Model 3 vs Polestar 2

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av dd88 »

Ljuddämpning, utrustning och oerfarenhet skulle jag gissa på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
Ljuddämpning, utrustning och oerfarenhet skulle jag gissa på.
Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.

Vilken utrustning tänker du på?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:

Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.

Vilken utrustning tänker du på?
Fast han fick ju (enligt han själv) inte heller någon vidare effekt av det så det kanske inte var tillräckligt. Om man tillverkar en bil för att vara tyst kan man ju helt klart få in mer på ställen som man annars inte bara kommer åt och det handlar ju inte bara om ljuddämpande material som skall slängas in utan hur man designar saker också. Sen är det väl klart att saker som elbaklucka, stöd för sätesventilation, en extra skärm och allmänt stabilare saker i interiören kommer väga en hel del.

Men hela skillnaden beror nog inte på det utan Tesla har nog helt enkelt satsat på att få en lättare bil.
Verdi

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:

Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.

Vilken utrustning tänker du på?
Fast han fick ju (enligt han själv) inte heller någon vidare effekt av det så det kanske inte var tillräckligt. Om man tillverkar en bil för att vara tyst kan man ju helt klart få in mer på ställen som man annars inte bara kommer åt och det handlar ju inte bara om ljuddämpande material som skall slängas in utan hur man designar saker också. Sen är det väl klart att saker som elbaklucka, stöd för sätesventilation, en extra skärm och allmänt stabilare saker i interiören kommer väga en hel del.

Men hela skillnaden beror nog inte på det utan Tesla har nog helt enkelt satsat på att få en lättare bil.
Jag tror även Teslas batterier är lättare än andras. Eller är det samma celler? E-Tron och de andra elbilarna är ju galet tunga också jämfört med Teslas bilar. Tänker att Tesla prioriterar vikt före snabbare laddning (vid högre SOC).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Jag tror även Teslas batterier är lättare än andras. Eller är det samma celler? E-Tron och de andra elbilarna är ju galet tunga också jämfört med Teslas bilar. Tänker att Tesla prioriterar vikt före snabbare laddning (vid högre SOC).
Så kan det säkert vara och stå för en del av skillnaden. Skall bli intressant att se över tid om det visar sig att det har gjort att Tesla får strypa laddhastigheten mer än andra tillverkare.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Ljuddämpning handlar inte bara om att addera ljuddämpande material. I bilar handlar det mycket om stomljud. Sen är karossen av halvkombi som kräver mer för samma styrka som en sedan.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.
Enligt rykten (Björn nämnde det i sitt EQC test) så har EQC 120kg ljuddämpande material. Rätt mycket om det stämmer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.
Det är i och för sig ett extremt exempel, men jag har för mig att ljuddämpningen i en Rolls Royce Phantom väger någonstans runt 150 kg. Om jag förstod saken rätt är det bara rent ljuddämpningsmaterial. Det har säkert inte snålats på olika förstärkningar i karossen också, som bland annat har till funktion att minska buller.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Verdi

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.
Enligt rykten (Björn nämnde det i sitt EQC test) så har EQC 120kg ljuddämpande material. Rätt mycket om det stämmer.
Synd att EQC är lite för liten... Lågt buller blir viktigare och viktigare för mig. (Nej, jag köper inte VAG-produkter så nämn inte den där andra suven.)
Användarvisningsbild
Ivos
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 nov 2019 19:05

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Ivos »

Hej!

Har nyss provkört ps2 performance och tänkte skriva en kort reflektion. Har tidigare provkört Hyundai kona och en Model x utan performance. Kör en standard Volvo v60 till vardags. Har inte utforskat funktioner etc utan bara nöjeskört.

Det första jag märkte när jag satte mig var hur snabbt det gick att hamna skönt och rätt i sitsen. Har provsuttit m3 många gånger och ett skäl till att jag avbokat min m3 var sittställningen med det kännbart höga golvet.
Nästa var att det funkade riktigt bra att använda röstkommando för navigering och Spotify. Säkert lika enkelt i en tesla, men det funkar utan problem iaf.
Sen var det lite negativt, sikten bakåt lämnar onekligen att önska, det är bara en liten springa där jag som är van vid ett herrgårdsfönster blir aningen obekväm. Backspeglarna kändes inte heller särskilt väl tilltagna, men det kanske är en inställningsgrej. 360-kameran funkar super, men hjälper ju inte för att hålla koll på trafiken bakåt.
Men iallafall, körkänslan! Vilken fantastisk känsla, vilket habegär! Först var jag lite feg på gasen och tyckte då att det inte var så spännande, men med ett lite rejälare tryck får man det där oompftrycket när bilen sätter av och lämnar allt annat bakom sig. Den känslan hade jag inte i teslan jag körde, och det var nog tur för plånboken just då. Jag hade oerhört kul när jag brände runt i laglig hastighet, precis så som jag skrev på hos polestar att jag skulle göra.
Till sist noterade jag att bakluckeutrymmet var lite snålt, men dugligt så fort vi blir av med barnvagnarna. Det fanns Isofix x 2 där bak samt x1 i främre passagerarsätet, vilket iofs är bra men går dåligt ihop med lastutrymmet.

Totalt sett så funderar jag kraftigt på hur mycket jag verkligen behöver supercharging och har bokat en provkörning med en m3p för att se om den härliga känslan finns där när den inte fanns i Model x-en. Är det inte samma så avbokar jag nog min Model Y och skaffar en PS2 istället.
Verdi

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Ivos skrev:
Hej!

Har nyss provkört ps2 performance och tänkte skriva en kort reflektion. Har tidigare provkört Hyundai kona och en Model x utan performance. Kör en standard Volvo v60 till vardags. Har inte utforskat funktioner etc utan bara nöjeskört.

Det första jag märkte när jag satte mig var hur snabbt det gick att hamna skönt och rätt i sitsen. Har provsuttit m3 många gånger och ett skäl till att jag avbokat min m3 var sittställningen med det kännbart höga golvet.
Nästa var att det funkade riktigt bra att använda röstkommando för navigering och Spotify. Säkert lika enkelt i en tesla, men det funkar utan problem iaf.
Sen var det lite negativt, sikten bakåt lämnar onekligen att önska, det är bara en liten springa där jag som är van vid ett herrgårdsfönster blir aningen obekväm. Backspeglarna kändes inte heller särskilt väl tilltagna, men det kanske är en inställningsgrej. 360-kameran funkar super, men hjälper ju inte för att hålla koll på trafiken bakåt.
Men iallafall, körkänslan! Vilken fantastisk känsla, vilket habegär! Först var jag lite feg på gasen och tyckte då att det inte var så spännande, men med ett lite rejälare tryck får man det där oompftrycket när bilen sätter av och lämnar allt annat bakom sig. Den känslan hade jag inte i teslan jag körde, och det var nog tur för plånboken just då. Jag hade oerhört kul när jag brände runt i laglig hastighet, precis så som jag skrev på hos polestar att jag skulle göra.
Till sist noterade jag att bakluckeutrymmet var lite snålt, men dugligt så fort vi blir av med barnvagnarna. Det fanns Isofix x 2 där bak samt x1 i främre passagerarsätet, vilket iofs är bra men går dåligt ihop med lastutrymmet.

Totalt sett så funderar jag kraftigt på hur mycket jag verkligen behöver supercharging och har bokat en provkörning med en m3p för att se om den härliga känslan finns där när den inte fanns i Model x-en. Är det inte samma så avbokar jag nog min Model Y och skaffar en PS2 istället.
Jag har inte provat PS2 men det sägs ju att det där omedelbara "elbilsrycket" är mer påtagligt i Tesla än hos konkurrenterna.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

den fantastiska elbilskänslan från drivlinan får du definitivt även i en Model 3 LR AWD eller Performance, det är inget du behöver fundera över. Om du inte får det, så är det någt fel med just den bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
gnuX
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 03 jul 2019 22:21

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av gnuX »

Den här dök upp i min feed idag... Fantastiskt test och sköna slutsatser de tar :lol:
Polestar 2 Has A Huge Advantage Over The Tesla Model 3
Each car was driven until the batteries ran out of juice, with regenerative braking switched off or on the least-aggressive setting
Bra att stänga av sånna onödiga funktioner när man gör ett "real world" test...
Technically, the Tesla Model 3 went the furthest distance
Polestar 78kWh batteri, körde 205 miles
Model 3 75kWh batteri, körde 234miles
the test suggests the Polestar 2 is more efficient at highway speeds than the Tesla Model 3
Vilken sorts "alternative math" hittade de för att komma fram till den slutsatsen? :lol:
SR+, Blå, 18'' Aero, Dragkrok 2020-03-17
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2227
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av tor-ake »

De har ett alternativt sätt att räkna effektivitet, istället för den vedertagna definitionen räknar de effektivitet som en funktion av verklig förbrukning vs WLTP. Alltså om en bil har riktigt kass WLTP-förbrukning men har samma kassa förbrukning i deras testhastighet, då är den optimal = 100% effektiv.

Så i deras test är audi e-tron mest "effektiv" för den har jättehög förbrukning både i WLTP och i deras test, medan model 3, som väger mindre och har lägre spilleffekt i WLTP-testets låga fart blir minst "effektiv". Polestar nånstans i mitten.

Självklart rent svammel och slöseri med tid att läsa den artikeln.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Verdi

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Verdi »

gnuX skrev:
Den här dök upp i min feed idag... Fantastiskt test och sköna slutsatser de tar :lol:
Polestar 2 Has A Huge Advantage Over The Tesla Model 3
Each car was driven until the batteries ran out of juice, with regenerative braking switched off or on the least-aggressive setting
Bra att stänga av sånna onödiga funktioner när man gör ett "real world" test...
Technically, the Tesla Model 3 went the furthest distance
Polestar 78kWh batteri, körde 205 miles
Model 3 75kWh batteri, körde 234miles
the test suggests the Polestar 2 is more efficient at highway speeds than the Tesla Model 3
Vilken sorts "alternative math" hittade de för att komma fram till den slutsatsen? :lol:

Regenerative braking är överskattat. Kör man på landsväg/motorväg går den nog snålare utan. Det minsta lilla du släpper på gasen så kommer den tappa 70% av rörelseenergin som går förlorad (eller vad det nu är som inte går tillbaka till batteriet). Att frirulla har mycket mindre förluster.

Den sista meningen är visserligen lite konstig men i kontexten så betyder det att den är mindre känslig för motorväg jämfört mot den uppgivna blandade förbrukningen. Om det nu finns nåt som heter relativ effektivitet. :) Det hela går i vilket fall ut på att säga att Polestar 2 inte är så dålig på motorväg jämfört med Model 3 som man kan tro om man tittar på den blandade förbrukningen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Det hela går i vilket fall ut på att säga att Polestar 2 inte är så dålig på motorväg jämfört med Model 3 som man kan tro om man tittar på den blandade förbrukningen.
WLTP mäter ju inte enbart motorväg så det är ju bara dumt att blanda in detta test. Jämför man istället testet som enbart mäter motorväg får inte Polestar riktigt lika dåligt mätvärde men den får ju inte bättre än Model 3 då Model 3 kommer längre på färre kWh. Känns mer som lurendrejeri de håller på med när de drar in jämförelse mellan de olika mätmetoderna. Detta visar ju inget vettigt alls för en köpare eller någon annan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Det hela går i vilket fall ut på att säga att Polestar 2 inte är så dålig på motorväg jämfört med Model 3 som man kan tro om man tittar på den blandade förbrukningen.
WLTP mäter ju inte enbart motorväg så det är ju bara dumt att blanda in detta test. Jämför man istället testet som enbart mäter motorväg får inte Polestar riktigt lika dåligt mätvärde men den får ju inte bättre än Model 3 då Model 3 kommer längre på färre kWh. Känns mer som lurendrejeri de håller på med när de drar in jämförelse mellan de olika mätmetoderna. Detta visar ju inget vettigt alls för en köpare eller någon annan.

Jo, det visar att Polestar 2 inte är lika långt efter Model 3 på motorväg som WLTP-siffrorna antyder. Eftersom det är just motorvägsräckvidden som är intressant för de flesta så visar det väl visst nåt vettigt? För mig är det iaf värdefull information och inte alls "lurendrejeri".
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

Det är inte WLTP utan EPA FT Tech på uppdrag av Polestar mäter mot.
Polestar 2 har ingen EPA-siffra än, så de mäter mot sin egen siffra på 250 miles.

Så effektivitet (kWh per mile) blir följande med EPA siffror:
M3= 75kWh/310miles=0,24kWh/mile
Polestar (egen siffra)=75kWh/250miles=0,3kWh/mile (M3 25% mer effetkiv)
E-Tron 50=71kWh/204miles=0,34kWh/mile (M3 41% pluss)
I-Pace=90kWh/234miles=0,38kWh/mile (M3 58% pluss)

Effektivitet under FT-Techno testet:
M3= 75kWh/234miles=0,32kWh/mile
Polestar =75kWh/205miles=0,37kWh/mile (M3 16% mer effektiv)
E-Tron 50=71kWh/187miles=0,38kWh/mile (19%)
I-Pace=90kWh/188miles=0,48kWh/mile (50%)

M3 är mer effektiv en alla konkurrenterna både när det gäller EPA och FT Techs test, men eftersom den er mer effektiv under EPA cykeln mätt mot FT Tech cykeln, så är den då minst effektiv enligt Polestar. :o

Som Vlad Mitrache hos autoevolution säger:
Vlad Mitrache skrev:
Since pretty much everything about the test is completely arbitrary, its conclusions don't really mean much. If anything, we'd say it does Polestar more harm than good showing some questionable tactics on the part of the Swedish company[sic] that don't do it any favors. Polestar would be better off concentrating on all the other positive aspects of its model while striving to fix its flaws with the next iteration.
https://www.autoevolution.com/news/pole ... 47459.html
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 545
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av d3marcus »

heldiggrisen skrev:
M3= 75kWh/310miles=0,24kWh/mile
Polestar (egen siffra)=75kWh/250miles=0,3kWh/mile (M3 25% mer effetkiv)
E-Tron 50=71kWh/204miles=0,34kWh/mile (M3 41% pluss)
(0,3-0,24)/0,3 = 20%. M3 är 20% mer effektiv än P2.

Alt.

(0,3-0,24)/0,24 = 25%. P2 är 25% mindre effektiv än M3.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

d3marcus skrev:
heldiggrisen skrev:
M3= 75kWh/310miles=0,24kWh/mile
Polestar (egen siffra)=75kWh/250miles=0,3kWh/mile (M3 25% mer effetkiv)
E-Tron 50=71kWh/204miles=0,34kWh/mile (M3 41% pluss)
(0,3-0,24)/0,3 = 20%. M3 är 20% mer effektiv än P2.

Alt.

(0,3-0,24)/0,24 = 25%. P2 är 25% mindre effektiv än M3.
Förlåt, jag är trött efter nattpass.
Oavsett står essensen, M3 är mer effektiv mtp kWh/distans, men hur mycket beror på körcykel.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Det hela går i vilket fall ut på att säga att Polestar 2 inte är så dålig på motorväg jämfört med Model 3 som man kan tro om man tittar på den blandade förbrukningen.
WLTP mäter ju inte enbart motorväg så det är ju bara dumt att blanda in detta test. Jämför man istället testet som enbart mäter motorväg får inte Polestar riktigt lika dåligt mätvärde men den får ju inte bättre än Model 3 då Model 3 kommer längre på färre kWh. Känns mer som lurendrejeri de håller på med när de drar in jämförelse mellan de olika mätmetoderna. Detta visar ju inget vettigt alls för en köpare eller någon annan.

Jo, det visar att Polestar 2 inte är lika långt efter Model 3 på motorväg som WLTP-siffrorna antyder. Eftersom det är just motorvägsräckvidden som är intressant för de flesta så visar det väl visst nåt vettigt? För mig är det iaf värdefull information och inte alls "lurendrejeri".
WLTP och EPA är inte ett test för motorvägsräckvidden så den visar inte detta.
Resultatet av det test (FT-Techno) som de genomfört är av intresse som jag skrev tidigare. Tex är resultatet från detta test att Polestar med 78kWh batteri, körde 205 miles och Model 3 med 75kWh batteri, körde 234 miles. Detta är värdefull information och hade man stannat där med resultaten för respektive test så är det inget lurendrejeri.

Att dividera resultatet av dessa bägge tester med varandra och säga att detta är "effektivitet" ger absolut ingen information som är användbar för köparen. Det är detta som är lurendrejeri särskilt när siffran för EPA bara är uppskattad. En bil som kan köra 1 km per kWh i bägge tester skulle få högsta betyg och 100% "effektiv"!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Det hela går i vilket fall ut på att säga att Polestar 2 inte är så dålig på motorväg jämfört med Model 3 som man kan tro om man tittar på den blandade förbrukningen.
WLTP mäter ju inte enbart motorväg så det är ju bara dumt att blanda in detta test. Jämför man istället testet som enbart mäter motorväg får inte Polestar riktigt lika dåligt mätvärde men den får ju inte bättre än Model 3 då Model 3 kommer längre på färre kWh. Känns mer som lurendrejeri de håller på med när de drar in jämförelse mellan de olika mätmetoderna. Detta visar ju inget vettigt alls för en köpare eller någon annan.

Jo, det visar att Polestar 2 inte är lika långt efter Model 3 på motorväg som WLTP-siffrorna antyder. Eftersom det är just motorvägsräckvidden som är intressant för de flesta så visar det väl visst nåt vettigt? För mig är det iaf värdefull information och inte alls "lurendrejeri".
WLTP och EPA är inte ett test för motorvägsräckvidden så den visar inte detta.
Resultatet av det test (FT-Techno) som de genomfört är av intresse som jag skrev tidigare. Tex är resultatet från detta test att Polestar med 78kWh batteri, körde 205 miles och Model 3 med 75kWh batteri, körde 234 miles. Detta är värdefull information och hade man stannat där med resultaten för respektive test så är det inget lurendrejeri.



Att dividera resultatet av dessa bägge tester med varandra och säga att detta är "effektivitet" ger absolut ingen information som är användbar för köparen. Det är detta som är lurendrejeri särskilt när siffran för EPA bara är uppskattad. En bil som kan köra 1 km per kWh i bägge tester skulle få högsta betyg och 100% "effektiv"!
Men det är ju också jättekonstigt att jämföra Polestars totala batteristorlek med Model 3s tillgängliga kapacitet... Model 3 har ju faktiskt ett större batteri än PS2.

Tillgänglig kapacitet (ca):
Model 3: 75,5 kWh
PS2: 72,5 kWh

Total kapacitet (ca):
Model 3: 80,5 kWh
PS2: 78 kWh
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av heldiggrisen »

Enligt EV database så har båda 72,5 kWh tillgänglig.
M3P 75kWh kapacitet, PS2P 78kWh kapacitet.
https://ev-database.org/car/1170/Polestar-2
https://ev-database.org/car/1139/Tesla- ... erformance
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 995
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av wannabee »

Har sett lite artiklar med Polestar 2 sista tiden, som jag förstått av dem, så väger P2 ca 270kg mer än M3(det är ju inte en kaross gjord enbart för elbil tyvärr), men P2 har lägre luftmotstånd än M3(och övriga tesla modeller) om detta stämmer så är det ju inte så konstigt att P2 är mindre effektiv när fler hastighetsändringar görs, detta passar ju även in på att avvikelsen är mindre i motorvägsfart!

Nån test trodde att P2 drog mer för att den hade sämre luftmotstånd, men det verkar vara helt fel.

Rätta mig om jag har fel :mrgreen:

Jag gillar utseendet på P2 mycket mer än Y
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1868
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 vs Polestar 2

Inlägg av pefreli »

P2 har betydligt högre luftmotstånd än TM3.

Tror det är 0,23 vs 0,28 vilket borde innebära ca 20% högre luftmotstånd för P2.

MY borde ju dock vara minst lika högt som P2.

Men det kan säkert någon svara på. ;)
Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar