One-pedal driving

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: One-pedal driving

Inlägg av Niklas Z »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 13:21
mikebike skrev: 27 feb 2023 12:58
Och då anser du att det är enklare att "perfekt hitta" rätt läge omväxlande mellan gaspedalen och bromspedalen än att hålla kvar foten på samma pedal hela tiden? :lol:
Ja, eftersom det bara är att lyfta på foten, så blir det en perfekt övergång varje gång. Går liksom inte att misslyckas.
Ja, men det är ju inte det relevanta steget i din manöver, eftersom du strax därefter ska trycka på bromspedalen. Den åtgärden är inte lättare att göra mjukt än att gradvis minska trycket på gaspedalen i en bil med one pedal driving.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

BigEasy skrev: 27 feb 2023 13:04
Har herrskapet hört talas om personlig preferens någon gång? Varför söker ni konsensus på det här sättet?
Givetvis finns det sådant, men diskussionen började i en annan tråd där några felaktigt hävdade att det var mer effektivt med OPD.
Vilket det inte är. Självklart får man föredra vad man vill. Men att sprida osanna saker bör man undvika.

Fakta är att det är lättare att köra mjukt utan OPD samt att det är mer effektivt att frirulla. Det är odiskutabelt. Men det finns ju folk som bestämt hävdar att jorden är platt också. Så då är jag inte förvånad över att folk tycker att OPD är mest effektivt. :)
Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

Niklas Z skrev: 27 feb 2023 13:23

Ja, men det är ju inte det relevanta steget i din manöver, eftersom du strax därefter ska trycka på bromspedalen. Den åtgärden är inte lättare att göra mjukt än att gradvis minska trycket på gaspedalen i en bil med one pedal driving.
Möjligtvis, men då har bilen redan avstannat accelerationen på ett silkesmjukt sätt och kanske tom börjat sakta ner beroende på terrängen. Man får alltså en perfekt övergång. Den övergången blir ofta kortare/ryckigare med OPD.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4195
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: One-pedal driving

Inlägg av Maw »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 13:21
mikebike skrev: 27 feb 2023 12:58
Och då anser du att det är enklare att "perfekt hitta" rätt läge omväxlande mellan gaspedalen och bromspedalen än att hålla kvar foten på samma pedal hela tiden? :lol:
Ja, eftersom det bara är att lyfta på foten, så blir det en perfekt övergång varje gång. Går liksom inte att misslyckas.
Det beror ju på att bilen är mappad att göra en mjuk övergång. Går man från en viss nivå av acceleration direkt till ingen acceleration upplevs även det som ryckigt. När man kör i OPD så kommer bilen också att jämna ut accelerationsförändringarna och hjälpa dig att köra mjukt. Kör ett par dagar med OPD så ska du se att även du klarar att köra mjukt.

Att gå från acceleration till jämn fart på ett mjukt sätt med OPD är precis lika enkelt som att gå från jämn fart till acceleration på ett mjukt sätt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: One-pedal driving

Inlägg av Niklas Z »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 13:27
Niklas Z skrev: 27 feb 2023 13:23

Ja, men det är ju inte det relevanta steget i din manöver, eftersom du strax därefter ska trycka på bromspedalen. Den åtgärden är inte lättare att göra mjukt än att gradvis minska trycket på gaspedalen i en bil med one pedal driving.
Möjligtvis, men då har bilen redan avstannat accelerationen på ett silkesmjukt sätt och kanske tom börjat sakta ner beroende på terrängen. Man får alltså en perfekt övergång. Den övergången blir ofta kortare/ryckigare med OPD.
Om du direkt går från nämnvärd acceleration till retardation buskör du antagligen eller så har du inte läst trafiken rätt. I sådana fall lär du knappast köra mjukt i vilket fall och knappast heller bromsa mjukt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: One-pedal driving

Inlägg av ErikHallq »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 13:27
Niklas Z skrev: 27 feb 2023 13:23

Ja, men det är ju inte det relevanta steget i din manöver, eftersom du strax därefter ska trycka på bromspedalen. Den åtgärden är inte lättare att göra mjukt än att gradvis minska trycket på gaspedalen i en bil med one pedal driving.
Möjligtvis, men då har bilen redan avstannat accelerationen på ett silkesmjukt sätt och kanske tom börjat sakta ner beroende på terrängen. Man får alltså en perfekt övergång. Den övergången blir ofta kortare/ryckigare med OPD.
"avstannat accelerationen på ett silkesmjukt", det stämmer ju bara om du släpper gasen silkesmjukt? Exakt samma sak som OPD.

Bara att med gas+broms måte du göra det både med gasen och bromsen. Med OPD är det endast 1 svepande rörelse med foten.

Tyvärr har du fel, din uppfattning av fysik och hur andra kör bil brister rätt mycket :lol:

Edit: Du kan inte få 2 stycken moment av exakt samma karaktär till att bli mjukare än 1 moment av samma karaktär. Bara genom felhantering
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: One-pedal driving

Inlägg av mikebike »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 13:21
mikebike skrev: 27 feb 2023 12:58
Och då anser du att det är enklare att "perfekt hitta" rätt läge omväxlande mellan gaspedalen och bromspedalen än att hålla kvar foten på samma pedal hela tiden? :lol:
Ja, eftersom det bara är att lyfta på foten, så blir det en perfekt övergång varje gång. Går liksom inte att misslyckas.
Det är inte lyftet jag pratar om, utan att du skall trycka ned respektive pedal och hitta rätt läge. Gång på gång.


Jag har f.ö. en svåger som anser att frirull + bromspedal är bäst för så är det på hans BMW laddhybrid. Han har aldrig kört en bil med OPD. Det är ingen idé att provköra, frirull är bättre. :roll:
Samma sak med instrumenteringen, han kan inte tänka sig att köpa en bil som saknar instrument/display framför ratten.
Har har provkört någon sådan? Nej.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dagfinn »

Piggelin skrev: 27 feb 2023 13:21
mikebike skrev: 27 feb 2023 12:58
Och då anser du att det är enklare att "perfekt hitta" rätt läge omväxlande mellan gaspedalen och bromspedalen än att hålla kvar foten på samma pedal hela tiden? :lol:
Ja, eftersom det bara är att lyfta på foten, så blir det en perfekt övergång varje gång. Går liksom inte att misslyckas.
Jo, om du trampar för hårt på bromsen.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: One-pedal driving

Inlägg av ErikHallq »

Dagfinn skrev: 27 feb 2023 13:33
Piggelin skrev: 27 feb 2023 13:21
mikebike skrev: 27 feb 2023 12:58
Och då anser du att det är enklare att "perfekt hitta" rätt läge omväxlande mellan gaspedalen och bromspedalen än att hålla kvar foten på samma pedal hela tiden? :lol:
Ja, eftersom det bara är att lyfta på foten, så blir det en perfekt övergång varje gång. Går liksom inte att misslyckas.
Jo, om du trampar för hårt på bromsen.
Eller släpper gasen för snabbt :lol:
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dagfinn »

ErikHallq skrev: 27 feb 2023 13:34
Dagfinn skrev: 27 feb 2023 13:33
Piggelin skrev: 27 feb 2023 13:21
mikebike skrev: 27 feb 2023 12:58
Och då anser du att det är enklare att "perfekt hitta" rätt läge omväxlande mellan gaspedalen och bromspedalen än att hålla kvar foten på samma pedal hela tiden? :lol:
Ja, eftersom det bara är att lyfta på foten, så blir det en perfekt övergång varje gång. Går liksom inte att misslyckas.
Jo, om du trampar för hårt på bromsen.
Eller släpper gasen för snabbt :lol:
Inte på en automat då, den frirullar alltid såvida du inte satt en låg växel manuellt. Eller om du trampar ner kopplingen innan du släpper gasen på en manuell, vilket man i körskolor numera lär sig att man INTE ska göra då man ska undvika onödig manuell inbromsning som sliter på bromsarna.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: One-pedal driving

Inlägg av ErikHallq »

Dagfinn skrev: 27 feb 2023 13:43
ErikHallq skrev: 27 feb 2023 13:34
Dagfinn skrev: 27 feb 2023 13:33
Piggelin skrev: 27 feb 2023 13:21
mikebike skrev: 27 feb 2023 12:58
Och då anser du att det är enklare att "perfekt hitta" rätt läge omväxlande mellan gaspedalen och bromspedalen än att hålla kvar foten på samma pedal hela tiden? :lol:
Ja, eftersom det bara är att lyfta på foten, så blir det en perfekt övergång varje gång. Går liksom inte att misslyckas.
Jo, om du trampar för hårt på bromsen.
Eller släpper gasen för snabbt :lol:
Inte på en automat då, den frirullar alltid såvida du inte satt en låg växel manuellt. Eller om du trampar ner kopplingen innan du släpper gasen på en manuell, vilket man i körskolor numera lär sig att man INTE ska göra då man ska undvika onödig manuell inbromsning som sliter på bromsarna.
Om du accelererar och släpper gasen snabbt så blir det ryckigt, precis samma effekt som att börja bromsa för snabbt. Därför jag håller med om att OPD är bättre eftersom det minimerar allt till 1 rörelse som kan gå fel istället för 2 ;)
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 524
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: One-pedal driving

Inlägg av LarsaR »

”Frirulla” oavsett bil och växellådetyp är deceleration enligt fysikens lagar (friktion, luftmotstånd, rullmotstånd) så länge du inte accelererar genom lägesförändring (utförsbacke). För att återuppta den förlorade farten så måste du accelerera = ryckig körning = som det var på min SAAB 95 med frihjul ;)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: One-pedal driving

Inlägg av ErikHallq »

Ett förtydligande som jag tror många missat. Det är inte acceleration/deacceleration som man upplever som ryckigt. Det är accelerationen av accelerationen (eller accelerationen av deaccelerationen) som man kan uppleva som ryckigt. Det är alltså hur snabbt accelerationen förändras. Andra derivatan av hastigheten för matematikern. Detta, oavsett bil (oavsett OPD eller inte) gäller för både gas och broms.

Ej OPD finns dessa 2 moment och 3 tillfällen som innebär än sänkning i hastighet på något sätt.
Vid acceleration -> Släpper du gasen snabbt till frirullning upplevs detta ryckigt
Vid konstant hastighet -> Släpper du gasen snabbt till frirullning kan det upplevas ryckigt beroende på underlag och hastighet
Vid frirullning -> Börjar du bromsa snabbt upplevs det ryckigt (Detta moment kommer alltid komma efter de 2 ovanstående vid frirullning om planen är att sakta ner ytterligare.)

OPD finns detta moment vid 2 tillfällen som innebär än sänkning i hastighet på något sätt.
Vid acceleration -> Släpper du gasen snabbt upplevs detta ryckigt
Vid konstant hastighet -> Släpper du gasen snabbt upplevs detta ryckigt

Det finns alltså 2 ställen det kan gå fel på vid icke OPD, både när du släpper gasen och när du börjar trycka på bromsen. Vid OPD finns det bara 1 ställe det kan gå fel, och det är när du lättar på fartreglaget/gasen

Dvs endast handhavande fel kan göra OPD ryckigare. Det är inte en naturlag 8-) :roll:
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dagfinn »

ErikHallq skrev: 27 feb 2023 13:59
Ett förtydligande som jag tror många missat. Det är inte acceleration/deacceleration som man upplever som ryckigt. Det är accelerationen av accelerationen (eller accelerationen av deaccelerationen) som man kan uppleva som ryckigt. Det är alltså hur snabbt accelerationen förändras. Andra derivatan för matematikern. Detta, oavsett bil (oavsett OPD eller inte) gäller för både gas och broms.

Ej OPD finns dessa 3 moment som innebär än sänkning i hastighet på något sätt.
Vid acceleration -> Släpper du gasen snabbt till frirullning upplevs detta ryckigt
Vid konstant hastighet -> Släpper du gasen snabbt till frirullning kan det upplevas ryckigt beroende på underlag och hastighet
Vid frirullning -> Börjar du bromsa snabbt upplevs det ryckigt (Detta moment kommer alltid komma efter de 2 ovanstående vid frirullning om planen är att sakta ner ytterligare.)

OPD finns dessa 3 moment som innebär än sänkning i hastighet på något sätt.
Vid acceleration -> Släpper du gasen snabbt upplevs detta ryckigt
Vid konstant hastighet -> Släpper du gasen snabbt ryckigt beroende på underlag och hastighet

Det finns alltså 2 ställen det kan gå fel på vid icke OPD, både när du släpper gasen och när du börjar trycka på bromsen. Vid OPD finns det bara 1 ställe det kan gå fel, och det är när du lättar på fartreglaget/gasen

Dvs endast handhavande fel kan göra OPD ryckigare. Det är inte en naturlag 8-) :roll:
Du har helt rätt i sak, men det är ju inte snabb acceleration som diskuteras här, det är för snabb inbromsning. Det är väl ingen här som har sagt att dagens gaspedaler bidrar till ryckig körning? Finns inte en chans att någon har accelererat normalt från 0 till 50, släppt pedalen och upplevt något ryck på en automat eller med kopplingen intryckt. Isf hade en manuellt växlad bil varit ett rent helvete att köra.
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: One-pedal driving

Inlägg av Niklas Z »

Exakt så ErikHallq.

Och om vi tänker oss en situation där vi ska gå från t ex svag acceleration, säg 0,5 m/s^2 till lite mer påtaglig retardation, säg 2 m/s^2, så har vi en viss tid på oss att göra den övergången. På något sätt verkar Piggelin ha fått för sig att det är vissa delar av den övergången som är viktigare än andra, oklart på vilka grunder. Som jag ser det handlar det om att mjukt gå från (i detta exempel) + 0,5 m/s^2 till – 2 m/s^2. Det blir inte lättare för att man delar upp processen i två moment, tvärtom.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: One-pedal driving

Inlägg av ErikHallq »

Dagfinn skrev: 27 feb 2023 14:05
Du har helt rätt i sak, men det är ju inte snabb acceleration som diskuteras här, det är för snabb inbromsning. Det är väl ingen här som har sagt att dagens gaspedaler bidrar till ryckig körning?
Jag påstår det. Piggelin påstår att bara man släpper gasen är så är man garanterat en silkeslen frirullning vilket är totalt fel. Vid acceleration är det uppenbart att det blir ryckigt och vid konstant hastighet kan det absolut bli ryckigt beroende på väglag och luftmotstånd.
Dagfinn skrev: 27 feb 2023 14:05
Finns inte en chans att någon har accelererat normalt från 0 till 50, släppt pedalen och upplevt något ryck på en automat eller med kopplingen intryckt.
Jo absolut, bara att det är sällsynt att man gör så. Det blir ett rätt tydligt ryck om man bara släpper pedalen

Edit: Som svar på din edit
Dagfinn skrev: 27 feb 2023 14:05
Isf hade en manuellt växlad bil varit ett rent helvete att köra.
Det är ju exakt det som är ett problem med en manuell bil om du försöker accelerera fort. Blir ju ett väldans ryck i bilen om du inte är duktig med koppling och snabb med växeln
Senast redigerad av ErikHallq, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dagfinn »

Niklas Z skrev: 27 feb 2023 14:09
Exakt så ErikHallq.

Och om vi tänker oss en situation där vi ska gå från t ex svag acceleration, säg 0,5 m/s^2 till lite mer påtaglig retardation, säg 2 m/s^2, så har vi en viss tid på oss att göra den övergången. På något sätt verkar Piggelin ha fått för sig att det är vissa delar av den övergången som är viktigare än andra, oklart på vilka grunder. Som jag ser det handlar det om att mjukt gå från (i detta exempel) + 0,5 m/s^2 till – 2 m/s^2. Det blir inte lättare för att man delar upp processen i två moment, tvärtom.
Problemet han på något sett vill ha fram är att det för honom (och enligt honom alla som har väl kalibrerat balanssinne) inte går att mjukt sakta farten med OPD. för han upplever en markant inbromsning direkt. Nu spårar det ur med helt irrelevanta utläggningar.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: One-pedal driving

Inlägg av ErikHallq »

Dagfinn skrev: 27 feb 2023 14:14


Problemet han på något sett vill ha fram är att det för honom (och enligt honom alla som har väl kalibrerat balanssinne) inte går att mjukt sakta farten med OPD. för han upplever en markant inbromsning direkt. Nu spårar det ur med helt irrelevanta utläggningar.
Nja, han påstår också att det är en naturlag att det bara är att släppa gasen så blir det supermjukt med frirullning, vilket är helt felaktigt, och därav ville jag förklara vilka krafter det är som orsakar ryckighet.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: One-pedal driving

Inlägg av Niklas Z »

Dagfinn skrev: 27 feb 2023 14:14
Niklas Z skrev: 27 feb 2023 14:09
Exakt så ErikHallq.

Och om vi tänker oss en situation där vi ska gå från t ex svag acceleration, säg 0,5 m/s^2 till lite mer påtaglig retardation, säg 2 m/s^2, så har vi en viss tid på oss att göra den övergången. På något sätt verkar Piggelin ha fått för sig att det är vissa delar av den övergången som är viktigare än andra, oklart på vilka grunder. Som jag ser det handlar det om att mjukt gå från (i detta exempel) + 0,5 m/s^2 till – 2 m/s^2. Det blir inte lättare för att man delar upp processen i två moment, tvärtom.
Problemet han på något sett vill ha fram är att det för honom (och enligt honom alla som har väl kalibrerat balanssinne) inte går att mjukt sakta farten med OPD. för han upplever en markant inbromsning direkt. Nu spårar det ur med helt irrelevanta utläggningar.
Ja, det också.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dagfinn »

Niklas Z skrev: 27 feb 2023 14:21
Dagfinn skrev: 27 feb 2023 14:14
Niklas Z skrev: 27 feb 2023 14:09
Exakt så ErikHallq.

Och om vi tänker oss en situation där vi ska gå från t ex svag acceleration, säg 0,5 m/s^2 till lite mer påtaglig retardation, säg 2 m/s^2, så har vi en viss tid på oss att göra den övergången. På något sätt verkar Piggelin ha fått för sig att det är vissa delar av den övergången som är viktigare än andra, oklart på vilka grunder. Som jag ser det handlar det om att mjukt gå från (i detta exempel) + 0,5 m/s^2 till – 2 m/s^2. Det blir inte lättare för att man delar upp processen i två moment, tvärtom.
Problemet han på något sett vill ha fram är att det för honom (och enligt honom alla som har väl kalibrerat balanssinne) inte går att mjukt sakta farten med OPD. för han upplever en markant inbromsning direkt. Nu spårar det ur med helt irrelevanta utläggningar.
Ja, det också.
Nej, "bara det" egentligen, för om han inte klarar av att låta bli att bromsa för mycket när han inte ska gasa eller hålla konstant hastighet innebär ju det också att han får accelerera mer än vad han annars gör, därav ryckigt.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4388
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: One-pedal driving

Inlägg av jonasl »

Det kanske är riktigt dålig implementation av OPD i Lync-bilarna också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dagfinn »

jonasl skrev: 27 feb 2023 14:50
Det kanske är riktigt dålig implementation av OPD i Lync-bilarna också.
Ja, dom har kanske en strömbrytare som gaspedal :lol:
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 395
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: One-pedal driving

Inlägg av Dagfinn »

När jag reflekterat över detta så kommer jag faktiskt på ett möjligt bekymmer med OPD, och det är att färska förare inte får bromspedalen i ryggmärgen. Nu blir ju bilar bättre o bättre på nödbroms, så det kanske spiller mindre roll egentligen men ändå. Hur bra blir man på att panikbromsa om man nästan aldrig ens trampat på bromspedalen?
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Jaqob
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 feb 2023 21:27

Re: One-pedal driving

Inlägg av Jaqob »

Dagfinn skrev: 27 feb 2023 14:58
När jag reflekterat över detta så kommer jag faktiskt på ett möjligt bekymmer med OPD, och det är att färska förare inte får bromspedalen i ryggmärgen. Nu blir ju bilar bättre o bättre på nödbroms, så det kanske spiller mindre roll egentligen men ändå. Hur bra blir man på att panikbromsa om man nästan aldrig ens trampat på bromspedalen?
Just det här jag funderat på en del, men inte bara relaterat till nya förare. Om man mestadels kör Tesla, kommer man då, när man kör en annan bil, reflexmässigt panikbromsa när bilen framför på motorvägen gör det, eller kommer man bara släppa på gasen och i full fart braka in i bilen framför..?

Edit: De flesta (?) nyare bilar utan OPD har en pålitlig adaptiv farthållare, så det är kanske inte stort problem i praktiken. :D
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
Elverkibakluckan
Teslaägare
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 feb 2023 18:35

Re: One-pedal driving

Inlägg av Elverkibakluckan »

Som alldeles ny både Tesla och elbilsförare generellt (Hämtade bilen i torsdags och har inte hunnit köra speciellet mycket) så måste jag säga att jag fullständigt njuter av OPD, det tar en liten stund att vänja sig vid att träffa stopplinjerna men känner ändå att det går oerhört fort. Det svåraste med den kraftiga regenereringen är när man slår av farthållaren och måste möta med gasen för att få en mjuk övergång, där kanske Tesla skulle kunna lägga in 3 sekunders frirullning i mjukvaran för att man inte ska få "taxi-feeling".
Model Y (RWD) 2023
Skriv svar