Model 3 vs Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 vs Polestar 2
Ljuddämpning, utrustning och oerfarenhet skulle jag gissa på.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.dd88 skrev:Ljuddämpning, utrustning och oerfarenhet skulle jag gissa på.
Vilken utrustning tänker du på?
- OfarligTesla
- Teslaägare
Fast han fick ju (enligt han själv) inte heller någon vidare effekt av det så det kanske inte var tillräckligt. Om man tillverkar en bil för att vara tyst kan man ju helt klart få in mer på ställen som man annars inte bara kommer åt och det handlar ju inte bara om ljuddämpande material som skall slängas in utan hur man designar saker också. Sen är det väl klart att saker som elbaklucka, stöd för sätesventilation, en extra skärm och allmänt stabilare saker i interiören kommer väga en hel del.Verdi skrev:
Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.
Men hela skillnaden beror nog inte på det utan Tesla har nog helt enkelt satsat på att få en lättare bil.
Jag tror även Teslas batterier är lättare än andras. Eller är det samma celler? E-Tron och de andra elbilarna är ju galet tunga också jämfört med Teslas bilar. Tänker att Tesla prioriterar vikt före snabbare laddning (vid högre SOC).OfarligTesla skrev:Fast han fick ju (enligt han själv) inte heller någon vidare effekt av det så det kanske inte var tillräckligt. Om man tillverkar en bil för att vara tyst kan man ju helt klart få in mer på ställen som man annars inte bara kommer åt och det handlar ju inte bara om ljuddämpande material som skall slängas in utan hur man designar saker också. Sen är det väl klart att saker som elbaklucka, stöd för sätesventilation, en extra skärm och allmänt stabilare saker i interiören kommer väga en hel del.Verdi skrev:
Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.
Men hela skillnaden beror nog inte på det utan Tesla har nog helt enkelt satsat på att få en lättare bil.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Så kan det säkert vara och stå för en del av skillnaden. Skall bli intressant att se över tid om det visar sig att det har gjort att Tesla får strypa laddhastigheten mer än andra tillverkare.Verdi skrev:Jag tror även Teslas batterier är lättare än andras. Eller är det samma celler? E-Tron och de andra elbilarna är ju galet tunga också jämfört med Teslas bilar. Tänker att Tesla prioriterar vikt före snabbare laddning (vid högre SOC).
Ljuddämpning handlar inte bara om att addera ljuddämpande material. I bilar handlar det mycket om stomljud. Sen är karossen av halvkombi som kräver mer för samma styrka som en sedan.
Enligt rykten (Björn nämnde det i sitt EQC test) så har EQC 120kg ljuddämpande material. Rätt mycket om det stämmer.Verdi skrev:Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Det är i och för sig ett extremt exempel, men jag har för mig att ljuddämpningen i en Rolls Royce Phantom väger någonstans runt 150 kg. Om jag förstod saken rätt är det bara rent ljuddämpningsmaterial. Det har säkert inte snålats på olika förstärkningar i karossen också, som bland annat har till funktion att minska buller.Verdi skrev:Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Synd att EQC är lite för liten... Lågt buller blir viktigare och viktigare för mig. (Nej, jag köper inte VAG-produkter så nämn inte den där andra suven.)Laban skrev:Enligt rykten (Björn nämnde det i sitt EQC test) så har EQC 120kg ljuddämpande material. Rätt mycket om det stämmer.Verdi skrev:Fast ljuddämpning väger väl inte så mycket? Såg faktiskt när Tesla Björn försökte få sin Model 3 tyst. De slängde de in så mycket som det gick och det vägde 15 kg.
Hej!
Har nyss provkört ps2 performance och tänkte skriva en kort reflektion. Har tidigare provkört Hyundai kona och en Model x utan performance. Kör en standard Volvo v60 till vardags. Har inte utforskat funktioner etc utan bara nöjeskört.
Det första jag märkte när jag satte mig var hur snabbt det gick att hamna skönt och rätt i sitsen. Har provsuttit m3 många gånger och ett skäl till att jag avbokat min m3 var sittställningen med det kännbart höga golvet.
Nästa var att det funkade riktigt bra att använda röstkommando för navigering och Spotify. Säkert lika enkelt i en tesla, men det funkar utan problem iaf.
Sen var det lite negativt, sikten bakåt lämnar onekligen att önska, det är bara en liten springa där jag som är van vid ett herrgårdsfönster blir aningen obekväm. Backspeglarna kändes inte heller särskilt väl tilltagna, men det kanske är en inställningsgrej. 360-kameran funkar super, men hjälper ju inte för att hålla koll på trafiken bakåt.
Men iallafall, körkänslan! Vilken fantastisk känsla, vilket habegär! Först var jag lite feg på gasen och tyckte då att det inte var så spännande, men med ett lite rejälare tryck får man det där oompftrycket när bilen sätter av och lämnar allt annat bakom sig. Den känslan hade jag inte i teslan jag körde, och det var nog tur för plånboken just då. Jag hade oerhört kul när jag brände runt i laglig hastighet, precis så som jag skrev på hos polestar att jag skulle göra.
Till sist noterade jag att bakluckeutrymmet var lite snålt, men dugligt så fort vi blir av med barnvagnarna. Det fanns Isofix x 2 där bak samt x1 i främre passagerarsätet, vilket iofs är bra men går dåligt ihop med lastutrymmet.
Totalt sett så funderar jag kraftigt på hur mycket jag verkligen behöver supercharging och har bokat en provkörning med en m3p för att se om den härliga känslan finns där när den inte fanns i Model x-en. Är det inte samma så avbokar jag nog min Model Y och skaffar en PS2 istället.
Har nyss provkört ps2 performance och tänkte skriva en kort reflektion. Har tidigare provkört Hyundai kona och en Model x utan performance. Kör en standard Volvo v60 till vardags. Har inte utforskat funktioner etc utan bara nöjeskört.
Det första jag märkte när jag satte mig var hur snabbt det gick att hamna skönt och rätt i sitsen. Har provsuttit m3 många gånger och ett skäl till att jag avbokat min m3 var sittställningen med det kännbart höga golvet.
Nästa var att det funkade riktigt bra att använda röstkommando för navigering och Spotify. Säkert lika enkelt i en tesla, men det funkar utan problem iaf.
Sen var det lite negativt, sikten bakåt lämnar onekligen att önska, det är bara en liten springa där jag som är van vid ett herrgårdsfönster blir aningen obekväm. Backspeglarna kändes inte heller särskilt väl tilltagna, men det kanske är en inställningsgrej. 360-kameran funkar super, men hjälper ju inte för att hålla koll på trafiken bakåt.
Men iallafall, körkänslan! Vilken fantastisk känsla, vilket habegär! Först var jag lite feg på gasen och tyckte då att det inte var så spännande, men med ett lite rejälare tryck får man det där oompftrycket när bilen sätter av och lämnar allt annat bakom sig. Den känslan hade jag inte i teslan jag körde, och det var nog tur för plånboken just då. Jag hade oerhört kul när jag brände runt i laglig hastighet, precis så som jag skrev på hos polestar att jag skulle göra.
Till sist noterade jag att bakluckeutrymmet var lite snålt, men dugligt så fort vi blir av med barnvagnarna. Det fanns Isofix x 2 där bak samt x1 i främre passagerarsätet, vilket iofs är bra men går dåligt ihop med lastutrymmet.
Totalt sett så funderar jag kraftigt på hur mycket jag verkligen behöver supercharging och har bokat en provkörning med en m3p för att se om den härliga känslan finns där när den inte fanns i Model x-en. Är det inte samma så avbokar jag nog min Model Y och skaffar en PS2 istället.
Jag har inte provat PS2 men det sägs ju att det där omedelbara "elbilsrycket" är mer påtagligt i Tesla än hos konkurrenterna.Ivos skrev:Hej!
den fantastiska elbilskänslan från drivlinan får du definitivt även i en Model 3 LR AWD eller Performance, det är inget du behöver fundera över. Om du inte får det, så är det någt fel med just den bilen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Den här dök upp i min feed idag... Fantastiskt test och sköna slutsatser de tar
Polestar 2 Has A Huge Advantage Over The Tesla Model 3
Model 3 75kWh batteri, körde 234miles

Polestar 2 Has A Huge Advantage Over The Tesla Model 3
Bra att stänga av sånna onödiga funktioner när man gör ett "real world" test...Each car was driven until the batteries ran out of juice, with regenerative braking switched off or on the least-aggressive setting
Polestar 78kWh batteri, körde 205 milesTechnically, the Tesla Model 3 went the furthest distance
Model 3 75kWh batteri, körde 234miles
Vilken sorts "alternative math" hittade de för att komma fram till den slutsatsen?the test suggests the Polestar 2 is more efficient at highway speeds than the Tesla Model 3

SR+, Blå, 18'' Aero, Dragkrok 2020-03-17
De har ett alternativt sätt att räkna effektivitet, istället för den vedertagna definitionen räknar de effektivitet som en funktion av verklig förbrukning vs WLTP. Alltså om en bil har riktigt kass WLTP-förbrukning men har samma kassa förbrukning i deras testhastighet, då är den optimal = 100% effektiv.
Så i deras test är audi e-tron mest "effektiv" för den har jättehög förbrukning både i WLTP och i deras test, medan model 3, som väger mindre och har lägre spilleffekt i WLTP-testets låga fart blir minst "effektiv". Polestar nånstans i mitten.
Självklart rent svammel och slöseri med tid att läsa den artikeln.
Så i deras test är audi e-tron mest "effektiv" för den har jättehög förbrukning både i WLTP och i deras test, medan model 3, som väger mindre och har lägre spilleffekt i WLTP-testets låga fart blir minst "effektiv". Polestar nånstans i mitten.
Självklart rent svammel och slöseri med tid att läsa den artikeln.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
gnuX skrev:Den här dök upp i min feed idag... Fantastiskt test och sköna slutsatser de tar![]()
Polestar 2 Has A Huge Advantage Over The Tesla Model 3Bra att stänga av sånna onödiga funktioner när man gör ett "real world" test...Each car was driven until the batteries ran out of juice, with regenerative braking switched off or on the least-aggressive settingPolestar 78kWh batteri, körde 205 milesTechnically, the Tesla Model 3 went the furthest distance
Model 3 75kWh batteri, körde 234milesVilken sorts "alternative math" hittade de för att komma fram till den slutsatsen?the test suggests the Polestar 2 is more efficient at highway speeds than the Tesla Model 3
Regenerative braking är överskattat. Kör man på landsväg/motorväg går den nog snålare utan. Det minsta lilla du släpper på gasen så kommer den tappa 70% av rörelseenergin som går förlorad (eller vad det nu är som inte går tillbaka till batteriet). Att frirulla har mycket mindre förluster.
Den sista meningen är visserligen lite konstig men i kontexten så betyder det att den är mindre känslig för motorväg jämfört mot den uppgivna blandade förbrukningen. Om det nu finns nåt som heter relativ effektivitet.

WLTP mäter ju inte enbart motorväg så det är ju bara dumt att blanda in detta test. Jämför man istället testet som enbart mäter motorväg får inte Polestar riktigt lika dåligt mätvärde men den får ju inte bättre än Model 3 då Model 3 kommer längre på färre kWh. Känns mer som lurendrejeri de håller på med när de drar in jämförelse mellan de olika mätmetoderna. Detta visar ju inget vettigt alls för en köpare eller någon annan.Verdi skrev:Det hela går i vilket fall ut på att säga att Polestar 2 inte är så dålig på motorväg jämfört med Model 3 som man kan tro om man tittar på den blandade förbrukningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons skrev:WLTP mäter ju inte enbart motorväg så det är ju bara dumt att blanda in detta test. Jämför man istället testet som enbart mäter motorväg får inte Polestar riktigt lika dåligt mätvärde men den får ju inte bättre än Model 3 då Model 3 kommer längre på färre kWh. Känns mer som lurendrejeri de håller på med när de drar in jämförelse mellan de olika mätmetoderna. Detta visar ju inget vettigt alls för en köpare eller någon annan.Verdi skrev:Det hela går i vilket fall ut på att säga att Polestar 2 inte är så dålig på motorväg jämfört med Model 3 som man kan tro om man tittar på den blandade förbrukningen.
Jo, det visar att Polestar 2 inte är lika långt efter Model 3 på motorväg som WLTP-siffrorna antyder. Eftersom det är just motorvägsräckvidden som är intressant för de flesta så visar det väl visst nåt vettigt? För mig är det iaf värdefull information och inte alls "lurendrejeri".
-
- elbilist
Det är inte WLTP utan EPA FT Tech på uppdrag av Polestar mäter mot.
Polestar 2 har ingen EPA-siffra än, så de mäter mot sin egen siffra på 250 miles.
Så effektivitet (kWh per mile) blir följande med EPA siffror:
M3= 75kWh/310miles=0,24kWh/mile
Polestar (egen siffra)=75kWh/250miles=0,3kWh/mile (M3 25% mer effetkiv)
E-Tron 50=71kWh/204miles=0,34kWh/mile (M3 41% pluss)
I-Pace=90kWh/234miles=0,38kWh/mile (M3 58% pluss)
Effektivitet under FT-Techno testet:
M3= 75kWh/234miles=0,32kWh/mile
Polestar =75kWh/205miles=0,37kWh/mile (M3 16% mer effektiv)
E-Tron 50=71kWh/187miles=0,38kWh/mile (19%)
I-Pace=90kWh/188miles=0,48kWh/mile (50%)
M3 är mer effektiv en alla konkurrenterna både när det gäller EPA och FT Techs test, men eftersom den er mer effektiv under EPA cykeln mätt mot FT Tech cykeln, så är den då minst effektiv enligt Polestar.
Som Vlad Mitrache hos autoevolution säger:
Polestar 2 har ingen EPA-siffra än, så de mäter mot sin egen siffra på 250 miles.
Så effektivitet (kWh per mile) blir följande med EPA siffror:
M3= 75kWh/310miles=0,24kWh/mile
I-Pace=90kWh/234miles=0,38kWh/mile (M3 58% pluss)
Effektivitet under FT-Techno testet:
M3= 75kWh/234miles=0,32kWh/mile
Polestar =75kWh/205miles=0,37kWh/mile (M3 16% mer effektiv)
E-Tron 50=71kWh/187miles=0,38kWh/mile (19%)
I-Pace=90kWh/188miles=0,48kWh/mile (50%)
M3 är mer effektiv en alla konkurrenterna både när det gäller EPA och FT Techs test, men eftersom den er mer effektiv under EPA cykeln mätt mot FT Tech cykeln, så är den då minst effektiv enligt Polestar.

Som Vlad Mitrache hos autoevolution säger:
https://www.autoevolution.com/news/pole ... 47459.htmlVlad Mitrache skrev:Since pretty much everything about the test is completely arbitrary, its conclusions don't really mean much. If anything, we'd say it does Polestar more harm than good showing some questionable tactics on the part of the Swedish company[sic] that don't do it any favors. Polestar would be better off concentrating on all the other positive aspects of its model while striving to fix its flaws with the next iteration.
(0,3-0,24)/0,3 = 20%. M3 är 20% mer effektiv än P2.heldiggrisen skrev:M3= 75kWh/310miles=0,24kWh/mile
Alt.
(0,3-0,24)/0,24 = 25%. P2 är 25% mindre effektiv än M3.
-
- elbilist
Förlåt, jag är trött efter nattpass.d3marcus skrev:(0,3-0,24)/0,3 = 20%. M3 är 20% mer effektiv än P2.heldiggrisen skrev:M3= 75kWh/310miles=0,24kWh/mile
Alt.
(0,3-0,24)/0,24 = 25%. P2 är 25% mindre effektiv än M3.
Oavsett står essensen, M3 är mer effektiv mtp kWh/distans, men hur mycket beror på körcykel.
WLTP och EPA är inte ett test för motorvägsräckvidden så den visar inte detta.Verdi skrev:Svenssons skrev:WLTP mäter ju inte enbart motorväg så det är ju bara dumt att blanda in detta test. Jämför man istället testet som enbart mäter motorväg får inte Polestar riktigt lika dåligt mätvärde men den får ju inte bättre än Model 3 då Model 3 kommer längre på färre kWh. Känns mer som lurendrejeri de håller på med när de drar in jämförelse mellan de olika mätmetoderna. Detta visar ju inget vettigt alls för en köpare eller någon annan.Verdi skrev:Det hela går i vilket fall ut på att säga att Polestar 2 inte är så dålig på motorväg jämfört med Model 3 som man kan tro om man tittar på den blandade förbrukningen.
Jo, det visar att Polestar 2 inte är lika långt efter Model 3 på motorväg som WLTP-siffrorna antyder. Eftersom det är just motorvägsräckvidden som är intressant för de flesta så visar det väl visst nåt vettigt? För mig är det iaf värdefull information och inte alls "lurendrejeri".
Resultatet av det test (FT-Techno) som de genomfört är av intresse som jag skrev tidigare. Tex är resultatet från detta test att Polestar med 78kWh batteri, körde 205 miles och Model 3 med 75kWh batteri, körde 234 miles. Detta är värdefull information och hade man stannat där med resultaten för respektive test så är det inget lurendrejeri.
Att dividera resultatet av dessa bägge tester med varandra och säga att detta är "effektivitet" ger absolut ingen information som är användbar för köparen. Det är detta som är lurendrejeri särskilt när siffran för EPA bara är uppskattad. En bil som kan köra 1 km per kWh i bägge tester skulle få högsta betyg och 100% "effektiv"!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men det är ju också jättekonstigt att jämföra Polestars totala batteristorlek med Model 3s tillgängliga kapacitet... Model 3 har ju faktiskt ett större batteri än PS2.Svenssons skrev:WLTP och EPA är inte ett test för motorvägsräckvidden så den visar inte detta.Verdi skrev:Svenssons skrev:WLTP mäter ju inte enbart motorväg så det är ju bara dumt att blanda in detta test. Jämför man istället testet som enbart mäter motorväg får inte Polestar riktigt lika dåligt mätvärde men den får ju inte bättre än Model 3 då Model 3 kommer längre på färre kWh. Känns mer som lurendrejeri de håller på med när de drar in jämförelse mellan de olika mätmetoderna. Detta visar ju inget vettigt alls för en köpare eller någon annan.Verdi skrev:Det hela går i vilket fall ut på att säga att Polestar 2 inte är så dålig på motorväg jämfört med Model 3 som man kan tro om man tittar på den blandade förbrukningen.
Resultatet av det test (FT-Techno) som de genomfört är av intresse som jag skrev tidigare. Tex är resultatet från detta test att Polestar med 78kWh batteri, körde 205 miles och Model 3 med 75kWh batteri, körde 234 miles. Detta är värdefull information och hade man stannat där med resultaten för respektive test så är det inget lurendrejeri.
Att dividera resultatet av dessa bägge tester med varandra och säga att detta är "effektivitet" ger absolut ingen information som är användbar för köparen. Det är detta som är lurendrejeri särskilt när siffran för EPA bara är uppskattad. En bil som kan köra 1 km per kWh i bägge tester skulle få högsta betyg och 100% "effektiv"!
Tillgänglig kapacitet (ca):
Model 3: 75,5 kWh
PS2: 72,5 kWh
Total kapacitet (ca):
Model 3: 80,5 kWh
PS2: 78 kWh
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- elbilist
Enligt EV database så har båda 72,5 kWh tillgänglig.
M3P 75kWh kapacitet, PS2P 78kWh kapacitet.
https://ev-database.org/car/1170/Polestar-2
https://ev-database.org/car/1139/Tesla- ... erformance
M3P 75kWh kapacitet, PS2P 78kWh kapacitet.
https://ev-database.org/car/1170/Polestar-2
https://ev-database.org/car/1139/Tesla- ... erformance
Har sett lite artiklar med Polestar 2 sista tiden, som jag förstått av dem, så väger P2 ca 270kg mer än M3(det är ju inte en kaross gjord enbart för elbil tyvärr), men P2 har lägre luftmotstånd än M3(och övriga tesla modeller) om detta stämmer så är det ju inte så konstigt att P2 är mindre effektiv när fler hastighetsändringar görs, detta passar ju även in på att avvikelsen är mindre i motorvägsfart!
Nån test trodde att P2 drog mer för att den hade sämre luftmotstånd, men det verkar vara helt fel.
Rätta mig om jag har fel
Jag gillar utseendet på P2 mycket mer än Y
Nån test trodde att P2 drog mer för att den hade sämre luftmotstånd, men det verkar vara helt fel.
Rätta mig om jag har fel

Jag gillar utseendet på P2 mycket mer än Y
P2 har betydligt högre luftmotstånd än TM3.
Tror det är 0,23 vs 0,28 vilket borde innebära ca 20% högre luftmotstånd för P2.
MY borde ju dock vara minst lika högt som P2.
Men det kan säkert någon svara på.
Tror det är 0,23 vs 0,28 vilket borde innebära ca 20% högre luftmotstånd för P2.
MY borde ju dock vara minst lika högt som P2.
Men det kan säkert någon svara på.

Senast redigerad av pefreli, redigerad totalt 1 gånger.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp