulle snarare tro att MY ligger på mellan 500 och 600 liters volym i bagaget om mätningen görs på vanliga sättet.

När vi bytte ftån Skoda Kodiaq till Model Y så var det tydligt att MY har betydligt mindre bagageutrymme än Skoda Kodiaq som har 765 liter som 7-sits som jämförelse.

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 15 jun 2023 06:40
av MarkusL
fredrik_wendt skrev: 14 jun 2023 10:33
Känner inte heller igen detta med styrningen. Jag har bara kört tre MY, men ingen skulle jag beskriva som du gör. Kommer från Volvo.

Styrningen är tydligt tyngre, kräver större kraft från föraren än i Volvon vi lämnar bort om en vecka. Men jag upplever att varken jag eller frugan får kämpa på något vis för att ligga bra i filen, eller placera bilen som önskat. Men visst, fick jag byta till Volvons styrning hade jag inte tackat nej.

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Tung styrning i MY?? Detta skrivs lite titt som tätt, inte minst av motorjournalister. Du vet att du kan ändra det enkelt på bilens mittskärm? Går att justera från jättelätt till ganska tung i sport-läget. Du och din fru kan ju dessutom ha olika inställningar då det sparas under profil, om ni använder den funktionen?

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 15 jun 2023 07:45
av Collin87
Maw skrev: 15 jun 2023 00:07
Collin87 skrev: 14 jun 2023 23:55
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2023 23:17
Det kan inte vara så att det uppstått lite begreppsförvirring mellan Q4 e-tron och e-tron?... ;)
Det tror jag nog inte, inte i detta fallet iaf.
Q4 E-tron har bara 520L bagage.

Men e-tron har väl 600+60L?
Model Y 854+117L
Model Y har knappast 854 liter under hathyllan så jämförelsen med Audi som mäter under hathylla/insynsskydd blir helt meningslös. Jag skulle snarare tro att MY ligger på mellan 500 och 600 liters volym i bagaget om mätningen görs på vanliga sättet.

När vi bytte ftån Skoda Kodiaq till Model Y så var det tydligt att MY har betydligt mindre bagageutrymme än Skoda Kodiaq som har 765 liter som 7-sits som jämförelse.
Du har säkert rätt, tog bara officiella siffror.
inte mätt själv.
Vart Tesla utgått ifrån har jag ingen aning om, men absolut inte hatthyllan för då håller jag med dig, den är rätt låg.
Skulle väl gissa att det är från topp säte och upp till rutan på luckan. (där normalt sätt hatthyllan/insynsskygg brukar vara i bilar)

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 15 jun 2023 09:57
av Nikk
tesla newbie skrev: 14 jun 2023 22:05
Niklas Z skrev: 14 jun 2023 10:46
Xeik skrev: 14 jun 2023 10:10
Nikk skrev: 14 jun 2023 10:06
Konstigt att inte särskilt många har synpunkter på styrningen, det är en av de saker jag stör mig mest på. Inte alls lika kursstabil som tex BMW eller Volvo och man behöver småkompensera hela tiden och då känner man att styrningen är oharmonisk...
Det känner jag inte alls igen. Även jag kommer från Bmw tidigare och båda Model 3 som vi haft/har ligger jättefint och lungt på vägen. Behöver inte ligga och korrigera alls.

Du kanske ska göra en hjulinställning, för så ska det inte vara.
Även jag kommer från BMW och upplever snarare styrningen som bättre än BMW. Teslan är mer direkt, men det vande jag mig snabbt med. Som påpekats ovan, det kan vara så att en hjulinställning är värd att göra.
Jag kommer också från BMW (X3 F25) och upplever också styrningen i MYLR som betydligt bättre. Den har inget upplevt "glapp" från mittläget utan motståndet i ratten känns direkt när man börjar svänga. BMW:n kändes onaturligt lätt precis när man började svänga. Dessutom var BMW:n mer spårkänslig än Teslan och då har ändå Teslan 3 cm bredare däck!
När det gäller BMW så har jag bara erfarenhet från lägre lite sportiga varianter M2, M135i, 335d, 325i, 530d... och de har jag alltid gillat med bra kursstabilitet i höga farter och lagom tung styrning.

Frun har nu en Polestar2 och jag upplever den mycket behagligare än min MYLR.
Men ja det kanske är något fel på mitt ex eller så får jag ångra att jag valde 20" eller så beror allt på mig...

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 15 jun 2023 10:27
av tesla newbie
Nikk skrev: 15 jun 2023 09:57
tesla newbie skrev: 14 jun 2023 22:05
Niklas Z skrev: 14 jun 2023 10:46
Xeik skrev: 14 jun 2023 10:10
Nikk skrev: 14 jun 2023 10:06
Konstigt att inte särskilt många har synpunkter på styrningen, det är en av de saker jag stör mig mest på. Inte alls lika kursstabil som tex BMW eller Volvo och man behöver småkompensera hela tiden och då känner man att styrningen är oharmonisk...
Det känner jag inte alls igen. Även jag kommer från Bmw tidigare och båda Model 3 som vi haft/har ligger jättefint och lungt på vägen. Behöver inte ligga och korrigera alls.

Du kanske ska göra en hjulinställning, för så ska det inte vara.
Även jag kommer från BMW och upplever snarare styrningen som bättre än BMW. Teslan är mer direkt, men det vande jag mig snabbt med. Som påpekats ovan, det kan vara så att en hjulinställning är värd att göra.
Jag kommer också från BMW (X3 F25) och upplever också styrningen i MYLR som betydligt bättre. Den har inget upplevt "glapp" från mittläget utan motståndet i ratten känns direkt när man börjar svänga. BMW:n kändes onaturligt lätt precis när man började svänga. Dessutom var BMW:n mer spårkänslig än Teslan och då har ändå Teslan 3 cm bredare däck!
När det gäller BMW så har jag bara erfarenhet från lägre lite sportiga varianter M2, M135i, 335d, 325i, 530d... och de har jag alltid gillat med bra kursstabilitet i höga farter och lagom tung styrning.

Frun har nu en Polestar2 och jag upplever den mycket behagligare än min MYLR.
Men ja det kanske är något fel på mitt ex eller så får jag ångra att jag valde 20" eller så beror allt på mig...
Mina föräldrar har en F20 118i M-sport. Gillar inte alls styrningen i den. Det är egendomligt lätt precis när man börjar svänga och sedan kommer tyngden. Dessutom är den rätt så camber-känslig och följer gärna vägbanans lutning.

Re: Bilens tillkortakommanden

Postat: 15 jun 2023 11:15
av Maw
Collin87 skrev: 15 jun 2023 07:45
Maw skrev: 15 jun 2023 00:07
Collin87 skrev: 14 jun 2023 23:55
SwedishAdvocate skrev: 14 jun 2023 23:17
Det kan inte vara så att det uppstått lite begreppsförvirring mellan Q4 e-tron och e-tron?... ;)
Det tror jag nog inte, inte i detta fallet iaf.
Q4 E-tron har bara 520L bagage.

Men e-tron har väl 600+60L?
Model Y 854+117L
Model Y har knappast 854 liter under hathyllan så jämförelsen med Audi som mäter under hathylla/insynsskydd blir helt meningslös. Jag skulle snarare tro att MY ligger på mellan 500 och 600 liters volym i bagaget om mätningen görs på vanliga sättet.

När vi bytte ftån Skoda Kodiaq till Model Y så var det tydligt att MY har betydligt mindre bagageutrymme än Skoda Kodiaq som har 765 liter som 7-sits som jämförelse.
Du har säkert rätt, tog bara officiella siffror.
inte mätt själv.
Vart Tesla utgått ifrån har jag ingen aning om, men absolut inte hatthyllan för då håller jag med dig, den är rätt låg.
Skulle väl gissa att det är från topp säte och upp till rutan på luckan. (där normalt sätt hatthyllan/insynsskygg brukar vara i bilar)
Som jag har förstått det aå mäter Tesla upp till taket och tar med vartenda litet skrymsla de kan få in en kubikcentimeter i. De följer inte alls det standardiserade sättet att mäta.