Bilens tillkortakommanden

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Re: Bilens tillkortakommanden

Inlägg av agehall »

Det följer bilen så länge du inte säljer den till Tesla.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

fredrik_wendt skrev: 11 jun 2023 10:07
Wow, den listan är nästan identisk! Jämför med den jag och frugan skrev ned efter att ha hyrt en MYLR 2021 i över ett dygn (via MoveAbout.se). Tar upp det jag vill nyansera bilden av, samt det du inte tagit upp.

Vi körde Göteborg - Skövde med två vuxna och tre barn/ungdomar (11, 14, 15) och tillbaka dagen efter. Vi loopade sträckan vid Alingsås-Vårgårda där motorvägen mycket liknar stora sträckor vi ska åka genom Europa. Med vår Volvo V60 (2018 D4 Inscription med div tillägg som HUD t ex) har vi ofta legat 130-160 långa sträckor när trafiken varit gles och vägen fin.

+- Ljudnivå

Jag har känsliga öron (lindrig Menieres syndrom). Vidare stör jag mig grymt på ev hörbara vibrationer/skrammel och brus.

I den MYLR 2021 vi körde, kom mycket ljud från hjulhusen bak. Vi hade lite last i bagageutrymmet och ingen hatthylla.

* Ljudprofilen, dvs vilka frekvenser som är starkare jfr med andra (tänk histogram) är klart annorlunda än vad vi är vana vid från Volvos. Har ingen egen mätning, det planerar jag dock.

* Ljudvolymen är marginellt högre i Teslan, enligt både min Google Nexus 7 med appen Buller från Arbetsmiljöverket och frugans iPhone med liknande app. Vi mätte vid 110, 120 och 140 km/h, under ca 20-30 sekunder. Mikrofonen/telefonen horisontellt, öronhöjd, baksätet, riktad framåt/bakåt.

(Under 100 är ljudnivån så låg att det gör varken från eller till.)

140 km/h, Volvo vs Tesla

Framåt: 70.0 vs 70.8
Bakåt: 71.7 vs 71.4
Hjulhus: 76.3 vs 73.3

120 km/h, Volvo vs Tesla

Framåt: 69.3 vs 69.1
Bakåt: 69.4 vs 70.1
Hjulhus: (mättes ej) vs 74.8

Till Volvons fördel var det lite mer packning i bagageutrymmet, en resväska. Båda hade samma tomma hundbur, kuddar och filtar och div löst. Två ryggsäckar låg baktill i Volvon, men låg i kupén i Teslan pga 15-ish cm större utrymme till framsätena samt grymt bättre utrymme vid fötter.

De tre som reser bak, kommer ha det bättre, dock med en annan ljudprofil som jag är något orolig för.

- Car Play & Android Auto

Jag kör detta väldigt mycket och Tesla suger här. Kommer bli klart steg bakåt. Nedan funkar inte längre och kommer saknas:
- Waze-varningar som "en lastbil står på vänster sida om vägen om 1 km"
- notiser från andra källor än SMS (Messenger, Elements, ...)
- "ring min bror"
- "skicka sms till min fru"

+ Autosteer (Volvo kallar det Pilot Assist)

Teslan navigerade oväntat bekymmersfritt genom långa passager med vägarbete där det saknades vägmarkeringar, endast koner visade körbar väg. Volvon har inte en chans.

Motorväg
Utmed motorvägen har Volvon varit fullständigt pålitlig i flera 100 mil genom Europa. Under de knappt 10 mil Vi körde upplevde vi inga spökbromsningar eller liknande.
Båda stänger av vid 140 pga samma lagkrav.

Småstadstrafik
Körde inte så mycket tyvärr.

Adaptiv farthållare
Vi tycker de är likvärdiga. Möjligen lite fördel för Teslan i ett den accelererar något jämnare uppåt medans Volvo brukar vara ganska aggressiv att komma upp till satt hastighet. Detta handlar mer om åkkomfort för de som är passagerare. Som förare som håller i ratt blir du mer en fråga om vad en trivs med i sin planering av körning.

- Parkeringshjälp, 360 eller Bird's eye view

Teslan som vi körde hade ultraljudsensorer vilka hjälpte till bra framåt. Bakåt användes kamera.

Volvons 360 eller Bird's eye view är klart trevligt för att enkelt placera sig i en parkeringsruta. Här ligger Tesla i lä eftersom det inte finns någon hårdvara, dvs kamera som visar utrymmet precis framför motorhuven. Så länge det inte sitter en kamera där fram kommer sikten vara begränsad den sista biten, vilket är den som är intressant. Volvo vinner alla dagar, vilket stör mig. Vi har parkering i tight garage, kommer bli dagligt irritationsmoment.

- Vägassistans, service

Volvo har en knapp i taket, Volvo On Call. Svarar på allt, t ex "bilen hittar inte trådlösa nyckeln, hur ska jag köra nu" och vid viltolycka.

Mål: hjälp vid vägen inom 45 minuter
Om fel inte kan avhjälpas vid verkstad inom 4 timmar, välj på: hotell för 1200 per person och natt; hemresa för max 7500 per person; gratis hyrbil i liknande storlek som din Volvo.
Hela Europa.

Jag har läst Länsförsäkringars villkor - så kass i jämförelse. Ska läsa 90 sidorna TryggHansa skickade, som är 2000 kr dyrare per år.

+- Lastutrymme

Vår hundbur går in lika smidigt. Utrymmena under luckorna bak är extra jfr med Volvon.
Volvons lastnät som kan spännas upp till taket saknas ur trafiksäkerhetssynpunkt. Var skönt att kunna "säkra" filtar och kuddar som vi förvarade på insynsskydd/hatthyllan. De lösningar jag sett till Tesla begränsar baksätets lutning. Vi kommer visa ha olika då jag slår i huvudet i maxläge bakåt. Bild

+- Sätena

Förare: Jag blev ungefär lika svettig/varm/fuktig vid långt pass i båda bilarna. Upplever enklare att styra ventilationen i Volvon, som förare dessutom utan att ta blicken från vägen. I Volvon kan baksätet styra allt själva.

Baksätet: märkbart bredare totalt, mindre axelskav mellan de tre där bak. Skönt att kunna luta ryggstödet, fantastiskt större benutrymme, enklare att fixa sovställning med kuddar utmed dörren. Något mindre skålning, kortare lårstöd i Teslan.

(Känns ju udda med sätesvärme på mittplats, men ingen regnsensor, eller kamera som ger 360. Inte min prioritering.)

Sammanfattning

Vi räknar med 1000-1500 lägre bränslekostnader per månad.

Tydligt bättre reskomfort för de tre som sitter i baksätet 30-35 timmar (en väg) genom Europa.

Vi gamblar kring: ljud, laddning vs tankning genom Europa där vi mest åker för att komma fram (optimerade tid i bil över bränsleåtgång, vi åt ofta i rullande bil (läs: McDrive eller motsvarande).

Kommer sakna 360/parkeringsstöd, Apple Car & Android Auto.

(Som lätt naiv/blåögd systemutvecklare tilltalas jag av OTA och möjlighet att rapportera varje gång Autosteer inte presterar bra.)

Skickat från min Pixel 7 via Tapatalk
Det här känns som en av de mest omfattande jämförelser mellan två olika bilar som jag har läst på det här forumet.

Trots det så anser jag att det är en för mig mycket viktig aspekt som saknas.

För mig så är den helt klart största anledningen till varför en elbil är bättre än en fossilbil energieffektiviteten och skillnaden när det kommer till växthusgasutsläpp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Fokus på detta forumet som jag uppfattar det är att spara pengar och bra prestanda. Växthusgaser är sekundärt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev: 11 jun 2023 16:28
Fokus på detta forumet som jag uppfattar det är att spara pengar och bra prestanda. Växthusgaser är sekundärt.
Det känns som att det inte kommer bli så många inlägg som motsäger det du skriver här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Geesy skrev: 10 jun 2023 12:40
Efter prissänkningen ...

- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
- Hög ljudnivå väg och vindbrus
- Hård fjädring
- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
- Varma svettiga säten på sommaren (bör vara negativ egenskap för gummilädret?)
- Inga parkeringssensorer fram!?
- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?

+ Pris
+ Räckvidd/energieffektivitet
+ Hög utrustningsnivå som standard
+ Relativt rymlig som familjebil (dock ett nedsteg jmf superb såklart)
+ Bra ljud
+ Infotainmentsystemet (om än jag kanske trots allt företagit Apple carplay)
+ Laddnätverket
Har kört Y i ett år nu ungefär och upplever dina minus såhär:
- Sätena upplever jag som bra. Inte fantastiska men bra.
- Kör säkert 80% av tiden på autopilot och det fungerar mycket bra. Skulle ha oerhört svårt att klara mig utan den faktiskt.
- Ljudnivån i bilen är OK. Kunde varit bättre.
- Fjädringen. Jag kommer från Model 3 så upplever fjädringen likartad.
- Sitter skyddsplast på min bil på de mest utsatta ställena.
- Efter de senaste fw-uppdateringarna tycker jag parkeringssensorerna fungerar bra.
- Mitt exemplar (fr Shanghai-fabriken) är väl ihopskruvad. Har inte haft några kvalitetsbrister.

Angående dina plus så håller jag med, men laddnätverket är ju till för andra märken också nuså är ju ingen unik Tesla-grej längre.
Mvh
Nilsson

Berguv

Inlägg av Berguv »

- Smala obekväma säten som får folk att lägga en kudde under rumpan för att stå ut!?
Nä.

- Direkt trafikfarlig autopilot med ghost braking och plötsliga girningar!? Går ihop med att bilen saknar radar. Känns ju helt befängt med dessa problem när man kommer från en Kia och en Skoda som båda fungerar exemplariskt utan ett enda bekymmer med den adaptiva farthållaren över tusentals mil. Lägg dessutom till problemet med vindrutetorkare som inte går att stänga av som känns som ett skämt.
Nä. Händer men inte ofta. Jag tycker inte det är ett problem.

Nej, den superb jag åkt (typ 2019) är värre.

- Hård fjädring
Ja. Ryktas om att nyare (23-sig) har ny fjädring som
Är bättre men har inte provat.

- Blästring av plast och lack längs nedre sidorna av bilen efter bara något tusental mil.
Ja. Katastrof. Glad att jag plastade in hela fronten annars hade jag varit fly förbannad. Stänkskydd hjälper inte trösklarna, skulle behöva plasta bakdörrarna helt också.

- Rapporter om bilar som varit så skitiga att de inte ens gått att inspektera vid avhämtning
Vet ej

Nej

Vet ej

- Kvalitetsbrister som förklaras som ”within spec” som är helt befängt för en bil som kostar 6-700 tusen. Karosspassning, skramlande nackstöd mm!?
Detta stämmer inte.

+ Pris
Ja

Ja

Ja

Asså, tror faktiskt inte det är ett nedsteg.

+ Bra ljud
Ja

Ja

+ Laddnätverket
Ja

Två av de plus du skriver är dealbreakers - det är en elbil, då måste den vara bra på el. Den är bäst på det: energihabtering + infotainmentsystem + laddnätverket. Det är en non issue att den inte går på bensin. Det kan jag inte säga om andra ”likvärdiga” elbilar jag kört som t.ex EV6.

Bortom line: en Mercedes är najsare. Kostar typ 1.5x.
Man behöver upp i rejält ljuddämpande bilar före man skall nå märkbart bättre ljudkomfort (ja, en BMW 7 och en Mercedes S är bättre. Även XC60 inscription/lounge eller vad de heter.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

Ang laddnätverket - jag har kört 2000mil på ett år och jag har aldrig behövt vänta när jag kommit till en SuC. I värsta fall har det varit en v2 där jag fått dela laddning med en annan stolpe men det har aldrig varit kö.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev: 11 jun 2023 16:52
Det känns som att det inte kommer bli så många inlägg som motsäger det du skriver här...
Nä men du och jag har nog skaplig samsyn ang detta. Min bil är inte billig i drift även om nog sparar 40 kkr pervår på att köra på el istället för bensin.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Dafro skrev: 11 jun 2023 18:05
Nä men du och jag har nog skaplig samsyn ang detta. Min bil är inte billig i drift även om nog sparar 40 kkr pervår på att köra på el istället för bensin.
Kostnaden för bilägande är ju primärt kapitalkostnad/värdeminskning
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

Bengt-re skrev: 11 jun 2023 18:27

Ja? Du sparar väl ändå 40 tusen per år på bränslet?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

BigEasy skrev: 11 jun 2023 18:37

100 000 per år i värdeminskning vs
Screenshot_20230605_091536_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

mikebike skrev: 11 jun 2023 18:52

Vad har du för värdeminskning på den andra fiktiva bilen då? Noll?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

fredrik_wendt skrev: 11 jun 2023 10:07
....
- Car Play & Android Auto

Jag kör detta väldigt mycket och Tesla suger här. Kommer bli klart steg bakåt. Nedan funkar inte längre och kommer saknas:
- Waze-varningar som "en lastbil står på vänster sida om vägen om 1 km"
- notiser från andra källor än SMS (Messenger, Elements, ...)
- "ring min bror"
- "skicka sms till min fru"
....
Funkar för mej men jag använder namnet istället (eftersom jag har mer än en bror). Dock ingen fru, så det blir namnet där också (för sambo/flickvän).
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 11 jun 2023 19:19

Ja du det kan man undra, fiktiv kan ju vara gratis….

Jag ligger väl på 200 kkr men med en likvärdig bil vilket är det ända relevanta så blir det 200 plus 40 i soppa. Går ju inte jämföra med en polo eller liknade utan i mitt fall en BMW X5.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

Dafro skrev: 11 jun 2023 19:23

Jag ligger väl på 200 kkr men med en likvärdig bil vilket är det ända relevanta så blir det 200 plus 40 i soppa. Går ju inte jämföra med en polo eller liknade utan i mitt fall en BMW X5.
Jag tjänar 60' per år på bränsle och räknar med en värdeminskning framöver på ca 30-40' per år.

Den stora frågan för mig är vad reparationerna kommer kosta.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 11 jun 2023 19:32
Dafro skrev: 11 jun 2023 19:23

Jag tjänar 60' per år på bränsle och räknar med en värdeminskning framöver på ca 30-40' per år.

Den stora frågan för mig är vad reparationerna kommer kosta.
Då antar jag att din bil är värd drygt 200 kkr och ör inte direkt ny, eller vet du något om värdeminskning som inte jag vet?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

Dafro skrev: 11 jun 2023 19:44
Då antar jag att din bil är värd drygt 200 kkr och ör inte direkt ny, eller vet du något om värdeminskning som inte jag vet?
Jag kollar på vad en 85D årsmodell -15 kostar. Tror nog jag får 270-300' för min 100D om 3 år. Särskilt med tanke på inflationen.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jag hade aldrig kunnat drömma om att köpa en så här dyr bil innan. Mina tre senaste avgasbilar (Volvo) tappade drygt 30' per år, även den som jag köpte ny (och hade i 10 år!)

Notera att värdeminskningen jag angav gäller min förra Tesla. Min nuvarande bil har tappat mycket mer "tack vare" att Tesla sänkte priset med 100' över en natt. :evil:
Fast den har jag ju inte sålt än.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

mikebike skrev: 11 jun 2023 20:05

Jag hade aldrig kunnat drömma om att köpa en så här dyr bil innan. Mina tre senaste avgasbilar (Volvo) tappade drygt 30' per år, även den som jag köpte ny (och hade i 10 år!)

Notera att värdeminskningen jag angav gäller min förra Tesla. Min nuvarande bil har tappat mycket mer "tack vare" att Tesla sänkte priset ned 100' över en natt. :evil:
Om du förut kunde tänka dig att ha samma bil i 10 år, varför kan du inte göra det nu? Då ska du se att ekonomin vänder.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

BigEasy skrev: 11 jun 2023 20:13
mikebike skrev: 11 jun 2023 20:05

Notera att värdeminskningen jag angav gäller min förra Tesla. Min nuvarande bil har tappat mycket mer "tack vare" att Tesla sänkte priset med 100' över en natt. :evil:
Om du förut kunde tänka dig att ha samma bil i 10 år, varför kan du inte göra det nu? Då ska du se att ekonomin vänder.
Jag hade tänkt ha den minst 4 år (fram till pensioneringen), men nu blir jag förbannad varje gång jag försöker använda farthållaren så det är tveksamt om jag håller ut.

Jag har en bokning på en Fisker Ocean och nu när C40 blivit uppdaterad är den också intressant.

Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Det tog Volvo 7-8 månader att återställa möjligheten att aktivera pilot assist i ratten. Uppdaterade c40 har fortfarande 0.32 i cw värde så de nya wltp siffrorna ger jag inte mkt för…
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Lewkis
Teslaägare

Inlägg av Lewkis »

- Hård fjädring
1. Upplever inte ljudnivån hög i min bil.
2. Fjädringen är hård, men inte obekväm.
3. Ingen erfarenhet ännu
4. Korrekt!
5. Korrekt, upplevde mina tidigare bilars lädersäten som bättre, speciellt efter en långtur så blir det väldigt varmt om ryggen.
6. Inga sensorer alls…
7. Upplever inga konstigheter med min MiB.

MYLR tillverkad maj 2023 i Berlin
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.

[...]
Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
Hur mycket klokare blev du av tråden? Jag förstår inte riktigt, de flesta saker du för upp kan du testa ganska myket själv genom att provköra bilen en längre tid. Sedan lär det finnas lika många åsikter om flera av punkterna som det finns användare av bilen.

Med tanke på de nackdelar du för fram så förstår jag inte ens att du funderar på ett köp, klart bättre att du går vidare och letar fram en annan bil. Risken är att detta blir saker som hänger över bilen oavsett hur attraktivt du tycker priset är.

Men visst, kan det vara lite intressant att resonera kring för och nackdelar, men de flesta är klart subjektiva så lär inte finnas några klara svar.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Oscar11 skrev: 11 jun 2023 22:07
Det tog Volvo 7-8 månader att återställa möjligheten att aktivera pilot assist i ratten. Uppdaterade c40 har fortfarande 0.32 i cw värde så de nya wltp siffrorna ger jag inte mkt för…
WLTP är säkert korrekt, men i motorvägsfart lär den inte ha längre räckvidd än Model Y.

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Efter prissänkningen började jag seriöst överväga att köpa en Model y som familjebil, inte minst efter många fina omdömen och att den uppenbarligen blivit väldigt populär. Tidigare inte varit särskilt imponerad av Tesla efter att ha kört svärfars topputrustade Model x från 2016 som inte alls imponerat med låg kvalitetskänsla sett till det extremt höga priset den köptes för.

Har över några veckor läst allt jag kunnat komma över och framförallt användarkommentarer och börjar bli smått förundrad över allt som kommenteras. Har skapat nedan lista med + och -. De - som avslutas med !? känns som dealbreakers som hade varit så lätta att fixa från teslas håll att jag har svårt att förstå att problemen finns där.

- Hård fjädring

+ Pris
+ Bra ljud
+ Laddnätverket

Inser att ingen tillverkares bil är perfekt. Och Model Y inte minst nu prismässigt är attraktiv jämfört konkurrenter. Men hur ser ni på bristerna ovan? Allt sammanfattat är jag med tanke allt jag läst förvånad över alla dessa brister och att bilen trots det blivit så populär.
Vill du prova en över natten så kan jag skicka en inbjudan!

Nästan alla minus är enligt mig oerhört överdrivna om de ens stämmer. Jag har kört min MY LR nu i 2 år i september.
Mvh
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Skriv svar