Att slippa stora rörelser med högerfoten (lyfta, flytta, trycka, lyfta, flytta tillbaka, trycka) är jädrigt skönt. Särskilt om man har träningsvärk eller ont i skenbenet och hamnar i en lång kö
Det var detta jag misstänkte, att det är äldre personer eller folk med handikapp som har svårt att röra benet. Men är man frisk och kry är det inga som helst problem och ger som sagt en mer effektiv och mjukare körning.
Hahahaha, okej. Jag är 47 och tränar innebandy och cykel minst fem timmar i veckan, men visst. Är inte 20 längre. Men jag kan hantera både manuella och automatväxlade ICE-biler, och även el-bilar med OPD utan besvär.
Att man påstår att det är ren tur om man får till något man inbillar sig är mjuk körning med OPD visar ju snarare på att det är du som är gammal eller har funktionshinder, och inte klarar av att lätta trycket på gasen med precision, om man nu ska gissa vidare på folks ålder och funktionsförmåga.
/Dagfinn Model S 100D 2018 Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Varför skulle övergången när jag minskar gaspådraget bli mindre mjuk än när du aktiverar bromsen? Det är tvärtom, i och med att du måste åstadkomma en större retardation när du aktiverar bromsen (även om bilen bromsar med regenerering i stället för de mekaniska bromsarna), än vad jag behövde åstadkomma när jag började reducera gaspådraget försiktigt.
Nu hittar du på igen, varför "måste jag åstadkomma en större retardation" än dig? Vi gör ju samma sak, saktar ner genom regenerering, skillnaden är att jag går från att hålla farten/accelerera till silkeslen frirullning och sedan till inbromsning. Supersimpelt, du går från acceleration till broms direkt. Blir en ryckig upplevelse.
Varför skulle övergången när jag minskar gaspådraget bli mindre mjuk än när du aktiverar bromsen? Det är tvärtom, i och med att du måste åstadkomma en större retardation när du aktiverar bromsen (även om bilen bromsar med regenerering i stället för de mekaniska bromsarna), än vad jag behövde åstadkomma när jag började reducera gaspådraget försiktigt.
Nu hittar du på igen, varför "måste jag åstadkomma en större retardation" än dig? Vi gör ju samma sak, saktar ner genom regenerering, skillnaden är att jag går från att hålla farten/accelerera till silkeslen frirullning och sedan till inbromsning. Supersimpelt, du går från acceleration till broms direkt. Blir en ryckig upplevelse.
Jag blir lite nyfiken på vad det är för bil du kör nu som går så silkeslent?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hahahaha, okej. Jag är 47 och tränar innebandy och cykel minst fem timmar i veckan, men visst. Är inte 20 längre. Men jag kan hantera både manuella och automatväxlade ICE-biler, och även el-bilar med OPD utan besvär.
Att man påstår att det är ren tur om man får till något man inbillar sig är mjuk körning med OPD visar ju snarare på att det är du som är gammal eller har funktionshinder, och inte klarar av att lätta trycket på gasen med precision, om man nu ska gissa vidare på folks ålder och funktionsförmåga.
Det var ju en person som sa att det var jobbigt för hans ben att byta pedal...
Du säger det ju själv, du måste "lätta på gasen med precision" för att få en mjuk körning, i en bil som är korrekt uppsatt med frirullning så kan du bara tjoffa bort foten och du märker ingen övergång alls. Alltså ökar antal felkällor vilket oundvikligen leder till ryckigare körning.
Jag blir lite nyfiken på vad det är för bil du kör nu som går så silkeslent?
Kör en Lynk Co 01 medan jag väntar in Teslan. Blev förvånad över hur otroligt lättkörd den är. Kört och åkt i dröser av elbilar och alltid reagerat på hur oskönt det är att köra/åka med någon som kör OPD, det blir inte naturligt. Lynken har också ett sådant läge och det blir inte lika bra. Går inte att komma runt, samt att det är mindre effektivt. Så ingen ide att ens hålla på med det.
Varför skulle övergången när jag minskar gaspådraget bli mindre mjuk än när du aktiverar bromsen? Det är tvärtom, i och med att du måste åstadkomma en större retardation när du aktiverar bromsen (även om bilen bromsar med regenerering i stället för de mekaniska bromsarna), än vad jag behövde åstadkomma när jag började reducera gaspådraget försiktigt.
Nu hittar du på igen, varför "måste jag åstadkomma en större retardation" än dig? Vi gör ju samma sak, saktar ner genom regenerering, skillnaden är att jag går från att hålla farten/accelerera till silkeslen frirullning och sedan till inbromsning. Supersimpelt, du går från acceleration till broms direkt. Blir en ryckig upplevelse.
Jag förstår inte vad du inte förstår. Det är steglöst, inte 1/0. När man lyfter foten så gasar man lite mindre och regenererar lite mera, man går inte över till full broms direkt. Kör du ryckigt lyfter du foten för snabbt, det är ju helt odiskutabel fakta.
Dessutom, att bromsa mjukt med bromspedal är ju exakt samma manöver, bara åt andra hållet. Med andra ord klarar du av att trycka ner en pedal mjukt, men inte släppa den mjukt?
Senast redigerad av Dagfinn, redigerad totalt 1 gånger.
/Dagfinn Model S 100D 2018 Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Varför skulle övergången när jag minskar gaspådraget bli mindre mjuk än när du aktiverar bromsen? Det är tvärtom, i och med att du måste åstadkomma en större retardation när du aktiverar bromsen (även om bilen bromsar med regenerering i stället för de mekaniska bromsarna), än vad jag behövde åstadkomma när jag började reducera gaspådraget försiktigt.
Nu hittar du på igen, varför "måste jag åstadkomma en större retardation" än dig? Vi gör ju samma sak, saktar ner genom regenerering, skillnaden är att jag går från att hålla farten/accelerera till silkeslen frirullning och sedan till inbromsning. Supersimpelt, du går från acceleration till broms direkt. Blir en ryckig upplevelse.
Om du släpper gasen direkt och går på bromsen vinner du ingenting i energieffektivitet jämfört med one pedal.
Dessutom blir det INTE ryckigt om man gör rätt med gaspedalen och börjar minska pådraget från jämn fart (alt. acceleration) till retardation. Det är INTE svårare att göra det mjukt genom att försiktigt minska pådraget än genom att försiktigt öka trycket på bromspedalen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Ett enkelt räkneexempel kan illustrera det hela. Antag att man kör med 20 m/s och närmar sig ett trafikljus som är rött, 100 m bort. Om man då frirullar, t ex 50 meter och sedan bromsar 50 m, blir retardationen först ≈ 0 m/s^2 och därefter knappt 4 m/s^2. Om man i stället kör one pedal driving och minskar gaspådraget under 100 m blir retardationen 2 m/s^2. Det senare upplever jag som klart bekvämare.
Jag ser det som att din målfunktion är fel.
Varför skulle jag frirulla så länge, du svamlar igen. Jag skulle släppa på gasen vilket gör att bilen helt perfekt börjar frirulla, du kan inte känna att jag släppt på gasen... Sedan skulle jag efter 1-2 sekunder börja bromsa sakta sakta...
men det finns gott om andra tillfällen där man frirullar längre sträckor där du måste gasa eller bromsa om vartannat = taxikörning.
Jag förstår inte vad du inte förstår. Det är steglöst, inte 1/0. När man lyfter foten så gasar man lite mindre och regenererar lite mera, man går inte över till full broms direkt. Kör du ryckigt lyfter du foten för snabbt, det är ju helt odiskutabel fakta.
Precis. Blir det ryckigt är det skit bakom spakarna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Om du släpper gasen direkt och går på bromsen vinner du ingenting i energieffektivitet jämfört med one pedal.
Dessutom blir det INTE ryckigt om man gör rätt med gaspedalen och börjar minska pådraget från jämn fart (alt. acceleration) till retardation. Det är INTE svårare att göra det mjukt genom att försiktigt minska pådraget än genom att försiktigt öka trycket på bromspedalen.
Har jag sagt at det är bättre i alla scenarion energimässigt? Men det är aldrig någonsin sämre, det är alltid bättre eller minst lika bra.
Om vi skulle köra två bilar i säg 50 km/h och vi simulerar att batteriet tar slut, då skulle jag frirulla och du skulle bromsa till stillastående och sedan gasa med endast den energin du fick från inbromsningen, då skulle jag komma längre än du.
Om du släpper gasen direkt och går på bromsen vinner du ingenting i energieffektivitet jämfört med one pedal.
Dessutom blir det INTE ryckigt om man gör rätt med gaspedalen och börjar minska pådraget från jämn fart (alt. acceleration) till retardation. Det är INTE svårare att göra det mjukt genom att försiktigt minska pådraget än genom att försiktigt öka trycket på bromspedalen.
Har jag sagt at det är bättre i alla scenarion energimässigt? Men det är aldrig någonsin sämre, det är alltid bättre eller minst lika bra.
Om vi skulle köra två bilar i säg 50 km/h och vi simulerar att batteriet tar slut, då skulle jag frirulla och du skulle bromsa till stillastående och sedan gasa med endast den energin du fick från inbromsningen, då skulle jag komma längre än du.
Simpel fysik.
Men irrelevant.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Varför skulle övergången när jag minskar gaspådraget bli mindre mjuk än när du aktiverar bromsen? Det är tvärtom, i och med att du måste åstadkomma en större retardation när du aktiverar bromsen (även om bilen bromsar med regenerering i stället för de mekaniska bromsarna), än vad jag behövde åstadkomma när jag började reducera gaspådraget försiktigt.
Nu hittar du på igen, varför "måste jag åstadkomma en större retardation" än dig? Vi gör ju samma sak, saktar ner genom regenerering, skillnaden är att jag går från att hålla farten/accelerera till silkeslen frirullning och sedan till inbromsning. Supersimpelt, du går från acceleration till broms direkt. Blir en ryckig upplevelse.
Om du släpper gasen direkt och går på bromsen vinner du ingenting i energieffektivitet jämfört med one pedal.
Dessutom blir det INTE ryckigt om man gör rätt med gaspedalen och börjar minska pådraget från jämn fart (alt. acceleration) till retardation. Det är INTE svårare att göra det mjukt genom att försiktigt minska pådraget än genom att försiktigt öka trycket på bromspedalen.
Rent krasst är nog frirullning effektivare då det alltid finns energiförluster när motorn ska ladda batteriet med rörelseenergi, men det lär ju knappast vara i någon mängd man märker av på elräkningen så det är ju ingen stor anledning att låta bli regen direkt.
/Dagfinn Model S 100D 2018 Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Ett enkelt räkneexempel kan illustrera det hela. Antag att man kör med 20 m/s och närmar sig ett trafikljus som är rött, 100 m bort. Om man då frirullar, t ex 50 meter och sedan bromsar 50 m, blir retardationen först ≈ 0 m/s^2 och därefter knappt 4 m/s^2. Om man i stället kör one pedal driving och minskar gaspådraget under 100 m blir retardationen 2 m/s^2. Det senare upplever jag som klart bekvämare.
Jag ser det som att din målfunktion är fel.
Varför skulle jag frirulla så länge, du svamlar igen. Jag skulle släppa på gasen vilket gör att bilen helt perfekt börjar frirulla, du kan inte känna att jag släppt på gasen... Sedan skulle jag efter 1-2 sekunder börja bromsa sakta sakta...
men det finns gott om andra tillfällen där man frirullar längre sträckor där du måste gasa eller bromsa om vartannat = taxikörning.
Frirullning är endast bra vid extrem eco driving, bilarna bakom blir tokiga om man sakta börjar sänka farten alldeles för tidigt.
OPD är bekvämast då man hela tiden kan anpassa hur mycket bilen ska sänka farten, inte svårare än att accelerera.
Att dessutom slippa flytta foten helt i onödan är mycket bekvämt.
Jag förstår inte vad du inte förstår. Det är steglöst, inte 1/0. När man lyfter foten så gasar man lite mindre och regenererar lite mera, man går inte över till full broms direkt. Kör du ryckigt lyfter du foten för snabbt, det är ju helt odiskutabel fakta.
Dessutom, att bromsa mjukt med bromspedal är ju exakt samma manöver, bara åt andra hållet. Med andra ord klarar du av att trycka ner en pedal mjukt, men inte släppa den mjukt?
Du får inte samma övergång, jag går från att accelerera, till att perfekt frirulla till att sakta ner, det blir en naturlig övergång.
Du går från att accelerera till att bromsa, det bli ryckigare, och du kan kanske med övning få till något liknande, men inte varje gång, i alla situationer. och det drar dessutom mer energi, så varför ska man ens krångla med det?
Ett enkelt räkneexempel kan illustrera det hela. Antag att man kör med 20 m/s och närmar sig ett trafikljus som är rött, 100 m bort. Om man då frirullar, t ex 50 meter och sedan bromsar 50 m, blir retardationen först ≈ 0 m/s^2 och därefter knappt 4 m/s^2. Om man i stället kör one pedal driving och minskar gaspådraget under 100 m blir retardationen 2 m/s^2. Det senare upplever jag som klart bekvämare.
Jag ser det som att din målfunktion är fel.
Varför skulle jag frirulla så länge, du svamlar igen. Jag skulle släppa på gasen vilket gör att bilen helt perfekt börjar frirulla, du kan inte känna att jag släppt på gasen... Sedan skulle jag efter 1-2 sekunder börja bromsa sakta sakta...
men det finns gott om andra tillfällen där man frirullar längre sträckor där du måste gasa eller bromsa om vartannat = taxikörning.
One pedal gör inte alls att man måste hålla på med taxikörning, det du skriver är nonsens.
Fattar du inte att gå över till retardation via bromspedalen inte alls blir mindre ryckigt än att gå över till retardation genom att mjukt minska på gaspådraget när man kör one pedal.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Frirullning är endast bra vid extrem eco driving, bilarna bakom blir tokiga om man sakta börjar sänka farten alldeles för tidigt.
OPD är bekvämast då man hela tiden kan anpassa hur mycket bilen ska sänka farten, inte svårare än att accelerera.
Att dessutom slippa flytta foten helt i onödan är mycket bekvämt.
Ingen bli tokig bakom mig, jag frirullar väldigt ofta, då håller den farten väldigt bra. Det är inte bara vid inbromsning som vissa verkar tro, utan när trafiken saktar ner lite för att sedan öka, då frirullar jag och den saktar ner långsamt och fint.
One pedal gör inte alls att man måste hålla på med taxikörning, det du skriver är nonsens.
Fattar du inte att gå över till retardation via bromspedalen inte alls blir mindre ryckigt än att gå över till retardation genom att mjukt minska på gaspådraget när man kör one pedal.
Då måste du alltså lätta på gasen och helt perfekt hitta ert motsvarande "frirullningsläge", hålla det en kort stund och sedan gå över till att bromsa...
Helt perfekt varenda gång... Det gör folk inte, ingen jag någonsin åkt med har klarat av det.
Ni kanske inte har lika bra kalibrerat balanssinne så ni inte känner av en ryckigare körning.
Du får inte samma övergång, jag går från att accelerera, till att perfekt frirulla till att sakta ner, det blir en naturlig övergång.
Du går från att accelerera till att bromsa, det bli ryckigare, och du kan kanske med övning få till något liknande, men inte varje gång, i alla situationer. och det drar dessutom mer energi, så varför ska man ens krångla med det?
Jisses vad svårt du har att fatta att det finns grejer du inte klarar av som dom flesta andra har noll bekymmer med. Jag (och dom flesta andra) tycker OPD är mer bekvämt, oproblematiskt och även sparar på bromsarna. Det är rätt jädra bekvämt att regena sig ner från fjällresan jämfört med att motorbromsa eller få rödglödande bromsskivor.
Btw, om du inte redan märkt det så är en el-bil tung. Dom extra kilona gör mycket för bromsförmåga och slitage. Det är inte enbart bekvämlighetsskäl man har OPD på el-bilar.
/Dagfinn Model S 100D 2018 Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
One pedal gör inte alls att man måste hålla på med taxikörning, det du skriver är nonsens.
Fattar du inte att gå över till retardation via bromspedalen inte alls blir mindre ryckigt än att gå över till retardation genom att mjukt minska på gaspådraget när man kör one pedal.
Då måste du alltså lätta på gasen och helt perfekt hitta ert motsvarande "frirullningsläge", hålla det en kort stund och sedan gå över till att bromsa...
Helt perfekt varenda gång... Det gör folk inte, ingen jag någonsin åkt med har klarat av det.
Ni kanske inte har lika bra kalibrerat balanssinne så ni inte känner av en ryckigare körning.
Man måste inte alls hitta ett frirullningsläge. Det är helt onödigt, ur komfortsynpunkt.
Vad det handlar om är att mjukt minska på gaspådraget och gradvis uppnå den önskade retardationen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
One pedal gör inte alls att man måste hålla på med taxikörning, det du skriver är nonsens.
Fattar du inte att gå över till retardation via bromspedalen inte alls blir mindre ryckigt än att gå över till retardation genom att mjukt minska på gaspådraget när man kör one pedal.
Då måste du alltså lätta på gasen och helt perfekt hitta ert motsvarande "frirullningsläge", hålla det en kort stund och sedan gå över till att bromsa...
Helt perfekt varenda gång... Det gör folk inte, ingen jag någonsin åkt med har klarat av det.
Och då anser du att det är enklare att "perfekt hitta" rätt läge omväxlande mellan gaspedalen och bromspedalen än att hålla kvar foten på samma pedal hela tiden?
Att slippa stora rörelser med högerfoten (lyfta, flytta, trycka, lyfta, flytta tillbaka, trycka) är jädrigt skönt. Särskilt om man har träningsvärk eller ont i skenbenet och hamnar i en lång kö
Det var detta jag misstänkte, att det är äldre personer eller folk med handikapp som har svårt att röra benet. Men är man frisk och kry är det inga som helst problem och ger som sagt en mer effektiv och mjukare körning.
Hahahaha, okej. Jag är 47 och tränar innebandy och cykel minst fem timmar i veckan, men visst. Är inte 20 längre. Men jag kan hantera både manuella och automatväxlade ICE-biler, och även el-bilar med OPD utan besvär.
Att man påstår att det är ren tur om man får till något man inbillar sig är mjuk körning med OPD visar ju snarare på att det är du som är gammal eller har funktionshinder, och inte klarar av att lätta trycket på gasen med precision, om man nu ska gissa vidare på folks ålder och funktionsförmåga.
Verkligen detta. Det handlar ju bara om att man måste lära sig lätta på gasen med lite finess. Gör man inte det blir det ungefär som att dundra ned foten i bromspedalen på en icke-OPD-bil.
Det är nog precis som allt annat upp till vad man föredrar. Jag gillar t.ex. att lyssna på musik i bilen, även fast det påverkar räckvidden. Allt är inte svart och vitt och bara för att du gillar något så betyder det inte att alla andra måste göra det också.
Jag körde 18 000 mil i en Model S från 2015. D.v.s. utan OPD men så klart med regen. När jag bytte till en Model Y, med OPD, körde jag ut från Tesla i Mölndal och kom fram till ett stopp. Bilen stannade väldigt smidigt utan att jag behövde trycka på bromsen. Japp! Precis så här skall det vara och sedan har jag kört nästan 3000 mil nöjd över den funktionen.
Och då anser du att det är enklare att "perfekt hitta" rätt läge omväxlande mellan gaspedalen och bromspedalen än att hålla kvar foten på samma pedal hela tiden?
Ja, eftersom det bara är att lyfta på foten, så blir det en perfekt övergång varje gång. Går liksom inte att misslyckas.